Page 10 - Chytrý zpravodaj - Moravany 4 2021
P. 10

Okénko do moravanské farnosti


     Okénko do moravanské farnosti     Očekávání, obdarování a také vzpomínání patří na cestu
     Advent a Vánoce - od vzpomínek k naději a zpět    adventem ke slavení Vánoc.
     (Aleš Opatrný - (* 3. března 1944 Praha) je český   Očekávání:  To bývá spojeno nejvíce s dárky a dětmi. Děti
      římskokatolický  kněz, teolog a autor duchovní literatury,   očekávají dárky a my zas jejich radost nad nimi. Oboje se
     probošt pražské Vyšehradské kapituly.)     děje. Oboje je také občas obráceno ve zklamání.
                                       Nedostavilo se naplnění očekávání na jedné či na druhé
     Zkusme se teď trochu zastavit v běhu starostí,   straně. Dodejme: Jako v životě i v jiných věcech. Ale tam,
     povinností a příprav a dopřejme  si čas pro sebe,   kde byl dárek vybírán s láskou, kde pod opatřováním
     pro vnímání, vzpomínání a očekávání. Adventní   a obdarováním je jako nosná vrstva vztah lásky, dobroty,
     a vánoční čas je dobou zvláštní, v průběhu roku   vztah přejný, tam to neruší ani zklamání. Tam zůstává to
     jedinečnou. Snad k tomu přispívá v našich   nejdůležitější. Naopak – kde byl dárek jakousi náhražkou
     zeměpisných šířkách i krátký den a dlouhá doba   vztahu či snahou o maskování špatného svědomí, tam je
     tmy, což může člověka trochu tlumit a také někdy   zklamání velkým neštěstím, protože tam už jaksi nezbývá
     odkazuje k tomu, čím se běžně nezabývá.     nic.
     Pro toto období si můžeme zvolit dvě klíčová slova:   Obdarování. Skutečné obdarování není „něco za něco“,
     očekávání a obdarování. Očekávání i obdarování patří   ale „něco za nic“, z lásky a dobroty. Byť můžeme mít řadu
     k základní výbavě nitra a ke vztahování se člověka   kladných motivů uznání a vděčnosti, které potřebu
     ke světu a k lidem.               obdarování připomínají. A obdarovat v pravém smyslu
                                       znamená, že dávám ze  svého, že když něco dám, budu mít
     Zároveň jde o skutečnosti, které jsou v našem prožívání   také něčeho o něco méně. A že mne to nemrzí. Obdarování
     světa dnes a tady poněkud v pozadí. Nejen, že řada lidí má   nemá být „kupování si něčí přízně“ neboli kalkulování
     dojem, že vlastně nemá - kromě víkendu a svátečních dnů,    s nějakým vlastním ziskem. Pokud se v tomto všem jaksi
     na které se těší - co očekávat. Ale v kultuře, která zejména   cvičíme aspoň jednou za rok, o Vánocích, není to marné.
     ve sféře obstarávání a potřeby nabízí všechno a hned, je
     delší očekávání jaksi mimo hru. Je možné, že to také   Ještě něco je dobré vidět u dárků, ač je to trochu
     souvisí s naším městským životem, odtrženým od přírody.   nepříjemné. Většina dárků znamená radost okamžitou,
     V přírodě přichází všechno svým časem, musíme čekat,   někdy i dlouhodobou, ale málokdy trvalou. Protože naše
     až stromy rozkvetou, až ovoce dozraje, ale nemůžeme si to   touhy a přání se v životě rodí dál, nemají žádný definitivní
     poručit teď a hned. Jenže mnohé si v našem prostředí    „strop“. A to, co neslo vůni novoty a naplněné touhy, se
     můžeme bez čekání na čas zralosti koupit hned: jahody,   stává časem obyčejným, každodenním, byť třeba stále
     švestky, cokoliv a kdykoliv. A přijdeme tak o očekávání.      ceněným. To ovšem neplatí jen o vánočních dárcích. Naše
                                       „nasycení“ novým a neustávající touha po dalším je
     Druhé důležité slovo je obdarování. Naplnění   na jedné straně pohonnou silou ekonomiky a zdrojem
     obdarováním. S určitou nadsázkou můžeme říci, že žijeme   dalších těšení se a radostí a zároveň zdrojem trvalé větší
     ve světě, který je sice bohatý (a my také!), ale který nám   či menší nespokojenosti, která náš život provází.
     nic nedaruje. Kde je třeba tvrdě pracovat, jít za svým a to,   Což nevadí, pokud je pochopena a přijata a člověk se
     na čem člověku záleží, získat. Je to zvláštní existence, sice   marně nepachtí po něčem „věčném - pozemském“,
     bohatá na vlastněné věci a  na zážitky, ale mnohdy chudá   po něčem absolutně trvalém ve světě, kde jsou změny
     na očekávání a radost z daru. Snad také proto se mnozí tak   stále přítomny a kde čeká i změna nejzásadnější, kterou je
     snažíme o Vánocích opatřit dárky, darovat něco, přijmout   smrt.
     dar. Je to jakési legitimní vykročení ze světa „tvrdých
     loktů“ do světa laskavých vztahů.   Vzpomínání: Nejen o Vánocích je vzpomínání v některých
                                       ohledech potěšení, v něčem bolest. A Vánoce jsou
     Původ adventu ovšem neleží v nedávné minulosti   povětšinou velkým podnětem ke vzpomínání. Vzpomínky
     či současnosti, ale v minulosti značně vzdálené. Musíme   staré lidi většinou těší. Jsou velkým bohatstvím, pokud je
     se vrátit až do doby starozákonních proroků, tedy více než   člověk nevyužívá jen ke stížnostem, „jak je to teď všechno
     dvě či tři tisíciletí zpátky. Proroci nepředpovídali   špatné“.  Vzpomínky v jakémkoliv věku mohou člověku
     budoucnost tak, aby člověk věděl, co ho čeká a podle toho    připomenout, že i v obtížných situacích nebo době se
     se zařídil. Ukazovali na budoucí Boží činy, které bylo   stalo ledacos dobrého, že zkrátka v životě se střídají zcela
     možné očekávat s nadějí, a oslovovali své současníky   nepravidelně, ale vytrvale záležitosti a prožitky šťastné,
     v aktuálních otázkách víry a života.    méně šťastné i nešťastné. Nic z toto není natrvalo, byť
                                       v nás touha po trvalém štěstí je stále přítomna. Jsou
     Udělejme teď krok od velkých dějinných a světových    ale lidé, pro které jsou Vánoce velkou zátěží. Buď proto,
     perspektiv národů a lidstva zpět k našim proti tomu snad   že postrádají   někoho z nejbližších, který zemřel
     malým, ale co do významu jedinečným osobním životům.   a na koho v slzách vzpomínají.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15