Page 7 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih duben 2021
P. 7

ZBLÍZKA




        komunikace byly v  naprosto bezvadném
        stavu. Kromě větších plánovaných akcí pro-  JAK TO VIDÍ…
        vádíme na odboru dopravy a komunálních                                  nebudeme mít peníze na všechno, co
        služeb průběžně také lokální opravy s  cí-  V tomto roce se poprvé budeme po-  bychom potřebovali. Je to důsledek tři-
        lem zajistit bezpečnost pro pěší či odstranit   týkat s  výpadkem příjmů způsobených   ceti předcházejících let a co si budeme
        vzniklé havarijní stavy. Na opravy komunika-  změnami v daňové oblasti, což znamená   nalhávat, napravit tento neutěšený stav
        cí každoročně vynakládáme desítky milionů   poměrně velký problém. Letošní značně   s ohledem na omezený rozpočet je po-
        korun a  výsledky už jsou za poslední léta   proměnlivá zima s objemem úhrnů sně-  dobné jako běžet ultramaraton.
        patrné ve všech částech obvodu.       hových srážek a  srovnatelná se zimou   Chystáme rovněž komplexní opravy
           » Mezi běžné opravy jsou zahrnuty i vý-  v roce 2012 se negativně podepsala na   celých sídlišť a již nyní začínáme ve spo-
        tluky v komunikacích?                 stavu našich silnic a chodníků. V těchto   lupráci s investičním odborem a odbo-
          Jde o výtluky, kterých po letošním zim-  dnech již začínáme s  opravami výtluků   rem strategického rozvoje připravovat
        ním období evidujeme velmi mnoho a i tyto   a na tyto lokální opravy budeme muset   rozsáhlou revitalizaci ulice Horymírova,
        „záplaty“ na našich komunikacích předsta-  vyčlenit  mnohem  více finančních  pro-  spojenou  s  celkovou přeměnou  této
        vují výdaje v  řádech milionů korun každý   středků, než jsme původně plánovali.   části Jihu na moderní čtvrť. Nemohu
        rok. Dále se samozřejmě snažíme realizovat   I  přesto bychom letos rádi navázali na   opomenout Výškovice, které nedosta-
        také souvislé opravy chodníků, které již vy-  úspěšné rekonstrukce z  minulého roku,   tek financí a pozornosti také pociťují už
        žadují o něco delší přípravu. Letos chceme   kde bych chtěl především zmínit sou-  řadu let…
        např. opravovat chodník podél ulice Výško-  vislou opravu ulice Horní a  kompletní   Jsem si jist, že se letos budeme moci
        vická u domů č. 89–111, dále ulici Kašparo-  opravy komunikací na ulicích Šeříkova   všichni těšit nejen z  nově opravených
        va, včetně parkoviště, připravujeme opravu   a Na Výspě. S menšími opravami chod-  chodníků, cest nebo parkovišť, ale také
        části ulice E. Podgorného, ale i úpravu ko-  níků budeme pokračovat v místech, kde   z upravených travnatých ploch a okras-
        lem domů na ulici Srbská z důvodu zatékání   jsme rekonstrukci plánovali v  souladu   ných záhonů. Skutečně jenom na nás
        do sklepních prostor a  celou řadu dalších   s pasportem komunikací. Jakmile dojde   všech bude záležet, abychom si pohlídali
        oprav chodníků a komunikací.          k ukončení prací na nových tramvajových   a nenechali okolí našich domů ničit ne-
           » Tak toho není a  nebude zrovna málo.   zastávkách u Kotvy na Výškovické ulici,   ukázněnými řidiči parkujícími na veřejné
        Co ještě spadá do kompetence vašeho   opravíme  zdejší  chodník  od  křižovat-  zeleni, znečišťovat psy, po kterých ne-
        odboru?                               ky s Čujkovovou až ke kinu Luna. „Tan-  dokáží pejskaři uklidit, nebo poškozovat
          Třeba opravy, které nejsou příliš vidět, ale   kodrom“ zmizí také z  ulice Kašparova,   městský mobiliář či herní prvky na hřiš-
        v rámci správy majetku jsou zcela nezbytné.  která se rovněž dočká nového povrchu.  tích nezodpovědnými vandaly. Následný
           » Které to jsou?                      Pevně  věřím,  že  se  v  průběhu  roku   úklid a opravy po těchto našich rádoby
          Například  údržba  a  obnova  dopravního   podaří zajistit další peníze a  budeme   sousedech totiž odčerpává tolik potřeb-
