Page 23 - Chytrý zpravodaj - Ralsko č. 4 2021
P. 23
prosinec 2021 MĚSTSKÁ POLICIE
INFORMACE MĚSTSKÉ POLICIE
Jak občané jistě zaznamenali, snaží se město Ralsko zvyšovat bezpečnost chodců. Byla dokončena smíšená cyk-
lostezka z Ploužnice do Mimoně, která je v celé délce osvětlena, a byly dokončeny chodníky, okružní křižovatka a au-
tobusová zastávka v Kuřívodech. Je však nezbytné, aby i sami občané, jako účastníci silničního provozu dbali na svou
bezpečnost i bezpečnost ostatních.
V zimním období je ještě více potřebné užívat reflexní prvky, a to nejen při pohybu na komunikacích které nejsou
osvětlené, ale i tam kde intenzita osvětlení není dostatečná. Osobně doporučuji, užívat reflexní prvky vždy a při
špatných světelných podmínkách je ještě doplnit svítilnou.
Z pohledu zákona je chodcem každý, kdo se v silničním provozu pohybuje pěšky, ale za chodce jsou považováni také
lyžaři a jezdci na kolečkových bruslích. Cyklisté a člověk pohybující se na koloběžce, jsou za chodce považováni jen ve
chvíli, kdy kolo nebo koloběžku vedou po chodníku.
Nicméně zákon 361/2000 k 1. 10. 2018 § 2 písm. j) je mnohem obsáhlejší. Je zde uvedeno, že chodcem je i osoba,
která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600
mm, pohybuje se na kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo moto-
rového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm3, psa a podobně.
Důležité je také myslet nejen za sebe, ale i za ostatní. Stejně jako my můžeme být zamyšlení, zbrklí nebo duch-
em nepřítomní, mohou na tom být v daném okamžiku podobně i ostatní kolem nás, proto je třeba být obezřetný
a předvídavý. To jak se máme v silničním provozu chovat stanovují pravidla.
Pro připomenutí:
• po chodníku nebo po přechodu se chodí vždy vpravo
• tam, kde není chodník chodíme po krajnici po levé straně vozovky směrem proti přijíždějícím vozidlům
• přednost na přechodu pro chodce máme před přijíždějícími motorovými i nemotorovými (cyklisté) vozidly, ale
nemáme ji před tramvajemi ani vozidly s právem přednosti v jízdě (s modrými majáky)
Ani zde ale, nemá chodec absolutní přednost, musí si uvědomit, že musí dát řidiči zřetelně najevo, že se chystá
přecházet. Stačí u přecházení myslet hlavou. Navažte s řidičem oční kontakt, ujistěte se, že vás vidí, a hlavně si dejte
pozor na vozidla v ostatních jízdních pruzích a v protisměru.
Chodec, dle zákona nesmí vstoupit bezprostředně před projíždějící vozidlo.
Je-li přechod pro chodce, podchod nebo nadchod vzdálen méně než 50 metrů, je chodec povinen jej použít.
Pokud už do vozovky jako chodec vstoupíte mimo přechod, pamatujte, že v tu chvíli jste vždy odpovědní za své cho-
vání a nemůžete si vynucovat jakoukoliv přednost.
V případě přechodu, který je řízen semafory platí jedno základní pravidlo. Tím je, že se na přechod vstupuje pouze
pokud svítí zelený signál pro chodce. Zelená pro chodce svítí natolik dlouho, aby chodci mohli vstoupit do vozovky
a přejít na druhou stranu. To, že se během jejich přecházení rozsvítí červená, je naprosto běžné. Pro ty, kdo jsou už ve
vozovce na přechodu, to znamená, že mají co nejrychleji, ale v klidu dokončit přecházení. Pro ty, co ještě na přechod
nevstoupili, to pak je jednoznačný pokyn, že už na přechod vstupovat nemají.
Fenoménem dnešní doby jsou mobilní telefony a vzrůstající obliba sluchátek. Chodci zahledění do displejů telefonu
nebo zaposlouchaní do hudby nevnímají okolní provoz. Naprosto běžně dnes bez rozhlédnutí slepě vstupují do vo-
zovky. Na přechodu si často bezohledně a neoprávněně nárokují svoji přednost za všech okolností a chovají se jako
nezranitelní. Mimo přechod je takové chování doslova hazardováním se svým životem!
Specifickým problémem Hvězdova a Ploužnice jsou časté konflikty mezi řidiči a jezdci na koních. Řidiči si stěžují na
nevhodné a mnohdy agresivní chování jezdců a jezdkyň, kteří si vynucují zpomalení projíždějících vozidel z důvodu
neklidu jejich koní. Zde nezbývá něž konstatovat, že v provozu na pozemní komunikaci lze využít pouze zvíře,
23