Page 4 - Chytrý zpravodaj - Nejdek 07-08/2024
P. 4
Aktuality
Odbor sociálních věcí a školství informuje
Odbor sociálních věcí a školství informuje možnostmi podpory pro pečující. Pracovníci poradí i na e-mailu seniortelefon@
Karta SOS pro pečující
Tato SOS KARTA má sloužit osobám pečujícím, kteří se ocitnou v situaci, kdy sami zivot90.cz. Odpověď dostanete do 3 dnů.
Karta SOS pro pečující • Linka seniorů (Elpida): 800 200 007 Bezplatná služba telefonické krizové po-
potřebují urgentní pomoc (náhlá hospitalizace, nehoda, ztráta vědomí apod.)
Tato SOS KARTA má sloužit osobám pečujícím, kteří se ocitnou v situaci, kdy sami potřebují urgentní pomoc (náhlá
moci, dostupná seniorům a pečujícím o seniory denně od 8 hodin do 20 hodin.
a nemohou v danou situaci komunikovat. SOS KARTA je pomůckou jak pro peču-
hospitalizace, nehoda, ztráta vědomí apod.) a nemohou v danou situaci komunikovat. SOS KARTA je pomůckou jak
Nabízí sdílení, provází jakoukoliv náročnou situací, poskytuje smysluplné kontak-
jící, tak pro běžné občany, zdravotníky či jiné záchranné složky. Karta informuje
o tom, že pečujete o člověka, který potřebuje okamžitou pomoc. SOS KARTA by
ty na další instituce. I na tuto linku se můžete obrátit prostřednictvím e-mailu na
pro pečující, tak pro běžné občany, zdravotníky či jiné záchranné složky. Karta informuje o tom, že pečujete o
linkasenioru@elpida.cz. Odborníci odpoví do 3 dnů.
měla být uložena v peněžence u dokladů. Nejlépe u občanského průkazu a kar-
člověka, který potřebuje okamžitou pomoc. SOS KARTA by měla být uložena v peněžence u dokladů. Nejlépe u
tičky zdravotní pojišťovny.
občanského průkazu a kartičky zdravotní pojišťovny. • Krizová linka pomoci pro blízké pacientů (NCO NZO): 227 272 225 Linka
Poznámky k vyplňování nabízí sdílení, podporu i praktické rady v těžkých chvílích, při náhlém zhoršení
Informace o osobě, o kterou pečuji: Měly by to být takové informace, které po-
Poznámky k vyplňování zdravotního stavu nebo při úmrtí blízké osoby. V provozu je denně od 8 do 20
važujete jako pečující za důležité. Především by se měly týkat toho, jak člověk
hodin.
Informace o osobě, o kterou pečuji: Měly by to být takové informace, které považujete jako pečující za důležité.
• Linka pro pečující (Diakonie ČCE): 800 915 915 Bezplatná linka funguje
komunikuje, co mu činí problémy (například nerozumí složitým souvětím apod.).
Především by se měly týkat toho, jak člověk komunikuje, co mu činí problémy (například nerozumí složitým
v pondělí a pátek od 9 do 13 hodin a ve středu od 13 do 17 hodin. Pracovníci
Můžete sem také napsat radu, jak se s člověkem nejlépe dorozumět (mluvit jed-
souvětím apod.). Můžete sem také napsat radu, jak se s člověkem nejlépe dorozumět (mluvit jednoduše, jasně,
poradí v náročné situaci spojené s péčí, pomohou vám zorientovat se ve nanční
noduše, jasně, popsat, co se děje/bude dít) a co případně při kontaktu s ním/
popsat, co se děje/bude dít) a co případně při kontaktu s ním/ní nedělat (doteky, zvýšený tón hlasu apod.).
ní nedělat (doteky, zvýšený tón hlasu apod.). Napište cokoliv, co by běžnému
podpoře, dávkách i službách.
