Page 10 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 05/2022
P. 10
10 INVESTICE V OBVODU
Od masných krámů ke galerii současného umění.
Městská jatka se na čtyři týdny otevírají veřejnosti
Úplně od začátku…
Památkově chráněný objekt městských jatek,
jehož stavební počátky sahají až do 19. století,
má za sebou další kapitolu. Městu se podařila
jeho záchrana a zbývá už jen několik dní, aby
mohli Ostravané nahlédnout dovnitř této uni-
kátní stavby.
Nebyla to cesta jednoduchá. Chátrající ruina
se v jejím průběhu proměnila ve staveniště, aby
se od dubna 2020 začala přetvářet v architek-
tonicky jedinečnou budovu a důstojné prostory
uměleckého stánku městské galerie současného
umění PLATO. Tímto se vlastně, z pohledu vy-
užití jatek, otevírá kapitola zcela nová.
Vyhlášení architektonické soutěže
Každá hmatatelná věc má svůj předobraz.
V případě rekonstrukce jatek se začal rodit bě-
hem roku 2017, kdy statutární město Ostrava
vypsalo architektonickou soutěž. Přihlásilo se
do ní 9 uchazečů z tuzemska i zahraničí, ate-
liéry zvučných jmen nevyjímaje. Po počáteč-
ních problémech s výběrem finálního návrhu Nová tvář někdejších jatek dostává zřetelnou podobu. Foto: Vladimír Pryček
uzavřelo město dohodu s uznávaným polským
architektem Robertem Koniecznym a studiem dou umělci moci prezentovat svoji tvorbu aty- Zachovaly se i původní cihly
KWK Promes. Právě Konieczny je obecně po- pickým způsobem.“
važován za průkopníka a ikonu takzvané mo- vypálené našimi předky.
ving architecture. Jde o styl, který podle slov Historický ráz budovy zůstal zachován
samotného architekta „…nabídne neuvěřitelné Práce na obnově jatek se zároveň stala výzvou ské společnosti Zlínstav. Bylo nutné uchovat
možnosti ukázat uměleckou tvorbu a vyjít s ní pro všechny zúčastněné. O vůbec nejsložitější historický ráz budovy, vyhovět parametrům
do venkovního prostoru. Díky tomuto řešení bu- projekt se jednalo rovněž z pohledu zhotovitel- nastaveným památkáři a zároveň historickou
kontinuitu objektu skloubit s moderním, ino-
vativním a vysoce účelným řešením. Při samot-
ných pracích se rovněž projevily skryté problé-
my a závady samotného objektu i koronavirová
pandemie. Jak ale můžeme vidět, vše se nako-
nec podařilo realizovat.
Zajímavostí, jakož i specifikem v rámci re-
konstrukce, bylo využití starých artefaktů
nalezených přímo v místě stavby. Původním
dlažebním kostkám nebo třeba starým cihlám
vypáleným našimi předky se tak dostalo opě-
tovného zasazení do nového projektu.
Pět nových výstavních sálů
Pro připomenutí: v galerii současného umě-
ní se tak proměnilo dohromady pět vzájemně
navazujících částí z různých dějinných období.
Konkrétně chladírny z konce 19. a začátku 20.
století, prostor vepřových porážek přibližně
stejné datace, prvorepubliková provozní bu-
dova z roku 1926 a nakonec zastřešené atrium
z 50. let 20. století.
Současný stav nabízí pět výstavních sálů, kte-
ré mohou fungovat jak samostatně, tak při vzá-
jemném propojení. Jedinečnou „vychytávkou“
jsou pak otočné stěny. Tento netypický prvek
umožňuje začlenit do výstavních prostor taktéž
venkovní prostranství. Součástí nových jatek
jsou rovněž administrativní prostory, kavárna
a zázemí pro vzdělávací programy pro školy
Interiéry galerie před dokončením posledních úprav. Foto: Vladimír Pryček a přednášky.