Page 23 - Chytrý zpravodaj - Nový Knín srpen 2021
P. 23
NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ 8 / 2021 NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ 8 / 2021
víc je ještě navyšována) na městskou policii. Orgán pro obec z více důvo- vymlouvat, že tamní ulice nejsou tak stísněné jako ty naše, takže chodník se
dů naprosto zbytečný!!! Zbytečný tím více, v jak nedobré finanční situaci se tam vešel mnohem snáze než nám).
obec nachází. Pokud tak nečiním, má to jiné příčiny. Například Nové Vsi rozhodně nezá-
vidím čtvrť zvanou Včelník, kterou developeři budují v podstatě bez jakéko-
Michal Seydl
li občanské vybavenosti.
Nezávidím Nové Vsi ani to, že obec, ač se od roku 1989 rozrostla na více
než dvojnásobek (oficiálně má téměř 1 400 obyvatel, skutečný počet ale
Postřehy odjinud může být vyšší, protože někteří z těch, kdo v obci de facto bydlí, mohou mít
například kvůli parkovacím místům trvalý pobyt v Praze), disponuje pou-
To, že stav komunikací – včetně chodníků – pokud na daném místě ze mateřinkou a základní školou prvního stupně (byť vzorně opravenou).
vůbec existují, je často neuspokojivý a někdy přímo tristní, není Připočteme-li k tomu, že počet tisíc obyvatel nedávno překročila i sousední
žádným tajemstvím. Důvody, proč tomu tak je, asi budou různé. Malá Hraštice – a ta také má pouze mateřskou školku a první stupeň školy zá-
kladní, máme zde dvě obce, které mají dohromady kolem 2 500 obyvatel (tedy
víc než naše město), aniž by měly k dispozici druhý stupeň základní školy.
Můžeme se například vymlouvat na dědictví dob minulých. A zde mám Toto bude potřeba řešit. Pokud si dobře vzpomínám, mluvilo se o této věci
na mysli nejen režim, který v naší zemi vládl v letech 1948 – 1989, ale na- na jednom ze zasedání novoknínského zastupitelstva a zaznělo tam něco
příklad i doby mnohem starší. Uliční síť města totiž vznikala už ve středo- v tom smyslu, že podle MAS Brdy-Vltava by se tento problém neměl řešit dal-
věku, jejíž půdorys se navzdory výrazné proměně zástavby příliš neměnil, ším rozšiřováním kapacity novoknínské školy (aspoň ne kvůli Malé Hrašti-
přestože samotná zástavba je výrazně mladší. Zchátralé či v důsledku růz-
ných pohrom zničené domy byly nahrazovány novostavbami často v pů-
vodních uličních čarách.
Naopak na bedrech našich současníků leží rozhádaností městského za-
stupitelstva. Té lze přičíst na vrub například nedávné „vylepšení“ nábřeží
v Kozohorské ulici, v jehož rámci zmizely i dosavadní parodie na chodníky,
které tam ještě před deseti lety byly. Samospráva byla prostě natolik zaměst-
nána vnitřními spory, že nikoho nenapadlo zkontrolovat a případně rozpo-
rovat projekt, podle nějž bylo nábřeží přebudováno, přestože město byla ze
zákona účastníkem stavebního řízení.
A některé věci závisí i na někom jiném, než je městská samospráva. Silnič-
ní průtahy jsou vlastnictvím kraje, nahrazení tankodromu v ulici Na Potůč-
ku ucházející komunikací blokuje plánované, leč odkládané položení elektric-
kého vedení do země, což je záležitost ČEZu. A tak by se asi dalo pokračovat.
A tak se rozhlížíme kolem sebe a zíráme, kde všude na tom jsou – nejen
pokud jde o komunikace – líp. Často bývá zmiňována ne až tak vzdálená
Nová Ves pod Pleší – a nutno uznat, že aspoň na hlavních ulicích (hlavně
na té, která nese název Masarykova třída), mají aspoň po jedné straně chod-
níky ve výrazně lepším stavu než my (a nyní se chodníky budují i v Tyršově
ulici, která vede k nádraží). Pravda, někde i na hlavním průtahu Novou Vsí
(silnici II/116) chodníky chybějí, konkrétně v nejsevernějším úseku Masa-
rykovy třídy a pak v Mníšecké ulici, ale zde mají chodci k dispozici souběž-
né ulice U Kapličky a Ke Včelníku, kde je automobilová doprava minimální.
Takže po této stránce bychom mohli Nové Vsi závidět (přestože se můžeme
22 23