Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Mnichovo Hradiště - Kamelot prosinec 2020
P. 6
6 KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ PROSINEC 2020
Mladé umělce a jejich učitele opatření proti covidu nezastavila
Microsoft Teams, Google Meet, Sky-
pe, WhatsApp nebo Messenger, na
všech těchto platformách probíhala
v listopadu výuka Základní umělec-
ké školy Mnichovo Hradiště.
Žáci a učitelé hry na hudební
nástroje přešli do online prostoru
a pokračovali ve výuce navzdory
nepříznivé epidemické situaci pro-
střednictvím počítačů či telefonů,
výtvarný obor také pokračoval ve
svých aktivitách a jeho žáci se mohli
pochlubit nádhernými díly, sbormistři
pěveckých sborů připravili pro žáky
ke stažení dokonce podklady pro
případ, že by bylo možné uspořádat
štědrovečerní zpívání.
Umění znovu ukázalo, že doká-
že lidi spojovat.
Martin Weiss
Distanční listopad Osmakáčský rok
pondělí 23. listopadu. Je paradoxní, krok se současnou moderní didak- pro rodiče, aby se nebáli posunovat aneb S táty na tábor
že v době, kdy jsou povolené náku- tikou, nejsou náležitě oceňováni za svými konstruktivními podněty školy
py v supermarketech, kde se tlačí své výkony. k lepšímu fungování. A aby ohodno-
hlava na hlavě, je licitováno o tom, Z finančních prostředků projektu tili i to dobré, co se v této extrémní
zda vrátit děti do školních tříd, kam se nám podařilo zvýšit kompetence době školám dařilo. Jedině díky vzá-
bezesporu patří. pedagogů z mnichovohradišťských jemné spolupráci a komunikaci nás
Domácí výuka má jistě svá po- základních škol Studentská a So- všech, kteří jakýmkoli způsobem do
zitiva, ale pouze v případě, pokud kolovská, Základní školy Kněžmost, vzdělávacího procesu vstupujeme
se potká s naturelem dítěte a svo- Jivina, Klášter Hradiště nad Jizerou či jsme jím zasaženi, přestanou být
bodným rozhodnutím jeho rodiče se i Loukovec pro distanční výuku. Ro- školy pouhými „hlídárnami dětí“, ale
Těžko psát v této turbulentní době svému dítěti takto individuálně věno- dičům jsme nabídli velmi úspěšný v souladu s Komenského citátem se
text s předstihem dvou či tří týdnů vat na úkor své práce. webinář, jenž jim nechal nahlédnout stanou „dílnami lidskosti“.
před jeho vydáním. Situace ohledně Věříme, že tato neblahá situace pod pokličku Microsoft Teams, který Činnost projektu je realizována
škol se mění téměř každým dnem, bude mít alespoň nějaký pozitivní většina škol využívá pro online výu- díky finanční podpoře z Operačního Navzdory událostem okolo covidu ta Náprstek a dobrodruzi Aloisové
vše je upřesňováno na poslední vliv na školství, které již delší dobu ku. Možnosti projektu jsou omeze- programu Výzkum, vývoj a vzdělá- se mnichovohradišťskému kmeni Topič a Musil, Tadeáš Haenke, Jan
chvíli… Nicméně v době, kdy vzni- stagnuje. Vnímáme ji jako šanci na né, nicméně věříme, že jsme těmito vání. Osmaka Opo z Ligy lesní moudrosti Welzl, Emil Holub, Václav Vojtěch,
ká tento článek, je vyhlášeno, že změnu. Na změnu, o které je třeba aktivitami alespoň trochu přispěli letos podařilo uspořádat několik za- Josef Kořenský, Stanko Vráz, ale
ve středu 18. listopadu nastoupí do mluvit, a to se všemi, kteří jsou do k usnadnění přechodu na distanční Markéta Tomášová, jímavých akcí. také Barbora Markéta Eliášová. Děti
škol děti z přípravných tříd, prvních tohoto procesu zapojeni, tedy se zři- výuku. MAP II Mnichovohradišťsko Každotýdenní schůzky u klu- si mohly nejen vyslechnout často
a druhých ročníků základních škol zovateli, s učiteli, žáky i jejich rodiči. Znovu se přidáváme s výzvou bovny na dopravním hřišti byly na dechberoucí historky, ale také si
(či vyšších ročníků škol malotříd- Protože co je to pár extrémních mě- jaře a na podzim velmi poznamená- samy vyzkoušet, jak se objevují
ních, pokud jsou spojené do jedné síců proti dlouhodobě neuspokojivé- ny covidovou situací. Přesto jsme po nové druhy rostlin, jak lovit nejen
třídy s ročníkem nižším) a škol spe- mu stavu ve školství, jež je podfinan- jarním uvolnění zvládli s dětmi ušít ptakopysky, stopovat, přežít v di-
ciálních. A vše směřuje k druhé vlně cováno a materiálně nevybaveno nové teepee a před podzimním ome- vočině a některé dokonce i jak řídit
návratu dalších ročníků do škol od a jehož učitelé, kteří se snaží držet zením společenského života jsme psí spřežení. Toto se ovšem týkalo
společně vytvořili plány nové táboro- jen několika šťastnějších. Ti druzí se
vé kuchyně. Obě aktivity byly podpo- naučili, jaké je to být tažným psem.
