Page 13 - Zpravodaj_unor_2021
P. 13

TÉMA




       cyklostezky, lesoparku a obytné zóny.“  A pod-  cet  pět  tisíc  tun.  Současný  objem  vstupního
       statnou námitku přidává Barbora Veselá: „Ži-  skladového hospodářství asfaltů se má zvýšit
       jeme ve zmiňované oblasti cca 400 m od výrobny   osmnáctkrát – ze sedmi set metrů krychlových
       asfaltu a její zápach často cítíme již nyní.“  na dvanáct tisíc šest set. Vyšší je i plánovaná
                                            kapacita expedičního hospodářství. Co si pod
       Město problém řeší                   tím představit?

          Do uzávěrky tohoto čísla Zpravodaje zatím   Znečištění třikrát jinak
       petici  podepsala  bezmála  tisícovka  občanů.
       Právem rozzlobených a leckdy i zbytečně vy-  Eurovia ve svém záměru neuvádí současné
       děšených. Nelze se jim divit, vina je na straně   dopravní  zatížení  lokality  a  nekvantifikuje
       Eurovie. Neúplná komunikace za strany této   možný  nárůst,  zveřejňuje  jen  předpoklad,  že
       společnosti neodpovídá realitě ani plánované   na  její  vrub  půjde  zhruba  o  čtyřicet  náklad-
       budoucnosti.                         ních vozidel denně. Už tady bychom měli zpo-
          Stejně rychle jako veřejnost naštěstí zarea-  zornět.  Nejde  jen  o  Veltrubskou  ulici,  nýbrž
       goval i Městský úřad Kolín, připojil se i Obecní   o  průjezd  celým  Kolínem  a  také  o  sousední
       úřad  Veltruby  a  Krajský  úřad  Středočeského   obce Veltruby a Velký Osek. Navíc je tady cy-
       kraje  –  o  hájení  zájmů  občanů  a  životního   klostezka směrem na Hradišťko.   Eurovia  vidí  blízké  Borky  jen  jako  filtr  prachu
       prostředí žádají Krajskou hygienickou stanici    Pokud  jde  o  lesopark  Borky,  záměr   a emisí. Co bude zvýšená výroba a dopravní zátěž
       i Ministerstvo životního prostředí. „Stavíme se   zmiňuje, že výroba se nachází v blízkosti za-  znamenat pro lidi, to neřeší.
       k záměru společnosti Eurovia negativně,“ říká   lesněného  území,  kterým  prochází  biokori-  Starosta Kolína Michael Kašpar, jenž vykonal
       k  tomu  starosta  Michael  Kašpar,  „prezento-  dor,  ovšem  definuje  tento  lesní  porost  jako   mnoho  proti  zasypání  pískovny  Sandberk
       vali nám něco jiného, než skutečně zamýšlejí.   pouhou ochranu pro okolní bytovou zástavbu,   odpadem, se do asfaltovny ostře pustil a zároveň
       Nelíbí  se  nám  zejména  navyšování  kapacity,   která bude eliminovat emise a pachy z výroby.   jasně  informuje  veřejnost,  podobně  starosta
       navyšování emisí NOx a SOx a také nepravdi-  Jako by tam nebyla naučná stezka, jako by ne-  Veltrub Jiří Hůla, který mj. proslul před dvěma
       vá  argumentace  Eurovie  ohledně  ochranného   sloužil k rekreaci. Odbor životního prostředí   lety,  když  přes  nátlak  policie  umožnil  konání
       pásma lesa, ve kterém se, dle našeho názoru,   proto  na  rozpor  správně  upozorňuje.  Plocha   Klimakempu ve své obci. A novopečený senátor
       výroba  nachází.  Odbor  životního  prostředí    výrobny  je  navíc  od  lesoparku  vzdálena  jen   Pavel Kárník dokonce vyzval ministra Brabce
       k tomu zpracovává připomínky a k projektu se   zhruba  dvacet  metrů.  Při  vzdálenosti  menší   k osobní návštěvě lokality, že ho rád provede.
       ještě budeme vyjadřovat.“            než padesát metrů se přitom počítá s tím, že   Takhle to má vypadat.“
                                            dotčené orgány do výstavby zasáhnou stano-
       Tuna sem, tuna tam                   vením bezpečných podmínek. To zatím ozna-  Nebojme se budoucnosti
                                            movatel nijak neřešil.
          Kdyby nešlo o tak vážnou věc, bylo by to   Pokud  jde  o  znečištění  ovzduší,  Eurovia   Jaké má Kolín v popsané kauze šance na
       až  legrační.  Kauza  začala  tím,  že  Eurovia   uvádí  odhad  celkových  emisí  pro  budoucí   zdárné  řešení?  Díky  včasné  obraně  města
       udělala, co nemusela. O povolení musí žádat   provoz,  nikde  ale  nezmiňuje  současný  stav,   nejsou vyhlídky nijak špatné. V současné době
