Page 16 - Zpravodaj_cerven_2021
P. 16
ROZHOVOR
PAN MAŠINKA Z ŘEPAŘSKÉ DRÁŽKY
Kolínská řepařská drážka slaví letos patnáct let provozu. Úzkorozchodná výletní železnička s malým ná-
dražím a kolejemi ze Sendražic do Býchor svezla za dobu své existence už 450 tisíc cestujících a stala se
turistickou senzací regionu. Od nuly ji vybudoval tvrdohlavý evangelík TOMÁŠ VANČA. Má nejen silný hlas,
ale i postavu a vypadá, že by na laně přetáhl i párek volů. Bez takového naturelu by asi největší spolkový
projekt regionu do konce nedotlačil.
Slyšel jsem, že Kolíňákům někoho připomí-
náte…
Myslí si, že jsem pan Mašinka, železniční
magnát z legendárního westernu Tenkrát na
západě. V něčem to sedí. Mám rád country,
a když je tu kovbojská akce, tak nosím
i klobouk.
Co o sobě můžete říct vy?
Jsem ročník 65 a něčím jsem si v životě prošel.
Ve skautském oddíle Havranů jsem zažil Láďu
Kamarýta i to mě nasměrovalo. Po zemědělské
škole v Čáslavi jsem dva roky ztratil na vojně,
poté jsem nastoupil jako agronom do agropod-
niku v Zibohlavech. Také jsem tři roky kopal
výkopy a pokládal kanalizace a vodovody, byl
jsem i obchodním zástupcem mlékárny v Po-
děbradech. Dnes obchoduji s mazivy a oleji. Foto: archiv KŘD
Všechny ty životní zkušenosti se mi na drážce
hodily.
O prázdninách budou jezdit vlaky na řepařské drážce nejen o víkendech, ale i každou středu. Vláček jezdí
Jak dlouho už s drážkou žijete? po trase: Kolín-Sendražice, Černý most, Výrovna, Mlýnek, Býchory. Nastoupit či vystoupit lze v kterékoliv
Před dvaceti lety to začalo založením Klubu zmíněné stanici či zastávce. Vlaky odjíždějí vždy v 9:45, 11.00, 12:15, 13:30, 14:45, 16:00 hodin. Délka jedné
pro obnovu Kolínské řepařské drážky a sym- trasy tam a zpět je 9 km, zpáteční jízda trvá cca 50 minut.
bolickým poklepáním na kolejnici v Městském
společenském domě. Od té doby to já a další pozemku místo nádraží stála třeba benzinka. tivy se dnes prodávají za částky, které bychom
firmy sponzorujeme. Díky tomu drážka stojí. Se štěstím jsme koupili vagónky určené do si nemohli dovolit. Vagóny, mašiny, výhybky,
To, že vláčky jezdí, je pak zásluha padesáti šrotu. Podobná konstelace příznivých okol- všechno klaplo. Mám víc štěstí než rozumu
nezištných dobrovolníků, kteří se tady točí. ností se už nikdy nezopakuje. Malé lokomo- a vážím si toho.
Jsme schopní si vydělat na režii, ale to je tak
všechno.
Kolik už drážka stála?
Investici do zbudování trati, nádraží a in-
frastruktury odhaduji na 40 milionů korun.
Drážku podpořila Evropská unie, také kraj,
město i automobilka. Dotace jsme nejen ne-
rozkradli, ale hodně jsme k tomu ještě přidali.
Děláme to srdcem a je to snad i vidět.
Vzpomenete si ještě na úplné začátky?
Řekl bych, že jsem si vybral složitý život pro
sebe i pro svoji rodinu. Většina lidí mé vizi ne-
věřila a měl jsem pověst blázna. První politik,
který sem přišel, měl trávu vysokou víc než do
pasu a kroutil nad tím hlavou. Po roce, po dvou
se to začalo měnit a za dalších pět let, v roce Foto: archiv KŘD
2007, už jsme zahájili provoz.
Protože vám přálo štěstí? Stanice Kolín-Sendražice. V jejím areálu je i parkoviště pro padesát aut, dětské hřiště, muzeum, vidět lze
Věřím, že to bylo boží řízení. Vše se stalo ve i modelové kolejiště. Činnost spolku lze stále ještě podpořit zakoupením symbolického pražce za 700 Kč.
správnou dobu. Chvilku se opozdit, tak by na Aktuálně bude výtěžek použit na opravu parní úzkorozchodné lokomotivy „Henschel Riesa“ z roku 1943,
která bude po rekonstrukci jezdit na Kolínské řepařské drážce.
16