Page 7 - Kamelot č.72 Prosinec
P. 7
PROSINEC 2021 KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ 7
Malíř Pavel Vašíček: Určující setkání se světem umění? Když jsem
stál pod Michelangelovou Pietou ve Vatikánu a ztratil pojem o čase
Obrazy Pavla Vašíčka jsou nepře- bolestná zpráva o Koblasově smrti.
hlédnutelné. Barevností, dynamikou, A já si v tu chvíli vzpoměl na mo-
emotivností i vztahováním se ke svě- ment, kdy se se mnou s jeho paní
tu dneška. Do konce listopadu jsme loučili. Tehdy dvaaosmdesátiletý
měli možnost obdivovat je v galerii Koblasa, silný, vysoký starý muž,
ZUŠ Mnichovo Hradiště. S autorem, jemný gentleman, láskyplně držel
který je dalším účastníkem Mnicho- svou Sonju za ruku a jako dva mi-
vohradišťské štafety, jsme hovo- lenci se pomalu ploužili ulicí. Před
řili nejen o vlastním procesu jeho třemi lety jsem namaloval dva roz- MNICHOVOHRADIŠŤSKÁ
tvorby, ale také o jeho inspiračních měrné obrazy, kterými jsem vzdal
zdrojích, setkáních s osobnostmi, hold tomuto neuvěřitelnému umělci,
jež ho ovlivnily, nebo o jeho vztahu na kterého nezapomenu.
k Mnichovu Hradišti. ŠTAFETA
Na AVU jste studoval společně se
V Galerii Konírna ZUŠ před ně- svým bratrem Petrem, že? Pochá-
kolika dny skončila výstava va- zíte z umělecky založené rodiny?
šich obrazů, na které bylo slyšet S bratrem Petrem jsme dvojča-
spoustu slov uznání a chvály ze ta a studovali jsme stejné školy. Na
strany Hradišťáků. Jaký je vlastně pražské akademii Petr studoval také
váš vztah k Mnichovu Hradišti? malbu u prof. Berana, nakonec ale Dosavadní účastníci
A je pravda, že jste svůj talent diplomoval u prof. Milana Knížáka. Mnichovohradišťské štafety: Ondřej Lochman
začínal jako školák tříbit právě na A náš starší bratr David je také ob- - Eva Hajzlerová - Vladimír Čermák - Alena
zdejší ZUŠ? dařen nadáním a touhou po umělec- Hejlová - Jana Dumková - Jiří Skřivan - Ond-
V Mnichově Hradišti jsem pro- kém světě, ale nepodařilo se mu ve
žil své dětství a dospívání, velký správný moment tento dar rozvinout řej Knobloch - Dana a Petr Novákovi - Miro-
kus života. Docházel jsem na ZUŠ Veletrh Art Prag 2019 a Pavel Vašíček před svým obrazem S vědomím bez vědomí. a takzvaně si „za tím jít“. Umění vždy slav Bobek
spolu s bratrem k paní Svatavě Bu- vytváří prostor pro komunikaci, takže
dilové, později k paní Evě Ševců. Ty nebavit se společně v nějakém smě- nímu světu. Máte obavu z toho, a atraktivní. Velmi rychle se však
vlastně byly našimi prvními průvodci ru o umění, to nelze. jakým směrem se svět kolem nás v kultuře ukotvila v takové míře,
světem, který se před námi otevíral, ubírá? až se stala trendem, souvisejícím
a za to jim patří velký dík. Rád na Dnes žijete a znovu tvoříte v Mni- Když se zamyslím, vyvstane s převládající estetikou takzvané
ten čas vzpomínám. Pozdější studia chově Hradišti. Mohl byste čte- přede mnou spousta otázek týkají- globálnosti v umění. A dala vznik-
a profese mě pak zanesla daleko od nářům přiblížit, jakým způsobem cích se pokroku. Tak třeba rychlost nout něčemu, co se stává čím dál
rodného hnízda. Mnoho let jsem žil pracujete? Například jak dlouho a uspěchanost dnešního světa. více viditelnější a zřejmější pro ná-
v Praze, České Lípě, Kutné Hoře nosíte námět v hlavě, než jej za- K čemu je člověku všechna ta pře- vštěvníky galerií po celém světě,
a pobýval v Německu. A tak pokaž- čnete realizovat? Zda zpracovává- míra informací a podnětů, které bez ohledu na to zda obdivují umění
dé, když jsem se vracel do Mnicho- te nejprve studie, než se pustíte současná společnost chrlí rychlostí v Praze, Paříži nebo New Yorku.
