Page 12 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 04 2022
P. 12
12 Z HISTORIE
Historický objekt jatek se mění v moderní galerii,
která bude svou architekturou zcela výjimečná
Rekonstrukce památkově chráněného objektu
bývalých jatek v centru Ostravy, který dlouhá
desetiletí chátral, se blíží do finále. Historický
objekt se mění v moderní galerii a v příštím
vydání zpravodaje již přineseme pozvánky na
první kulturní akce pořádané právě zde. Při-
pomeňme si tedy historii této typické cihlové
stavby.
Jatka se nacházela na okraji
městské zástavby
Jatka nebo také porážky hospodářských zvířat
představovaly ve městech provozy nacházející
se z hygienických důvodů a vzhledem k ruchu,
který se kolem nich odehrával, na okraji měst-
ské zástavby. Často souvisela s tržišti, kde se
zvířata shromažďovala a prodávala. Taková lo-
kalita se ve staré Moravské Ostravě nacházela
v prostoru dnešního Smetanova náměstí, kam Pohled na budovy jatek od jihu ve 20. letech 20. století – zcela vlevo budova hovězí porážky, upro-
honáci přiváděli velká stáda z okolních ven- střed předchladírna se solírnou, za nimi věž chladírny a komín, vpravo budova vepřové porážky
kovských oblastí i ze vzdálenějších míst, na- (Archiv města Ostravy, knihovna, sign. B 38)
příklad z Haliče. Nová lokalita pro tyto trhy se Z někdejšího rozsáhlého areálu ostravských z Vítkovických železáren. Vlastní stavbu prove-
začala formovat v sousedství obecního hostince městských jatek zbyly do současnosti v pod- dl ostravský stavitel Clemens Hladisch.
západně od centra města mezi dnešními ulice- statě pouze čtyři budovy – původní chladírna,
mi Stodolní a Českobratrskou. Uvedené místo která byla později adaptována na předchladírnu Nová budova vepřové porážky
se totiž nacházelo v sousedství Frýdlantské a solírnu, nová chladírna, budova vepřové po- V letech 1902–1903 vznikla na místě chlévů
dráhy, zprovozněné počátkem roku 1871, tak- rážky a přístavba provozní budovy se šatnami, pro hovězí dobytek nová budova vepřové po-
že zvířata se sem mohla dopravovat po želez- sociálním zařízením a laboratořemi. Posledně rážky a stará chladírna byla přestavěna na no-
nici. Vzdálenost od stávající městské zástavby jmenovaná část však musela být při současné vou, moderní. Vepřová porážka byla postavena
a provázanost s dopravní infrastrukturou vedly konverzi jatečních budov pro potřeby městské východně od staré chladírny jako zděný objekt
k rozvoji městských jatek do té míry, že pro- galerie Plato ze statických důvodů zbořena. ze strojových cihel s neomítanými fasádami.
vozy zabraly velké území v rozmezí několika Nejstarší částí je stará budova chladírny po- Všechny fasády mají bohaté architektonické
městských bloků. stavená v roce 1891 z cihlového režného zdiva, řešení v duchu historismu s lizénami, římsa-
s průčelími členěnými obdélnými okny se seg- mi, atikami, okna zdůrazňují parapetní římsy
Nejstarší částí jatek je stará chladírna mentovými záklenky. V největší dvoupodlažní a segmentové cihelné záklenky, atiky završují
Zástavba jatek vycházela z tehdejší typické části se nacházela vlastní chladicí hala, jejíž kulovité čučky. Okenní parapety jsou sestaveny
průmyslové stavební produkce. Přízemní i pa- stropy podepíraly litinové sloupy procházejí- z glazovaných cihel zbarvených zeleně.
trové objekty se budovaly z režného cihelného cí oběma podlažími. Zbývající části zaujímala Přestavba chladírny spočívala v přístavbě
zdiva. Zpočátku se jednalo o víceméně velmi strojovna, byt, prostor pro chladicí přístroj a ko- zcela nové chladírenské budovy k objektu staré
strohé budovy. Teprve fáze z počátku 20. sto- telna. Projekt chladírny vypracovala brněnská chladírny, z níž se adaptací stala předchladírna.
letí se vyznačovala výraznějším architektonic- firma Brand&Lhuillier, která také dodala veš- Novostavba zahrnovala kotelnu, strojovnu, vý-
kým utvářením v duchu pozdního historismu. keré zařízení. Litinové sloupy a kotle pocházely robnu ledu, v jižním traktu byla vlastní chladicí
hala. Ve středu této nové části se tyčila chla-
dírenská věž završená dřevěnou nástavbou pro
přívod vzduchu.
Projekt vepřové porážky i nové chladír-
ny vypracovala Pražská akciová strojírna ve
spolupráci se stavitelem Antonem Möllerem
z Varnsdorfu, předním odborníkem na jateční
provozy v tehdejším Rakousko-Uhersku. Sa-
motnou stavbu vepřové porážky provedla fir-
ma Vincenc Heinz a Gustav Kulka z Moravské
Ostravy, stavbu chladírny pak vedl ostravský
stavitel Ignaz Felix.
Rozšíření areálu jatek
V roce 1924 se ukázalo, že areál jatek potře-
buje bezpodmínečně rozšíření a modernizaci.
K vypracování projektu, který měl zajistit zvý-
šení kapacity chladírny a hovězí porážky a vý-
stavbu chybějící masné tržnice, město vyzvalo
Tržiště s hovězím dobytkem, 1928-1929 (Archiv města Ostravy, Sbírka fotoalb, inv. č. 9, kart. 2) berlínského architekta Waltera Freseho. Frese