Page 6 - Kamelot č.72 Prosinec
P. 6

6 6                                            KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ                                                PROSINEC 2021
                                                                        A
                                                                      R
                                                                         V
                                                                             D
                                                                           O
                                                       K
                                                                                                                 TĚ
                                                        AMELO
                                                                  : ZP
                                                                 T
                                                                              A
                                                                                                     O HR
                                                                                                    V
                                                                                                               IŠ
                                                                                                           AD
                                                                                                  O
                                                                                      T
                                                                                J MĚS
                                                                                              CH
                                                                                       A MNI
        Téměř neviditelný: projektový den o zraku                                                               Zážitková matematika
                                                                                                                Na čtvrtek 21. října tohoto roku jsme   obsahuje pečlivě připravené zadání,
        „Téměř neviditelný“ projektový den   informací a pojmů, ale také na pří-  ňující  nevidomým pohyb při  cestě   vě Hradišti setkávají.  v rámci projektu MAP II Mnicho-  dobře připravenou stavebnici a už je
        vznikl jako doplněk učiva o lidských   padné konzultace s vyučujícími   městem, a skupiny pracovní, které   vohradišťsko naplánovali setkání     jen na dětech, aby řešení vymode-
        smyslech se zaměřením na zrak,    předmětů, ke kterým jednotlivé vý-  kromě neviditelné výstavy navštívily   Terezie Nohýnková,  s Mgr. Bc. Libuší Kovářovou, opav-  lovaly sami. Půjdou tak k podstatě
        a to v návaznosti na Mezinárodní   stupy směřovaly (český jazyk, země-  také jednu z hradišťských optik.  Základní škola Studentská  skou učitelkou a autorkou originál-  problému a získají cenné doved-
        den nevidomých.           pis, výtvarná výchova, přírodopis či   Hotové výstupy poté skupiny            ních výukových sad do matematiky   nosti. Pomůcka je totiž určena pro
           Jeho hlavní část se odehrála   svět práce). Vytvořily se tak skupiny   prezentovaly ostatním. Velmi vý-  Oční optika  Kvirin. Šlo již o třetí domluvený   samostatnou, kreativní a přemýšli-
        26. října, kdy všechny naše tři třídy   redaktorské, které v průběhu výsta-  znamným přínosem projektu bylo,   termín – ten první na jaře loňského   vou práci každého žáka. Cílem je jít
        9. ročníku navštívily Neviditelnou   vy „zpovídaly“ svého nevidomého   že žáci prokázali svou dovednost   3. listopadu jsme se vydaly se   roku padl kvůli covidu, stejně tak se   skutečně k podstatě úkolů, pochopit
        výstavu v Praze. Začal ale vlastně   průvodce, skupiny vzdělávací, při-  v řešení problémů. Někteří přiznali   skupinkou spolužaček do optiky   nemohlo zrealizovat ze stejného dů-  do hloubky daný pojem ještě před-
        o týden dříve – podle svého uvážení   pravující si podklady (hry a ukázky   potíže, které se v průběhu práce   Estante, která se nachází v Mni-  vodu ani loňské listopadové setkání.   tím, než žáci začnou k výpočtům po-
        a na základě svých silných stránek   pomůcek pro nevidomé) pro mladší   objevily, ale vyzdvihli i pozitiva, která   chově Hradišti na Masarykově   Uskutečnění výše uvedeného   užívat vzorečky. A co víc – učitele to
        se deváťáci rozdělili do několika te-  spolužáky, skupiny výtvarné pracu-  jim výstup projektu přinesl. Uvedli   náměstí.  Zde  se  nám  věnovala   říjnového workshopu již nestálo nic   nestojí hodiny příprav ani žádné vel-
        matických skupin. Dostali rámcové   jící na svých obrázcích či dokonce   daleko hlubší pochopení významu   majitelka  optiky,  optometristka,   v  cestě (kromě obvyklých  protiepi-  ké množství energie. Může se tedy
        nastínění očekávaného výstupu     na pohádce pro nevidomé, skupiny   a ochrany zraku a také význam vy-  Edita Řezáčová. Ukázala nám   demických omezení)! Leč zahrála si     kreativně realizovat jindy a jinde.
        a měli tak týden na jeho přípravu,   mapovací, vyhledávající v Praze     žádané či nabídnuté pomoci nevido-  přístroje,  které  používá  při  své   s námi příroda, která nám „naděli-  Chcete se o těchto zážitkových
        například na dohledání některých   a Hradišti orientační prvky usnad-  mým, se kterými se i u nás v Mnicho-  každodenní práci. Všechny nám   la“ nestandardní větrné podmínky.   sadách dozvědět více? Vše podstat-
                                                                                        pojmenovala a zároveň vysvětli-
                                                                                        la, k čemu slouží. Na naší paní   Ačkoliv lektorka přijela do Mnichova   né se dočtete na webu www.kvirin.