va Hradiště za rodinou a z dálky už do samotného obrazu? Jak vypa- světla a obklopuje ho, když má stále Z děl se pomalu vytrácí autonomní
rozpoznával vrch Mužský, kopec Ká- dá váš den, když se postavíte ke méně času? Zbývá nám potom čas charakter. Vše jakoby splývá a nese
čov, pod nímž vykukovala zámecká stojanu… na to zastavit se a něco silně procítit, podobné znaky. Pakliže v mé tvorbě
věž, procházelo mnou chvění. Něco Na výstavě v Galerii Konírna ZUŠ s Evou Ševců a studenty 1. ročníku gymnázia. Obyčejně je to tak, že mám ob- prožít? Člověk je zahlcen a doslova užívám tyto principy vzešlé z ideí
jako dotek. Tak se asi ozývají kořeny, raz v hlavě delší dobu a následně přesycen smogem vizuálních, me- postmoderny, pak jedině okrajově
které člověk podvědomě cítí. byl další z momentů, který mě svým demii absolvoval, jsem se potkal přichází proces realizace, během diálních a jiných informací. To jsou, a ponechávám jim jasně vyme-
významem ukázal cestu k malbě. s hudebním skladatelem, malířem kterého se snažím původní před- myslím, zneklidňující skutečnosti. zený prostor a význam. Primárně
To, že jste umělecky nadaný, bylo Právě tehdy jsem pro sebe objevil a později prezidentským kandidátem stavě co nejautentičtěji přiblížit. Pů- Často bývají otázky s tím spojené zůstávám po dlouhou dobu věrný
jasné už při pohledu na vaše dět- osobnost a dílo německého malí- prof. Vladimírem Franzem. Spřátelili vodní představu však nelze snadno součástí mých obrazů podbarvené zásadám vzešlých z barokní malby
ské práce. Máte však ve vzpomín- ře, sochaře, filozofa a performera jsme se a nedlouho na to mne po- znovu naplnit, zbyde z ní často jen lehkou ironií. Reaguji tak na sou- a především barokní filozofie. Ta
kách nějaké setkání se světem Josepha Beuyse. Jeho pluralismus zval k sobě na chalupu, kde jsme zlomek. Skici pro mne mají význam časnou převahu racionality nad „sta- v sobě zahrnuje dualitu, klade vedle
umění, které pro vás bylo forma- mě uchvátil, osvobodil a připomněl společně strávili nějakých deset dní při ujasnění si primárních obrazo- rostí“ o duši. Ostatně tak tomu bylo sebe protikladné principy. Do baroka
tivní a rozhodlo o vaší pozdější mi, že umění není jen o zvládnutém malováním v přírodě, toulkami po vých plánů. Většinou se ale vrhám i v případě některých mých aktuál- se tedy vracím rád a vždy se znovu
dráze? řemesle, ale je především životní fi- okolní krajině, povídáním o hudbě, přímo na plátno, a dávám tak celé- ních obrazů na mé výstavě v Galerii poučím. Když jsem studoval na aka-
Ve třetím ročníku na Střední lozofií a postojem. Ačkoli jsem ještě umění a všem možném. Minulé léto mu tvořivému procesu větší volnost. Konírna ZUŠ. Výstava nesla název demii, byl pro mě inspirací Francisco
umělecko-průmyslové škole v Turno- ve druhém semestru studia zvítězil jsme se u něj při cestě po Čechách Zároveň tím vytvářím podmínky pro „Zbývá jen ticho“ a význam těch- Goya, pro jeho vytříbený smysl pro
vě, jsme navštívili Itálii. Poprvé jsem na dvou mezinárodních soutěžích s partnerkou na chvíli zastavili. Vla- malbu, která se může od počátku to slov nás může přenést do doby malířské gesto. Uplynulo hodně
viděl Padovu, Benátky, Florencii, designu skla, mé rozhodnutí pokra- dimír je vynikající a zábavný glosátor manifestovat skrze náhlé události o několik staletí dříve, do doby baro- času a já objevuji třeba Rembranta.
