Page 5 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 02 2022
P. 5
Z RADNICE 5
Žáci se budou aktivně podílet na rozvoji škol
Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz nocení realizovatelnosti projektů bude přizván
vyhlásil první ročník participativního rozpočtu zástupce městského obvodu Moravská Ostrava
pro základní školy v obvodu, na který vyčlenil a Přívoz a že v listopadu předloží vedení základní
cekem 400 tisíc korun. Jde o zcela jedinečný školy informaci o průběhu participativního roz-
projekt, jehož cílem je umožnit žákům daných počtu, a doloží finanční doklady k realizovaným
škol rozvíjet prostor kolem sebe a zároveň projektům. Na základě těchto dokladů bude škole
zlepšit svou finanční gramotnost. „Je důležité vyplacena příslušná částka. Projekty si však rea-
mladým lidem ukázat, jak se mohou podílet na lizuje každá základní škola sama.“
rozvoji svého okolí. Věřím, že tento projekt ale- Nejčastějším příkladem realizovaných pro-
spoň některým dětem utkví v paměti natolik, že jektů v rámci školních participativních rozpo- Zástupci škol se v lednu sešli na úvodním školení
k participativnímu rozpočtu pro ZŠ.
se z nich v budoucnu stanou aktivní obyvatelé čtů v jiných městech a obvodech jsou různé
se zájmem o rozvoj okolí svého bydliště, respek- relaxační zóny pro žáky (sedací vaky nebo tomu tak je, aby měli žáci zpětnou vazbu.
tive města,“ říká místostarosta Rostislav Řeha. pohovky na chodby škol), nové vybavení do „V průběhu procesu si žáci vyzkoušejí všech-
učeben výpočetní techniky (dataprojektor, 3D ny jednotlivé kroky participativního rozpočto-
Projekty si realizuje každá škola sama tiskárna, dron atd.), sportovní vybavení, uspo- vání – navrhnou projekt, zpracují ho do určité
Centrální obvod je teprve druhým obvodem řádání sportovních turnajů nebo třeba školní podoby, aby ho mohli svým spolužákům a uči-
v Ostravě, který spustil participativní rozpočet talentové soutěže. telům odprezentovat. Ve finále budou muset
pro základní školy. „S organizací a administ- zvládnout i propagaci mezi svými spolužáky,
rací projektu nám pomáhá organizace Decision Školy mohou letos schválit žákům které budou potřebovat získat na svou stranu
21 s.r.o. (Participace 21). Každá škola bude mít projekty do celkové výše 40 tisíc korun. kvůli potřebným hlasům. V ideálním případě
svůj vlastní participativní rozpočet. Nebudou tedy se budou podílet i na finální realizaci vítězné-
soupeřit mezi sebou školy, ale jen projekty v jedné Žáci si vyzkoušejí jednotlivé kroky ho projektu,“ doplňuje Rostislav Řeha. „Děti
škole. Ředitelům všech osmi škol se nápad líbil participativního rozpočtování tak nejen přispějí k rozvoji školy, ale zároveň si
a podporují ho,“ navazuje Jan Horák, projektový V participativním rozpočtu jde především procvičí prezentační dovednosti, naučí se hos-
manažer městského obvodu MOaP, a pokračuje: o aktivní zapojení žáků. Ti sami navrhnou pro- podařit s penězi a zkusí si vést kreativní kam-
„Pravidla jsou velmi jednoduchá a ve velké míře jekty, protože oni nejlépe vědí, co jim ve škole paň. Získají zkušenosti, procvičí si teoretické
si je určují školy samostatně, respektive si sami schází, co potřebují. Vedení školy bude plnit znalosti, a ještě navíc budou moci sledovat vý-
určují harmonogram i podmínky, kteří žáci se pouze úlohu organizátora a samozřejmě hodno- sledek svého úsilí v praxi, což je naprosto klíčo-
projektu mohou účastnit, nebo jak bude probíhat tit realizovatelnost projektů – rozhodne o tom, vým aspektem. Žáci tak uvidí, že jejich aktivita,
hlasování. Městský obvod dá k dispozici každé které projekty půjdou do hlasování, a které ne. snaha, preference a názor vedou ke konkrétní-
škole 40 tisíc korun, které musí škola proinvesto- Pokud nějaký navržený projekt do hlasování mu řešení,“ uzavírá místostarosta.
vat ještě v letošním roce. Podmínkou je, že k hod- nepůjde, musí vedení školy zdůvodnit, proč -lh-
1. PRAVIDLA
V této fázi se stanovují finanční
požadavky, rozpočet na jednotlivé
projekty, rozsah projektů, účastníci,
harmonogram a metody hlasování.
2. NAVRHOVÁNÍ
Navrhování je diskuze žáků či studentů,
jejímž cílem je z projektů, navržených
ve třídách, vybrat ty nejvhodnější.
3. SCHVALOVÁNÍ
Projekty vyhodnotí vedení školy. Po
vyloučení nerealizovatelných projektů je
konečný seznam představen celé škole.
4. KAMPAŇ
Navrhovatelé projektů se snaží pro
svůj návrh získat podporu spolužáků.
Přípustné jsou všechny formy kampaně:
plakáty, letáky, videa, FB stránky atd.
5. HLASOVÁNÍ
Hlasování metodou více hlasů probíhá
elektronicky v rámci aplikace.
6. VÝSLEDKY
Při hlasování prostřednictvím aplikace
jsou výsledky k dispozici ihned po
skončení hlasování.
7. REALIZACE
Projekty by měly být realizovány dle
náročnosti a specifických požadavků
co nejdříve.
Zdroj: Participace 21