Page 27 - Zpravodaj_kveten_2021
P. 27

KAM NA VÝLET



       KDE SE KROTÍ ČERTI



       První český světec, který byl svatořečen v Římě, se jmenuje Prokop. Stalo se tak v roce 1204, tedy 150 let
       po smrti tohoto neobyčejného muže a prvního opata Sázavského kláštera, který vstoupil do širokého pově-
       domí především jako krotitel smrdutých pekelníků. Jeho rodištěm je vesnička Chotouň na našem okrese,
       která je doslova napěchovaná místy spojenými se svatoprokopskou legendou. Pojďme si je společně projít.
       I proto, že místní dodnes ani na chvíli nepochybují o tom, že Prokop s čertem skutečně vyoral onu proslulou
       brázdu, která končí zrovinka kousek za jejich vsí…

          Svatý  Prokop  se  podle  legendy  narodil   zarazit do země proutek, načež na tom místě   z  něho  vznikla  právě  tato  mohyla.  Na  jejím
       v  Chotouni  zemanským  rodičům  Vítovi    vytryskl pramen, jehož voda je už přes tisíc let   vrcholu dnes stojí křížek spojovaný jak s uve-
       a  Boženě  v  roce  970  v  tak  zvaném  Prokop-  považována  za  zázračnou  a  léčivou  (má  prý   denou  svatoprokopskou  legendou,  tak  také
       ském dvoře, který dodnes stojí v centru obce.   pozitivní vliv na mužskou potenci a u žen prý   s  pokřesťanštěním  kdysi  pohanského  místa.
       V  jeho  severní  stěně  (směrem  od  kostela)   příznivě ovlivňuje otěhotnění a početí dívky).   Pokud  bude  zrovna  dobrá  viditelnost,  otevře
       je  dokonce  kus  kamenné  neomítnuté  zdi    V  polovině  18.  století  u  pramene  dokonce   se  vám  od  něj  nezapomenutelný  výhled  na
       s  okénkem  vedoucím  do  jeho  údajné  rodné   vznikly  malé  lázně,  jejichž  budova  dodnes   větší část Polabí, rámovaný na obzoru Řípem,
       komůrky.  Sousední  kostel  sv.  Prokopa  je  vý-  stojí  opodál.  Kolem  Boháčova  statku  s  vy-  Bezdězem,  Ještědem  a  Troskami.  Čertova
       znamnou  barokní  stavbou,  jejíž  nepřehléd-  hlášeným chovem koní (mimochodem odsud   brázda, končící právě u Homole, je ve skuteč-
       nutelná  architektura  neomylně  prozrazuje   pochází kůň Cipísek, který v roce 1996 vyhrál   nosti  zřejmě  pravěká  obchodní  stezka,  která
       rukopis  slavného  českého  architekta  Jana   Velkou  pardubickou)  vystoupáme  na  mírné   v délce 21 kilometrů spojovala Polabí s údolím
       Blažeje  Santiniho-Aichla.  Mistr  se  vyměření   návrší, na kterém se zdvíhá tajuplná mohyla,   Sázavy.  Zřetelně  je  pozorovatelná  jako  úval
       stavby v roce 1708 dokonce osobně zúčastnil,   místně  zvaná  Homole.  Pochází  zřejmě  ze   (příkop nebo úvoz) od Chotouně až k Sázav-
       dokončena pak byla o pouhé dva roky později.   starší  doby  železné,  kdy  byla  navršena  nad   skému  klášteru.  Původně  zřejmě  částečně
       Kostel je v našem regionu jedinečnou ukázkou   hrobem  velmože  z  období  bylanské  kultury   i  přírodní  útvar  byl  mnohokrát  upravován
       dynamického směru vrcholného baroka, který   (7.  stol.  př.  n.  l.).  Ve  středověku  to  ale  lidé   a dodnes je v terénu po celé délce více či méně
       je typický právě pro Santiniho. Z okruhu pro   nevěděli, a tak ji spojili s další legendou o sv.   zřetelný,  vlivem  staleté  zemědělské  činnosti
       něj pracujících umělců pak pochází na návsi   Prokopovi.  Jednou,  když  se  totiž  poustevník   jsou  nejlépe  zachované  úseky  především
       stojící barokní pískovcová socha sv. Prokopa,   Prokop  vydal  ze  Sázavy  do  rodné  Chotouně,   v lesních porostech. Starší badatelé se domní-
       datovaná  rovněž  rokem  1708.  Ta  zobrazuje   narazil  prý  v  lese  na  čerta.  Neváhal,  popadl   vali,  že  se  jedná  o  raně  středověkou  hranici
       světce, který s křížem v levé ruce šlape pravou   ho  za  rohy,  zapřáhl  do  pluhu  a  přinutil  ho   mezi  přemyslovským  (Praha)  a  zlickým
       nohou na hlavu čerta, což symbolizuje poko-  vyorat  hlubokou  brázdu  mezi  oběma  místy.   (Kouřim) územím, dnes je tento názor pova-
       ření  zla  dobrem.  Socha  stojí  nad  studánkou   Ještě předtím, než sedřeného pekelníka u vsi   žován za romantickou smyšlenku.
       Prokopkou,  spojenou  s  prvním  Prokopovým   propustil na svobodu, musel rarach seškrabat    text a foto: Roman Šulc
       zázrakem.  Ten  zde  měl  ještě  jako  malé  dítě   z  pluhu  všechno  bláto.  A  bylo  ho  tolik,  že    www.cestyapamatky.cz






































       „V barokní době, kdy vrcholil prokopský kult, představovala Čertova brázda poutní cestu, po které se vydávali poutníci ze Sázavského kláštera do rodiště sv. Prokopa
       v Chotouni. Procházeli po ní i kajícníci, aby touto poutí odčinili své hříchy,“ dodává historik Vladimír Jakub Mrvík z Podlipanského muzea v Českém Brodě (pobočka
       Regionálního muzea Kolín).
                                                                                                                    27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32