Page 6 - Kamelot č.72 Prosinec
P. 6
6 6 KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ PROSINEC 2021
A
R
V
D
O
K
TĚ
AMELO
: ZP
T
A
O HR
V
IŠ
AD
O
T
J MĚS
CH
A MNI
Téměř neviditelný: projektový den o zraku Zážitková matematika
Na čtvrtek 21. října tohoto roku jsme obsahuje pečlivě připravené zadání,
„Téměř neviditelný“ projektový den informací a pojmů, ale také na pří- ňující nevidomým pohyb při cestě vě Hradišti setkávají. v rámci projektu MAP II Mnicho- dobře připravenou stavebnici a už je
vznikl jako doplněk učiva o lidských padné konzultace s vyučujícími městem, a skupiny pracovní, které vohradišťsko naplánovali setkání jen na dětech, aby řešení vymode-
smyslech se zaměřením na zrak, předmětů, ke kterým jednotlivé vý- kromě neviditelné výstavy navštívily Terezie Nohýnková, s Mgr. Bc. Libuší Kovářovou, opav- lovaly sami. Půjdou tak k podstatě
a to v návaznosti na Mezinárodní stupy směřovaly (český jazyk, země- také jednu z hradišťských optik. Základní škola Studentská skou učitelkou a autorkou originál- problému a získají cenné doved-
den nevidomých. pis, výtvarná výchova, přírodopis či Hotové výstupy poté skupiny ních výukových sad do matematiky nosti. Pomůcka je totiž určena pro
Jeho hlavní část se odehrála svět práce). Vytvořily se tak skupiny prezentovaly ostatním. Velmi vý- Oční optika Kvirin. Šlo již o třetí domluvený samostatnou, kreativní a přemýšli-
26. října, kdy všechny naše tři třídy redaktorské, které v průběhu výsta- znamným přínosem projektu bylo, termín – ten první na jaře loňského vou práci každého žáka. Cílem je jít
9. ročníku navštívily Neviditelnou vy „zpovídaly“ svého nevidomého že žáci prokázali svou dovednost 3. listopadu jsme se vydaly se roku padl kvůli covidu, stejně tak se skutečně k podstatě úkolů, pochopit
výstavu v Praze. Začal ale vlastně průvodce, skupiny vzdělávací, při- v řešení problémů. Někteří přiznali skupinkou spolužaček do optiky nemohlo zrealizovat ze stejného dů- do hloubky daný pojem ještě před-
o týden dříve – podle svého uvážení pravující si podklady (hry a ukázky potíže, které se v průběhu práce Estante, která se nachází v Mni- vodu ani loňské listopadové setkání. tím, než žáci začnou k výpočtům po-
a na základě svých silných stránek pomůcek pro nevidomé) pro mladší objevily, ale vyzdvihli i pozitiva, která chově Hradišti na Masarykově Uskutečnění výše uvedeného užívat vzorečky. A co víc – učitele to
se deváťáci rozdělili do několika te- spolužáky, skupiny výtvarné pracu- jim výstup projektu přinesl. Uvedli náměstí. Zde se nám věnovala říjnového workshopu již nestálo nic nestojí hodiny příprav ani žádné vel-
matických skupin. Dostali rámcové jící na svých obrázcích či dokonce daleko hlubší pochopení významu majitelka optiky, optometristka, v cestě (kromě obvyklých protiepi- ké množství energie. Může se tedy
nastínění očekávaného výstupu na pohádce pro nevidomé, skupiny a ochrany zraku a také význam vy- Edita Řezáčová. Ukázala nám demických omezení)! Leč zahrála si kreativně realizovat jindy a jinde.
a měli tak týden na jeho přípravu, mapovací, vyhledávající v Praze žádané či nabídnuté pomoci nevido- přístroje, které používá při své s námi příroda, která nám „naděli- Chcete se o těchto zážitkových
například na dohledání některých a Hradišti orientační prvky usnad- mým, se kterými se i u nás v Mnicho- každodenní práci. Všechny nám la“ nestandardní větrné podmínky. sadách dozvědět více? Vše podstat-
pojmenovala a zároveň vysvětli-
la, k čemu slouží. Na naší paní Ačkoliv lektorka přijela do Mnichova né se dočtete na webu www.kvirin.
