Page 7 - Kamelot č.72 Prosinec
P. 7

PROSINEC 2021                                  KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ                                                               7

        Malíř Pavel Vašíček: Určující setkání se světem umění? Když jsem


        stál pod Michelangelovou Pietou ve Vatikánu a ztratil pojem o čase



        Obrazy  Pavla  Vašíčka  jsou  nepře-                                          bolestná zpráva o Koblasově smrti.
        hlédnutelné. Barevností, dynamikou,                                           A já si v tu chvíli vzpoměl na mo-
        emotivností i vztahováním se ke svě-                                          ment, kdy se se mnou s jeho paní
        tu dneška. Do konce listopadu jsme                                            loučili. Tehdy dvaaosmdesátiletý
        měli možnost obdivovat je v galerii                                           Koblasa, silný, vysoký starý muž,
        ZUŠ Mnichovo Hradiště. S autorem,                                             jemný gentleman, láskyplně držel
        který je dalším účastníkem Mnicho-                                            svou Sonju za ruku a jako dva mi-
        vohradišťské štafety, jsme hovo-                                              lenci se pomalu ploužili ulicí. Před
        řili nejen o vlastním procesu jeho                                            třemi lety jsem namaloval dva roz-   MNICHOVOHRADIŠŤSKÁ
        tvorby, ale také o jeho inspiračních                                          měrné obrazy, kterými jsem vzdal
        zdrojích, setkáních s osobnostmi,                                             hold tomuto neuvěřitelnému umělci,
        jež ho ovlivnily, nebo o jeho vztahu                                          na kterého nezapomenu.
        k Mnichovu Hradišti.                                                                                      ŠTAFETA
                                                                                      Na AVU jste studoval společně se
        V  Galerii Konírna ZUŠ před ně-                                               svým bratrem Petrem, že? Pochá-
        kolika  dny  skončila  výstava  va-                                           zíte z umělecky založené rodiny? 
        šich obrazů, na které bylo slyšet                                                S bratrem Petrem jsme dvojča-
        spoustu slov uznání a chvály ze                                               ta a studovali jsme stejné školy. Na
        strany Hradišťáků. Jaký je vlastně                                            pražské akademii Petr studoval také
        váš  vztah  k  Mnichovu  Hradišti?                                            malbu u prof. Berana, nakonec ale   Dosavadní účastníci
        A je pravda, že jste svůj talent                                              diplomoval u prof. Milana Knížáka.   Mnichovohradišťské štafety: Ondřej Lochman
        začínal jako školák tříbit právě na                                           A náš starší bratr David je také ob-  -  Eva  Hajzlerová  -  Vladimír  Čermák  - Alena
        zdejší ZUŠ?                                                                   dařen nadáním a touhou po umělec-  Hejlová - Jana Dumková - Jiří Skřivan - Ond-
           V Mnichově Hradišti jsem pro-                                              kém světě, ale nepodařilo se mu ve
        žil své dětství a dospívání, velký                                            správný moment tento dar rozvinout   řej Knobloch - Dana a Petr Novákovi - Miro-
        kus života. Docházel jsem na ZUŠ   Veletrh Art Prag 2019 a Pavel Vašíček před svým obrazem S vědomím bez vědomí.  a takzvaně si „za tím jít“. Umění vždy   slav Bobek
        spolu s bratrem k paní Svatavě Bu-                                            vytváří prostor pro komunikaci, takže
        dilové, později k paní Evě Ševců. Ty                                          nebavit se společně v nějakém smě-  nímu světu. Máte obavu z  toho,   a atraktivní. Velmi rychle se však
        vlastně byly našimi prvními průvodci                                          ru o umění, to nelze.     jakým směrem se svět kolem nás   v kultuře ukotvila v takové míře,
        světem, který se před námi otevíral,                                                                    ubírá?                     až se stala trendem,  souvisejícím
        a za to jim patří velký dík. Rád na                                           Dnes žijete a znovu tvoříte v Mni-  Když  se  zamyslím,  vyvstane   s převládající estetikou takzvané
        ten čas vzpomínám. Pozdější studia                                            chově Hradišti. Mohl byste čte-  přede mnou spousta otázek týkají-  globálnosti v umění. A dala vznik-
        a profese mě pak zanesla daleko od                                            nářům přiblížit, jakým způsobem   cích se pokroku. Tak třeba rychlost   nout něčemu, co se stává čím dál
        rodného hnízda. Mnoho let jsem žil                                            pracujete? Například jak dlouho   a uspěchanost dnešního světa.    více viditelnější a zřejmější pro ná-
        v Praze, České Lípě, Kutné Hoře                                               nosíte námět v hlavě, než jej za-  K čemu je člověku všechna ta pře-  vštěvníky galerií po celém světě,
        a pobýval v Německu. A tak pokaž-                                             čnete realizovat? Zda zpracovává-  míra informací a podnětů, které   bez ohledu na to zda obdivují umění
        dé, když jsem se vracel do Mnicho-                                            te nejprve studie, než se pustíte   současná společnost chrlí rychlostí   v Praze, Paříži nebo New Yorku.
