Page 13 - Zpravodaj_unor_2021
P. 13
TÉMA
cyklostezky, lesoparku a obytné zóny.“ A pod- cet pět tisíc tun. Současný objem vstupního
statnou námitku přidává Barbora Veselá: „Ži- skladového hospodářství asfaltů se má zvýšit
jeme ve zmiňované oblasti cca 400 m od výrobny osmnáctkrát – ze sedmi set metrů krychlových
asfaltu a její zápach často cítíme již nyní.“ na dvanáct tisíc šest set. Vyšší je i plánovaná
kapacita expedičního hospodářství. Co si pod
Město problém řeší tím představit?
Do uzávěrky tohoto čísla Zpravodaje zatím Znečištění třikrát jinak
petici podepsala bezmála tisícovka občanů.
Právem rozzlobených a leckdy i zbytečně vy- Eurovia ve svém záměru neuvádí současné
děšených. Nelze se jim divit, vina je na straně dopravní zatížení lokality a nekvantifikuje
Eurovie. Neúplná komunikace za strany této možný nárůst, zveřejňuje jen předpoklad, že
společnosti neodpovídá realitě ani plánované na její vrub půjde zhruba o čtyřicet náklad-
budoucnosti. ních vozidel denně. Už tady bychom měli zpo-
Stejně rychle jako veřejnost naštěstí zarea- zornět. Nejde jen o Veltrubskou ulici, nýbrž
goval i Městský úřad Kolín, připojil se i Obecní o průjezd celým Kolínem a také o sousední
úřad Veltruby a Krajský úřad Středočeského obce Veltruby a Velký Osek. Navíc je tady cy-
kraje – o hájení zájmů občanů a životního klostezka směrem na Hradišťko. Eurovia vidí blízké Borky jen jako filtr prachu
prostředí žádají Krajskou hygienickou stanici Pokud jde o lesopark Borky, záměr a emisí. Co bude zvýšená výroba a dopravní zátěž
i Ministerstvo životního prostředí. „Stavíme se zmiňuje, že výroba se nachází v blízkosti za- znamenat pro lidi, to neřeší.
k záměru společnosti Eurovia negativně,“ říká lesněného území, kterým prochází biokori- Starosta Kolína Michael Kašpar, jenž vykonal
k tomu starosta Michael Kašpar, „prezento- dor, ovšem definuje tento lesní porost jako mnoho proti zasypání pískovny Sandberk
vali nám něco jiného, než skutečně zamýšlejí. pouhou ochranu pro okolní bytovou zástavbu, odpadem, se do asfaltovny ostře pustil a zároveň
Nelíbí se nám zejména navyšování kapacity, která bude eliminovat emise a pachy z výroby. jasně informuje veřejnost, podobně starosta
navyšování emisí NOx a SOx a také nepravdi- Jako by tam nebyla naučná stezka, jako by ne- Veltrub Jiří Hůla, který mj. proslul před dvěma
vá argumentace Eurovie ohledně ochranného sloužil k rekreaci. Odbor životního prostředí lety, když přes nátlak policie umožnil konání
pásma lesa, ve kterém se, dle našeho názoru, proto na rozpor správně upozorňuje. Plocha Klimakempu ve své obci. A novopečený senátor
výroba nachází. Odbor životního prostředí výrobny je navíc od lesoparku vzdálena jen Pavel Kárník dokonce vyzval ministra Brabce
k tomu zpracovává připomínky a k projektu se zhruba dvacet metrů. Při vzdálenosti menší k osobní návštěvě lokality, že ho rád provede.
ještě budeme vyjadřovat.“ než padesát metrů se přitom počítá s tím, že Takhle to má vypadat.“
dotčené orgány do výstavby zasáhnou stano-
Tuna sem, tuna tam vením bezpečných podmínek. To zatím ozna- Nebojme se budoucnosti
movatel nijak neřešil.