Rozhovor s nevidomou paní Jarmilou učitelce jsme například viděly, Hradiště vlakem z obrovské dálky, cz. Chcete-li vidět, jak sady fungují,
zadejte na YouTube heslo „Matema-
z Opavy, cestu jí zatarasily spadané
Na Neviditelné výstavě jsme měli Jakou rasu psa máte? Je obtížné si nalít pití? jak funguje štěrbinová lampa stromy až v Bakově nad Jizerou. tika rukama“. A jak to dopadlo s lek-
a co má za úkol. Také jsme se
možnost klást otázky paní Jarmile, Mám hladkosrstého retrívra, též Není, poznám hladinu vody Bylo to dramatické, co si budeme torkou? Odpolední vlak z Mnichova
které nám je ráda zodpověděla. zvaného flat. podle prstu, který vložím do skle- dozvěděly, jaké nemoci očí se povídat, proběhlo několik telefonátů Hradiště nejel. Doběhla jsem tedy
ničky. nejčastěji vyskytují. Paní op- s lektorkou typu: „Možná za chvíli domů pro auto a odvezla ji na vlak
Jak dlouho jste slepá? Zdají se vám sny? tometristka nám ukázala, jaké vyrazíme.“ „Nikdo nic neví.“ „Přijedu do Mladé Boleslavi. Ovšem i tam
Základní školu jsem prošla Ano, mně se sny zdají, protože Vidíte obrysy? přístroje a postupy jsou využí-
se zrakem, ale časem se mi zrak od narození jsem viděla, ale lidem, Ne, nevidím. Vidím nic. Zkuste vány při výrobě brýlí. Měly jsme pro vás tedy autem.“ „Nejezděte, ale zpoždění na informační tabuli
zhoršoval a ve 14 letech jsem o něj kteří nevidí a nikdy neviděli, se zdají si zašilhat a část u ucha, kde nic možnost si na speciálních brýlích za pět minut vlak vyjede z Bakova.“ v délce tu 90 minut, tu 220 minut na-
přišla. sny podle toho, jak si daný tvar před- nevidíte, to je můj zrak. vyzkoušet, jak vidí lidé s nejčas- Ačkoliv měla být lektorka v Mnicho- značovala, že vlak do Kolína, kterým
stavují. tějšími vadami zraku – silně krát- vě Hradišti na nádraží kolem jedné měla lektorka pokračovat dál, jen
Jak zvládáte vaření? Jak dlouho pracujete zde na Ne- kozrací, silně dalekozrací nebo hodiny, přijela nakonec asi 25 minut tak brzy nedorazí. Padlo tedy rychlé
Lehčí jídla zvládám, ale s těž- Jak rozpoznáte peníze? viditelné výstavě? lidé s astigmatismem. Díky této před začátkem workshopu. Její ob- rozhodnutí, že ji odvezu přímo do
šími mám problém. Mince poznám tak, že koruna Od roku 2013. příležitosti jsme se dozvěděly za- jemný kufr jsme dostrkaly po dlažeb- Prahy, což se také stalo. Vlakem
a desetikoruna mají po stranách ních kostkách až do Volnočasového z hlavního nádraží dojela lektorka
Vadí vám, když vás někdo chce vroubky a liší ve velikostí, dvoukoru- Kde bydlíte? jímavé informace a jsme rády, že centra zhruba pět minut před druhou na rodnou severní Moravu, zpráva
převést přes přechod? na a dvacetikoruna mají po stranách Ve východních Čechách po- jsme měly možnost nahlédnout, hodinou, tedy před začátkem samot- o šťastném návratu domů mi „pípla“
Nevadí mi, když se někdo plošky a liší se velikostí, pětikoruna blíž Hradce Králové, u rodičů. co tato práce obnáší. Všem ná- né akce. po půlnoci. Věřím, že její cesta do
slušně zeptá a pomalu mě převe- a padesátikoruna mají po stranách vštěvu optiky doporučujeme. I přes velmi neobvyklý „nástup Mnichova Hradiště bude patřit k těm
de, každopádně mi stačí, pokud hladký vzor a liší se ve velikosti. Pa- Nikolas Giňa, Jakub Rašín, lektorky do akce“ proběhla ale sa- nezapomenutelným. Naštěstí se již
dotyčný řekne: můžete jít. Protože pírové peníze poznám podle velikos- Kryštof Švejda, Matěj Konšel, Emma Janstová, Tereza Havlí- motná prezentace jejích sad ve vel- lektorce ozvaly první školy ohledně
můj slepecký pes mě převede. ti od nejkratší po nejdelší. 9. B ková a Eliška Kuntošová, 9. C
mi pohodovém duchu. Zájemkyně objednávek výukových sad, nepod-
o představení Kvirinu měly možnost stupovala tedy onu větrnou cestu
se ve skupinkách seznámit se sa- zbytečně.