Podzimní výlet k Hradčanským rybníkům řeny z programu Šablony (Zvyšování Odměny se ale dočkali všichni. Také
kvality neformálního vzdělávání)
jsme se všichni na chvíli stali svědky
ministerstva školství. Užili jsme si
japonského čajového obřadu, zápa-
Začátkem října, ještě před vyhláše- žijícím v Čechách, hlavně v okolí s vyobrazeným loupežníkem. školy. Z výletu jsme si odvezli spous- i letní rodinné táboření na naší louce su v sumo a dokonce byli přítomni
ním nouzového stavu, se celá naše rybníků. Zkoušely podle zvuku přiřa- Malé děti si po celé dopoledne tu nových a zajímavých informací v údolí Zábrdky. opravdového chytání a kroužkování
mateřská škola vypravila na podzim- dit správného ptáčka a poté hledaly užívaly dovádění v lese, kde si za- z přírody. Na podzimní čas, strávený Jako každoročně byl vrcholem ptáků. Mimoto nikdo, velký či malý,
ní výlet do přírody k Hradčanským ptáky schované v lese. Další činnost hrály mnoho dětských her. Zábavu u Hradčanských rybníků, budeme tábornického roku letní tábor. Ten- nezahálel a podílel se na každoden-
rybníkům. Pro nejstarší děti měly spočívala v pojmenování živočichů, našly i v hledání hub a podzimních rádi a dlouho vzpomínat! tokrát se tátové rozhodli vzít vše ních povinnostech. Všichni společně
pracovnice z Geoparku Ralsko při- kteří žijí jak ve vodě, tak i na souši darů lesa. Po ukončení ekoprogramu do vlastních rukou. Tak bylo možno jsme také zažili putování karavany
pravený zajímavý ekoprogram Za poblíž rybníků. Přírodu se učily po- jsme se rozloučili s vodníkem Kapič- Pavlína Bešíková jednoho letního rána spatřit na mni- i se vším strádáním a nakonec šťast-
vodníkem Kapičkou financovaný ze znávat všemi smysly. Na úplný zá- kou, rybníkem a v neposlední řadě i a Kristýna Rašínová, chovohradišťském nádraží dojaté ným návratem do tábora. Údolí Kosí-
Šablon II. věr měly předškolní děti za úkol najít s lektorkami z Geoparku Ralsko. Plni Mateřská škola Jaselská maminky s miminky v náručí, jak ho potoka jsme opouštěli plni zážit-
Děti se seznámily s ptactvem, loupežnický poklad – samolepky dojmů jsme odjeli zpět do mateřské mávají svým odrostlejším ratolestem ků, povědomí o význačných Češích
mizejícím kamsi ke Kosímu potoku uplynulého století, ale hlavně jako
do západních Čech. Tím začalo jedna dobrá parta kamarádů, dob-
velké dobrodružství šesti statečných rodruhů. A mnohé maminky zajisté
tatínků a pro jistotu i jedné maminky po návratu dítek ocenily, jak málo
a hordy kluků a holek. oblečení se stihlo ušpinit.
Tatínkové i maminka se v prů- Cestovatelé holt nemají čas
běhu společných dní proměňovali ztrácet čas.
ve významné české cestovatele
a vědce zvučných jmen. Celým Vlasta Kocourek
týdnem nás provázel sběratel Voj- a Míša Mydlářová
CHODÍM PO MĚSTĚ
MINIRUBRIKA LIBUŠE VONÁSKOVÉ O VĚCECH KOLEM NÁS
Naše náměstí začíná nabývat ko- botičky, dámské lodičky na podpatku
nečné podoby. Parkoviště, autobu- budou mít problém…
sová zastávka, stromky… Doufejme, A nadechněme se: zlikvidují se
že všechno má svůj účel. I když magnolie!! Proč? Jsou zdravé, krás-
mně ledacos připadá proti zdravému né, nemůžeme je nechat dožít?
rozumu. Zatím jsem nepochopila A ještě ke stromkům u zastáv-
různost a vzhled dláždění, které je ky: Nejdřív dělníci vykopali jámy,
momentálně hotové v místě před pak do nich házeli kdejaké svinstvo
drogeriemi. Z mého nepoučeného a do této lákavé směsi odpadků
pohledu mi to připadá jak záhadná sázeli stromky. Zaházeli zeminou,
planina Nazca s podivnými kresba- okolí stromků zakryli kovovými rošty,
mi. Nehledě na to, že dlažba chod- aby se tam nedostávaly odpadky!!
níku je spíš vhodná pro boty pohory Opravdu, Kocourkovští můžou přijet
než pro střevíce do města. Dětské na exkurzi!