Page 23 - Chytrý zpravodaj - Ořechov u Brna 01/2022
P. 23
Základní škola a Mateřská škola Ořechov
Logopedie v MŠ a ZŠ Ořechov
V poslední době stále přibývá dětí, které nastupují do školy s různými potížemi
v komunikaci. Komunikace však představuje nejdůležitější formu sociální interakce, hraje
důležitou roli v mezilidských vztazích a ovlivňuje rozvoj osobnosti člověka. Na správný
celkový vývoj, a tedy i vývoj řeči má negativní vliv nepřiměřený a stále narůstající čas
strávený před obrazovkami (hry a sledování pohádek, či jiných pořadů na telefonu, tabletu
či televizi). Na dětech se zcela jistě také podepisuje skutečnost, že dva uplynulé roky byly
kvůli epidemii coronaviru významně omezeny sociální kontakty, a tedy byla dětem upřena
přirozená možnost rozvíjet komunikační schopnosti skrz kontakt s jejich vrstevníky
v přirozeném prostředí. Děti s narušenou komunikační schopností mohou mít problémy
jak ve vyučovacím procesu, tak v adaptaci na nové prostředí a začlenění do kolektivu. Je
proto velmi důležitá prevence, včasné rozpoznání problému a zahájení logopedické
intervence. Zcela logicky se nabízí, poskytovat dětem logopedickou péči přímo
v předškolním a školním zařízení. Je smutné a zarážející, že se to neděje a školy, kde je
logopedická péče poskytována jsou spíše výjimkou.
S radostí Vás informujeme, že vedení MŠ a ZŠ Ořechov si důležitost podpory
těchto dětí uvědomuje a díky iniciativě paní ředitelky a využití programu MŠMT
a Evropských strukturálních a investičních fondů EU, je od tohoto školního roku
2021/2022 poskytována logopedická péče dětem přímo v škole. Využití služeb školního
poradenského pracoviště je samozřejmě dobrovolné a je plně respektováno rozhodnutí
zákonných zástupců.
Na začátku školního roku byla rodičům nabídnuta možnost orientačního
logopedického vyšetření dětí, na jehož základě vzniklo doporučení pro následnou
péči. V současnosti je péče poskytována 35 dětem. Nejčastěji jsou to děti s dyslalií, tedy
s narušením výslovnosti jedné hlásky nebo skupiny hlásek rodného jazyka, přičemž
ostatní hlásky jsou vyslovovány správně podle příslušných jazykových norem. Terapie
dyslalie probíhá formou hry, spojuje mechanická cvičení s řečí v reálných životních
situacích. Samotnému vyvození každé hlásky předchází přípravná cvičení. Jsou to cvičení
dechová, fonační a artikulační, při nichž rozvíjíme motoriku rtů, jazyka, čelisti, měkkého
patra apod. Zaměřujeme se i na rozvoj fonematického sluchu. V některých případech
zařazujeme i myofunkční terapii, jenž zlepšuje koordinaci motoriky mluvních orgánů
a upravuje napětí svalů v oblasti úst a obličeje. K vyvození hlásek je využito metod
nepřímých a přímých. Metody nepřímé spočívají v napodobování různých přírodních či
technických zvuků, což je vhodné zejména u malých dětí. Pomocí přímých metod
navozujeme přímo určitou hlásku. Další, neméně důležitou etapou, je fixace výslovnosti
hlásky. Vyvozenou hlásku nacvičujeme ve slabikách a slovech, v různých spojeních.
Konečnou, a ne méně důležitou etapou, je automatizace výslovnosti hlásek, jejímž
výsledkem je správná výslovnost hlásky ve spontánní řeči jedince. Dále je péče
poskytovaná dětem s opožděným vývojem řeči a nejméně častou diagnózou je vývojová
dysfázie. Vývojová dysfázie je popisována jako specificky narušený vývoj řeči,
projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat,
23