Co je celiakie či vakuola, jak se zdravě stravovat, dami pro obvod, obsah, objem, po- MAP II Mnichovohradišťsko
Markéta Tomášová,
vrch, hranoly a zlomky. Každá sada
počítat procenta nebo upéct bublaninu?
To všechno a mnoho dalších věcí se druhy stromů a dozvěděli se, proč Žáci uspěli v okresním kole
naučili studenti primy mnichovohra- žloutne a opadává listí, a také něco
Závěrečná část projektového jazykového šampionátu
dišťského gymnázia během jediného o historii místního zámku.
projektového dne v úterý 26. října.
Nejdříve pracovali se sušeným dne se studentům primy líbila nejvíc.
ovocem připraveným z předchozího Po návratu do školy si totiž pochutna- Žáci třídy 8. A ze Základní školy V našem okrese se nejpilnějšími
dne – pod mikroskopem srovnávali li na dobrotách, které vzešly z jejich Studentská získali prvenství v pro- účastníky stali právě žáci 8. A ze ZŠ
dužinu sušeného a čerstvého ovo- ranního snažení, a u toho si povídali cvičování slovní zásoby z anglické- Studentská, které učí paní učitelka
ce, seznámili se s pojmem vakuola, o tom, co za celý den prožili. Měli za ho jazyka v okresním kole jazykové Matoniaková. Prvenství získali díky
a zejména s procenty, jimiž pak vy- sebou intenzivní školní den – naučili soutěže a postupují do krajského tomu, že v soutěžním období mezi
číslili zastoupení vody v ovoci. Poté se spoustu věcí při praktické čin- kola. Druhé místo v okrese Mladá 20. a 29. říjnem nahráli denně v prů-
ovoce ale přestalo být preparátem nosti, pochopili souvislost matema- Boleslav obsadili také žáci naší ško- měru až 532 bodů (tzv. WocaPoints)
a stalo se surovinou: primáni se ve tických či přírodovědných poznatků ly, a to tým angličtinářů z 9. C! na žáka, přičemž v aplikaci získávali
skupinkách pustili do vážení mou- s realitou, trochu jinak poznali místo, A jak k tomu vlastně došlo? body samozřejmě pouze za správné
ky i dalších potravin podle receptů tou dozvěděli, co je celiakie a jakou zámeckého parku se soustředili na kde chodí do školy. Pracovali v týmu V říjnu se žáci zapojili do Jazyko- odpovědi.
na piškotovou bublaninu, buchtu dietu vyžaduje. Nakonec bylo těsto měření vzdálenosti, kterou porov- a velmi dobře si uvědomovali, že vého WocaBee šampionátu. Jedná Díky skvělému výkonu se sta-
s ovocem a nepečený cheesecake připraveno – a vlastně by v tuto chví- nali s údaji v mapách na Googlu. dílo se jim podařilo jen proto, že kaž- se o třetí ročník soutěže v učení li okresními WocaBee šampiony
– množství ingrediencí v recep- li mohl nastat problém: gymnázium V zámeckém parku si změřili krok, dý zodpovědně přinesl z domova, co slovíček cizího jazyka, ve kterém a zaslouženě postupují do krajského
tech ovšem nejdříve museli upravit nemá k dispozici kuchyňku, tedy ani odkrokovali okruh, vypočítali jeho slíbil. Prostě – užili si to. Velký dík mezi sebou soupeří studenti všech kola, které probíhá v listopadu.
