Page 23 - Chytrý zpravodaj - Nový Knín srpen 2021
P. 23

NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ  8 / 2021  NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ                  8 / 2021


 víc je ještě navyšována) na městskou policii. Orgán pro obec z více důvo-  vymlouvat, že tamní ulice nejsou tak stísněné jako ty naše, takže chodník se
 dů naprosto zbytečný!!! Zbytečný tím více, v jak nedobré finanční situaci se   tam vešel mnohem snáze než nám).
 obec nachází.  Pokud tak nečiním, má to jiné příčiny. Například Nové Vsi rozhodně nezá-
       vidím čtvrť zvanou Včelník, kterou developeři budují v podstatě bez jakéko-
 Michal Seydl
       li občanské vybavenosti.
         Nezávidím Nové Vsi ani to, že obec, ač se od roku 1989 rozrostla na více
       než dvojnásobek (oficiálně má téměř 1 400 obyvatel, skutečný počet ale
 Postřehy odjinud  může být vyšší, protože někteří z těch, kdo v obci de facto bydlí, mohou mít
       například kvůli parkovacím místům trvalý pobyt v Praze), disponuje pou-
 To, že stav komunikací – včetně chodníků – pokud na daném místě   ze mateřinkou a základní školou prvního stupně (byť vzorně opravenou).
 vůbec existují, je často neuspokojivý a někdy přímo tristní, není   Připočteme-li k tomu, že počet tisíc obyvatel nedávno překročila i sousední
 žádným tajemstvím. Důvody, proč tomu tak je, asi budou různé.  Malá Hraštice – a ta také má pouze mateřskou školku a první stupeň školy zá-
       kladní, máme zde dvě obce, které mají dohromady kolem 2 500 obyvatel (tedy
       víc než naše město), aniž by měly k dispozici druhý stupeň základní školy.
 Můžeme  se  například  vymlouvat  na  dědictví  dob  minulých.  A  zde  mám   Toto bude potřeba řešit. Pokud si dobře vzpomínám, mluvilo se o této věci
 na mysli nejen režim, který v naší zemi vládl v letech 1948 – 1989, ale na-  na jednom ze zasedání novoknínského zastupitelstva a zaznělo tam něco
 příklad i doby mnohem starší. Uliční síť města totiž vznikala už ve středo-  v tom smyslu, že podle MAS Brdy-Vltava by se tento problém neměl řešit dal-
 věku, jejíž půdorys se navzdory výrazné proměně zástavby příliš neměnil,   ším rozšiřováním kapacity novoknínské školy (aspoň ne kvůli Malé Hrašti-
 přestože samotná zástavba je výrazně mladší. Zchátralé či v důsledku růz-
 ných pohrom zničené domy byly nahrazovány novostavbami často v pů-
 vodních uličních čarách.
 Naopak na bedrech našich současníků leží rozhádaností městského za-
 stupitelstva. Té lze přičíst na vrub například nedávné „vylepšení“ nábřeží
 v Kozohorské ulici, v jehož rámci zmizely i dosavadní parodie na chodníky,
 které tam ještě před deseti lety byly. Samospráva byla prostě natolik zaměst-
 nána vnitřními spory, že nikoho nenapadlo zkontrolovat a případně rozpo-
 rovat projekt, podle nějž bylo nábřeží přebudováno, přestože město byla ze
 zákona účastníkem stavebního řízení.
 A některé věci závisí i na někom jiném, než je městská samospráva. Silnič-
 ní průtahy jsou vlastnictvím kraje, nahrazení tankodromu v ulici Na Potůč-
 ku ucházející komunikací blokuje plánované, leč odkládané položení elektric-
 kého vedení do země, což je záležitost ČEZu. A tak by se asi dalo pokračovat.
 A tak se rozhlížíme kolem sebe a zíráme, kde všude na tom jsou – nejen
 pokud jde o komunikace – líp. Často bývá zmiňována ne až tak vzdálená
 Nová Ves pod Pleší – a nutno uznat, že aspoň na hlavních ulicích (hlavně
 na té, která nese název Masarykova třída), mají aspoň po jedné straně chod-
 níky ve výrazně lepším stavu než my (a nyní se chodníky budují i v Tyršově
 ulici, která vede k nádraží). Pravda, někde i na hlavním průtahu Novou Vsí
 (silnici II/116) chodníky chybějí, konkrétně v nejsevernějším úseku Masa-
 rykovy třídy a pak v Mníšecké ulici, ale zde mají chodci k dispozici souběž-
 né ulice U Kapličky a Ke Včelníku, kde je automobilová doprava minimální.
 Takže po této stránce bychom mohli Nové Vsi závidět (přestože se můžeme

 22                                       23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28