Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Mnichovo Hradiště - Kamelot prosinec 2020
P. 6

6                                              KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ                                                PROSINEC 2020


        Mladé umělce a jejich učitele opatření proti covidu nezastavila



        Microsoft Teams, Google Meet, Sky-
        pe, WhatsApp nebo Messenger, na
        všech těchto platformách probíhala
        v listopadu výuka Základní umělec-
        ké školy Mnichovo Hradiště.
           Žáci a učitelé hry na hudební
        nástroje přešli do online prostoru
        a pokračovali ve výuce navzdory
        nepříznivé epidemické situaci pro-
        střednictvím počítačů či telefonů,
        výtvarný obor také pokračoval ve
        svých aktivitách a jeho žáci se mohli
        pochlubit nádhernými díly, sbormistři
        pěveckých sborů připravili pro žáky
        ke stažení dokonce podklady pro
        případ, že by bylo možné uspořádat
        štědrovečerní zpívání.
           Umění znovu ukázalo, že doká-
        že lidi spojovat.
                       Martin Weiss


        Distanční listopad                                                                                      Osmakáčský rok


                                  pondělí 23. listopadu. Je paradoxní,   krok se současnou moderní didak-  pro rodiče, aby se nebáli posunovat   aneb S táty na tábor
                                  že v době, kdy jsou povolené náku-  tikou, nejsou náležitě oceňováni za   svými konstruktivními podněty školy
                                  py v supermarketech, kde se tlačí   své výkony.     k lepšímu fungování. A aby ohodno-
                                  hlava na hlavě, je licitováno o tom,   Z finančních prostředků projektu   tili i to dobré, co se v této extrémní
                                  zda vrátit děti do školních tříd, kam   se nám podařilo zvýšit kompetence   době školám dařilo. Jedině díky vzá-
                                  bezesporu patří.          pedagogů z mnichovohradišťských   jemné spolupráci a komunikaci nás
                                     Domácí výuka má jistě svá po-  základních škol Studentská a So-  všech, kteří jakýmkoli způsobem do
                                  zitiva, ale pouze v případě, pokud   kolovská, Základní školy Kněžmost,   vzdělávacího procesu vstupujeme
                                  se potká s naturelem dítěte a svo-  Jivina, Klášter Hradiště nad Jizerou   či jsme jím zasaženi, přestanou být
                                  bodným rozhodnutím jeho rodiče se   i Loukovec pro distanční výuku. Ro-  školy pouhými „hlídárnami dětí“, ale
        Těžko psát v této turbulentní době   svému dítěti takto individuálně věno-  dičům jsme nabídli velmi úspěšný   v souladu s Komenského citátem se
        text s předstihem  dvou  či tří  týdnů   vat na úkor své práce.   webinář, jenž jim nechal nahlédnout   stanou „dílnami lidskosti“.
        před jeho vydáním. Situace ohledně   Věříme, že tato neblahá situace   pod pokličku Microsoft Teams, který   Činnost projektu je realizována
        škol se mění téměř každým dnem,   bude mít alespoň nějaký pozitivní   většina škol využívá pro online výu-  díky finanční podpoře z Operačního   Navzdory událostem okolo covidu   ta Náprstek a dobrodruzi Aloisové
        vše je upřesňováno na poslední   vliv na školství, které již delší dobu   ku. Možnosti projektu jsou omeze-  programu Výzkum, vývoj a vzdělá-  se mnichovohradišťskému kmeni   Topič a Musil, Tadeáš Haenke, Jan
        chvíli… Nicméně v době, kdy vzni-  stagnuje. Vnímáme ji jako šanci na   né, nicméně věříme, že jsme těmito   vání.  Osmaka Opo z Ligy lesní moudrosti   Welzl, Emil Holub, Václav Vojtěch,
        ká tento článek, je vyhlášeno, že   změnu. Na změnu, o které je třeba   aktivitami alespoň trochu přispěli     letos podařilo uspořádat několik za-  Josef  Kořenský, Stanko Vráz,  ale
        ve středu 18. listopadu nastoupí do   mluvit, a to se všemi, kteří jsou do   k usnadnění přechodu na distanční   Markéta Tomášová,  jímavých akcí.   také Barbora Markéta Eliášová. Děti
        škol děti z přípravných tříd, prvních     tohoto procesu zapojeni, tedy se zři-  výuku.  MAP II Mnichovohradišťsko  Každotýdenní schůzky u klu-  si mohly nejen vyslechnout často
        a druhých ročníků základních škol   zovateli, s učiteli, žáky i jejich rodiči.   Znovu se přidáváme s výzvou   bovny na dopravním hřišti byly na   dechberoucí historky, ale také si
        (či vyšších ročníků škol malotříd-  Protože co je to pár extrémních mě-                                 jaře a na podzim velmi poznamená-  samy vyzkoušet, jak se objevují
        ních, pokud jsou spojené do jedné   síců proti dlouhodobě neuspokojivé-                                 ny covidovou situací. Přesto jsme po   nové druhy rostlin, jak lovit nejen
        třídy s ročníkem nižším) a škol spe-  mu stavu ve školství, jež je podfinan-                            jarním uvolnění zvládli s dětmi ušít   ptakopysky, stopovat, přežít v di-
        ciálních. A vše směřuje k druhé vlně   cováno a materiálně nevybaveno                                   nové teepee a před podzimním ome-  vočině a některé dokonce i jak řídit
        návratu dalších ročníků do škol od   a jehož učitelé, kteří se snaží držet                              zením společenského života jsme   psí spřežení. Toto se ovšem týkalo
                                                                                                                společně vytvořili plány nové táboro-  jen několika šťastnějších. Ti druzí se
                                                                                                                vé kuchyně. Obě aktivity byly podpo-  naučili, jaké je to být tažným psem.
        Podzimní výlet k Hradčanským rybníkům                                                                   řeny z programu Šablony (Zvyšování     Odměny se ale dočkali všichni. Také
                                                                                                                kvality neformálního vzdělávání)
                                                                                                                                           jsme se všichni na chvíli stali svědky
                                                                                                                ministerstva školství. Užili jsme si
                                                                                                                                           japonského čajového obřadu, zápa-
        Začátkem října, ještě před vyhláše-  žijícím v Čechách, hlavně v okolí   s vyobrazeným loupežníkem.   školy. Z výletu jsme si odvezli spous-  i letní rodinné táboření na naší louce   su v sumo a dokonce byli přítomni
        ním nouzového stavu, se celá naše   rybníků. Zkoušely podle zvuku přiřa-  Malé děti si po celé dopoledne   tu nových a zajímavých informací     v údolí Zábrdky.   opravdového chytání a kroužkování
        mateřská škola vypravila na podzim-  dit správného ptáčka a poté hledaly   užívaly dovádění v lese, kde si za-  z přírody. Na podzimní čas, strávený   Jako každoročně byl vrcholem   ptáků. Mimoto nikdo, velký či malý,
        ní výlet do přírody k Hradčanským   ptáky schované v lese. Další činnost   hrály mnoho dětských her. Zábavu   u Hradčanských rybníků, budeme   tábornického roku letní tábor. Ten-  nezahálel a podílel se na každoden-
        rybníkům. Pro nejstarší děti měly   spočívala v pojmenování živočichů,   našly i v hledání hub a podzimních   rádi a dlouho vzpomínat!  tokrát  se  tátové  rozhodli  vzít  vše   ních povinnostech. Všichni společně
        pracovnice  z  Geoparku  Ralsko  při-  kteří žijí jak ve vodě, tak i na souši   darů lesa. Po ukončení ekoprogramu       do vlastních rukou. Tak bylo možno   jsme také zažili  putování karavany
        pravený zajímavý ekoprogram Za   poblíž rybníků. Přírodu se učily po-  jsme se rozloučili s vodníkem Kapič-  Pavlína Bešíková   jednoho letního rána spatřit na mni-  i se vším strádáním a nakonec šťast-
        vodníkem Kapičkou financovaný ze   znávat všemi smysly. Na úplný zá-  kou, rybníkem a v neposlední řadě i   a Kristýna Rašínová,   chovohradišťském nádraží dojaté   ným návratem do tábora. Údolí Kosí-
        Šablon II.                věr měly předškolní děti za úkol najít   s lektorkami z Geoparku Ralsko. Plni   Mateřská škola Jaselská  maminky s miminky v náručí, jak   ho potoka jsme opouštěli plni zážit-
           Děti se seznámily s ptactvem,   loupežnický poklad – samolepky    dojmů jsme odjeli zpět do mateřské   mávají svým odrostlejším ratolestem   ků, povědomí o význačných Češích
                                                                                                                mizejícím kamsi ke Kosímu potoku   uplynulého století, ale hlavně jako
                                                                                                                do  západních Čech. Tím  začalo   jedna dobrá parta kamarádů, dob-
                                                                                                                velké dobrodružství šesti statečných   rodruhů. A mnohé maminky zajisté
                                                                                                                tatínků a pro jistotu i jedné maminky   po návratu dítek ocenily, jak málo
                                                                                                                a hordy kluků a holek.     oblečení se stihlo ušpinit.
                                                                                                                   Tatínkové i maminka se v prů-  Cestovatelé holt nemají čas
                                                                                                                běhu společných dní proměňovali   ztrácet čas.
                                                                                                                ve významné české cestovatele
                                                                                                                a vědce zvučných jmen. Celým           Vlasta Kocourek
                                                                                                                týdnem nás provázel sběratel Voj-     a Míša Mydlářová


