Page 7 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 01 2022
P. 7
ZE ŠKOL A ŠKOLIČEK 7
Představujeme Mateřskou školu Křižíkovu
Mateřská škola Křižíkova byla postavena
v roce 1968. Dvoupodlažní cihlová budova se
nachází mezi ulicemi Sokolskou a Nádražní
a je obklopena městskou zástavbou s dob-
rým přístupem k MHD. Přesto je situována
mimo dopravní ruch. Škola je obklopená
rozlehlou zahradou, plnou vzrostlých stro-
mů, rostlin i zvířat. Plot areálu je ozdoben
tabulemi s graficky přenesenými dětskými
obrázky, které jsou zde vystaveny v rámci
Galerie na plotě. Ty jsou nejen nepřehlédnu-
telné, ale dělají radost jak dětem a rodičům,
tak široké veřejnosti. Mateřskou školu Kři-
žíkovu nám představila její současná ředitel-
ka Petra Šrámek Zahradníková.
Kolik máte tříd, žáků a pedagogů?
V budově je pět tříd pojmenovaných Koťátka,
Kuřátka, Včelky, Berušky a Sovičky, do nichž
jsou děti rozmisťovány homogenně, podle
věku. V současné době máme v přízemí dvě tří-
dy pro nejmladší děti, do kterých jsou zapsány
i děti mladší tří let, v patře se nacházejí dvě tří-
dy pro nejstarší, tedy předškolní děti, a poté je Plot MŠ Křižíkovy je ozdoben tabulemi s graficky přenesenými dětskými obrázky, které jsou zde vystaveny
v rámci Galerie na plotě.
tam jedna střední třída. Kapacita mateřské ško-
ly je 125 dětí. O pohodu dětí se stará dvacet za- Co vše se v posledních letech mi prvky a sestavami, pískovišti, vyvýšenými
městnanců, kteří jsou součástí veškerého dění. ve vaší škole změnilo? záhony a mlhovištěm, hotely a domečky pro
Neodmyslitelně se podílí na každodenním pro- Za zásadní a především pozitivní změnu pro brouky, krmítky, budkami i pítky pro ptáky
vozu školy, ale jsou i součástí všech školních zkvalitnění edukačního procesu považuji navý- a ježkovníkem.
oslav, akcí s rodiči a jiných nadstandardních šení počtu pedagogů, ale také doplnění perso-
aktivit. Od loňského školního roku spolupracu- nálních pozic o asistenta pedagoga a školního Jaké máte další plány v oblasti
jeme s Ostravskou univerzitou. Umožňujeme asistenta. rozvoje školy?
studentům praxe a na oplátku nám studentky Tvář školy však změnila i řada rekonstrukcí Vnitřní prostor školy je v současnosti již plně
poskytují personální podporu na pozici asisten- a oprav jak vnitřních prostorů, tak i těch ven- využitý. Velké možnosti nám však skýtá právě
tů pedagoga. kovních. S ohledem na to, že jsme potřebovali rozlehlá školní zahrada se spoustou nevyuži-
V přízemí se rovněž nachází školní kuchy- dostatek místa pro co nejbohatší nabídku aktivit tého místa. Současné projekty jsou cíleně za-
ně, ve které vaříme jídlo pro děti, zaměstnance pro děti, změnili jsme postupně mnoho kabine- měřeny na vytvoření příležitostí k edukačním
a připravujeme jídlo i pro cizí strávníky. tů na pomůcky právě na místnosti pro dětské činnostem, rozmanitým hrám, k atraktivním
hry a aktivity. Při výměně oplocení byla zahra- pohybovým aktivitám, ale také k potřebné rela-
Jak je vaše mateřská škola vybavena? da doplněna o přepažovací plůtek, zajišťující xaci a odpočinku. Záměrem je nabídnout dětem
Materiálně technické vybavení budovy je větší bezpečnost nejen nejmenších dětí při akti- tyto aktivity co nejčastěji na čerstvém vzduchu
průběžně modernizováno. Postupně obohacuje- vitách na školní zahradě. v prostředí zahrady. Postupně dovybavujeme
me vnitřní i venkovní prostory o nový funkční Budova je obklopená nádhernou velkou za- zahradu o zastřešené prvky učeben, vyvýšené
nábytek, didaktické pomůcky, sportovní náči- hradou se spoustou rostlin, stromů, ale i zvířat. záhony a prvky pro pěstování rostlin, dřevěné
ní i nářadí tak, aby vše odpovídalo především O fauně a flóře návštěvníky informují naučné ubikace a krmítka pro zvířata. Budou doplněny
věku a potřebám dětí. tabule. Zahrada je vybavena dětskými herní- popisné a naučné tabule a další edukační prvky,
čímž vznikne „Zahrada poznání“.
Když v osmé třídě základní školy padla neúprosná otázka: Nabízíte i nějaké kroužky pro děti?
„Čím chceš být?“, byla si už tenkrát jista, že učitelkou v ma- Mezi volnočasové nadstandardní aktivity na-
teřské škole. Petra Šrámek Zahradníková vystudovala SPgŠ bízené naší školou patří hravá angličtina, vý-
Krnov a následně pokračovala ve studiu Pedagogické fakulty tvarné tvoření, badatelské aktivity, pěstitelské
Ostravské univerzity v oboru učitelství pro první stupeň ZŠ. aktivity, sbor a tanečky.
„Po ukončení studia jsem věděla, že chci pracovat s dětmi, Dále dětem v naší mateřské škole zajišťujeme
ale nebyla jsem si úplně jistá, s jakou věkovou skupinou. Vy- divadla a zábavně naučné programy, karneva-
zkoušela jsem si práci pedagoga v Dětském zábavném centru ly, jezdíme plavat, lyžovat, pořádáme sportov-
SLUNÍČKO, vychovatelky ve školní družině, chvíli jsem učila na ní lekce „Děti na startu“, zábavné olympiády,
v nabídce je i návštěva solné jeskyně. Společ-
prvním stupni ZŠ, až mé kroky před deseti lety vedly do Ma- ně s rodiči se pravidelně setkáváme při různě
teřské školy Křižíkovy, kde jsem od února 2017 ředitelkou,“ zaměřených tvořivých dílničkách, drakiádách,
popisuje svou profesionální cestu, která ji dovedla až do zdejší mateřské školy. „Děkuji za oslavách Dne dětí, při zdobení stromečku. Rádi
všechny pedagogické vzory, které mě během života inspirovaly. Považuji za velké štěstí, bychom již tradiční akce rozšířili o další. Proto
když si člověk zvolí povolání, které je pro něj zároveň zábavou a přináší mu radost. A to pro věřím, že bude situace společným akcím naklo-
mě práce s dětmi je.“ něna a daleko častěji budeme moci společně
roztančit a rozezpívat celou školní zahradu.