Page 10 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 01 2022
P. 10

10                                       CENTRUM KULTURY A VZDĚLÁVÁNÍ

         „Výběr autora je fascinující etapa v celém koloběhu,

         který práce kurátora nabízí,“ říká Jan Kudrna


           Od podzimu 2021 je novým kurátorem výstav
          na Sokolské 26 Jan Kudrna (JK), který v této
          pozici doplňuje Milana Webera, dvorního kurá-
          tora výstavní síně provozované Centrem kultury
          a vzdělávání Moravská Ostrava. Svou premiéru
          – první ukončenou výstavu – už má za sebou,
          druhá v pořadí (Ondřej Filípek, Jan Uličný) prá-
          vě probíhá.

           Proč jste přijal nabídku stát se dalším „sta-
          bilním“  kurátorem  této  výstavní  síně,  čím
          Vás oslovila?
           JK: Sokolská 26 je, ač se to široké veřejnosti
          nemusí takto jevit, pozoruhodnou a jistým způ-
          sobem  slavnou  galerií.  Má  za  sebou  více  než
          200 výstav, ve většině případů mimořádně za-
          jímavých autorů. Je zavazující pokračovat (byť
          částečně)  v  tradičním  prostoru,  u  jehož  zrodu   Kurátor Jan Kudrna na vernisáži výstavy Jana Uličného a Ondřeje Filípka, kterou můžete na Sokolské 26 navštívit
                                                do 28. ledna.
          stál Milan Weber. Není a nebylo nad čím pře-
          mýšlet.                               duje úvaha nad tím, jak se jeho tvorba za uply-  JK: Většinou připravuji maximálně 6 výstav
                                                nulé období vyvinula, kam se posunula atd. Jde   za rok. Pokud by jich bylo více, nemohl bych se
                                                o proces, který je jistým způsobem velmi živý   každé z nich věnovat tak, jak bych chtěl, a ne-
                                                a rozhodně není „černobílý“, jak by se mohlo na   mohl bych se z nich ani patřičně těšit. Pokaždé
                                                první pohled zdát. Je to však fascinující etapa   je příprava náročná jiným způsobem: někdy je
                                                v celém koloběhu, který náš obor nabízí.   nejsložitější autora do dané galerie vůbec „do-
                                                 Co je hlavním kritériem pro výběr autora?   stat“, jindy zase jeho jednotlivá díla do zamýšle-
                                                Generace,  žánr,  prestiž  v  uměleckém  svě-  ného konceptu výstavy a pro stanovený termín
                                                tě…?                                   sehnat, zapůjčit, prostě je dát dohromady…
                                                 JK: Jednoznačně kvalita jeho tvorby.   Pocházíte z rodiny, která se věnovala sběra-
                                                 Pořádáte výstavy také v řadě dalších měst.   telství starých aut a motorek. Jak jste se do-
                                                Je přístup návštěvníků k modernímu umění   stal od automobilů k umění? Obohatila Vás
                                                v  různých  koutech  naší  republiky  odlišný?   nějak  „automobilová“  zkušenost  i  pro  Vaši
                                                Dívají se na ně jinýma očima?          současnou práci v uměleckém světě?
                                                 JK:  Je  pravdou,  že  někde  je  publikum  více   JK: To je zajímavá otázka :-). Ovlivnilo mne
                                                konzervativní, než třeba v Praze. Ale obecně je   to zásadně. Nešlo jen o auta a motorky ve fy-
          Jan Kudrna
                                                to více méně podobné. Stále bohužel platí, že by   zické podobě, ale hlavně o dokumenty týkající
           Jak se koncepčně se svým kolegou doplňu-  do galerií a na výstavy mělo chodit nepoměrně   se toho všeho. Reklamní prospekty, cedule a na-
          jete? Jak jsou Vaše role v rámci Sokolské 26   více lidí, než tomu je doposud.   příklad plechovky od olejů. Vše mělo jistou vi-
          rozděleny?                             Máte  nějaký  recept,  jak  to  změnit?   zuální kvalitu a úroveň. V období 20. a 30. let
           JK: Místo slova „rozdělení“ bych spíše použil   JK:  Podle  mého  názoru  to  chce  čas.  Najít  si   minulého  století  pracovala  celá  řada  předních
          výraz „spolupráce“. Každý z nás má k dispozi-  vztah k umění je dlouhodobější proces. Naši zá-  výtvarníků  ve  službách  této  reklamní  grafi-
          ci tři výstavní termíny v roce. Nejdřív si termí-  padní sousedé, třeba Rakušané, se opírají o zku-  ky. Pro mě měla „automobilová“ etapa rozměr
          ny vybírá Milan Weber. Zběžně se zeptám, co   šenosti staré dvě stě let. My jsme v tomto směru   „umění na papíře“. Bylo to v období mé střední
          plánuje, a poté reaguji, avšak konečný výběr je   „mladá“ země, když vezmu v úvahu období po-  a vysoké školy. Zásadní čas, který mi byl takto
          komplexnější.  Když  uvažuji  nad  konkrétními   sledních svobodných třiceti let.  dopřán.
          jmény, dívám se, zda zamýšlený autor v Ostravě   Kolik  výstav  máte  jako  kurátor  na  svém   Jsme na prahu nového roku a nových vý-
          už vystavoval, a pokud ano, tak kdy. Pak násle-  kontě?                      stavních projektů. Nač se mohou návštěvníci
                                                                                       Sokolské 26 letos těšit?
                                                                                        JK:  První  událostí,  kterou  jsem  naplánoval
            HISTORIK UMĚNÍ A KURÁTOR                                                   na konec března, je výstava malíře a grafického

            Mgr. Jan Kudrna (* 1984) pochází z Orlové. Vystudoval dějiny umění se zaměře-  designéra Jakuba Sýkory. Pak bude následovat
            ním na kulturní a historické památky a kulturní dějiny na Ostravské univerzitě. Po   malířka  a  ilustrátorka  Anna  Neborová,  která
            studiích nastoupil na místo kurátora v Galerii výtvarného umění v Ostravě, kde se   bude v Ostravě představena poprvé, a posled-
            posléze stal zástupcem ředitele. V roce 2010 se seznámil s jedním z nejvýznam-  ním mým letošním projektem bude tvorba malí-
                                                                                       ře Tomáše Absolona.
            nějších českých sběratelů současného umění Robertem Runtákem. Nejdříve u něj   Máte  nějaké  velké  přání,  autora,  kterého
            působil jako poradce, od roku 2018 je hlavním kurátorem jeho sbírky. Dva roky   byste  chtěl  v  budoucnu  ve  výstavní  síni  na
            zastával pozici ředitele olomoucké Telegraph Gallery, kterou založil právě Robert   Sokolské ostravské veřejnosti představit?
            Runták. V současné době se Jan Kudrna jako kurátor na volné noze věnuje rea-  JK: Plánů je celá řada. A velmi zajímavá jmé-
            lizaci výstavních projektů po celé České republice. Autorsky se podílel na vzniku   na mne taky napadají… Ale to jsme v pozici tak
            600stránkové publikace Spectrum vydané v loňském roce, která představuje 45   citlivých vazeb a souvislostí, že si musím kon-
            tuzemských malířů a malířek narozených v 70. a 80. letech 20. století.     krétní jména zatím nechat pro sebe.
                                                                                                                         lk
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15