Page 3 - Chytrý zpravodaj - Olešnice 02 2022
P. 3
Přestože to není nikde psáno, obec, která ným názvem „Šablony“. Díky operačnímu rozpočet“ potřetí. Školy byly opět uzavře-
tyto daňové příjmy má, by je měla do škol programu Zaměstnanost probíhal po dobu ny pro všechny děti. Otevření škol jsme s
na jejich provoz a opravy také dát. S tímto tří let příměstský tábor. Pro zajímavost napětím očekávali hodně dlouho a na 12.
parlament daňové příjmy obcím schvalo- uvádím tabulku aktuálního a ukončených dubna už jsme se všichni velmi těšili. Na-
val. Bohužel, ne vždy se tak děje. V případě neinvestičních projektů minulých let. stala další vlna projektových dnů. Ke kon-
zastupitelstva města Olešnice to však vždy (tabulka níže) ci školního roku jsme stihli jarní výrobu
platilo a platí. Součástí tzv. Šablon byla různá školení pro čelenek v Moraviafloru, návštěvu hasičské
Další peníze poskytuje stát ze státního roz- pedagogy a také projektové dny, o kterých zbrojnice s Martinem Novotným a chytání
počtu přímo školám, a to jsou peníze na se píše v následujícím článku. kaprů s panem Jílkem u rybníka Pod seke-
mzdy a pomůcky. Systém zasílaných pro- Nové plánovací období 2021-2027 počítá rou. V této době proběhly i projektové dny
středků na žáka školy byl u mezd nahrazen s nástupcem Operačního programu Věda, v MŠ, které se také konaly pod vedením
změnou financování regionálního školství výzkum, vzdělávání s názvem OP Jan Martina Novotného v hasičárně. Výlet do
na odučené hodiny ve škole při určité napl- Ámos Komenský. Zde se budeme ve škole ZOO v Jihlavě byl pro děti MŠ také uspořá-
něnosti tříd. Tímto si olešnická ZŠ a spous- snažit pro děti, žáky i rodiče finanční pro- dán pod záštitou projektových dnů.
ta venkovských škol (zvláště malotřídních) středky i nadále získávat.
výrazně polepšila. PaedDr. Zdeněk Peša
Co se týče dalších finančních prostředků,
na které mohou školy a obce, které je zři- Dokončení projektových dnů v ZŠ a MŠ
zují, dosáhnout, jsou peníze z dotací. V Olešnice
posledních létech hlavně těch evropských. O projektových dnech již bylo v červen-
Jsou to peníze na investice – na moderni- covém zpravodaji loňského roku napsáno
zaci učeben, nákupu výpočetní techniky několik příspěvků. Nyní jsme ale projekt
a pomůcek a pod. O těch jsme v případě financovaný z Šablon zdárně dokončili,
MŠ a ZŠ Olešnice už častokrát psali. To a proto se nabízí shrnutí celé, téměř rok
proto, že těchto projektů bylo realizováno a půl trvající „akce“. Do konce školního roku nezbývalo mnoho
za desítky milionů korun hned několik. Když jsem byla na začátku loňského škol- času, ale zbývalo uspořádat ještě mnoho
ního roku pověřena vedením projektových projektových dnů. Prvním projektovým
dnů, měla jsem jen rámcovou představu dnem z kategorie „mimo školu“ se mi po-
o tom, co by to mohlo obnášet. Násle- dařilo domluvit střelbu z laserových malo-
dovalo hrubé plánování a mnoho hodin rážek a jízdu na koloběžkách v biatlonovém
strávených vyhledáváním informací na areálu, které tehdy sklidily mezi dětmi vel-
internetu. Hrubé plány projektových dnů ký ohlas. Následovalo sportovní odpoledne
postupně dostávaly jasnější podobu a já se v Bystřici nad Pernštejnem a oštěpařské
začínala těšit na to, co všechno s dětmi ze odpoledne s reprezentantkou ČR Ivanou
školní družiny a školního klubu zažijeme. Koktavou. Poslední projektový den byl
Všechny moje plány ovšem vzaly velice spojený s prohlídkou zámku v Lysicích.
rychle za své, jelikož covid byl jiného ná-
Co veřejnost, a to i ta rodičovská, často zoru. Než nám zavřel školy poprvé, stihli
neví, že bez neinvestičních projektů získa- jsme s dětmi pouze šití roušek v Modro-
ných tak říkajíc navíc z dotací, by mnoho tisku. V prosinci jsme naštěstí zase moh-
aktivit ve škole nebylo. Jistě, bylo by dobré, li alespoň na chvíli do školy a nabízelo se
kdyby tyto prostředky byly nárokové a při- vánoční tvoření. Navštívili jsme dílnu pana
cházely (stejně jako peníze na mzdy) přímo Jílka, kde jsme tvořili z keramiky. Následo-
ze státního rozpočtu. Bohužel, těchto peněz valo tvoření u pana Synka v Moraviafloru
asi nazbyt nikdy nebude a stát musí zajistit a výroba adventních věnců. V lednu nám
především personálně plnění rámcových covid zhatil plány projektových dnů po-
vzdělávacích programů (dříve „osnov“). druhé, jelikož do školy mohli pouze žáci
Naštěstí jsou tu operační programy pro prvních a druhých tříd. Alespoň pro ně Čas ke konci školního roku většinou ply-
školy, kam je možné sáhnout. Díky Ope- jsem tehdy uspořádala setkání s Terezií ne pomalu, tentokrát byl však neúprosný
račnímu programu Věda, výzkum, vzdělá- Kánskou a děti se naučily nové cviky na a zvláštní covidový školní rok se rychle
vání měli a mají po vyučování žáci školní protažení těla. Následovala beseda s paní chýlil ke svému konci. Nezbývalo nic jiné-
kluby, ve škole pracuje speciální peda- Kozlovou, čtení a tvorba vlastních komik- ho, než zbytek projektových dnů odložit na
gog, speciální pedagog-logoped, kariérní sů. Prvního března letošního roku opět nový školní rok a doufat, že tentokrát už
poradce. Jsou to projekty pod zjednoduše- zaúřadoval covid a udělal mi „čáru přes bude covid milosrdnější.
Projekt Název Termín realizace Dotace v Kč
Příměstský tábor ZŠ a MŠ Olešnice – příměstský tábor 1.7.2018 – 30.9.2020 1 525 375,-
Šablony I ZŠ a MŠ Olešnice 1.9.2017 – 28.2.2019 811 056,-
Šablony II ZŠ a MŠ města Olešnice 1.8.2019 – 31.1.2022 2 124 443,-
Šablony III ZŠ a MŠ města Olešnice 80 1.8.2021 – 30.6.2023 886 448,-
Projekty celkem: 5 347 322,-
Zpravodaj města Olešnice a mikroregionu Olešnicko