                          Rozhovor s nevidomou paní Jarmilou                            učitelce jsme například viděly,   Hradiště  vlakem  z obrovské  dálky,    cz. Chcete-li vidět, jak sady fungují,
                                                                                                                                           zadejte na YouTube heslo „Matema-
                                                                                                                z Opavy, cestu jí zatarasily spadané
         Na Neviditelné výstavě jsme měli   Jakou rasu psa máte?  Je obtížné si nalít pití?   jak funguje štěrbinová lampa   stromy až v Bakově nad Jizerou.   tika rukama“. A jak to dopadlo s lek-
                                                                                        a co má za úkol. Také jsme se
         možnost klást otázky paní Jarmile,   Mám hladkosrstého retrívra, též   Není, poznám hladinu vody       Bylo to dramatické, co si budeme   torkou? Odpolední vlak z Mnichova
         které nám je ráda zodpověděla.  zvaného flat.      podle prstu, který vložím do skle-  dozvěděly, jaké nemoci očí se   povídat, proběhlo několik telefonátů   Hradiště nejel. Doběhla jsem tedy
                                                            ničky.                      nejčastěji vyskytují. Paní op-  s lektorkou typu: „Možná za chvíli   domů pro auto a odvezla ji na vlak
         Jak dlouho jste slepá?   Zdají se vám sny?                                     tometristka nám ukázala, jaké   vyrazíme.“ „Nikdo nic neví.“ „Přijedu   do Mladé Boleslavi. Ovšem i tam
            Základní školu jsem prošla   Ano, mně se sny zdají, protože   Vidíte obrysy?   přístroje a postupy jsou využí-
         se zrakem, ale časem se mi zrak   od narození jsem viděla, ale lidem,   Ne, nevidím. Vidím nic. Zkuste   vány při výrobě brýlí. Měly jsme   pro vás tedy autem.“ „Nejezděte,   ale  zpoždění  na  informační  tabuli
         zhoršoval a ve 14 letech jsem o něj   kteří nevidí a nikdy neviděli, se zdají   si zašilhat a část u ucha, kde nic   možnost si na speciálních brýlích   za pět minut vlak vyjede z Bakova.“   v délce tu 90 minut, tu 220 minut na-
         přišla.                  sny podle toho, jak si daný tvar před-  nevidíte, to je můj zrak.  vyzkoušet, jak vidí lidé s nejčas-  Ačkoliv měla být lektorka v Mnicho-  značovala, že vlak do Kolína, kterým
                                  stavují.                                              tějšími vadami zraku – silně krát-  vě Hradišti na nádraží kolem jedné   měla lektorka pokračovat dál, jen
         Jak zvládáte vaření?                               Jak dlouho pracujete zde na Ne-  kozrací, silně dalekozrací nebo   hodiny, přijela nakonec asi 25 minut   tak brzy nedorazí. Padlo tedy rychlé
            Lehčí jídla zvládám, ale s těž-  Jak rozpoznáte peníze?  viditelné výstavě?   lidé s astigmatismem. Díky této   před začátkem workshopu. Její ob-  rozhodnutí, že ji odvezu přímo do
         šími mám problém.           Mince  poznám tak, že  koruna   Od roku 2013.      příležitosti jsme se dozvěděly za-  jemný kufr jsme dostrkaly po dlažeb-  Prahy, což se také stalo. Vlakem
                                  a desetikoruna mají po stranách                                               ních kostkách až do Volnočasového   z  hlavního  nádraží dojela  lektorka
         Vadí vám, když vás někdo chce   vroubky a liší ve velikostí, dvoukoru-  Kde bydlíte?  jímavé informace a jsme rády, že   centra zhruba pět minut před druhou   na  rodnou  severní  Moravu,  zpráva
         převést přes přechod?    na a dvacetikoruna mají po stranách   Ve východních Čechách po-  jsme měly možnost nahlédnout,   hodinou, tedy před začátkem samot-  o šťastném návratu domů mi „pípla“
            Nevadí mi, když se někdo   plošky a liší se velikostí, pětikoruna   blíž Hradce Králové, u rodičů.  co tato práce obnáší. Všem ná-  né akce.   po půlnoci. Věřím, že její cesta do
         slušně zeptá a pomalu mě převe-  a  padesátikoruna  mají  po  stranách         vštěvu optiky doporučujeme.  I přes velmi neobvyklý „nástup   Mnichova Hradiště bude patřit k těm
         de,  každopádně  mi stačí,  pokud   hladký vzor a liší se ve velikosti. Pa-  Nikolas Giňa, Jakub Rašín,   lektorky do akce“ proběhla ale sa-  nezapomenutelným. Naštěstí se již
         dotyčný řekne: můžete jít. Protože   pírové peníze poznám podle velikos-  Kryštof Švejda, Matěj Konšel,   Emma Janstová, Tereza Havlí-  motná prezentace jejích sad ve vel-  lektorce ozvaly první školy ohledně
         můj slepecký pes mě převede.  ti od nejkratší po nejdelší.             9. B    ková a Eliška Kuntošová, 9. C
                                                                                                                mi pohodovém duchu. Zájemkyně     objednávek výukových sad, nepod-
                                                                                                                o představení Kvirinu měly možnost   stupovala  tedy  onu  větrnou  cestu
                                                                                                                se ve skupinkách seznámit se sa-  zbytečně.
