Page 17 - Zpravodaj_cerven_2021
P. 17

Foto: Vladimír Sládek







       Tomás Vanča točí klikou aby spustil závory na trati své výletní železnice. Kolikrát musí otočit, než závory spadnou, se nám spočítat nepodařilo.
       To zní, jako by šlo všechno samo…   Jednu točnu máte, proč další?        Ocenil vás někdy někdo?
       Byla to hrozná dřina. Po firmě, která stavěla   Točna na úzkorozchodce je unikát, a když se   Roku  2007  mě  Spolková  rada  Kolína  vyhlá-
       trať,  jsme  to  dva  roky  předělávali,  protože   nedávno  naskytla  možnost  zachránit  malou   sila osobností města. Takové pocty nečekám.
       byla  zvlněná  jak  tobogán.  Tuny  materiálu   točnu z Prahy-Křenovky, neváhali jsme. Navíc   Pro mě je důležité, že i rodina drážku podpo-
       jsme museli dosypávat a pražce jsme podbíjeli   – v době původní drážky tady dvě točny bývaly.   ruje. Manželka právě teď zaskakuje při úklidu,
       ručně.  To  si  nepředstavíte.  Další  martyrium   Lokomotivy  se  otáčely,  aby  jezdily  komínem   někdy pomáhá v našem bufetu. Naši tři synové
       nás čekalo, když jsme museli naše vozy sjed-  dopředu.  Opačně  postavenou  lokomotivu   jsou už dospělí, ale také pomáhají. Jeden jezdí
       notit a přerozchodovat na 600 mm.   neměl majitel Adolf Richter rád.     na  páře,  druhý  se  stará  o  bufet  a  třetí  kreslí
                                                                                technické  výkresy,  stará  se  o  stavební  práce
       Kde se vzali vaši nezištní pomocníci?  Co budete dělat, až vše dostavíte?  a dílnu.
       Nepomáhali mi jen kamarádi, které jsem znal   Údržba je nekonečná. Představte si, že musíte
       z dřívějška. Přišlo plno nových lidí, kteří viděli,   pravidelně natírat plochy o rozměrech fotba-  Kdo je vaší pravou rukou?
       že to má hlavu a patu. Někdo po čase zmizel,   lového  hřiště  a  udržovat  veškerou  techniku   Zakládajících  členů  nás  bylo  pět,  teď  je  nás
       jiní lidé se vystřídali. Díky nim je dnes drážka   v  chodu.  Páru  máme  z  roku  1951,  nejstarší   pětadvacet  plus  další  dobrovolníci.  Jsme
       skoro  kompletně  dokončená,  máme  4,5  km   vagón ze začátku 20. století. Mažeme výhybky   z  různých  oborů,  takže  je  tu  kovář,  patolog,
       úzkorozchodné  dráhy  a  velký  areál  nádraží    a točnu, každý rok děláme tlakové zkoušky na   elektrikář  a  podobně.  Nedostatek  lidí  máme
       v Sendražicích s kolejištěm, závorami, točnou,   parním  kotli,  měníme  brzdové  špalky,  občas   hlavně  na  dílně.  Dneska  se  nikdo  nechce
       výtopnou a depem pro vagóny.        je třeba vyměnit kluzná ložiska za dvě stě tisíc   ušpinit. Proto říkám, že nejvzácnějším člově-
                                           nebo trubky kotle za podobnou cenu. Časem   kem  je  tu  pětasedmdesátiletý  Josef  Kovářík,
       Chybí už jen drobnosti?             budeme měnit koleje, které se ojíždějí. Nikdy   párař,  který  jezdíval  na  dráze  jako  topič
       Drobnosti  není  to  správné  slovo.  Jsme  třetí   vám neřekneme, že nemáme co dělat. Pokud   a dělal i na opravách. Až tu nebude, budeme
       největší  parní  provoz  v  republice,  ale  stále   chcete starosti, pořiďte si drážku... Dělám si   mít problém. Něco lze okoukat, ale chce to mít
       nemáme  v  provozu  záložní  parní  mašinu.   legraci, jsou to i radosti.  i jeho fortel.
       Chybí nám také dva vagóny pro cestující. Při
       velkých  návalech  jich  zapřaháme  deset,  ale   Kde jste sbíral zkušenosti?  Drážka je výhradně chlapská záležitost?
       nestačí to. V plánu máme další stavební inves-  Inspiroval jsem se hlavně na Slovensku na úz-  Děvčata nám pomáhají v bufetu, infocentru či
       tice. Na konečné v Býchorech hodláme umístit   korozchodné lesní železnici v Čiernom Balogu.  při štípání lístků. Na větších akcích potřebu-
       historickou  točnu  a  repliku  historických  zá-  Byl jsem se podívat také na vláčcích ve Švýcar-  jeme  čtyři  průvodčí.  Při  dieselovém  provozu
       chodků,  na  nádraží  v  Sendražicích  opěrnou   sku v různých kantonech a viděl ty dokonalé   musí do směny minimálně šest a při parním
       kamennou zeď u vodní nádrže a tam, jak vidíte   tratě. Úzkorozchodky tam vozí poštu, mléko    osm  lidí.  Pochopitelně  to  děláme  rádi.  Však
       ty zelené podvozky, by měla vzniknout bouda   z pastvin, materiál. Funguje to dokonale.  jsou nám lidé vděční. Kdybychom to dělali jen
       – depo pro tři malé dieselové lokomotivy, které                          pro sebe, už by to dávno skončilo. Děje se však
       teď moknou.                                                              pravý opak a lidí přichází opravdu hodně.


                                                                                                                    17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22