Řím a spolu s tím všechny památky čovat jinou cestou to neovlivnilo a se společnosti s obrovským vhledem a spontaneitu. S malbou začínám ka. „Ať už jsi mlčel, nebo mluvil, zbý- Ale už jinak než jsem ho znal.
a díla, která jsem znal jen z učebnic sklem jsem se rozloučil. a nadhledem a pro mne osobně je v devět ráno. Teprve po čtyřech až vá ticho“. Takové je znění citátu ve
a knih. Uchvátil mě Sandro Botticelli, jedním z těch průvodců životem, pěti hodinách soustředěné koncen- své úplnosti. Jeho autorem je barok- Vaše obrazy vlastní galerie i sou-
Paolo Veronese, ale především ve- V roce 2000 jste tedy začal stu- jehož myšlenky ke mně silně pro- trace, se ocitám v dynamice tvo- ní malíř, hudebník a básník Salvator kromí sběratelé v několika zemích
likán renesance Michelangelo. Ten dovat na Akademii výtvarných mlouvají. ření, kdy se mi vše na plátně daří Rosa. A je velmi aktuální! Vybízí Evropy i v USA. Je nějaká meta ve
moment si vybavuji velmi dobře. umění v Ateliéru klasických ma- Na závěr bych se chtěl zmínit propojovat s jakousi samozřejmostí totiž k utichnutí, k nutné potřebě pro- vaší tvorbě, kterou považujete za
Stál jsem pod Michelangelovou Pie- lířských technik u prof. Zdeňka ještě o jednom pro mne blízkém a svébytností. Občas mě malba ale citnout, něco tiše procítit. To se ne- předěl a které si vážíte nejvíc?
tou ve Vatikánu, obklopilo mě ticho, Berana. Co to bylo za svět, který setkání. Bylo to v roce 2015, kdy nechce propustit, a tak maluji až do ztotožňuje s tím, co současný člověk Nedávno se mě někdo ptal, ja-
ztratil jsem pojem o čase a jen jsem se vám začal otevírat? Do jaké jsem se na moment vrátil z Němec- rána. prožívá. Přesněji, jakým způsobem kou barvu mám nejraději. Ten pocit
nekonečně zíral kamsi do hloubky. míry pro vás byla právě osobnost ka, abych své obrazy představil na vstřebává vše, co se ho dotýká a co neznám. Není pro mě barva, kterou
Jakmile jsem se vrátil do Čech, hned Zdeňka Berana určující? výstavě v Chrudimi. V ten den se Vaše díla vynikají velmi rozpozna- jej obklopuje. Po vzoru konzumně mám raději než jinou. Je pravda, že
jsem si opatřil rudky a přírodní uhle, Profesor Zdeňek Beran byl vý- zahajovala ve stejné galerii také vý- telným stylem: barevností, sym- nastavené společnosti polyká jeden mám za sebou období, kdy na mých
abych se následně pustil do kreseb jimečnou osobností. Okouzlil mne stava plastik a soch Jana Koblasy. bolikou a metaforami, působením požitek za druhým, aniž by znal jeho obrazech převládala zelená, později
portrétů po vzoru Michelangela. svou pokorou, laskavým srdcem Jan Koblasa, ohromující postava na emoce i jistou naléhavostí. význam a hodnotu. modrá anebo fialová. Zelená se ne-
V té době jsem samozřejmě netušil, a přirozenou autoritou, se kterou se českého sochařství se v roce 1968 Jaká témata, která ve svých obra- obejde bez oranžové, která s ní tvoří
že tyto zkušenosti zúročím o pár let odmítal uchylovat ke kompromisům. uchýlil do exilu v německém Kielu, zech zpřítomňujete, jsou pro vás Jak byste charakterizoval svůj protipól. Modrá k sobě potřebuje
později na půdě akademie. V době kdy jsem hltal Sigmunda kde později založil vlastní ateliér klíčová? přístup k tvorbě? Je to průzkum nutně žlutou ze stejného důvodu.
