Page 9 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 05/2022
P. 9

ZE ŠKOL A ŠKOLIČEK                                            9

          Představujeme Mateřskou školu Špálovu



           Mateřská  škola  Špálova  v  Ostravě-Přívoze,
          která se pyšní titulem Ekoškola, má vlastní in-
          frasaunu, horolezeckou stěnu a krásnou zrekon-
          struovanou zahradu. Tato MŠ pracuje a žije pod-
          le programu Začít spolu. Děti se zde přirozenou
          formou učí samostatně myslet, přijímat zodpo-
          vědnost za sebe sama a svoji práci a poznávají
          také to, že chyba je běžnou součástí procesu uče-
          ní. Zhruba 54 dětí je zde rozděleno do dvou běž-
          ných tříd – Žirafy a Slůňata – a do jedné třídy
          pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
          – Lvíčata. Zde je aktuálně 8 dětí s poruchou au-
          tistického spektra nebo mentálním postižením.
           Dobrý začátek je vždycky dobrý...
           „Pracujeme z velké části s dětmi z romských
          rodin  a  dětmi  ze  sociálně  slabého  prostředí.   Místostarostka Alena Pataky při návštěvě Mateřské školy Špálovy.
          I proto se velmi intenzivně zaměřujeme na kon-  ce, jak porozumět svým emocím a zvládat je, jak   letech a rodiče s námi spolupracují, bývají tyto
          takt s rodinou. Program Začít spolu, do něhož   nastavovat pravidla a přirozeným způsobem je   děti většinou velmi dobře připraveny na další
          jsme zapojeni už několik let, je zaměřen právě   dodržovat a vyžadovat.“     život i na základní školu. Mají opravdu velký
          na spolupráci dítě-učitel-rodina. V rámci tohoto                             potenciál. Avšak u dětí, které do mateřské školy
          programu se děti učí svobodně vyjadřovat své   Děti vaří, tvoří a starají se o zahrádku  přijdou až poslední povinný rok a mají deficity
          potřeby, přání a představy v prostředí, které jim   Mateřská  škola  Špálova  se  může  pochlubit   v základních návycích, moc nezmůžeme. Tady
          poskytuje pocit bezpečí a zároveň přináší výzvy,   velmi bohatým vybavením, a tak zde děti mají   nám  hodně  pomáhá  naše  romská  asistentka,
          podporuje  jejich  přirozené  učení  a  kreativitu.   i  opravdickou  kuchyňku  s  troubou  a  dvěma   která nejenže zná mentalitu Romů, ale je jimi
          Dvanáct  principů,  které  program  charakteri-  plotýnkami, kde vaří, pečou, umývají po sobě   i  vlídněji  přijímána.  Takže  v  případech,  kdy
          zují, odrážejí potřeby společnosti: podporu je-  nádobí. Přijdou tak do styku i s různými suro-  předškolní  dítě  má  třeba  špatnou  docházku,
          dinečnosti,  svobodu  a  odpovědnost,  vstřícnost   vinami a zpracovávají je. Děti samy sází i sa-  chodí  i  do  těchto  rodin,“  doplňuje  ředitelka
          a respekt, bezpečí a samostatnost, žádné nálep-  zeničky rajčat, pěstují si bylinkovou zahrádku   s tím, že o děti zde v současnosti pečuje sedm
          kování, otevřenost světu, radost z učení. Proto si   a další. Stejně tak obratné jsou děti i v bohatě   učitelek a pět asistentek, z toho jedna romská.
          například všechny naše děti samy nakládají jíd-  vybavené dílně, kde mají vrtačku na ruční po-
          lo na talíř, aby si vzaly jen to, co doopravdy sní   hon, hřebíky, kolíky, laťky, kladiva a jiné.  Spolupráce s rodinou
          a nenechávaly zbytky s tím, že jim to dala paní                               je základem úspěchu
          kuchařka a ony to vůbec nechtěly. Samy si ur-  Máme zde i děti s opravdu velkým    Užší  spolupráci  s  rodinou  se  škole  daří  na-
          čují v našich centrech aktivit, která máme plná   potenciálem                vázat i prostřednictvím rodičovského klubíku,
          nejrůznějších pomůcek, na čem budou pracovat,   „Dílna se nachází v zahradním domečku, kam   který zde funguje už 5. rokem každý čtvrtek od
          jestli si budou malovat, lepit, nebo půjdou sbí-  chodí děti buď s učitelkou, nebo i s rodiči. Jsme   9 hodin. Je zaměřen na rodiče dětí, které ješ-