        va Hradiště za rodinou a z dálky už                                           do samotného obrazu? Jak vypa-  světla a obklopuje ho, když má stále   Z děl se pomalu vytrácí autonomní
        rozpoznával vrch Mužský, kopec Ká-                                            dá váš den, když se postavíte ke   méně času? Zbývá nám potom čas   charakter. Vše jakoby splývá a nese
        čov, pod nímž vykukovala zámecká                                              stojanu…                  na to zastavit se a něco silně procítit,   podobné znaky. Pakliže v mé tvorbě
        věž,  procházelo mnou chvění. Něco   Na výstavě v Galerii Konírna ZUŠ s Evou Ševců a studenty 1. ročníku gymnázia.  Obyčejně je to tak, že mám ob-  prožít? Člověk je zahlcen a doslova   užívám tyto principy vzešlé z ideí
        jako dotek. Tak se asi ozývají kořeny,                                        raz  v hlavě delší  dobu  a  následně   přesycen smogem vizuálních, me-  postmoderny, pak jedině okrajově
        které člověk podvědomě cítí.  byl další z momentů, který mě svým   demii absolvoval, jsem se potkal     přichází proces realizace, během   diálních a jiných informací. To jsou,   a ponechávám jim jasně vyme-
                                  významem  ukázal cestu k malbě.   s hudebním skladatelem, malířem     kterého se snažím původní před-  myslím, zneklidňující skutečnosti.   zený prostor a význam. Primárně
        To, že jste umělecky nadaný, bylo   Právě tehdy jsem pro sebe objevil   a později prezidentským kandidátem   stavě co nejautentičtěji přiblížit. Pů-  Často bývají otázky s tím spojené   zůstávám po dlouhou dobu věrný
        jasné už při pohledu na vaše dět-  osobnost a dílo německého malí-  prof. Vladimírem Franzem. Spřátelili   vodní představu však nelze snadno   součástí mých obrazů podbarvené   zásadám vzešlých z barokní malby
        ské práce. Máte však ve vzpomín-  ře, sochaře, filozofa a performera   jsme se a nedlouho na to mne po-  znovu naplnit, zbyde z ní často jen   lehkou ironií. Reaguji tak na sou-  a především barokní filozofie. Ta
        kách nějaké setkání se světem   Josepha Beuyse. Jeho pluralismus   zval k sobě na chalupu, kde jsme   zlomek. Skici pro mne mají význam   časnou převahu racionality nad „sta-  v sobě zahrnuje dualitu, klade vedle
        umění, které pro vás bylo forma-  mě uchvátil, osvobodil a připomněl   společně strávili nějakých deset dní   při ujasnění si primárních obrazo-  rostí“ o duši. Ostatně tak tomu bylo     sebe protikladné principy. Do baroka
        tivní a rozhodlo o vaší pozdější   mi, že umění není jen o zvládnutém   malováním  v přírodě, toulkami  po   vých plánů. Většinou se ale vrhám   i v případě některých mých aktuál-  se tedy vracím rád a vždy se znovu
        dráze?                    řemesle, ale je především životní fi-  okolní  krajině, povídáním o hudbě,   přímo na plátno, a dávám tak celé-  ních obrazů na mé výstavě v Galerii   poučím. Když jsem studoval na aka-
           Ve třetím ročníku na Střední   lozofií a postojem. Ačkoli jsem ještě   umění a všem možném. Minulé léto   mu tvořivému procesu větší volnost.   Konírna ZUŠ. Výstava nesla název   demii, byl pro mě inspirací Francisco
        umělecko-průmyslové škole v Turno-  ve druhém semestru studia zvítězil   jsme se u něj při cestě po Čechách   Zároveň  tím vytvářím podmínky pro   „Zbývá  jen  ticho“  a  význam  těch-  Goya, pro jeho vytříbený smysl pro
        vě, jsme navštívili Itálii. Poprvé jsem   na dvou mezinárodních soutěžích   s partnerkou na chvíli zastavili. Vla-  malbu,  která  se  může  od  počátku   to  slov  nás může  přenést  do  doby    malířské gesto. Uplynulo hodně
        viděl Padovu, Benátky, Florencii,   designu skla, mé rozhodnutí pokra-  dimír je vynikající a zábavný glosátor   manifestovat skrze náhlé události     o několik staletí dříve, do doby baro-  času a já objevuji třeba Rembranta.