       jinde, ale přesto o svém záměru informovala   takže  změnu  nelze  posoudit.  Jistě  nebude   se věc má tak, že Ministerstvo životního pro-
       město,  zřejmě  v  dobré  víře,  že  v  ničem  není   zanedbatelná.  A  pak  je  tu  i  riziko  znečištění   středí, pokud vezme v potaz námitky, rozšíření
       problém. Viděno jejíma očima, v Kolíně fun-  podzemních vod. Jejich ochranou se Eurovia   výroby nepovolí. Bude požadovat na žadateli
       guje už třicet let, v minulosti žádný problém    rovněž  nijak  svědomitě  nezabývá  –  o  tom   (tedy Eurovii, nikoli městu), aby rozpory od-
       s provozem neměla a tvrdí, že to tak bude i na-  svědčí  její  odkazování  na  právní  předpisy,   stranila, vzala v úvahu připomínky, vyrovnala
       dále. Všechny dokumenty k plánované moder-  které  už  neplatí.  Neřeší  se  ochrana  stávající   se  s  námitkami.  Ministerstvo  by  také  mělo
       nizaci jsou dostupné na stránkách informač-  studny  a  vodoteče  v  případě  havárie  vzniklé   vyhovět  žádosti,  aby  rozšíření  výroby  –  pro-
       ního systému EIA k nahlédnutí pro každého.   mimo vymezenou čerpací stanici.  jektu, který může podstatně ovlivnit život oby-
          „Cílem  modernizace  je  jednoznačně  vyšší                            vatel a kvalitu životního prostředí – vyhodno-
       ekologizace výroby,“ tvrdí ředitel závodu Kolín   Lidé na posledním místě?  tila komplexní studie, tzv. velká EIA.
       Tomáš  Kunc.  „Díky  nové  technologii  dopalo-                             Doufejme,  že  ministerstvo  se  bude  ná-
       vání zplodin zajistíme snížení emisí i zápachu.   V  části  týkající  se  vlivů  na  obyvatelstvo   mitkám  seriózně  věnovat,  podobně  jako
       Záměr otevřeně komunikujeme, jsme a chceme   Eurovia  uvádí,  že  „posuzovaný  záměr  by   v případě, kdy se město vzepřelo již rozběhnu-
       být nadále dobrým sousedem. Jsme připraveni   neměl ovlivnit obyvatelstvo žijící v této obytné   tému plánu na zavezení Sandberku, jak o tom
       prezentovat projekt zástupcům města, okolním   zástavbě,  případně  ho  ovlivní  jen  minimálně.   píšeme na jiném místě tohoto Zpravodaje.
       obcím a veřejnosti.“                 Z  hlediska  sociálně  ekonomických  důsledků   „V případě Sandberku mohlo město inter-
          Bohužel, právě ta prezentace zatím kulhá   záměru na obyvatelstvo lze hovořit o kladném   venovat pět minut po dvanácté,“ uvádí starosta
       na  obě  nohy.  Pojďme  tedy  shrnout  zásadní   vlivu záměru“.           Michael  Kašpar,  „a  přesto  ministerští  úřed-
       údaje.  Pokud  jde  o  současný  objem  výroby   Jak je uvedeno výše, občané města ovšem   níci  námitkám  vyhověli  a  zachovali  se  férově.
       asfaltu,  Eurovia  v  dokumentech  nepochopi-  zátěž  související  s  realizací  záměru  vnímají   V případě asfaltovny město vstupuje do kauzy
       telně  uvádí  několik  různých  čísel.  U  asfaltu   naopak velmi negativně. Spojují si ji se zhorše-  hned v první fázi, ještě před schválením  pro-
       jde jednou o patnáct, jindy zhruba o třicet ti-  ním životního prostředí, pohody bydlení a zne-  jektu,  a  rozhodnutí  je  opět  na  ministerstvu.
       síc  vyrobených  tun  ročně.  Po  upozornění  na   hodnocením  okolních  nemovitostí.  Jedinou   Jakkoli  tedy  bude  zúřadování  celé  záležitost
       chyby  udává  objem  současné  výroby  asfaltu   pozitivní  emoci  zmiňuje  iniciátor  petice  Ivo   náročné a dlouhé, na místě je podle mne lehký
       ve výši třicet pět tisíc tun a po rozšíření to má   Bystřičan. „Nad nestoudným záměrem Eurovie   optimismus.“
       být čtyřicet pět tisíc. Objem dalšího produktu,   několikanásobně  zvýšit  výrobu  asfaltu  lidem
       asfaltových  emulzí,  má  stoupnout  na  dva-  za humny mám radost z místní reprezentace.         Hana Morová

                                                                                                                    13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18