Page 9 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 05/2022
P. 9
ZE ŠKOL A ŠKOLIČEK 9
Představujeme Mateřskou školu Špálovu
Mateřská škola Špálova v Ostravě-Přívoze,
která se pyšní titulem Ekoškola, má vlastní in-
frasaunu, horolezeckou stěnu a krásnou zrekon-
struovanou zahradu. Tato MŠ pracuje a žije pod-
le programu Začít spolu. Děti se zde přirozenou
formou učí samostatně myslet, přijímat zodpo-
vědnost za sebe sama a svoji práci a poznávají
také to, že chyba je běžnou součástí procesu uče-
ní. Zhruba 54 dětí je zde rozděleno do dvou běž-
ných tříd – Žirafy a Slůňata – a do jedné třídy
pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
– Lvíčata. Zde je aktuálně 8 dětí s poruchou au-
tistického spektra nebo mentálním postižením.
Dobrý začátek je vždycky dobrý...
„Pracujeme z velké části s dětmi z romských
rodin a dětmi ze sociálně slabého prostředí. Místostarostka Alena Pataky při návštěvě Mateřské školy Špálovy.
I proto se velmi intenzivně zaměřujeme na kon- ce, jak porozumět svým emocím a zvládat je, jak letech a rodiče s námi spolupracují, bývají tyto
takt s rodinou. Program Začít spolu, do něhož nastavovat pravidla a přirozeným způsobem je děti většinou velmi dobře připraveny na další
jsme zapojeni už několik let, je zaměřen právě dodržovat a vyžadovat.“ život i na základní školu. Mají opravdu velký
na spolupráci dítě-učitel-rodina. V rámci tohoto potenciál. Avšak u dětí, které do mateřské školy
programu se děti učí svobodně vyjadřovat své Děti vaří, tvoří a starají se o zahrádku přijdou až poslední povinný rok a mají deficity
potřeby, přání a představy v prostředí, které jim Mateřská škola Špálova se může pochlubit v základních návycích, moc nezmůžeme. Tady
poskytuje pocit bezpečí a zároveň přináší výzvy, velmi bohatým vybavením, a tak zde děti mají nám hodně pomáhá naše romská asistentka,
podporuje jejich přirozené učení a kreativitu. i opravdickou kuchyňku s troubou a dvěma která nejenže zná mentalitu Romů, ale je jimi
Dvanáct principů, které program charakteri- plotýnkami, kde vaří, pečou, umývají po sobě i vlídněji přijímána. Takže v případech, kdy
zují, odrážejí potřeby společnosti: podporu je- nádobí. Přijdou tak do styku i s různými suro- předškolní dítě má třeba špatnou docházku,
dinečnosti, svobodu a odpovědnost, vstřícnost vinami a zpracovávají je. Děti samy sází i sa- chodí i do těchto rodin,“ doplňuje ředitelka
a respekt, bezpečí a samostatnost, žádné nálep- zeničky rajčat, pěstují si bylinkovou zahrádku s tím, že o děti zde v současnosti pečuje sedm
kování, otevřenost světu, radost z učení. Proto si a další. Stejně tak obratné jsou děti i v bohatě učitelek a pět asistentek, z toho jedna romská.