        značení, opravy a  čištění uličních vpustí,   moci pokračovat v  komplexních opra-  né peníze, které nám pak chybí na opra-
        pravidelný servis odlučovačů ropných látek,   vách chodníků a  cest tam, kde lidé na   vy cest a chodníků.
        servis plošin nacházejících se v  podcho-  opravu čekají i  desítky let. Samozřejmě   Zdeněk Hűbner, místostarosta
        dech, pravidelné revize elektrických rozvo-
        dů a mnohé další.
           » Lidé mívají právě v souvislosti s těmi-  III. a IV. třídy, o které již pečují přímo městské   i  pouhé opravy jsou velmi nákladné. Pro
        to  rekonstrukcemi někdy trochu nejasno   obvody. Z hlediska výkonu státní správy jsou   představu – při kompletní opravě chodníku
        -  kdo je investorem, kdo je za uzavírky   ke všem vyjmenovaným kategoriím komuni-  do  zámkové  dlažby  činí  náklady  na  jeden
        zodpovědný atd. Jednou se jedná o inves-  kací zřízeny silniční správní úřady – krajský   metr čtvereční přibližně 2 500 Kč. Například
        tici obvodu, jindy statutárního města Os-  úřad pro silnice I. třídy, Magistrát města Os-  oprava chodníku o délce 100 metrů a šíři dva
        travy, pak je pod akcí podepsán dopravní   travy pro silnice II. a III. třídy a úřady měst-  metry  představuje finanční náklady ve výši
        podnik nebo Ostravské komunikace. Roz-  ských obvodů pro místní komunikace; tyto   půl milionu korun. Při stovkách kilometrů
        klíčujete nám tyto pro občana poněkud   orgány dopravní omezení povolují v  rámci   se tedy jedná o nesmírně vysoké částky. Při
        nesrozumitelné odpovědnosti?        vedených správních řízení. Investor je obec-  opravách chodníků se snažíme vycházet ze
          V tomto s vámi určitě souhlasím a chápu,   ně ten, pro nějž se akce na komunikacích   zpracovaného pasportu stavebně technic-
        že občané se v  této oblasti orientují velmi   realizují – mohou to být nejen rekonstrukce   kého stavu těchto komunikací, který máme
        složitě. Vlastnictví komunikací je dáno záko-  či opravy těchto komunikací, ale také stavby   k  dispozici již od roku 2017. Zohledňuje se
        nem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunika-  kolejové dopravy, například tramvajové tra-  také dopravní význam (jednoduše řečeno
        cích. Dálnice a silnice I. třídy jsou ve vlast-  ti, inženýrských sítí – vodovody, kanalizace,   množství chodců) či např. skutečnost,  zda
        nictví státu a správě příspěvkové organizace   elektrická vedení, optické sítě apod. Osoba   chodci mají alternativní pěší trasu.
        Ředitelství silnic a dálnic ČR. Silnice II. a III.   zodpovědná za uzavírku bývá přímo zástup-    » Co předchází každé takovéto opravě?
        třídy jsou v majetku kraje a správě příspěv-  ce zhotovitele dané akce.   Obecně řečeno, před každou akcí je vy-
        kové organizace Správa silnic Moravsko-    » Asi budu hodně naivní, stejně jako řada   hodnocení skutečného stavu, zřetel hraje
        slezského kraje. Místní komunikace jsou ve   ostatních, ale proč se například neopraví   dopravní význam a další aspekty. Poté po-
        vlastnictví města, v  rámci Ostravy jakožto   víc chodníků v  určité lokalitě najednou?   soudíme finanční zdroje a  po dohodě při-
        statutárního města členěného na městské   Bylo by to přece efektivnější a také méně   stoupíme k opravě. Jaký bude povrch, také
        obvody dále rozlišujeme místní komunikace   finančně náročné.           rozhodují ostatní chodníky v okolí, ať nejsou
        I. a II. třídy, které spravuje společnost Ostrav-  Hlavní překážkou jsou již zmíněné finanční   v  dané  lokalitě  každý  z  jiného  materiálu
        ské komunikace, a. s., a místní komunikace   zdroje. Je nutné si opravdu uvědomit, že   a určitou roli také hraje návaznost.


                                                            7                                        www.ovajih.cz
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12