        Řím a spolu s tím všechny památky   čovat jinou cestou to neovlivnilo a se   společnosti s obrovským vhledem     a spontaneitu. S malbou začínám     ka. „Ať už jsi mlčel, nebo mluvil, zbý-  Ale už jinak než jsem ho znal.
        a díla, která jsem znal jen z učebnic   sklem jsem se rozloučil.  a nadhledem a pro mne osobně je   v devět ráno. Teprve po čtyřech až   vá ticho“. Takové je znění citátu ve    
        a knih. Uchvátil mě Sandro Botticelli,              jedním  z těch průvodců životem,   pěti hodinách soustředěné koncen-  své úplnosti. Jeho autorem je barok-  Vaše obrazy vlastní galerie i sou-
        Paolo Veronese, ale především ve-  V  roce 2000 jste tedy začal stu-  jehož myšlenky ke mně silně pro-  trace, se ocitám v dynamice tvo-  ní malíř, hudebník a básník Salvator   kromí sběratelé v několika zemích
        likán renesance Michelangelo. Ten   dovat na Akademii výtvarných   mlouvají.   ření, kdy se mi vše na plátně daří   Rosa.  A  je  velmi  aktuální!  Vybízí   Evropy i v USA. Je nějaká meta ve
        moment si vybavuji velmi dobře.   umění v Ateliéru klasických ma-  Na závěr bych se chtěl zmínit   propojovat s jakousi samozřejmostí    totiž k utichnutí, k nutné potřebě pro-  vaší tvorbě, kterou považujete za
        Stál jsem pod Michelangelovou Pie-  lířských  technik u  prof. Zdeňka   ještě o jednom pro mne blízkém   a svébytností. Občas mě malba ale   citnout, něco tiše procítit. To se ne-  předěl a které si vážíte nejvíc?
        tou ve Vatikánu, obklopilo mě ticho,   Berana. Co to bylo za svět, který   setkání.  Bylo  to v  roce  2015,  kdy   nechce propustit, a tak maluji až do   ztotožňuje s tím, co současný člověk   Nedávno se mě někdo ptal, ja-
        ztratil jsem pojem o čase a jen jsem   se vám začal otevírat? Do jaké   jsem se na moment vrátil z Němec-  rána.   prožívá. Přesněji, jakým způsobem   kou barvu mám nejraději. Ten pocit
        nekonečně  zíral  kamsi  do  hloubky.   míry pro vás byla právě osobnost   ka, abych své obrazy představil na      vstřebává vše, co se ho dotýká a co   neznám. Není pro mě barva, kterou
        Jakmile jsem se vrátil do Čech, hned   Zdeňka Berana určující?  výstavě  v  Chrudimi.  V ten  den  se   Vaše díla vynikají velmi rozpozna-  jej obklopuje. Po  vzoru  konzumně   mám raději než jinou. Je pravda, že
        jsem si opatřil rudky a přírodní uhle,   Profesor Zdeňek Beran byl vý-  zahajovala ve stejné galerii také vý-  telným stylem: barevností, sym-  nastavené společnosti polyká jeden   mám za sebou období, kdy na mých
        abych se následně pustil do kreseb   jimečnou osobností. Okouzlil mne   stava plastik a soch Jana Koblasy.   bolikou a metaforami, působením   požitek za druhým, aniž by znal jeho   obrazech převládala zelená, později
        portrétů po vzoru Michelangela.     svou pokorou, laskavým srdcem     Jan Koblasa, ohromující postava   na emoce i jistou naléhavostí.   význam a hodnotu.  modrá anebo fialová. Zelená se ne-
        V té době jsem samozřejmě netušil,   a přirozenou autoritou, se kterou se   českého sochařství se v roce 1968   Jaká témata, která ve svých obra-  obejde bez oranžové, která s ní tvoří
        že tyto zkušenosti zúročím o pár let   odmítal uchylovat ke kompromisům.   uchýlil do exilu v německém Kielu,   zech zpřítomňujete, jsou pro vás   Jak byste charakterizoval svůj   protipól. Modrá k sobě potřebuje
        později na půdě akademie.  V  době  kdy  jsem  hltal  Sigmunda   kde později založil vlastní ateliér   klíčová?   přístup k tvorbě? Je to průzkum   nutně žlutou ze  stejného  důvodu.
