Page 7 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih duben 2021
P. 7
ZBLÍZKA
komunikace byly v naprosto bezvadném
stavu. Kromě větších plánovaných akcí pro- JAK TO VIDÍ…
vádíme na odboru dopravy a komunálních nebudeme mít peníze na všechno, co
služeb průběžně také lokální opravy s cí- V tomto roce se poprvé budeme po- bychom potřebovali. Je to důsledek tři-
lem zajistit bezpečnost pro pěší či odstranit týkat s výpadkem příjmů způsobených ceti předcházejících let a co si budeme
vzniklé havarijní stavy. Na opravy komunika- změnami v daňové oblasti, což znamená nalhávat, napravit tento neutěšený stav
cí každoročně vynakládáme desítky milionů poměrně velký problém. Letošní značně s ohledem na omezený rozpočet je po-
korun a výsledky už jsou za poslední léta proměnlivá zima s objemem úhrnů sně- dobné jako běžet ultramaraton.
patrné ve všech částech obvodu. hových srážek a srovnatelná se zimou Chystáme rovněž komplexní opravy
» Mezi běžné opravy jsou zahrnuty i vý- v roce 2012 se negativně podepsala na celých sídlišť a již nyní začínáme ve spo-
tluky v komunikacích? stavu našich silnic a chodníků. V těchto lupráci s investičním odborem a odbo-
Jde o výtluky, kterých po letošním zim- dnech již začínáme s opravami výtluků rem strategického rozvoje připravovat
ním období evidujeme velmi mnoho a i tyto a na tyto lokální opravy budeme muset rozsáhlou revitalizaci ulice Horymírova,
„záplaty“ na našich komunikacích předsta- vyčlenit mnohem více finančních pro- spojenou s celkovou přeměnou této
vují výdaje v řádech milionů korun každý středků, než jsme původně plánovali. části Jihu na moderní čtvrť. Nemohu
rok. Dále se samozřejmě snažíme realizovat I přesto bychom letos rádi navázali na opomenout Výškovice, které nedosta-
také souvislé opravy chodníků, které již vy- úspěšné rekonstrukce z minulého roku, tek financí a pozornosti také pociťují už
žadují o něco delší přípravu. Letos chceme kde bych chtěl především zmínit sou- řadu let…
např. opravovat chodník podél ulice Výško- vislou opravu ulice Horní a kompletní Jsem si jist, že se letos budeme moci
vická u domů č. 89–111, dále ulici Kašparo- opravy komunikací na ulicích Šeříkova všichni těšit nejen z nově opravených
va, včetně parkoviště, připravujeme opravu a Na Výspě. S menšími opravami chod- chodníků, cest nebo parkovišť, ale také
části ulice E. Podgorného, ale i úpravu ko- níků budeme pokračovat v místech, kde z upravených travnatých ploch a okras-
lem domů na ulici Srbská z důvodu zatékání jsme rekonstrukci plánovali v souladu ných záhonů. Skutečně jenom na nás
do sklepních prostor a celou řadu dalších s pasportem komunikací. Jakmile dojde všech bude záležet, abychom si pohlídali
oprav chodníků a komunikací. k ukončení prací na nových tramvajových a nenechali okolí našich domů ničit ne-
» Tak toho není a nebude zrovna málo. zastávkách u Kotvy na Výškovické ulici, ukázněnými řidiči parkujícími na veřejné
Co ještě spadá do kompetence vašeho opravíme zdejší chodník od křižovat- zeleni, znečišťovat psy, po kterých ne-
odboru? ky s Čujkovovou až ke kinu Luna. „Tan- dokáží pejskaři uklidit, nebo poškozovat
Třeba opravy, které nejsou příliš vidět, ale kodrom“ zmizí také z ulice Kašparova, městský mobiliář či herní prvky na hřiš-
v rámci správy majetku jsou zcela nezbytné. která se rovněž dočká nového povrchu. tích nezodpovědnými vandaly. Následný
» Které to jsou? Pevně věřím, že se v průběhu roku úklid a opravy po těchto našich rádoby
Například údržba a obnova dopravního podaří zajistit další peníze a budeme sousedech totiž odčerpává tolik potřeb-
značení, opravy a čištění uličních vpustí, moci pokračovat v komplexních opra- né peníze, které nám pak chybí na opra-
pravidelný servis odlučovačů ropných látek, vách chodníků a cest tam, kde lidé na vy cest a chodníků.
servis plošin nacházejících se v podcho- opravu čekají i desítky let. Samozřejmě Zdeněk Hűbner, místostarosta
dech, pravidelné revize elektrických rozvo-
dů a mnohé další.