Freuda a Nietzscheho nebo se volného sochařství a který téměř Ve svých obrazech mnohdy rea- neprobádaného? Hra? Boj s dé- Fialová zase oživne pod záblesky
Vaše cesta k výtvarnému umění, prokousával Kafkou, jsem se potkal dalších třicet let vedl. České pub- guji na masmediální kulturu, kulturní mony? jemně zelenožluté. Nejde o množ-
respektive k malbě, nebyla však s Beranovou monumentální mal- likum tak bylo nuceno na jeho dílo průmysl a jiné dobové fenomény Je to především o objevování. ství, ale o míru. Jiný člověk se mě
docela přímá. Čím vás zaujalo bou. A bylo tam všechno! Kafka, z velké části zapomenout. Dodnes s tím spojené. Kladu si pak napří- O cestě, která není jednoznačná. Je ptal, který obraz mi přinesl nejvíce
sklo? Narážím samozřejmě na existencialismus Alberta Camuse se však odkaz tohoto citlivého člově- klad otázky ohledně víry a její ztráty. křivolaká. radosti. Jinými slovy, který považuji
Vaše studium na SUPŠ v Turnově i Orwellův svět. Neustálé střetávání ka a zarputilého hledače krás i stínů Otázky týkající se intimity člověka. za nejzdařilejší. Je to podobné jako
a později na Vyšší odborné škole protikladů, z nichž vyzařovalo kom- života ozývá mimo jiné ve Vláčilově Identity člověka. Jaký má lidská Věřím, že i běžně poučený laik ve s těmi barvami. Poněvadž je to vše
sklářské v Novém Boru. Jakým plexní vnímání světa. Byl to pro mne filmu Markéta Lazarová, ve kterém duše potenciál? Otázkou pak pro vašich dílech objeví řadu inspi- součástí objevování, vím, že cesta
způsobem jste se jím měl v plánu jedinečný prožitek z díla, z něhož spolupracoval s dalším předním vý- mě není „jaký byl měl člověk být“, račních zdrojů či přímo odkazů na za nejzdařilejším obrazem může být
po studiu zabývat? sálala věčnost. To je dobré zname- tvarníkem, Theodorem Pištěkem, na ale „kým člověk je“. Je tím, z čeho proslulé obrazy či malíře. Do jaké- ještě pořád přede mnou. Jinak bych
Práce s kamenem v podobě ní, poněvadž cokoli přesahuje jevo- tvorbě dekorací. Mé obrazy ho na vychází. V duchu expresionismu se ho období světového malířství se to nedělal. Umění není v zásadě ani
fasetových výbrusů je magická zá- vou realitu, vás rozechvěje, přikove výstavě zaujaly a ještě téhož večera pak snažím dávat výraz všemu, co rád obracíte? o úspěchu. Je hlavně o vizi a vůli.
ležitost. Na šperkařské škole jsme k zemi a dá vám třeba jen na chvíli se se svou paní, vynikající ruskou je protikladné, temné, odpuzující, Tato tendence vztahování se Často jsem nucen vzdát se na této
si s bratrem ale ještě mnohem více pocítit, že jste toho součástí. Touto malířkou Sonijou Jakuschevou roz- syrové a také jemné, tiché, krásné, k citacím nebo k odkazům na kon- cestě pohodlí i jistoty. A to jsou pro
oblíbili rytí intaglií a kameí. Proto silou ke mě Beranovo dílo promlou- mýšleli nad tím, pro jakou galerii na povrch se deroucí, intuitivní. Mohl krétní díla z dob minulých je jedním mě mety, které překonávám. A ne-
jsme pokračovali ve studiu na vyšší vá dodnes. v Německu mě doporučí. Po něko- by to být v představě obraz člověka? z typických prvků celého postmoder- být mé milované a milující partnerky
sklářské škole v Novém Boru se spe- lika týdnech jsem od Jana Koblasy Určitě, a stejně tak obraz života, svě- nismu. Zahrnuje v sobě individuální Kateřiny, mé obrazy by nebyly ve
cializací na ryté sklo. Už po prvním Jaké další osobnosti vás inspiro- obdržel dopis, ve kterém mě se svou ta i krajiny, ve které žije. postoje umělců ve všech oblastech své barevnosti tak radostně zářivé,
semestru jsem ale cítil, že se má valy nebo zaujaly? manželkou seznámili s jejich vizí umění, kteří pracují po stránce for- jako jsou od chvíle, kdy jsme se po-
vytoužená očekávání spojená s tvor- Svět umění je světem setkává- a nabídkou pomoci k uskutečnění Vaše obrazy se často prostřednic- mální i obsahové v rovině ideí plu- tkali.
bou skla nenaplní. Přišlo velké zkla- ní a často se v něm rodí přátelství. mé výstavy, která se však už neko- tvím nečekaně konkrétních mo- ralismu. Před patnácti lety pro mě
mání. Celé mě to strašně dusilo. A to A tak krátce poté, kdy jsem na aka- nala. V roce 2017 kulturu zastihla tivů vztahují k pokroku a moder- byla tato zákonitost velmi aktuální Martin Weiss