Page 16 - Chytrý zpravodaj - Nové Město pod Smrkem 02/2025
P. 16

HZS



        Co dělat a jak se správně zachovat při požáru auta?

          Automobil je pro většinu z nás ne-  je důležité zhodnotit své schopnosti   výbavy osobních
        odmyslitelnou součástí každodenního   a zkušenosti. Pokud již z vozu šlehají   automobilů, jeho
        života. Bereme ho jako samozřejmost,   plameny, nepřibližujte se k němu a vy-  přítomnost může
        která nám usnadňuje přesuny a šetří   čkejte na příjezd hasičů. Pokud je požár   v případě nouze
        čas. Rutinní používání vozidla však může   v počáteční fázi a rozhodnete se jej ha-  sehrát klíčovou
        být náhle narušeno neočekávanou a ne-  sit, přistupujte k vozidlu vždy po směru   roli. Včasný zá-
        bezpečnou situací – požárem vozidla.   větru, abyste minimalizovali vdechování   sah může za-
        Jak se v takovém případě správně za-  kouře. Počítejte s možností vyšlehnutí   bránit rozsáhlým
        chovat a jak nejvíce minimalizovat riziko   plamene s následným rychlým rozvojem   škodám, a přede-
        ohrožení života?                    požáru, nenaklánějte se tedy zbytečně   vším ochránit zdra-
          K požárům vozidel dochází nejčas-  nad kapotu vozidla a buďte připraveni   ví vás i vašich spolu-
        těji v souvislosti s technickou závadou   rychle ustoupit v případě potřeby. Moto-  cestujících.
        za běžného provozu, nebo jako násled-  rový prostor neotvírejte úplně, ale pouze   V každé krizové situaci platí, že lidský
        ku dopravní nehody. V případě technic-  pootevřete kapotu na několik centimetrů   život je vždy na prvním místě. Pokud se
        ké závady vzniklé za běžného provozu   a hasicí směs aplikujte přes vzniklou me-  požár vozidla dostane mimo vaši kont-
        vozidla se obvykle jedná o závady na pa-  zeru. Náhlé otevření kapoty by způsobilo   rolu, nesnažte se jej uhasit za každou
        livové soustavě, nebo závady elektroin-  prudký přísun vzduchu a mohlo by dojít   cenu. Udržujte si bezpečný odstup a ne-
        stalace. K těmto závadám dochází buď   k rychlému rozhoření plamenů. Nikdy   chte práci na profesionálních hasičích.
        běžným provozním opotřebením, nebo   se nedotýkejte rozpálené kapoty holýma   Materiální škody lze nahradit, ale zdraví
        nedostatečnou či neodbornou údrž-   rukama, hrozí vysoké riziko popálení.  a život nikoliv.
        bou. V praxi jsou také známé případy,   Nejdůležitější je vždy prevence. Pra-  Nezapomeňte! Štěstí přeje připrave-
        kdy za technickou závadou vozidla kon-  videlná údržba vozidla, kontrola elekt-  ným!
        čící v některých případech požárem stojí   roinstalace a palivové soustavy výrazně   autor: kpt. Ing. Alena Sládková, HZS
        jedna malá šelmička a tou je kuna lesní.   snižují riziko vzniku požáru. Přestože         Libereckého kraje
        U vozidel s konvenčním pohonem, tedy   není hasicí přístroj povinnou součástí
        na benzín, naftu nebo CNG, dochází
        k požáru obvykle v motorovém prosto-
        ru. Odtud se může velmi rychle rozšířit
        do dalších částí vozidla.
          Pokud během jízdy zaznamenáte tma-
        vý kouř vycházející zpod kapoty, je prav-
        děpodobné, že se jedná o požár. Je
        nutné okamžitě jednat. Prvním krokem
        je bezpečné zastavení vozidla. Pokud
        to situace umožňuje, pokuste se za-
        stavit mimo frekventovanou vozovku
        a co nejdále od míst, kde by požár mohl
        způsobit další škody, například od ben-
        zínových stanic, tunelů nebo zaparko-
        vaných vozidel. Po zastavení je důležité
        ponechat zařazený rychlostní stupeň,
        zapnout výstražná světla, vypnout motor
        a vyjmout klíče ze zapalování.
          Bezprostředně po zastavení se musíte
        co nejrychleji dostat do bezpečí. Ob-
        lečte si reflexní vestu a opusťte vozidlo.
        Všichni cestující by měli co nejrychleji
        vystoupit a vzdálit se do bezpečné vzdá-
        lenosti, ideálně za svodidla, pokud se
        nacházíte na dálnici nebo frekventované
        silnici. Poté je nutné okamžitě zavolat
        na tísňovou linku 150 nebo 112 a nahlá-
        sit požár vozidla.
          V některých situacích je možné po-
        žár uhasit vlastními silami, pokud má-
        te ve vozidle hasicí přístroj a jedná se
        o první fázi požáru s nízkou intenzitou.
        Před tím, než se rozhodnete zasáhnout,
        16                                          Novoměstské noviny                           březen–duben 2025
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20