» Lidé mívají právě v souvislosti s těmi- III. a IV. třídy, o které již pečují přímo městské i pouhé opravy jsou velmi nákladné. Pro
to rekonstrukcemi někdy trochu nejasno obvody. Z hlediska výkonu státní správy jsou představu – při kompletní opravě chodníku
- kdo je investorem, kdo je za uzavírky ke všem vyjmenovaným kategoriím komuni- do zámkové dlažby činí náklady na jeden
zodpovědný atd. Jednou se jedná o inves- kací zřízeny silniční správní úřady – krajský metr čtvereční přibližně 2 500 Kč. Například
tici obvodu, jindy statutárního města Os- úřad pro silnice I. třídy, Magistrát města Os- oprava chodníku o délce 100 metrů a šíři dva
travy, pak je pod akcí podepsán dopravní travy pro silnice II. a III. třídy a úřady měst- metry představuje finanční náklady ve výši
podnik nebo Ostravské komunikace. Roz- ských obvodů pro místní komunikace; tyto půl milionu korun. Při stovkách kilometrů
klíčujete nám tyto pro občana poněkud orgány dopravní omezení povolují v rámci se tedy jedná o nesmírně vysoké částky. Při
nesrozumitelné odpovědnosti? vedených správních řízení. Investor je obec- opravách chodníků se snažíme vycházet ze
V tomto s vámi určitě souhlasím a chápu, ně ten, pro nějž se akce na komunikacích zpracovaného pasportu stavebně technic-
že občané se v této oblasti orientují velmi realizují – mohou to být nejen rekonstrukce kého stavu těchto komunikací, který máme
složitě. Vlastnictví komunikací je dáno záko- či opravy těchto komunikací, ale také stavby k dispozici již od roku 2017. Zohledňuje se
nem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunika- kolejové dopravy, například tramvajové tra- také dopravní význam (jednoduše řečeno
cích. Dálnice a silnice I. třídy jsou ve vlast- ti, inženýrských sítí – vodovody, kanalizace, množství chodců) či např. skutečnost, zda
nictví státu a správě příspěvkové organizace elektrická vedení, optické sítě apod. Osoba chodci mají alternativní pěší trasu.
Ředitelství silnic a dálnic ČR. Silnice II. a III. zodpovědná za uzavírku bývá přímo zástup- » Co předchází každé takovéto opravě?
třídy jsou v majetku kraje a správě příspěv- ce zhotovitele dané akce. Obecně řečeno, před každou akcí je vy-
kové organizace Správa silnic Moravsko- » Asi budu hodně naivní, stejně jako řada hodnocení skutečného stavu, zřetel hraje
slezského kraje. Místní komunikace jsou ve ostatních, ale proč se například neopraví dopravní význam a další aspekty. Poté po-
vlastnictví města, v rámci Ostravy jakožto víc chodníků v určité lokalitě najednou? soudíme finanční zdroje a po dohodě při-
statutárního města členěného na městské Bylo by to přece efektivnější a také méně stoupíme k opravě. Jaký bude povrch, také
obvody dále rozlišujeme místní komunikace finančně náročné. rozhodují ostatní chodníky v okolí, ať nejsou
I. a II. třídy, které spravuje společnost Ostrav- Hlavní překážkou jsou již zmíněné finanční v dané lokalitě každý z jiného materiálu
ské komunikace, a. s., a místní komunikace zdroje. Je nutné si opravdu uvědomit, že a určitou roli také hraje návaznost.
7 www.ovajih.cz