Page 12 - Zpravodaj_prosinec_2021_web
P. 12
ZE SKICÁKU ARCHITEKTA
MILÉ DÁMY
Bylo to překvapivé
setkání ve sklepení.
V pohledech čtyř
elegantních dam
byla cítit naděje.
Nevím, jak dlouho tam byly za-
vřené. Celý ten příběh má určité
aspekty detektivní zápletky. Kdysi
se měly stát významným prvkem
fasády budovy Městského divadla
Kolín.
Kdosi je navrhl. Kdesi je vytvořil.
Pak cosi zasáhlo a způsobilo, že se na
ambici zapomnělo a na fasádu divadla se
nedostaly. Byly kdesi uloženy. Přežily. Pak
se nějakou shodou událostí opět vynořily
z mlhy zapomnění, která je pomalu začínala
zahalovat.
Píši zde o čtyřech milých dámách, o so-
chách Múz pro Městské divadlo.
Vlastně si uvědomuji, že Múzy jsou vždy
pojednány jako ženy. Není mi znám žádný pan
Múza. Jde o ženský element v životě. Přinášet
inspiraci je tedy výsadou žen. Antičtí Řekové
vnímali jejich existenci zcela zásadně. Umě-
lecká díla měla sice své autory, ale podstatou
jejich vzniku byla božská inspirace, která při-
cházela prostřednictvím Múz. Kresba: David Mateásko
Wikipedie říká: „Múzy... působí vždy bla-
hodárně, přináší harmonii, pomáhají novým
osadníkům najít klid a domov. K lidem jsou
laskavé a příjemné, zejména k básníkům,
hercům, pěvcům i dramatikům; ti všichni jsou
jejich oblíbenci. Propůjčují jim posvěcení bás- „To, co se mi na sochách líbí, jsou jejich individuální výrazy ve tvářích. Každá je jiná. Každé stála modelem jiná
nické a umění věštecké. Ovšem jenom do té doby, žena, možná fyzicky, možná v myšlenkách autora. Každá nám chce něco říci. Některá vlídně, jiná důrazně a přís-
kdy je někdo urazí nebo se nad ně někdo začne ně,“ vysvětluje David Mateásko.
povyšovat.“
Možná z těchto důvodů měly být umístěny z různých důvodů možné, aby se staly součástí Nevíme, proč nebyly na fasádu divadla
na divadle. fasády, tak by se určitě měly stát součástí inte- umístěny. Třeba si to nakonec nepřál architekt
Nestalo se tak. Proč? To zatím nevíme. riéru divadla. Patří k divadlu. A rozhodně jim Jindřich Freiwald, autor divadla, sám. Přeci
Fasáda budovy Městského divadla Kolín nesluší být skryté někde v podzemí. jen se estetický pohled na architekturu v té
projde rekonstrukcí. Je čas začít uvažovat o tom, Jsou elegantní, krásné a plné myšlenek době překotně vyvíjel a měnil. A kvalita sou-
že dámy opustí svůj podzemní azyl a vrátí se tam, a inspirací. Pamatujme si. Není dobré je urazit. časného architektonického vzhledu divadla je
kam patří. Na divadlo nebo do divadla. I když, dost možná, že už se tak stalo. značná.
Musíme se o okolnostech jejich vzniku do- Jsou vysoké. Dalo by se říci, že vytáhlé. To Je řada bílých míst v zajímavém příběhu
zvědět více. proto, že byly navrhovány pro pohled chodce těchto dam.
Musíme také nyní zhodnotit jejich tech- zdola. Perspektiva je totiž mírně zdeformuje Proto prosím kohokoli z vás, kdo
nický stav a prověřit možnosti jejich umístění. a sníží. o původu a historii těchto soch čtyř Múz něco
Důležité je si také uvědomit, že nejsou kom- Nevíme, kdo je navrhoval, ani to, jaké víte, ozvěte se. Kontakty na mne naleznete na
pletní. Určité části jim chybí (části těla, dra- Múzy přesně zobrazují. Můžeme se jen domní- webových stránkách města nebo napište na
périí, ruce, kousky atributů jako je lyra apod.). vat. Jedna dáma drží torzo lyry. Zřejmě Erató. e-mail: david.mateasko@mukolin.cz.
Pokud se nenajdou např. historické fotogra- Múza milostné poezie zobrazovaná s lyrou. Moc vám za ony čtyři dámy děkuji. Rádi
fie, které by dokumentovaly jejich originální Nebo Terpsichoré. Múza tance. Další drží an- bychom jejich detektivní příběh doplnili.
vzhled, tak bychom se mohli dopustit fatál- tickou divadelní masku. Možná Malpomené.
ních chyb a umělecky dochovaná díla zničit. Múza tragédie. Další dvě drží věnec z vavřínu, David Mateásko
A to určitě nechceme. Pokud tedy nebude který byl zasvěcen všem Múzám. architekt města Kolína
12