Page 19 - Zpravodaj_listopad_2021
P. 19
Foto: Hana Morová
„Řeka Labe je pro Kolín jeden z největších přírodních darů, které má. Řeky přinášely suroviny, produkty, ale také myšlenky. U řeky se můžeme rozhlédnout, uvolnit se ze spleti
ulic a nadechnout se. Proto mne současná podoba nábřeží vedle železnice trápí. Vnímám to ale jako výzvu.“
Dvě nedávno dokončené realizace se pro- tektonický návrh. Jednak zastínil pohled na Mně to rozhodně nevadí. Moje role je poradní,
bojovaly do letošního finále Stavby roku. věž chrámu, ale i z hlediska architektury tam expertní. Kromě malých věcí typu zábradlí
Získaly i řadu prestižních ocenění. Čemu byla větší možnost kvalitnějšího díla. před divadlem či piktogramů na zastávkách
přikládáte takový úspěch? v Kolíně ode mě lidé asi více neuvidí.
U sportovní haly v Borkách se podařilo vybrat Jakou architekturu máte rád vy konkrétně?
dobrý návrh a dobrý tým. Potvrdilo se, že Snažím se sledovat architektonickou scénu. Před pěti lety jste o sobě napsal do výběro-
úspěch spočívá v kvalitním zadání, že mu Nejvíce evropskou, tu, která je nám inspiračně, vého řízení, že bohužel nejste Kolíňákem,
bylo věnováno dostatek času. Ne jako někdy kulturně i klimaticky nejblíže. Přesto mně ale že to může mít při práci výhodu v podobě
u dotačních titulů, kdy se do šesti měsíců musí stále nejvíce niterně oslovují některé stálice nadhledu. Kým se cítíte teď?
něco rychle udělat a mít na to povolení. Stavbu z doby, kdy jsem studoval. Je to např. japonský Přiznám se, že nad takovou otázkou pře-
vnímám jako pěkný příklad moderní architek- architekt Tadao Ando. Jeho stavby jsou velmi mýšlím často. Možná to bude znít jako klišé,
tury a těší mě, že jsem tomu mohl pomoci. To abstraktní, reagují na krajinu, na světlo, jsou ale jediná entita, se kterou jsem schopný se
je moje role, pomáhat a iniciovat. primárně z pohledového betonu a skla. Nejsou vnitřně identifikovat, je Evropa. Neumím se
tam skoro žádné barvy, jen povrchy – dřevo, cítit jako Kolíňák ani jako Pražák. Pro mě to má
Jak to bylo v případě Bartolomějského beton, sklo. Většinou podstatnou část archi- celé mnohem širší kontext. Možná je to „pro-
návrší? tektury tvoří výhled na „něco“ – na vodu, na kletí“ mé profese. Jsme schopni někam přijet,
Příběh Bartoloměje je obdobný. Masákovci zahradu. To mě hodně inspiruje, když sám promýšlet vše do důsledků, hledat zdroje, cítit
(ateliér Masák & Partner s.r.o.) jsou exce- něco tvořím. Pak jsem určitou dobu měl rád kontext a pak ... zase odjet. Skicu svého domu
lentní ateliér, který se věnuje rekonstrukcím Daniela Libeskinda. Stavby od něj jsou emoci- jsem si nakreslil už na škole. Myslím ale, že
historických památek velmi profesionálně. Ti onálně divoké. Najednou člověk zažívá úzkost, nikdy nenajdu místo, kde bych ho chtěl usadit.
lidé jsou znalí, vědí, jak k věcem přistupovat, strach, nějaké směřování, tlak. Pro bytový
mají přirozený cit. Nejde o žádného dodava- dům se nedají úplně využít, bydlení potřebuje Co pro vás znamená vaše povolání?
tele vytendrovaného na nejnižší cenu. Když tu praktickou stavbu. Ale v architektuře zážitek Má mysl je hodně v budoucnosti. V podstatě
v Kolíně byla porota ze Stavby roku, tak to posouvá stavbu dál. vše, čím se zabývám, nyní neexistuje, a pokud
velmi vnímali. Říkali, že ten celek dobře vůbec, tak dosáhne naplnění a realizace až
působí, protože je znát příjemná spolu- Vaše práce ve městě není na první pohled v budoucnu. Mám to stejně jako doktor, který
práce mezi investorem, projektantem viditelná. Proč? je rád, že se mu uzdraví pacient a nepotřebuje
a zhotovitelem. V podmínkách komory architektů stojí, že za to mít cenu. Lékaři nám stále říkají: žijte
městský architekt v daném městě nemůže pro- zdravě, nepřejídejte se, hýbejte se. Také někdy
Jsou nějaké příklady architektonické jektovat, protože by při posuzování projektu marně, ale nepřestávají. A ani já nepřestanu.
proměny, které se vám v Kolíně nelíbí? šlo o střet zájmů. Je potřeba přijmout, že jde Nepřestanu některé věci sdělovat, obhajovat
Když jsem do Kolína přišel, už tu stál bytový o práci méně nápadnou, že tvoříme něco pro a prosazovat. To je smysl mé práce.
dům proti soudu, kde bylo z hlediska lokality další své kolegy. Že není potřeba za každou
daleko více potenciálu pro zajímavější archi- cenu všude cpát sebe sama, to tak prostě je. Hana Morová
19

