Page 19 - Kolín září 2020
P. 19

O ČEM SE MLUVÍ



       PARKOVACÍ OTAZNÍK



          Tak jako bytovou nouzi vyřešily svého času
       panelové věžáky, očekává se, že nadbytek aut
       se  elegantně  naštosuje  ve  velkokapacitních
       parkovacích  domech,  známých  zatím  spíše
       z  metropolí.  Některá  bohatší  středočeská
       města  již  sice  podobné  domy  mají,  většina
       včetně Kolína však zatím zpřesňuje svoji vizi.
       V srpnu se v médiích objevila informace o ko-
       línském parkovacím domu, který by na „cirku-
       sovém pozemku“ mezi Novým mostem a ná-
       dražím mohl pojmout tři sta, ve čtyřpodlažním
       řešení dokonce čtyři sta aut.                                                                                zpracovatel: SATER - PROJEKT s.r.o.
          U podobně nákladných projektů postupuje
       město Kolín tak, že nechá vypracovat projekt
       a pak takticky několik let vyčkává na vypsání
       výhodného dotačního programu. Bude to tak    Zatím je parkovací dům jen na papíře. Se stavbou se čeká na dotace Uvropské unie.
       i v případě parkovacího domu ve Starokolínské
       ulici? A má smysl stavět zrovna tam?   otevřou v roce 2022. Pokud uspějeme s parkova-  rozpočtu Kolína o desítky milionů. Některé in-
          „Kolínský  parkovací  dům  je  součástí  širší   cím domem, bude celá lokalita dořešena.“  vestiční  akce  jsme  proto  museli  pozdržet.  Od-
       koncepce  proměny  lokality  v  okolí  nádraží,“                         sunout, nikoli zrušit. Pokud si stát ve svém hos-
       „V minulých letech se uskutečnila přestavba au- GYMNÁZIUM SI             podaření přestane pomáhat penězi, které měly
       říká  kolínský  starosta  Michael  Kašpar.
                                                                                putovat do obecních rozpočtů, může okolí kolín-
       tobusového  nádraží,  díky  domluvě  se  Správou                         ského gymnázia prokouknout už příští rok.“
       železnic  prošly  generálkou  i  budovy  nádraží   POČKÁ
       vlakového. Vznikla i nová cyklověž. Se Správou                           PO PAUZE ČISTĚJI
       železnic jsme se navíc domluvili o podchodu pod   A  my  ostatní,  co  kolem  něho  chodíme,
       nádražím. Nejde o protažení podchodu stáva-  také.  Kdo  si  pamatuje  program  Změny  pro
       jícího, jak si mnozí myslí, ale o podchod zcela   Kolín, možná se letos těšil na to, jak prokoukne   Firma  AVE  pozitivně  překvapila.  Po
       nový, s osobními výtahy, které vyřeší bezbarié-  okolí kolínského gymnázia. Rekonstrukce vni-  jarních  měsících,  kdy  vynechala  blokové
       rovost  nádraží.  Povede  do  Starokolínské  ulice    trobloku školy, výsadba nové zeleně a pokra-  čištění, se její vozy začaly na frekventovaných
       a už se projektuje. V okamžiku, kdy bude Sta-  čování stromořadí směrem k nemocnici, nová   místech  města  objevovat  mimo  běžnou  pra-
       rokolínská  připojena  k  podchodu,  získá  smysl    dlažba  kolem  sochy  T.  G.  Masaryka,  lavičky    covní dobu. Za práci večer místo ve dne přitom
       i parkování za nádražím a velkokapacitní par-  k sezení… Vše mělo být letos hotové, ale ještě   prý město nemusí nic doplácet.
       kovací  dům.  Proto  neztrácíme  čas.  Pro  par-  se ani nekoplo do země. Jsou oprávněné obavy,   „Možná  je  to  pro  někoho  k  neuvěření,  ale
       kovací  dům  se  nám  podařilo  vyjednat  odkup   že zůstane jen u slibu?   je to skutečně tak,“ potvrzuje vedoucí odboru
       pozemků od Českých drah a máme už i archi-  „Máme už připravený projekt, vyčlenili jsme   správy  městského  majetku  Ing.  Jan  Kokeš.
       tektonickou studii domu. V příštím roce bychom   na něj i peníze v rozpočtu,“ vysvětluje starosta   „Na  jaře  jsme  čištění  přerušili.  Nepřišlo  nám
       chtěli mít v ruce stavební projekt, s kterým se   Michael Kašpar. „Pak ale stát přenesl na obce   správné, aby lidé, kteří jsou kvůli podezření na
       budeme ucházet o získání dotace na P+R par-  podstatnou část ztráty vyvolané jeho ochrome-  koronavirus  v  karanténě,  museli  ven  na  ulici
       koviště, tedy na parking navazující na hromad-  ním ekonomiky. Celkem jde o miliardy, v případě   přeparkovávat  svá  auta.  A  při  obnovení  jsme
       nou  dopravu.  Nové  dotační  programy  EU  se                           požádali  firmu  AVE,  aby  na  exponovaných
                                                                                místech uklízela raději ve večerních hodinách.
                                                                                Vzhledem  k  tomu,  že  jsme  předtím  měli  k  ně-
                                                                                kterým službám výhrady a odmítali je propla-
                                                                                tit, firma nám vyšla vstříc a za úklid ve večer-
                                                                                ních  hodinách  nebude  městu  účtovat  žádný
                                                                                doplatek.“
                                                                                   Zatím  bylo  rozhodnuto  o  dvou  kolech
                                                                                (v červenci a v září) večerního čištění a vybrána
                                                                                byla  více  než  desítka  lokalit.  Kromě  Karlova
                                                                                náměstí a přilehlých ulic se v neobvyklé době
                                                                                (od  19.30  do  22.00)  čistilo  také  dalších  šest
                                                                                ulic, náměstí Republiky, Husovo náměstí i Ji-
                                                                                ráskovo náměstí. „Už první kolo se osvědčilo,“
                                                                                tvrdí  Jan  Kokeš.  „Zanedlouho  skončí  druhé
      Foto: Jan Zvelebil                                                        a pak se budeme bavit o tom, jak často by takto
                                                                                měla firma AVE postupovat v budoucnu.“

                                                                                                             redakce
       Kromě prostoru před gymnáziem by měl projít obnovou i dvůr za ním, včetně nehezkého plotu. Ten by měl
       znovu získat původní vzhled.
                                                                                                                    19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24