Page 14 - Chytrý zpravodaj - Nový Knín 12 2021
P. 14

NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ                                            12 / 2021          NOVOKNÍNSKÝ ZPRAVODAJ                                            12 / 2021


       kušení považovat se za omyl? Bůh ti říká: „Nikoli, jsi moje dítě!“. Máš do-         nám připomínal, že Jej potřebujeme k životu jako chléb k jídlu. Potřebuje-
       jem, že to nezvládneš, bojíš se, že neobstojíš, máš strach, že nevyjdeš z tu-       me se nechat prostoupit Jeho zdarma danou, neochabující a konkrétní lás-
       nelu zkoušky? Bůh ti říká: „Odvahu, jsem s tebou.“ Neříká to slovy, nýbrž           kou.  Kolikrát  jen  však  dychtíme  po  zábavě,  úspěchu  a  světskosti,  tišíme
       tím, že se stává dítětem jako ty a pro tebe, aby ti připomněl východisko            hlad pokrmem, který nesytí a zanechává v nitru prázdnotu! Pán si ústy
       každého tvého znovuzrození: uznat se za Božího syna, Boží dceru. A to je            proroka Izaiáše posteskl, že zatímco vůl a osel znají své jesle, my - Jeho lid
       nezničitelný  zárodek  naší  naděje,  kypící  jádro  nesoucí  život.  Pod  našimi   - neznáme Pána, který je zdrojem našeho života (srov. Iz1,2-3). Je to pravda:
       kvalitami a našimi defekty, silnější než minulá poranění a selhání, oba-            nenasytní majetnictvím klademe se do tolikerých jeslí marnosti a zapomí-
       vy  a  neklid  z  budoucnosti  spočívá  tato  pravda:  jsme  milovanými  dětmi.     náme na ty Betlémské. Jesle, chudé na vše, ale bohaté na lásku, ty učí, že se
       A Boží láska k nám nezávisí a nikdy nebude záviset na nás: je dána zdar-            život sytí láskou, kterou si necháváme od Boha prokazovat a kterou proka-
       ma, láska je čirá milost. Dnes v noci nám řekl svatý Pavel: »Projevila se           zujeme druhým. Ježíš nám dává příklad. On, Boží Slovo je nemluvnětem,
       Boží dobrota« (Tit2,11). Není nic drahocennějšího.                                  neříká nic, ale nabízí život. My však mluvíme mnoho, ale často jsme anal-
                                                                                           fabety v dobrotě.
       Syn  je  nám  dán.  Otec  nám  nedaroval  něco,  nýbrž  svého  jednorozeného
       Syna, který je veškerou Jeho radostí. A přece, hledíme-li na nevděčnost člo-        Syn  je  nám  dán.  Kdo  má  malé  dítě,  ví,  kolik  lásky  a  trpělivosti  potřebu-
       věka vůči Bohu a na nespravedlnost vůči tolika našim bratřím, objeví se             je. Má zapotřebí pokrm, péči, čistotu, ohledy na svoji křehkost a na poža-
       pochybnost: Udělal Pán dobře, že nám tolik daroval? Dělá dobře, že k nám            davky, jež jsou často obtížně srozumitelné. Dítě umí dát pocítit, že miluje,
       stále chová důvěru? Nepřeceňuje nás? Ano, přeceňuje, protože nás k smr-             ale také učí milovat. Bůh přišel na svět jako dítě, aby nás vybídnul k péči
       ti miluje. Neumí nás nemilovat. Je takový, tolik jiný než my. Má nás rád            o druhé. Jeho jímavý pláč nám umožňuje chápat, jak zbytečné jsou mno-
       neustále a víc než my sami sebe. Jeho tajemství je vstupenkou do našeho             hé naše rozmary. Jeho bezbranná a odzbrojující láska nám připomíná, že
       srdce. Bůh ví, že jediný způsob, jak nás zachránit, je zahojit nás zevnitř,         čas, který máme, není k tomu, abychom se litovali, nýbrž sušili slzy těm,
       mít nás rád. Ví, že se zlepšíme jedině přijetím jeho neochabující lásky, kte-       kdo strádají. Bůh se usídlil mezi námi, chudý a potřebný, aby nám řekl,
       rá se nemění, avšak mění nás. Pouze Ježíšova láska proměňuje život, hojí            že službou chudým prokazujeme lásku Jemu. Této noci, jak napsala jedna
       ty  nejhlubší  rány,  vysvobozuje  z  bludného  kruhu  nespokojenosti,  zloby       básnířka: „je příbytek Boha blízko tomu mému. Nábytek je láska“ (Emily
       a hořekování.                                                                       Dickinson, Poems, XVII).
       Syn je nám dán. V ubohých jeslích tmavé stáje opravdu je Boží Syn. Vynořu-          Syn je nám dán. Ježíši, Ty jsi Synem, který činí syna ze mne. Máš mne rád
       je se další otázka: proč přišel na svět v noci, v nedůstojném obydlí, v nou-        tak,  jak  jsem,  nikoli  tak,  jak  o  sobě  sním.  Objímám  Tebe,  Dítě  v  jeslích,
       zi a odmítán, když by si zasloužil jako největší král narodit se v nejkrásněj-      a objímám znovu svůj život. Přijetím Tebe, Pane života, chci svůj život také
       ším z paláců? Proč? Aby nám dal na srozuměnou, kam až sahá Jeho láska               dát. Ty, který mne zachraňuješ, uč mne sloužit. Ty, který mne nenecháváš
       k člověčenství. Jeho konkrétní láska se dotýká naší nejhorší bídy. Boží Syn         samotného, pomoz mi těšit Tvoje bratry, protože od této noci jsou všichni
       přišel na svět jako odepsaný, aby nám řekl, že každý odepsaný je synem              mými bratry.
       Božím. Narodil se, jako se rodí slabé a křehké dítě, abychom vlídně mohli
       přijímat svoje křehkosti a objevit něco důležitého. Jako v Betlémě, tak také        Přeložil Milan Glaser, převzato ze stránek Vatikánského rozhlasu
       s námi Bůh činí veliké věci skrze naše ubohosti. Vložil celou naši spásu
       do jeslí jedné stáje a neobává se naší bídy. Dovolme, aby Svým milosrden-           Všem  spoluobčanům  a  našim  farníkům  vyprošuji  požehnané  Vánoce,
       stvím proměnil naši ubohost!                                                        do nového roku 2022 pevné zdraví a Boží požehnání. Myslím v modlitbě
                                                                                           zvláště na nemocné, osamělé a na rodiny s dětmi.
       Takový je tedy význam toho, že se Dítě narodilo nám. Je tu však ještě jeden
       dativ, kterým se anděl obrací k pastýřům: »To bude pro vás znamením: Na-                                                            Žehná Vám P. Josef Andrejčák O.Cr.
       leznete děťátko zavinuté do plének a položené v jeslích« (Lk2,12). Toto zna-
       mení - Dítě v jeslích - je určeno také nám, aby udávalo směr našemu živo-
       tu. V Betlémě, což znamená „Dům chleba“, je Bůh položen v jeslích, jako by

                                          14                                                                                  15
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19