        Co je celiakie či vakuola, jak se zdravě stravovat,                                                     dami pro obvod, obsah, objem, po-  MAP II Mnichovohradišťsko
                                                                                                                                                     Markéta Tomášová,
                                                                                                                vrch, hranoly a zlomky. Každá sada
        počítat procenta nebo upéct bublaninu?
        To všechno a mnoho dalších věcí se                                            druhy stromů a dozvěděli se, proč   Žáci uspěli v okresním kole
        naučili studenti primy mnichovohra-                                           žloutne a opadává listí, a také něco
                                                                                         Závěrečná část projektového  jazykového šampionátu
        dišťského gymnázia během jediného                                             o historii místního zámku.
        projektového dne v úterý 26. října.
           Nejdříve pracovali se sušeným                                              dne se studentům primy líbila nejvíc.
        ovocem připraveným z předchozího                                              Po návratu do školy si totiž pochutna-  Žáci třídy 8. A ze Základní školy   V našem okrese se nejpilnějšími
        dne – pod mikroskopem srovnávali                                              li na dobrotách, které vzešly z jejich   Studentská získali prvenství v pro-  účastníky stali právě žáci 8. A ze ZŠ
        dužinu  sušeného a čerstvého ovo-                                             ranního snažení, a u toho si povídali   cvičování slovní zásoby z anglické-  Studentská, které učí paní učitelka
        ce, seznámili se s pojmem vakuola,                                            o tom, co za celý den prožili.  Měli za   ho jazyka v okresním kole jazykové   Matoniaková. Prvenství získali díky
        a zejména s procenty, jimiž pak vy-                                           sebou intenzivní školní den – naučili   soutěže a postupují do krajského   tomu, že v soutěžním období mezi
        číslili zastoupení vody v ovoci. Poté                                         se spoustu věcí při praktické čin-  kola. Druhé místo v okrese Mladá   20. a 29. říjnem nahráli denně v prů-
        ovoce  ale přestalo  být preparátem                                           nosti, pochopili souvislost matema-  Boleslav obsadili také žáci naší ško-  měru až 532 bodů (tzv. WocaPoints)
        a stalo se surovinou: primáni se ve                                           tických či přírodovědných poznatků     ly, a to tým angličtinářů z 9. C!   na žáka, přičemž v aplikaci získávali
        skupinkách pustili do vážení mou-                                             s realitou, trochu jinak poznali místo,   A jak k tomu vlastně došlo?     body samozřejmě pouze za správné
        ky i dalších potravin  podle receptů   tou dozvěděli, co je celiakie a jakou   zámeckého parku se soustředili na   kde chodí do školy. Pracovali v týmu   V  říjnu se  žáci  zapojili  do  Jazyko-  odpovědi.
        na piškotovou bublaninu, buchtu     dietu vyžaduje. Nakonec bylo těsto   měření vzdálenosti, kterou porov-  a velmi dobře si uvědomovali, že     vého WocaBee šampionátu. Jedná   Díky skvělému výkonu se sta-
        s ovocem a nepečený cheesecake   připraveno – a vlastně by v tuto chví-  nali s údaji v mapách na Googlu.    dílo se jim podařilo jen proto, že kaž-  se o třetí ročník soutěže v učení   li okresními WocaBee šampiony
        – množství  ingrediencí v recep-  li mohl nastat problém: gymnázium   V zámeckém parku si změřili krok,   dý zodpovědně přinesl z domova, co   slovíček cizího jazyka, ve kterém   a zaslouženě postupují do krajského
        tech ovšem nejdříve museli upravit   nemá k dispozici kuchyňku, tedy ani   odkrokovali okruh, vypočítali jeho   slíbil. Prostě – užili si to. Velký dík   mezi sebou soupeří studenti všech   kola, které probíhá v listopadu.