v daném poměru, čímž si procvičili sporák s troubou. Paní učitelka ale délku a pak stopovali, jak rychle za organizaci projektového dne patří cizích jazyků od základních škol až Držme našim žákům palce, aby
zlomky. Zabývali se také zastou- měla připravené řešení: o přestáv- ho uběhnou. Další matematické paní učitelce Jitce Němcové, která po gymnázia, a to nejen v Česku, se svou pílí probojovali až do česko-
pením tuků, sacharidů a bílkovin ce odvezla připravené polotovary postupy si zopakovali při výpočtu v primě působí jako třídní a také zde ale také na Slovensku. Šampionát -slovenského finále Jazykového Wo-
a významem vlákniny z ovoce ve domů, zapnula troubu ve své kuchy- rychlosti, kterou běžel každý z nich, vyučuje matematiku a přírodopis. probíhá online v inovativní aplikaci caBee šampionátu!
zdravé stravě. Za zmínku jistě stojí ni a manžela pověřila dohledem. i průměrné rychlosti chlapců a dívek. pro učení cizích slovíček s názvem
i to, že jeden z receptů byl bezlepko- Další část dopoledne strávi- Vedle počítání a pohybu si ale vší- Lenka Sosnovcová, WocaBee. Celkem se do soutěže Učitelé ZŠ Studentská
vý – studenti se tak přirozenou ces- li primáni venku. Během cesty do mali také krásného okolí – určovali Gymnázium Mnichovo Hradiště zapojilo téměř 60 tisíc žáků.
Podzim ve školce Šikovné ruce
Letos si děti užívaly nejen podzim- všechny vitamíny. Příběhem pro- Jak šikovné ruce mají hradišťské děti, jsme se vydali zjistit během října
ních radovánek na zahradě školky, vázely chytlavé písničky opatřené a listopadu do několika tříd na 1. základní školu. Některé děti už s prací se
ale i spoustu dalších zajímavých vtipným textem, které doplňovaly dřevem své zkušenosti měly, jiné přiznávaly, že zatím ne. Sousedním třídám
akcí. Jednou z nich byl i environ- celkovou atmosféru. Každá třída na děkujeme za trpělivost při zatloukání hřebíčků a městu Mnichovo Hradiště za
mentální výukový program z Geo- závěr obdržela plakáty s výživovým finanční podporu.
parku Ralsko určený pro nejstarší talířem a s obrázkem dětského těla Petr Novák, Jednota bratrská
děti „Dobrodružství s mraky“. Lek- znázorňujícím vliv určitých potra-
torky si vzaly na pomoc lesního vin na jednotlivé části těla, zpěvník
skřítka a nočního lovce (loutky), Zdravé pětky a CD s písničkami.
který často loví za bouřky. Děti tak Závěr října již tradičně patřil
získaly hravou formou spoustu no- Halloweenu. Ve třídách si děti po-
vých informací nejen o počasí, ale stavily strašidelné hrady a vyzdobily
i o celém koloběhu vody v přírodě. je duchy, netopýry a různou havětí.
Celý program probíhal formou po- Vydlabaly jsme si i strašidelné dýně
hybových, rytmizačních i výtvarných nalo se o pohádkový příběh, pomocí všechny děti. Hravou a zábavnou a upekly výborný dýňový koláč. Pod-
aktivit. kterého se děti zábavnou formou formou si obohatily své znalosti zimní svátek si děti jaksepatří užily.
Další, neméně zajímavou akcí, učily základy zdravé výživy. Pásmo nejen o zdravých a nezdravých po-
byl výukový program Nadačního fon- bylo protkáno interaktivními praktic- travinách, ale i o tom, jak je správně Pavlína Bešíková,
du Albert „Lednice zdravé 5“. Jed- kými úkoly, do kterých se zapojovaly ukládat do lednice, aby si zachovaly Mateřská škola Jaselská