Page 7 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 01 2022
P. 7

ZE ŠKOL A ŠKOLIČEK                                            7

          Představujeme Mateřskou školu Křižíkovu


           Mateřská škola Křižíkova byla postavena
          v roce 1968. Dvoupodlažní cihlová budova se
          nachází mezi ulicemi Sokolskou a Nádražní
          a  je  obklopena  městskou  zástavbou  s  dob-
          rým přístupem k MHD. Přesto je situována
          mimo  dopravní  ruch.  Škola  je  obklopená
          rozlehlou  zahradou,  plnou  vzrostlých  stro-
          mů, rostlin i zvířat. Plot areálu je ozdoben
          tabulemi  s  graficky  přenesenými  dětskými
          obrázky,  které  jsou  zde  vystaveny  v  rámci
          Galerie na plotě. Ty jsou nejen nepřehlédnu-
          telné, ale dělají radost jak dětem a rodičům,
          tak široké veřejnosti. Mateřskou školu Kři-
          žíkovu nám představila její současná ředitel-
          ka Petra Šrámek Zahradníková.

           Kolik máte tříd, žáků a pedagogů?
           V budově je pět tříd pojmenovaných Koťátka,
          Kuřátka, Včelky, Berušky a Sovičky, do nichž
          jsou  děti  rozmisťovány  homogenně,  podle
          věku. V současné době máme v přízemí dvě tří-
          dy pro nejmladší děti, do kterých jsou zapsány
          i děti mladší tří let, v patře se nacházejí dvě tří-
          dy pro nejstarší, tedy předškolní děti, a poté je   Plot MŠ Křižíkovy je ozdoben tabulemi s graficky přenesenými dětskými obrázky, které jsou zde vystaveny
                                                v rámci Galerie na plotě.
          tam jedna střední třída. Kapacita mateřské ško-
          ly je 125 dětí. O pohodu dětí se stará dvacet za-  Co vše se v posledních letech   mi prvky a sestavami, pískovišti, vyvýšenými
          městnanců, kteří jsou součástí veškerého dění.   ve vaší škole změnilo?      záhony  a  mlhovištěm,  hotely  a  domečky  pro
          Neodmyslitelně se podílí na každodenním pro-  Za zásadní a především pozitivní změnu pro   brouky,  krmítky,  budkami  i  pítky  pro  ptáky
          vozu školy, ale jsou i součástí všech školních   zkvalitnění edukačního procesu považuji navý-  a ježkovníkem.
          oslav,  akcí  s  rodiči  a  jiných  nadstandardních   šení počtu pedagogů, ale také doplnění perso-
          aktivit. Od loňského školního roku spolupracu-  nálních pozic o asistenta pedagoga a školního   Jaké máte další plány v oblasti
          jeme  s  Ostravskou  univerzitou.  Umožňujeme   asistenta.                    rozvoje školy?
          studentům  praxe  a  na  oplátku  nám  studentky   Tvář školy však změnila i řada rekonstrukcí   Vnitřní prostor školy je v současnosti již plně
          poskytují personální podporu na pozici asisten-  a oprav jak vnitřních prostorů, tak i těch ven-  využitý. Velké možnosti nám však skýtá právě
          tů pedagoga.                          kovních. S ohledem na to, že jsme potřebovali   rozlehlá  školní  zahrada  se  spoustou  nevyuži-
           V  přízemí  se  rovněž  nachází  školní  kuchy-  dostatek místa pro co nejbohatší nabídku aktivit   tého místa. Současné projekty jsou cíleně za-
          ně, ve které vaříme jídlo pro děti, zaměstnance   pro děti, změnili jsme postupně mnoho kabine-  měřeny na vytvoření příležitostí k edukačním
          a připravujeme jídlo i pro cizí strávníky.  tů na pomůcky právě na místnosti pro dětské   činnostem,  rozmanitým  hrám,  k  atraktivním
                                                hry a aktivity. Při výměně oplocení byla zahra-  pohybovým aktivitám, ale také k potřebné rela-
           Jak je vaše mateřská škola vybavena?  da  doplněna  o  přepažovací  plůtek,  zajišťující   xaci a odpočinku. Záměrem je nabídnout dětem
           Materiálně  technické  vybavení  budovy  je   větší bezpečnost nejen nejmenších dětí při akti-  tyto aktivity co nejčastěji na čerstvém vzduchu
          průběžně modernizováno. Postupně obohacuje-  vitách na školní zahradě.       v  prostředí  zahrady.  Postupně  dovybavujeme
          me vnitřní i venkovní prostory o nový funkční   Budova  je  obklopená  nádhernou  velkou  za-  zahradu o zastřešené prvky učeben, vyvýšené
          nábytek,  didaktické pomůcky,  sportovní  náči-  hradou se spoustou rostlin, stromů, ale i zvířat.   záhony a prvky pro pěstování rostlin, dřevěné
          ní i nářadí tak, aby vše odpovídalo především   O fauně a flóře návštěvníky informují naučné   ubikace a krmítka pro zvířata. Budou doplněny
          věku a potřebám dětí.                 tabule.  Zahrada  je  vybavena  dětskými  herní-  popisné a naučné tabule a další edukační prvky,
                                                                                       čímž vznikne „Zahrada poznání“.


                                  Když v  osmé třídě základní školy padla neúprosná otázka:   Nabízíte i nějaké kroužky pro děti?
                                  „Čím chceš být?“, byla si už tenkrát jista, že učitelkou v ma-  Mezi volnočasové nadstandardní aktivity na-
                                  teřské škole. Petra Šrámek Zahradníková vystudovala SPgŠ   bízené naší školou patří hravá angličtina, vý-
                                  Krnov a následně pokračovala ve studiu Pedagogické fakulty   tvarné  tvoření,  badatelské  aktivity,  pěstitelské
                                  Ostravské univerzity v  oboru učitelství pro první stupeň ZŠ.   aktivity, sbor a tanečky.
                                  „Po ukončení studia jsem věděla, že chci pracovat s dětmi,   Dále dětem v naší mateřské škole zajišťujeme
                                  ale nebyla jsem si úplně jistá, s jakou věkovou skupinou. Vy-  divadla a zábavně naučné programy, karneva-
                                  zkoušela jsem si práci pedagoga v Dětském zábavném centru   ly, jezdíme plavat, lyžovat, pořádáme sportov-
                                  SLUNÍČKO, vychovatelky ve školní družině, chvíli jsem učila na   ní lekce „Děti na startu“, zábavné olympiády,
                                                                                       v nabídce je i návštěva solné jeskyně. Společ-
                                  prvním stupni ZŠ, až mé kroky před deseti lety vedly do Ma-  ně s rodiči se pravidelně setkáváme při různě
                                  teřské školy Křižíkovy, kde jsem od února 2017 ředitelkou,“   zaměřených tvořivých dílničkách, drakiádách,
            popisuje svou profesionální cestu, která ji dovedla až do zdejší mateřské školy. „Děkuji za   oslavách Dne dětí, při zdobení stromečku. Rádi
            všechny pedagogické vzory, které mě během života inspirovaly. Považuji za velké štěstí,   bychom již tradiční akce rozšířili o další. Proto
            když si člověk zvolí povolání, které je pro něj zároveň zábavou a přináší mu radost. A to pro   věřím, že bude situace společným akcím naklo-
            mě práce s dětmi je.“                                                      něna  a  daleko  častěji  budeme  moci  společně
                                                                                       roztančit a rozezpívat celou školní zahradu.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12