          jet do dílničky nějaké letadlo, případně do ku-  velmi rádi, když se rodiče do jakýchkoli aktivit   tě nenavštěvují mateřskou školu. Děti jsou zde
          chyňky pomáhat s vařením jídla. Převzali jsme   dětí zapojí. Pokud se totiž snažíme dítě cokoli   během  dopoledne  začleněny  do  běžného  pro-
          různé metodiky a principy, které nám pomáhají   naučit a rodina ho v tom nepodporuje, je naše   gramu, hrají si, baví se s ostatními dětmi nebo
          zapojovat do každodenních běžných aktivit ne-  snaha  většinou  marná.  Chodí  k  nám  hodně   pracují na tom, co je baví. S rodiči pak pracuje
          jen děti a učitelky, ale i jejich rodinné přísluš-  dětí, které postrádají důležité životní návyky, od   asistentka, která odpovídá na nejrůznější dota-
          níky,“ vysvětluje Jarmila Karnovská, ředitelka   správných hygienických návyků, přes stolování   zy a pomáhá rodičům i dětem adaptovat se na
          MŠ Špálova. Následně pokračuje: „Výborná je   až  po  komunikaci  s  okolím,  samostatnost  při   zdejší režim. Do klubíku se nemusí nikdo hlásit
          také metoda Dobrý začátek, která nám pomá-  rozhodování a další. Když dítě učíme něčemu,   dopředu. Kdo má čas a dorazí, ten je vítán.
          há v tom, jak pracovat s dětmi s problémovým   co doma nikdo neřeší, nedodržuje, je to pak slo-
          chováním, jak učit děti řešit problémové situa-  žité. Pokud k nám děti přijdou ve dvou či třech   Názor dětí je pro nás důležitý
                                                                                        Budova  mateřské  školy  prošla  v  minulých
                                                                                       letech částečnou rekonstrukcí a postupně jsou
                                Jarmila Karnovská, ředitelka MŠ Špálova, pracuje ve školství   modernizovány i vnitřní prostory  a  vybavení.
                                již více než 40 let. Střední pedagogickou školu vystudovala ve   Děti  zde  mají  kromě  již  zmíněné  infrasauny,
                                Znojmě na jižní Moravě, pak ji osud zavál do Ostravy, kde se vda-  horolezecké  stěny  a  nádherné  velké  zahrady
                                la a založila rodinu. Zhruba 30 let pracovala v Ostravě-Porubě,   k dispozici i relaxační místnost s různými di-
                                z toho 10 let pracovala ve speciální mateřské škole logopedické.   fuzéry,  světýlky  na  zklidnění,  meditační  hud-
                                Několik let strávila také v mateřské škole pro děti s respiračními   bou nebo aroma olejíčky. Výbornou a zdravou
                                problémy, kde se naučila například, jak správně zvyšovat kapa-  mají i stravu. „Přihlásili jsme se do programu
                                citu plic u dětí a další potřebné dovednosti. „Absolvovala jsem   Skutečně zdravá škola a máme bronzový titul,“
                                řadu speciálních pedagogických kurzů a školení a velmi mě zau-  hlásí ředitelka. Místní kuchařky nejenže pečou
                                jal právě program Začít spolu. Nenatrefila jsem však na ředitelku,   vlastní chleba a bagety, ale dělají i domácí ter-
            který by měla podobný názor jako já. Tak jsem se v roce 2011 rozhodla přihlásit sama na   mixy, nejrůznější zdravé pomazánky plné luště-
            post ředitelky. Přijali mě a už jedenáctý rok působím v této pozici v MŠ Špálova,“ říká Jar-  nin a ryb, kaše a další dobroty. „Nejdůležitější
            mila Karnovská, kterou na její profesi nejvíce baví možnost kreativity. „Existuje neskutečné   je pro kuchařky zpětná vazba dětí. Pokud děti
            množství programů a pomůcek, které můžeme využívat. Stačí mít jen nápad, dobrý kolektiv   mají  raději  mrkvičku  nakrájenou  na  kolečka,
            a chuť věci měnit k lepšímu!“ dodává paní Jarmila, která často žije svou prací i doma.   nakrájejí  ji  na  kolečka,“  dodává  s  úsměvem
                                                                                       Jarmila Karnovská.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14