například všechny naše děti samy nakládají jíd- vybavené dílně, kde mají vrtačku na ruční po-
lo na talíř, aby si vzaly jen to, co doopravdy sní hon, hřebíky, kolíky, laťky, kladiva a jiné. Spolupráce s rodinou
a nenechávaly zbytky s tím, že jim to dala paní je základem úspěchu
kuchařka a ony to vůbec nechtěly. Samy si ur- Máme zde i děti s opravdu velkým Užší spolupráci s rodinou se škole daří na-
čují v našich centrech aktivit, která máme plná potenciálem vázat i prostřednictvím rodičovského klubíku,
nejrůznějších pomůcek, na čem budou pracovat, „Dílna se nachází v zahradním domečku, kam který zde funguje už 5. rokem každý čtvrtek od
jestli si budou malovat, lepit, nebo půjdou sbí- chodí děti buď s učitelkou, nebo i s rodiči. Jsme 9 hodin. Je zaměřen na rodiče dětí, které ješ-
jet do dílničky nějaké letadlo, případně do ku- velmi rádi, když se rodiče do jakýchkoli aktivit tě nenavštěvují mateřskou školu. Děti jsou zde
chyňky pomáhat s vařením jídla. Převzali jsme dětí zapojí. Pokud se totiž snažíme dítě cokoli během dopoledne začleněny do běžného pro-
různé metodiky a principy, které nám pomáhají naučit a rodina ho v tom nepodporuje, je naše gramu, hrají si, baví se s ostatními dětmi nebo
zapojovat do každodenních běžných aktivit ne- snaha většinou marná. Chodí k nám hodně pracují na tom, co je baví. S rodiči pak pracuje
jen děti a učitelky, ale i jejich rodinné přísluš- dětí, které postrádají důležité životní návyky, od asistentka, která odpovídá na nejrůznější dota-
níky,“ vysvětluje Jarmila Karnovská, ředitelka správných hygienických návyků, přes stolování zy a pomáhá rodičům i dětem adaptovat se na
MŠ Špálova. Následně pokračuje: „Výborná je až po komunikaci s okolím, samostatnost při zdejší režim. Do klubíku se nemusí nikdo hlásit
také metoda Dobrý začátek, která nám pomá- rozhodování a další. Když dítě učíme něčemu, dopředu. Kdo má čas a dorazí, ten je vítán.
há v tom, jak pracovat s dětmi s problémovým co doma nikdo neřeší, nedodržuje, je to pak slo-
chováním, jak učit děti řešit problémové situa- žité. Pokud k nám děti přijdou ve dvou či třech Názor dětí je pro nás důležitý
Budova mateřské školy prošla v minulých
letech částečnou rekonstrukcí a postupně jsou
Jarmila Karnovská, ředitelka MŠ Špálova, pracuje ve školství modernizovány i vnitřní prostory a vybavení.
již více než 40 let. Střední pedagogickou školu vystudovala ve Děti zde mají kromě již zmíněné infrasauny,
Znojmě na jižní Moravě, pak ji osud zavál do Ostravy, kde se vda- horolezecké stěny a nádherné velké zahrady
la a založila rodinu. Zhruba 30 let pracovala v Ostravě-Porubě, k dispozici i relaxační místnost s různými di-
z toho 10 let pracovala ve speciální mateřské škole logopedické. fuzéry, světýlky na zklidnění, meditační hud-
Několik let strávila také v mateřské škole pro děti s respiračními bou nebo aroma olejíčky. Výbornou a zdravou
problémy, kde se naučila například, jak správně zvyšovat kapa- mají i stravu. „Přihlásili jsme se do programu
citu plic u dětí a další potřebné dovednosti. „Absolvovala jsem Skutečně zdravá škola a máme bronzový titul,“
řadu speciálních pedagogických kurzů a školení a velmi mě zau- hlásí ředitelka. Místní kuchařky nejenže pečou
jal právě program Začít spolu. Nenatrefila jsem však na ředitelku, vlastní chleba a bagety, ale dělají i domácí ter-
který by měla podobný názor jako já. Tak jsem se v roce 2011 rozhodla přihlásit sama na mixy, nejrůznější zdravé pomazánky plné luště-
post ředitelky. Přijali mě a už jedenáctý rok působím v této pozici v MŠ Špálova,“ říká Jar- nin a ryb, kaše a další dobroty. „Nejdůležitější
mila Karnovská, kterou na její profesi nejvíce baví možnost kreativity. „Existuje neskutečné je pro kuchařky zpětná vazba dětí. Pokud děti
množství programů a pomůcek, které můžeme využívat. Stačí mít jen nápad, dobrý kolektiv mají raději mrkvičku nakrájenou na kolečka,
a chuť věci měnit k lepšímu!“ dodává paní Jarmila, která často žije svou prací i doma. nakrájejí ji na kolečka,“ dodává s úsměvem
Jarmila Karnovská.