Kdyby nešlo o tak vážnou věc, bylo by to Pokud jde o znečištění ovzduší, Eurovia Jaké má Kolín v popsané kauze šance na
až legrační. Kauza začala tím, že Eurovia uvádí odhad celkových emisí pro budoucí zdárné řešení? Díky včasné obraně města
udělala, co nemusela. O povolení musí žádat provoz, nikde ale nezmiňuje současný stav, nejsou vyhlídky nijak špatné. V současné době
jinde, ale přesto o svém záměru informovala takže změnu nelze posoudit. Jistě nebude se věc má tak, že Ministerstvo životního pro-
město, zřejmě v dobré víře, že v ničem není zanedbatelná. A pak je tu i riziko znečištění středí, pokud vezme v potaz námitky, rozšíření
problém. Viděno jejíma očima, v Kolíně fun- podzemních vod. Jejich ochranou se Eurovia výroby nepovolí. Bude požadovat na žadateli
guje už třicet let, v minulosti žádný problém rovněž nijak svědomitě nezabývá – o tom (tedy Eurovii, nikoli městu), aby rozpory od-
s provozem neměla a tvrdí, že to tak bude i na- svědčí její odkazování na právní předpisy, stranila, vzala v úvahu připomínky, vyrovnala
dále. Všechny dokumenty k plánované moder- které už neplatí. Neřeší se ochrana stávající se s námitkami. Ministerstvo by také mělo
nizaci jsou dostupné na stránkách informač- studny a vodoteče v případě havárie vzniklé vyhovět žádosti, aby rozšíření výroby – pro-
ního systému EIA k nahlédnutí pro každého. mimo vymezenou čerpací stanici. jektu, který může podstatně ovlivnit život oby-
„Cílem modernizace je jednoznačně vyšší vatel a kvalitu životního prostředí – vyhodno-
ekologizace výroby,“ tvrdí ředitel závodu Kolín Lidé na posledním místě? tila komplexní studie, tzv. velká EIA.
Tomáš Kunc. „Díky nové technologii dopalo- Doufejme, že ministerstvo se bude ná-
vání zplodin zajistíme snížení emisí i zápachu. V části týkající se vlivů na obyvatelstvo mitkám seriózně věnovat, podobně jako
Záměr otevřeně komunikujeme, jsme a chceme Eurovia uvádí, že „posuzovaný záměr by v případě, kdy se město vzepřelo již rozběhnu-
být nadále dobrým sousedem. Jsme připraveni neměl ovlivnit obyvatelstvo žijící v této obytné tému plánu na zavezení Sandberku, jak o tom
prezentovat projekt zástupcům města, okolním zástavbě, případně ho ovlivní jen minimálně. píšeme na jiném místě tohoto Zpravodaje.
obcím a veřejnosti.“ Z hlediska sociálně ekonomických důsledků „V případě Sandberku mohlo město inter-
Bohužel, právě ta prezentace zatím kulhá záměru na obyvatelstvo lze hovořit o kladném venovat pět minut po dvanácté,“ uvádí starosta
na obě nohy. Pojďme tedy shrnout zásadní vlivu záměru“. Michael Kašpar, „a přesto ministerští úřed-
údaje. Pokud jde o současný objem výroby Jak je uvedeno výše, občané města ovšem níci námitkám vyhověli a zachovali se férově.
asfaltu, Eurovia v dokumentech nepochopi- zátěž související s realizací záměru vnímají V případě asfaltovny město vstupuje do kauzy
telně uvádí několik různých čísel. U asfaltu naopak velmi negativně. Spojují si ji se zhorše- hned v první fázi, ještě před schválením pro-
jde jednou o patnáct, jindy zhruba o třicet ti- ním životního prostředí, pohody bydlení a zne- jektu, a rozhodnutí je opět na ministerstvu.
síc vyrobených tun ročně. Po upozornění na hodnocením okolních nemovitostí. Jedinou Jakkoli tedy bude zúřadování celé záležitost
chyby udává objem současné výroby asfaltu pozitivní emoci zmiňuje iniciátor petice Ivo náročné a dlouhé, na místě je podle mne lehký
ve výši třicet pět tisíc tun a po rozšíření to má Bystřičan. „Nad nestoudným záměrem Eurovie optimismus.“
být čtyřicet pět tisíc. Objem dalšího produktu, několikanásobně zvýšit výrobu asfaltu lidem
asfaltových emulzí, má stoupnout na dva- za humny mám radost z místní reprezentace. Hana Morová
13