Napište cokoliv, co by běžnému člověku nemuselo v souvislosti s postižením dojít, ale je z vašeho pohledu při
člověku nemuselo v souvislosti s postižením dojít, ale je z vašeho pohledu při
• Pražská linka důvěry (Centrum sociálních služeb Praha): 222 580 697
Nonstop anonymní telefonická linka pro krizovou intervenci ve všech životních
dorozumění důležité. Můžete také připsat, jaké bere léky a jak přesně v takové
dorozumění důležité. Můžete také připsat, jaké bere léky a jak přesně v takové situaci postupovat (např. jako ho/ji
situaci postupovat (např. jako ho/ji zklidnit apod.). Vztah k opečovávané osobě
situacích. Služby jsou bezplatné, klient hradí pouze hovorné na pevnou linku
zklidnit apod.). Vztah k opečovávané osobě vyplňte zcela konkrétně, např.: syn, dcera, matka, otec, bratr, setra,
telefonnímu operátorovi dle svého tarifu. Je možné využít i chat, více informací
vyplňte zcela konkrétně, např.: syn, dcera, matka, otec, bratr, setra, teta, strýc,
teta, strýc, kamarád, sociální pracovník, opatrovník. KARTA MÁ ČTYŘI STRANY. VYSTŘIHNĚTE VCELKU,
kamarád, sociální pracovník, opatrovník. KARTA MÁ ČTYŘI STRANY. VYSTŘIH-
PODÉLNĚ SLEPTE A POTÉ JEŠTĚ PŘEHNĚTE. a provozní doba na: www.chat-pomoc.cz
NĚTE VCELKU, PODÉLNĚ SLEPTE A POTÉ JEŠTĚ PŘEHNĚTE. • Linka důvěry – pro seniory, zdravotně znevýhodněné a pečující (Chyt-
Z odborného časopisu Pečujeme doma (https://www.mskruh.cz/media/ les/pecu- rá Péče): 800 100 117 Bezplatná anonymní linka pomáhá seniorům, zdravotně
Z odborného časopisu Pečujeme doma (https://www.mskruh.cz/media/files/pecujemedoma_2024-01.pdf) převzal
znevýhodněným a pečujícím. Volat lze denně od 8 do 16 hodin, mimo státní
jemedoma_2024-01.pdf) převzal Odbor sociálních věcí a školství
Odbor sociálních věcí a školství svátky. Linka nabízí podporu, zklidnění, orientaci v náročné situaci, naplánování
Telefonní krizové a poradenské linky a online pomoc v České republice kroků a případně i vyhledání služeb.
Vybíráme několik kontaktů služby s celostátním dosahem, které mohou pomoci • Linka první psychické pomoci (Cesta z krize): 116 123 Bezplatná nonstop
v náročných i krizových situacích jak pečujících, tak jejich opečovávaných, větši- krizová pomoc pro dospělé v těžkých životních situacích i pro jejich blízké, kteří
nou v seniorském věku. é a poradenské linky a online pomoc v České republice
Telefonní krizov jim chtějí pomoci. Pracovníky je možné kontaktovat i formou chatu. Podrobnosti
na: https://linkapsychickepomoci.cz/chat/
Telefonická pomoc
Vybíráme několik kontaktů služby s celostátním dosahem, které mohou pomoci v náročných i krizových situacích
• Linka důvěry – Senior telefon (Život 90): 800 157 157 Nonstop bezplatná • Linka důvěry (Modrá linka): 608 902 410, 731 197 477 Anonymní nonstop
jak pečujících, tak jejich opečovávaných, většinou v seniorském věku.
a anonymní linka důvěry pro osoby starší 60 let a jejich pečující. Odborní pra- linka pomáhající všem v náročných životních situacích, které psychicky obtížně
covníci pomohou překonat pocit strachu, úzkosti nebo smutku. Ať už je spojený zvládají. Linka je bezplatná, klient platí jen za běžné volání dle svého tarifu. Fun-
Telefonická pomoc
s odchodem blízkého, nemocí, kon ikty v rodině nebo má jakoukoliv jinou pří- guje také formou chatu: https://chat.modralinka.cz/
• Linka důvěry – Senior telefon (Život 90): 800 157 157 Nonstop bezplatná a anonymní linka důvěry pro osoby
činu. Pokud je potřeba, pomohou na lince se zajištěním sociálních služeb nebo
• Krizová linka SOS Centrum (Diakonie ČCE): 222 514 040, 777 734 173
starší 60 let a jejich pečující. Odborní pracovníci pomohou překonat pocit strachu, úzkosti nebo smutku. Ať už je
spojený s odchodem blízkého, nemocí, konflikty v rodině nebo má jakoukoliv jinou příčinu. Pokud je potřeba,
4 pomohou na lince se zajištěním sociálních služeb nebo možnostmi podpory pro pečující. Pracovníci poradí i na e-
Nejdecké listy | ČERVENEC SRPEN 2024
mailu seniortelefon@zivot90.cz. Odpověď dostanete do 3 dnů.
• Linka seniorů (Elpida): 800 200 007 Bezplatná služba telefonické krizové pomoci, dostupná seniorům a