        v daném poměru, čímž si procvičili   sporák s troubou. Paní učitelka ale   délku a pak stopovali, jak rychle   za organizaci projektového dne patří   cizích jazyků od základních škol až   Držme našim žákům palce, aby
        zlomky. Zabývali se také zastou-  měla připravené řešení: o přestáv-  ho uběhnou. Další matematické   paní učitelce Jitce Němcové, která     po gymnázia, a to nejen v Česku,   se svou pílí probojovali až do česko-
        pením tuků,  sacharidů a  bílkovin       ce odvezla připravené polotovary   postupy si zopakovali při výpočtu   v primě působí jako třídní a také zde   ale také na Slovensku. Šampionát   -slovenského finále Jazykového Wo-
        a významem vlákniny z ovoce ve   domů, zapnula troubu ve své kuchy-  rychlosti, kterou běžel každý z nich,     vyučuje matematiku a přírodopis.   probíhá online v inovativní aplikaci   caBee šampionátu!
        zdravé stravě.  Za zmínku jistě stojí     ni a manžela pověřila dohledem.   i průměrné rychlosti chlapců a dívek.   pro učení cizích slovíček s názvem
        i to, že jeden z receptů byl bezlepko-  Další  část  dopoledne  strávi-  Vedle počítání a pohybu si ale vší-  Lenka Sosnovcová,   WocaBee. Celkem se do soutěže   Učitelé ZŠ Studentská
        vý – studenti se tak přirozenou ces-  li primáni venku. Během cesty do   mali také krásného okolí – určovali   Gymnázium Mnichovo Hradiště  zapojilo téměř 60 tisíc žáků.


        Podzim ve školce                                                                                        Šikovné ruce


        Letos si děti užívaly nejen podzim-                                           všechny vitamíny. Příběhem pro-  Jak šikovné ruce mají hradišťské děti, jsme se vydali zjistit během října
        ních radovánek na zahradě školky,                                             vázely chytlavé písničky opatřené     a listopadu do několika tříd na 1. základní školu. Některé děti už s prací se
        ale i spoustu dalších zajímavých                                              vtipným textem, které doplňovaly   dřevem své zkušenosti měly, jiné přiznávaly, že zatím ne. Sousedním třídám
        akcí. Jednou z nich byl i environ-                                            celkovou atmosféru. Každá třída na   děkujeme za trpělivost při zatloukání hřebíčků a městu Mnichovo Hradiště za
        mentální výukový program z Geo-                                               závěr obdržela plakáty s výživovým   finanční podporu.
        parku  Ralsko určený  pro nejstarší                                           talířem a s obrázkem dětského těla                      Petr Novák, Jednota bratrská
        děti  „Dobrodružství s mraky“. Lek-                                           znázorňujícím vliv určitých potra-
        torky  si  vzaly  na  pomoc  lesního                                          vin na jednotlivé části těla, zpěvník
        skřítka a nočního lovce (loutky),                                             Zdravé pětky a CD s písničkami.
        který často loví za bouřky. Děti tak                                             Závěr října již tradičně patřil
        získaly hravou formou spoustu no-                                             Halloweenu. Ve třídách si děti po-
        vých informací nejen o počasí, ale                                            stavily strašidelné hrady a vyzdobily
        i o celém koloběhu vody v přírodě.                                            je duchy, netopýry a různou havětí.
        Celý program probíhal formou po-                                              Vydlabaly jsme si i strašidelné dýně
        hybových, rytmizačních i výtvarných   nalo se o pohádkový příběh, pomocí   všechny děti. Hravou a zábavnou   a upekly výborný dýňový koláč. Pod-
        aktivit.                  kterého se děti zábavnou formou   formou si obohatily své znalosti   zimní svátek si děti jaksepatří užily.
           Další, neméně zajímavou akcí,   učily základy zdravé výživy. Pásmo   nejen o zdravých a nezdravých po-
        byl výukový program Nadačního fon-  bylo protkáno interaktivními praktic-  travinách, ale i o tom, jak je správně   Pavlína Bešíková,
        du Albert „Lednice zdravé 5“.  Jed-  kými úkoly, do kterých se zapojovaly   ukládat do lednice, aby si zachovaly   Mateřská škola Jaselská
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11