Page 22 - Chytrý zpravodaj - Nový Knín srpen 2021
P. 22

NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ                                             8 / 2021          NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ                                             8 / 2021


       víc je ještě navyšována) na městskou policii. Orgán pro obec z více důvo-           vymlouvat, že tamní ulice nejsou tak stísněné jako ty naše, takže chodník se
       dů naprosto zbytečný!!! Zbytečný tím více, v jak nedobré finanční situaci se        tam vešel mnohem snáze než nám).
       obec nachází.                                                                         Pokud tak nečiním, má to jiné příčiny. Například Nové Vsi rozhodně nezá-
                                                                                           vidím čtvrť zvanou Včelník, kterou developeři budují v podstatě bez jakéko-
                                                                       Michal Seydl
                                                                                           li občanské vybavenosti.
                                                                                             Nezávidím Nové Vsi ani to, že obec, ač se od roku 1989 rozrostla na více
                                                                                           než dvojnásobek (oficiálně má téměř 1 400 obyvatel, skutečný počet ale
       Postřehy odjinud                                                                    může být vyšší, protože někteří z těch, kdo v obci de facto bydlí, mohou mít
                                                                                           například kvůli parkovacím místům trvalý pobyt v Praze), disponuje pou-
       To, že stav komunikací – včetně chodníků – pokud na daném místě                     ze mateřinkou a základní školou prvního stupně (byť vzorně opravenou).
       vůbec existují, je často neuspokojivý a někdy přímo tristní, není                     Připočteme-li k tomu, že počet tisíc obyvatel nedávno překročila i sousední
       žádným tajemstvím. Důvody, proč tomu tak je, asi budou různé.                       Malá Hraštice – a ta také má pouze mateřskou školku a první stupeň školy zá-
                                                                                           kladní, máme zde dvě obce, které mají dohromady kolem 2 500 obyvatel (tedy
                                                                                           víc než naše město), aniž by měly k dispozici druhý stupeň základní školy.
       Můžeme  se  například  vymlouvat  na  dědictví  dob  minulých.  A  zde  mám           Toto bude potřeba řešit. Pokud si dobře vzpomínám, mluvilo se o této věci
       na mysli nejen režim, který v naší zemi vládl v letech 1948 – 1989, ale na-         na jednom ze zasedání novoknínského zastupitelstva a zaznělo tam něco
       příklad i doby mnohem starší. Uliční síť města totiž vznikala už ve středo-         v tom smyslu, že podle MAS Brdy-Vltava by se tento problém neměl řešit dal-
       věku, jejíž půdorys se navzdory výrazné proměně zástavby příliš neměnil,            ším rozšiřováním kapacity novoknínské školy (aspoň ne kvůli Malé Hrašti-
       přestože samotná zástavba je výrazně mladší. Zchátralé či v důsledku růz-
       ných pohrom zničené domy byly nahrazovány novostavbami často v pů-
       vodních uličních čarách.
         Naopak na bedrech našich současníků leží rozhádaností městského za-
       stupitelstva. Té lze přičíst na vrub například nedávné „vylepšení“ nábřeží
       v Kozohorské ulici, v jehož rámci zmizely i dosavadní parodie na chodníky,
       které tam ještě před deseti lety byly. Samospráva byla prostě natolik zaměst-
       nána vnitřními spory, že nikoho nenapadlo zkontrolovat a případně rozpo-
       rovat projekt, podle nějž bylo nábřeží přebudováno, přestože město byla ze
       zákona účastníkem stavebního řízení.
         A některé věci závisí i na někom jiném, než je městská samospráva. Silnič-
       ní průtahy jsou vlastnictvím kraje, nahrazení tankodromu v ulici Na Potůč-
       ku ucházející komunikací blokuje plánované, leč odkládané položení elektric-
       kého vedení do země, což je záležitost ČEZu. A tak by se asi dalo pokračovat.
         A tak se rozhlížíme kolem sebe a zíráme, kde všude na tom jsou – nejen
       pokud jde o komunikace – líp. Často bývá zmiňována ne až tak vzdálená
       Nová Ves pod Pleší – a nutno uznat, že aspoň na hlavních ulicích (hlavně
       na té, která nese název Masarykova třída), mají aspoň po jedné straně chod-
       níky ve výrazně lepším stavu než my (a nyní se chodníky budují i v Tyršově
       ulici, která vede k nádraží). Pravda, někde i na hlavním průtahu Novou Vsí
       (silnici II/116) chodníky chybějí, konkrétně v nejsevernějším úseku Masa-
       rykovy třídy a pak v Mníšecké ulici, ale zde mají chodci k dispozici souběž-
       né ulice U Kapličky a Ke Včelníku, kde je automobilová doprava minimální.
       Takže po této stránce bychom mohli Nové Vsi závidět (přestože se můžeme

                                          22                                                                                  23
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27