                                                                                                                      CHODÍM PO MĚSTĚ


                                                                                                                        MINIRUBRIKA LIBUŠE VONÁSKOVÉ O VĚCECH KOLEM NÁS

                                                                                                                Naše náměstí začíná nabývat ko-  botičky, dámské lodičky na podpatku
                                                                                                                nečné podoby. Parkoviště, autobu-  budou mít problém…
                                                                                                                sová zastávka, stromky… Doufejme,   A nadechněme se: zlikvidují se
                                                                                                                že všechno má svůj účel. I když   magnolie!! Proč? Jsou zdravé, krás-
                                                                                                                mně ledacos připadá proti zdravému   né, nemůžeme je nechat dožít?
                                                                                                                rozumu. Zatím jsem nepochopila   A ještě ke stromkům u zastáv-
                                                                                                                různost a vzhled dláždění, které je   ky: Nejdřív dělníci vykopali jámy,
                                                                                                                momentálně  hotové  v místě  před   pak do nich házeli kdejaké svinstvo
                                                                                                                drogeriemi. Z mého nepoučeného   a do této lákavé směsi odpadků
                                                                                                                pohledu mi to připadá jak záhadná   sázeli stromky. Zaházeli zeminou,
                                                                                                                planina Nazca s podivnými kresba-  okolí stromků zakryli kovovými rošty,
                                                                                                                mi. Nehledě na to, že dlažba chod-  aby se tam nedostávaly odpadky!!
                                                                                                                níku je spíš vhodná pro boty pohory   Opravdu, Kocourkovští můžou přijet
                                                                                                                než pro střevíce do města. Dětské   na exkurzi!
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11