Page 16 - Zpravodaj_cerven_2021
P. 16

ROZHOVOR



       PAN MAŠINKA Z ŘEPAŘSKÉ DRÁŽKY



       Kolínská řepařská drážka slaví letos patnáct let provozu. Úzkorozchodná výletní železnička s malým ná-
       dražím a kolejemi ze Sendražic do Býchor svezla za dobu své existence už 450 tisíc cestujících a stala se
       turistickou senzací regionu. Od nuly ji vybudoval tvrdohlavý evangelík TOMÁŠ VANČA. Má nejen silný hlas,
       ale i postavu a vypadá, že by na laně přetáhl i párek volů. Bez takového naturelu by asi největší spolkový
       projekt regionu do konce nedotlačil.


       Slyšel jsem, že Kolíňákům někoho připomí-
       náte…
       Myslí  si,  že  jsem  pan  Mašinka,  železniční
       magnát  z  legendárního  westernu  Tenkrát  na
       západě.  V  něčem  to  sedí.  Mám  rád  country,
       a  když  je  tu  kovbojská  akce,  tak  nosím
       i klobouk.

       Co o sobě můžete říct vy?
       Jsem ročník 65 a něčím jsem si v životě prošel.
       Ve skautském oddíle Havranů jsem zažil Láďu
       Kamarýta i to mě nasměrovalo. Po zemědělské
       škole v Čáslavi jsem dva roky ztratil na vojně,
       poté jsem nastoupil jako agronom do agropod-
       niku v Zibohlavech. Také jsem tři roky kopal
       výkopy a pokládal kanalizace a vodovody, byl
       jsem i obchodním zástupcem mlékárny v Po-
       děbradech.  Dnes  obchoduji  s  mazivy  a  oleji.                                                            Foto: archiv KŘD
       Všechny ty životní zkušenosti se mi na drážce
       hodily.
                                           O prázdninách budou jezdit vlaky na řepařské drážce nejen o víkendech, ale i každou středu. Vláček jezdí
       Jak dlouho už s drážkou žijete?     po trase: Kolín-Sendražice, Černý most, Výrovna, Mlýnek, Býchory. Nastoupit či vystoupit lze v kterékoliv
       Před  dvaceti  lety  to  začalo  založením  Klubu   zmíněné stanici či zastávce. Vlaky odjíždějí vždy v 9:45, 11.00, 12:15, 13:30, 14:45, 16:00 hodin. Délka jedné
       pro obnovu Kolínské řepařské drážky a sym-  trasy tam a zpět je 9 km, zpáteční jízda trvá cca 50 minut.
       bolickým poklepáním na kolejnici v Městském
       společenském domě. Od té doby to já a další   pozemku místo nádraží stála třeba benzinka.   tivy se dnes prodávají za částky, které bychom
       firmy sponzorujeme. Díky tomu drážka stojí.   Se  štěstím  jsme  koupili  vagónky  určené  do   si nemohli dovolit. Vagóny, mašiny, výhybky,
       To,  že  vláčky  jezdí,  je  pak  zásluha  padesáti   šrotu.  Podobná  konstelace  příznivých  okol-  všechno  klaplo.  Mám  víc  štěstí  než  rozumu
       nezištných  dobrovolníků,  kteří  se  tady  točí.   ností  se  už  nikdy  nezopakuje.  Malé  lokomo-  a vážím si toho.
       Jsme schopní si vydělat na režii, ale to je tak
       všechno.

       Kolik už drážka stála?
       Investici  do  zbudování  trati,  nádraží  a  in-
       frastruktury  odhaduji  na  40  milionů  korun.
       Drážku  podpořila  Evropská  unie,  také  kraj,
       město  i  automobilka.  Dotace  jsme  nejen  ne-
       rozkradli, ale hodně jsme k tomu ještě přidali.
       Děláme to srdcem a je to snad i vidět.
       Vzpomenete si ještě na úplné začátky?
       Řekl bych, že jsem si vybral složitý život pro
       sebe i pro svoji rodinu. Většina lidí mé vizi ne-
       věřila a měl jsem pověst blázna. První politik,
       který sem přišel, měl trávu vysokou víc než do
       pasu a kroutil nad tím hlavou. Po roce, po dvou
       se to začalo měnit a za dalších pět let, v roce                                                              Foto: archiv KŘD
       2007, už jsme zahájili provoz.

       Protože vám přálo štěstí?           Stanice Kolín-Sendražice. V jejím areálu je i parkoviště pro padesát aut, dětské hřiště, muzeum, vidět lze
       Věřím, že to bylo boží řízení. Vše se stalo ve   i modelové kolejiště. Činnost spolku lze stále ještě podpořit zakoupením symbolického pražce za 700 Kč.
       správnou dobu. Chvilku se opozdit, tak by na   Aktuálně bude výtěžek použit na opravu parní úzkorozchodné lokomotivy „Henschel Riesa“ z roku 1943,
                                           která bude po rekonstrukci jezdit na Kolínské řepařské drážce.
   16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21