Page 23 - Chytrý zpravodaj - Ořechov u Brna 01/2022
P. 23

Základní škola a Mateřská škola Ořechov



        Logopedie v MŠ a ZŠ Ořechov

               V poslední době stále přibývá dětí, které nastupují do školy s různými potížemi
        v komunikaci. Komunikace však představuje nejdůležitější formu sociální interakce, hraje
        důležitou roli v mezilidských vztazích a ovlivňuje rozvoj osobnosti člověka. Na správný
        celkový vývoj, a tedy i vývoj řeči má negativní vliv nepřiměřený a stále narůstající čas
        strávený před obrazovkami (hry a sledování pohádek, či jiných pořadů na telefonu, tabletu
        či televizi). Na dětech se zcela jistě také podepisuje skutečnost, že dva uplynulé roky byly
        kvůli epidemii coronaviru významně omezeny sociální kontakty, a tedy byla dětem upřena
        přirozená  možnost  rozvíjet  komunikační  schopnosti  skrz  kontakt  s  jejich  vrstevníky
        v přirozeném prostředí. Děti s narušenou komunikační schopností mohou mít problémy
        jak ve vyučovacím procesu, tak v adaptaci na nové prostředí a začlenění do kolektivu. Je
        proto  velmi  důležitá  prevence,  včasné  rozpoznání  problému  a  zahájení  logopedické
        intervence.  Zcela  logicky  se  nabízí,  poskytovat  dětem  logopedickou  péči  přímo
        v předškolním a školním zařízení. Je smutné a zarážející, že se to neděje a školy, kde je
        logopedická péče poskytována jsou spíše výjimkou.

               S radostí Vás informujeme, že vedení MŠ a ZŠ Ořechov si důležitost podpory
        těchto  dětí  uvědomuje  a  díky  iniciativě  paní  ředitelky  a  využití  programu  MŠMT
        a  Evropských  strukturálních  a  investičních  fondů  EU,  je  od  tohoto  školního  roku
        2021/2022 poskytována logopedická péče dětem přímo v škole. Využití služeb školního
        poradenského pracoviště je samozřejmě dobrovolné a je plně respektováno rozhodnutí
        zákonných zástupců.

               Na  začátku  školního  roku  byla  rodičům  nabídnuta  možnost  orientačního
        logopedického  vyšetření  dětí,  na  jehož  základě  vzniklo  doporučení  pro  následnou
        péči.    V současnosti je péče poskytována 35 dětem. Nejčastěji jsou to děti s dyslalií, tedy
        s  narušením  výslovnosti  jedné  hlásky  nebo  skupiny  hlásek  rodného  jazyka,  přičemž
        ostatní hlásky jsou vyslovovány správně podle příslušných jazykových norem. Terapie
        dyslalie  probíhá  formou  hry,  spojuje  mechanická  cvičení  s  řečí  v  reálných  životních
        situacích. Samotnému vyvození každé hlásky předchází přípravná cvičení. Jsou to cvičení
        dechová, fonační a artikulační, při nichž rozvíjíme motoriku rtů, jazyka, čelisti, měkkého
        patra apod. Zaměřujeme se i na rozvoj fonematického sluchu. V některých případech
        zařazujeme  i  myofunkční  terapii,  jenž  zlepšuje  koordinaci  motoriky  mluvních  orgánů
        a  upravuje  napětí  svalů  v  oblasti  úst  a  obličeje.  K  vyvození  hlásek  je  využito  metod
        nepřímých a přímých. Metody nepřímé spočívají v napodobování různých přírodních či
        technických  zvuků,  což  je  vhodné  zejména  u  malých  dětí.  Pomocí  přímých  metod
        navozujeme přímo určitou hlásku. Další, neméně důležitou etapou, je fixace výslovnosti
        hlásky.  Vyvozenou  hlásku  nacvičujeme  ve  slabikách  a  slovech,  v  různých  spojeních.
        Konečnou,  a  ne  méně  důležitou  etapou,  je  automatizace  výslovnosti  hlásek,  jejímž
        výsledkem  je  správná  výslovnost  hlásky  ve  spontánní  řeči  jedince.  Dále  je  péče
        poskytovaná dětem s opožděným vývojem řeči a nejméně častou diagnózou je vývojová
        dysfázie.  Vývojová  dysfázie  je  popisována  jako  specificky  narušený  vývoj  řeči,
        projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat,

                                          23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28