Page 10 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 01 2022
P. 10
10 CENTRUM KULTURY A VZDĚLÁVÁNÍ
„Výběr autora je fascinující etapa v celém koloběhu,
který práce kurátora nabízí,“ říká Jan Kudrna
Od podzimu 2021 je novým kurátorem výstav
na Sokolské 26 Jan Kudrna (JK), který v této
pozici doplňuje Milana Webera, dvorního kurá-
tora výstavní síně provozované Centrem kultury
a vzdělávání Moravská Ostrava. Svou premiéru
– první ukončenou výstavu – už má za sebou,
druhá v pořadí (Ondřej Filípek, Jan Uličný) prá-
vě probíhá.
Proč jste přijal nabídku stát se dalším „sta-
bilním“ kurátorem této výstavní síně, čím
Vás oslovila?
JK: Sokolská 26 je, ač se to široké veřejnosti
nemusí takto jevit, pozoruhodnou a jistým způ-
sobem slavnou galerií. Má za sebou více než
200 výstav, ve většině případů mimořádně za-
jímavých autorů. Je zavazující pokračovat (byť
částečně) v tradičním prostoru, u jehož zrodu Kurátor Jan Kudrna na vernisáži výstavy Jana Uličného a Ondřeje Filípka, kterou můžete na Sokolské 26 navštívit
do 28. ledna.
stál Milan Weber. Není a nebylo nad čím pře-
mýšlet. duje úvaha nad tím, jak se jeho tvorba za uply- JK: Většinou připravuji maximálně 6 výstav
nulé období vyvinula, kam se posunula atd. Jde za rok. Pokud by jich bylo více, nemohl bych se
o proces, který je jistým způsobem velmi živý každé z nich věnovat tak, jak bych chtěl, a ne-
a rozhodně není „černobílý“, jak by se mohlo na mohl bych se z nich ani patřičně těšit. Pokaždé
první pohled zdát. Je to však fascinující etapa je příprava náročná jiným způsobem: někdy je
v celém koloběhu, který náš obor nabízí. nejsložitější autora do dané galerie vůbec „do-
Co je hlavním kritériem pro výběr autora? stat“, jindy zase jeho jednotlivá díla do zamýšle-
Generace, žánr, prestiž v uměleckém svě- ného konceptu výstavy a pro stanovený termín
tě…? sehnat, zapůjčit, prostě je dát dohromady…
JK: Jednoznačně kvalita jeho tvorby. Pocházíte z rodiny, která se věnovala sběra-
Pořádáte výstavy také v řadě dalších měst. telství starých aut a motorek. Jak jste se do-
Je přístup návštěvníků k modernímu umění stal od automobilů k umění? Obohatila Vás
v různých koutech naší republiky odlišný? nějak „automobilová“ zkušenost i pro Vaši
Dívají se na ně jinýma očima? současnou práci v uměleckém světě?
JK: Je pravdou, že někde je publikum více JK: To je zajímavá otázka :-). Ovlivnilo mne
konzervativní, než třeba v Praze. Ale obecně je to zásadně. Nešlo jen o auta a motorky ve fy-
Jan Kudrna
to více méně podobné. Stále bohužel platí, že by zické podobě, ale hlavně o dokumenty týkající
Jak se koncepčně se svým kolegou doplňu- do galerií a na výstavy mělo chodit nepoměrně se toho všeho. Reklamní prospekty, cedule a na-
jete? Jak jsou Vaše role v rámci Sokolské 26 více lidí, než tomu je doposud. příklad plechovky od olejů. Vše mělo jistou vi-
rozděleny? Máte nějaký recept, jak to změnit? zuální kvalitu a úroveň. V období 20. a 30. let
JK: Místo slova „rozdělení“ bych spíše použil JK: Podle mého názoru to chce čas. Najít si minulého století pracovala celá řada předních
výraz „spolupráce“. Každý z nás má k dispozi- vztah k umění je dlouhodobější proces. Naši zá- výtvarníků ve službách této reklamní grafi-
ci tři výstavní termíny v roce. Nejdřív si termí- padní sousedé, třeba Rakušané, se opírají o zku- ky. Pro mě měla „automobilová“ etapa rozměr
ny vybírá Milan Weber. Zběžně se zeptám, co šenosti staré dvě stě let. My jsme v tomto směru „umění na papíře“. Bylo to v období mé střední
plánuje, a poté reaguji, avšak konečný výběr je „mladá“ země, když vezmu v úvahu období po- a vysoké školy. Zásadní čas, který mi byl takto
komplexnější. Když uvažuji nad konkrétními sledních svobodných třiceti let. dopřán.
jmény, dívám se, zda zamýšlený autor v Ostravě Kolik výstav máte jako kurátor na svém Jsme na prahu nového roku a nových vý-
už vystavoval, a pokud ano, tak kdy. Pak násle- kontě? stavních projektů. Nač se mohou návštěvníci
Sokolské 26 letos těšit?
JK: První událostí, kterou jsem naplánoval
HISTORIK UMĚNÍ A KURÁTOR na konec března, je výstava malíře a grafického
Mgr. Jan Kudrna (* 1984) pochází z Orlové. Vystudoval dějiny umění se zaměře- designéra Jakuba Sýkory. Pak bude následovat
ním na kulturní a historické památky a kulturní dějiny na Ostravské univerzitě. Po malířka a ilustrátorka Anna Neborová, která
studiích nastoupil na místo kurátora v Galerii výtvarného umění v Ostravě, kde se bude v Ostravě představena poprvé, a posled-
posléze stal zástupcem ředitele. V roce 2010 se seznámil s jedním z nejvýznam- ním mým letošním projektem bude tvorba malí-
ře Tomáše Absolona.
nějších českých sběratelů současného umění Robertem Runtákem. Nejdříve u něj Máte nějaké velké přání, autora, kterého
působil jako poradce, od roku 2018 je hlavním kurátorem jeho sbírky. Dva roky byste chtěl v budoucnu ve výstavní síni na
zastával pozici ředitele olomoucké Telegraph Gallery, kterou založil právě Robert Sokolské ostravské veřejnosti představit?
Runták. V současné době se Jan Kudrna jako kurátor na volné noze věnuje rea- JK: Plánů je celá řada. A velmi zajímavá jmé-
lizaci výstavních projektů po celé České republice. Autorsky se podílel na vzniku na mne taky napadají… Ale to jsme v pozici tak
600stránkové publikace Spectrum vydané v loňském roce, která představuje 45 citlivých vazeb a souvislostí, že si musím kon-
tuzemských malířů a malířek narozených v 70. a 80. letech 20. století. krétní jména zatím nechat pro sebe.
lk