Page 15 - Chytrý zpravodaj - Nový Knín 12 2021
P. 15
NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ 12 / 2021 NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ 12 / 2021
kušení považovat se za omyl? Bůh ti říká: „Nikoli, jsi moje dítě!“. Máš do- nám připomínal, že Jej potřebujeme k životu jako chléb k jídlu. Potřebuje-
jem, že to nezvládneš, bojíš se, že neobstojíš, máš strach, že nevyjdeš z tu- me se nechat prostoupit Jeho zdarma danou, neochabující a konkrétní lás-
nelu zkoušky? Bůh ti říká: „Odvahu, jsem s tebou.“ Neříká to slovy, nýbrž kou. Kolikrát jen však dychtíme po zábavě, úspěchu a světskosti, tišíme
tím, že se stává dítětem jako ty a pro tebe, aby ti připomněl východisko hlad pokrmem, který nesytí a zanechává v nitru prázdnotu! Pán si ústy
každého tvého znovuzrození: uznat se za Božího syna, Boží dceru. A to je proroka Izaiáše posteskl, že zatímco vůl a osel znají své jesle, my - Jeho lid
nezničitelný zárodek naší naděje, kypící jádro nesoucí život. Pod našimi - neznáme Pána, který je zdrojem našeho života (srov. Iz1,2-3). Je to pravda:
kvalitami a našimi defekty, silnější než minulá poranění a selhání, oba- nenasytní majetnictvím klademe se do tolikerých jeslí marnosti a zapomí-
vy a neklid z budoucnosti spočívá tato pravda: jsme milovanými dětmi. náme na ty Betlémské. Jesle, chudé na vše, ale bohaté na lásku, ty učí, že se
A Boží láska k nám nezávisí a nikdy nebude záviset na nás: je dána zdar- život sytí láskou, kterou si necháváme od Boha prokazovat a kterou proka-
ma, láska je čirá milost. Dnes v noci nám řekl svatý Pavel: »Projevila se zujeme druhým. Ježíš nám dává příklad. On, Boží Slovo je nemluvnětem,
Boží dobrota« (Tit2,11). Není nic drahocennějšího. neříká nic, ale nabízí život. My však mluvíme mnoho, ale často jsme anal-
fabety v dobrotě.
Syn je nám dán. Otec nám nedaroval něco, nýbrž svého jednorozeného
Syna, který je veškerou Jeho radostí. A přece, hledíme-li na nevděčnost člo- Syn je nám dán. Kdo má malé dítě, ví, kolik lásky a trpělivosti potřebu-
věka vůči Bohu a na nespravedlnost vůči tolika našim bratřím, objeví se je. Má zapotřebí pokrm, péči, čistotu, ohledy na svoji křehkost a na poža-
pochybnost: Udělal Pán dobře, že nám tolik daroval? Dělá dobře, že k nám davky, jež jsou často obtížně srozumitelné. Dítě umí dát pocítit, že miluje,
stále chová důvěru? Nepřeceňuje nás? Ano, přeceňuje, protože nás k smr- ale také učí milovat. Bůh přišel na svět jako dítě, aby nás vybídnul k péči
ti miluje. Neumí nás nemilovat. Je takový, tolik jiný než my. Má nás rád o druhé. Jeho jímavý pláč nám umožňuje chápat, jak zbytečné jsou mno-
neustále a víc než my sami sebe. Jeho tajemství je vstupenkou do našeho hé naše rozmary. Jeho bezbranná a odzbrojující láska nám připomíná, že
srdce. Bůh ví, že jediný způsob, jak nás zachránit, je zahojit nás zevnitř, čas, který máme, není k tomu, abychom se litovali, nýbrž sušili slzy těm,
mít nás rád. Ví, že se zlepšíme jedině přijetím jeho neochabující lásky, kte- kdo strádají. Bůh se usídlil mezi námi, chudý a potřebný, aby nám řekl,
rá se nemění, avšak mění nás. Pouze Ježíšova láska proměňuje život, hojí že službou chudým prokazujeme lásku Jemu. Této noci, jak napsala jedna
ty nejhlubší rány, vysvobozuje z bludného kruhu nespokojenosti, zloby básnířka: „je příbytek Boha blízko tomu mému. Nábytek je láska“ (Emily
a hořekování. Dickinson, Poems, XVII).
Syn je nám dán. V ubohých jeslích tmavé stáje opravdu je Boží Syn. Vynořu- Syn je nám dán. Ježíši, Ty jsi Synem, který činí syna ze mne. Máš mne rád
je se další otázka: proč přišel na svět v noci, v nedůstojném obydlí, v nou- tak, jak jsem, nikoli tak, jak o sobě sním. Objímám Tebe, Dítě v jeslích,
zi a odmítán, když by si zasloužil jako největší král narodit se v nejkrásněj- a objímám znovu svůj život. Přijetím Tebe, Pane života, chci svůj život také
ším z paláců? Proč? Aby nám dal na srozuměnou, kam až sahá Jeho láska dát. Ty, který mne zachraňuješ, uč mne sloužit. Ty, který mne nenecháváš
k člověčenství. Jeho konkrétní láska se dotýká naší nejhorší bídy. Boží Syn samotného, pomoz mi těšit Tvoje bratry, protože od této noci jsou všichni
přišel na svět jako odepsaný, aby nám řekl, že každý odepsaný je synem mými bratry.
Božím. Narodil se, jako se rodí slabé a křehké dítě, abychom vlídně mohli
přijímat svoje křehkosti a objevit něco důležitého. Jako v Betlémě, tak také Přeložil Milan Glaser, převzato ze stránek Vatikánského rozhlasu
s námi Bůh činí veliké věci skrze naše ubohosti. Vložil celou naši spásu
do jeslí jedné stáje a neobává se naší bídy. Dovolme, aby Svým milosrden- Všem spoluobčanům a našim farníkům vyprošuji požehnané Vánoce,
stvím proměnil naši ubohost! do nového roku 2022 pevné zdraví a Boží požehnání. Myslím v modlitbě
zvláště na nemocné, osamělé a na rodiny s dětmi.
Takový je tedy význam toho, že se Dítě narodilo nám. Je tu však ještě jeden
dativ, kterým se anděl obrací k pastýřům: »To bude pro vás znamením: Na- Žehná Vám P. Josef Andrejčák O.Cr.
leznete děťátko zavinuté do plének a položené v jeslích« (Lk2,12). Toto zna-
mení - Dítě v jeslích - je určeno také nám, aby udávalo směr našemu živo-
tu. V Betlémě, což znamená „Dům chleba“, je Bůh položen v jeslích, jako by
14 15