                                  Freuda a Nietzscheho nebo se   volného sochařství a který téměř   Ve svých obrazech mnohdy rea-  neprobádaného? Hra? Boj s  dé-  Fialová zase oživne pod záblesky
        Vaše cesta k  výtvarnému umění,   prokousával Kafkou, jsem se potkal     dalších třicet let vedl. České pub-  guji na masmediální kulturu, kulturní   mony?  jemně zelenožluté. Nejde o množ-
        respektive k  malbě, nebyla však   s Beranovou monumentální mal-  likum tak bylo nuceno na jeho dílo    průmysl a jiné dobové fenomény    Je to především o objevování.   ství, ale o míru. Jiný člověk se mě
        docela  přímá.  Čím  vás  zaujalo   bou. A bylo tam všechno! Kafka,   z velké části zapomenout. Dodnes   s tím spojené. Kladu si pak napří-  O cestě, která není jednoznačná. Je   ptal, který obraz mi přinesl nejvíce
        sklo? Narážím samozřejmě na   existencialismus Alberta Camuse     se však odkaz tohoto citlivého člově-  klad otázky ohledně víry a její ztráty.   křivolaká.   radosti. Jinými slovy, který považuji
        Vaše studium na SUPŠ v Turnově   i Orwellův svět. Neustálé střetávání   ka a zarputilého hledače krás i stínů   Otázky týkající se intimity člověka.      za nejzdařilejší. Je to podobné jako
        a později na Vyšší odborné škole   protikladů, z nichž vyzařovalo kom-  života ozývá mimo jiné ve Vláčilově   Identity člověka. Jaký má lidská   Věřím, že i běžně poučený laik ve   s těmi barvami. Poněvadž je to vše
        sklářské v  Novém Boru. Jakým   plexní vnímání světa. Byl to pro mne   filmu Markéta Lazarová, ve kterém   duše potenciál? Otázkou pak  pro   vašich dílech objeví řadu inspi-  součástí objevování, vím, že cesta
        způsobem jste se jím měl v plánu   jedinečný  prožitek  z  díla,  z  něhož   spolupracoval s dalším předním vý-  mě není „jaký byl měl člověk být“,   račních zdrojů či přímo odkazů na   za nejzdařilejším obrazem může být
        po studiu zabývat?        sálala věčnost. To je dobré zname-  tvarníkem, Theodorem Pištěkem, na   ale „kým člověk je“. Je tím, z čeho   proslulé obrazy či malíře. Do jaké-  ještě pořád přede mnou. Jinak bych
           Práce s kamenem v podobě   ní, poněvadž cokoli přesahuje jevo-  tvorbě dekorací. Mé obrazy ho na   vychází. V duchu expresionismu se   ho období světového malířství se   to nedělal. Umění není v zásadě ani
        fasetových výbrusů je magická zá-  vou realitu, vás rozechvěje, přikove     výstavě zaujaly a ještě téhož večera   pak snažím dávat výraz všemu, co   rád obracíte?  o úspěchu. Je hlavně o vizi a vůli.
        ležitost. Na šperkařské škole jsme   k zemi a dá vám třeba jen na chvíli   se se svou paní, vynikající ruskou   je protikladné, temné, odpuzující,   Tato tendence vztahování se   Často jsem nucen vzdát se na této
        si s bratrem ale ještě mnohem více   pocítit, že jste toho součástí. Touto   malířkou Sonijou Jakuschevou roz-  syrové a také jemné, tiché, krásné,   k citacím nebo k odkazům na kon-  cestě pohodlí i jistoty. A to jsou pro
        oblíbili rytí intaglií a kameí. Proto   silou ke mě Beranovo dílo promlou-  mýšleli nad tím, pro jakou galerii     na povrch se deroucí, intuitivní. Mohl   krétní díla z dob minulých je jedním   mě mety, které překonávám.  A ne-
        jsme pokračovali ve studiu na vyšší   vá dodnes.    v Německu mě doporučí.  Po něko-  by to být v představě obraz člověka?   z typických prvků celého postmoder-  být mé milované a milující partnerky
        sklářské škole v Novém Boru se spe-                 lika týdnech jsem od Jana Koblasy   Určitě, a stejně tak obraz života, svě-  nismu. Zahrnuje v sobě individuální   Kateřiny, mé obrazy by nebyly ve
        cializací na ryté sklo. Už po prvním   Jaké další osobnosti vás inspiro-  obdržel dopis, ve kterém mě se svou   ta i krajiny, ve které žije.  postoje umělců ve všech oblastech   své barevnosti tak radostně zářivé,
        semestru  jsem  ale  cítil,  že  se  má   valy nebo zaujaly?  manželkou seznámili s jejich vizí         umění, kteří pracují po stránce for-  jako jsou od chvíle, kdy jsme se po-
        vytoužená očekávání spojená s tvor-  Svět umění je světem setkává-  a nabídkou pomoci k uskutečnění   Vaše obrazy se často prostřednic-  mální i obsahové v rovině ideí plu-  tkali.
        bou skla nenaplní. Přišlo velké zkla-  ní a často se v něm rodí přátelství.     mé výstavy, která se však už neko-  tvím nečekaně konkrétních mo-  ralismu. Před patnácti lety pro mě
        mání. Celé mě to strašně dusilo. A to   A tak krátce poté, kdy jsem na aka-  nala. V roce 2017 kulturu zastihla   tivů vztahují k pokroku a moder-  byla tato zákonitost velmi aktuální   Martin Weiss
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12