Page 22 - Chytrý zpravodaj - Lysá nad Labem prosinec 2021
P. 22
Napsali nám
Výměna železničního mostu v Čelákovicích
Most za hranicí životnosti 13,72 m a délkou 2,20 m. Úložný práh měl
Poslední podrobná prohlídka přesluhu- kamenný s výškou 0,50 m. Úložné kvádry
jícího železničního mostu proběhla v roce byly kamenné, žulové, s výškou 0,60 m. Prv-
2020. V evidenci je zaznačena poloha v km ní pilíř na pravém břehu byl postaven v roce
6,330 (od Lysé nad Labem), délka mostu 1873 a opraven v roce 1966. Druhý pilíř P 02
166,60 m a traťová třída zatížení D3 (tzn. na pravém břehu u řečiště Labe byl kamenný
přípustnou hmotnost na nápravu 22,5 tuny s výškou dříku 3,50 m, šířkou 13,72 m a dél-
a na běžný metr 7,2 tuny) s přidruženou kou 2,20 m. Úložný práh měl kamenný s výš-
rychlostí 100 km/h. kou 0,50 m. Úložné kvádry byly kamenné, žu-
Nosná konstrukce mostu u pravého břehu lové, s výškou 0,60 m. Druhý pilíř byl vystavěn
Železniční most na trati z Lysé nad Labem od Lysé nad Labem (čtyři stejné K 01 až K 04) v roce 1873 a opraven v roce 1966. Pilíř P 03
do Čelákovic je součástí původně Rakous- byla ocelová, trámová, příhradová (svislico- v řečišti Labe byl kamenný s výškou dříku
ké Severozápadní dráhy (ÖNWB) z Vídně. vý, přímopásový systém), nýtovaná, s dolní 5,00 m, šířkou 13,20 m a délkou 2,20 m. Úlož-
Nejstarší (první) železniční most byl u Če- mostovkou, prostá. Ukončení konstrukce ný práh byl kamenný s výškou 0,50 m. Úložné
lákovic postaven v roce 1873. V archivu se kolmé, ukončení mostovky kolmé. Mostní kvádry byly kamenné, žula, s výškou 0,60 m.
dochoval projekt na stavbu prvního mostu konstrukce dosahovala každá délky 28,26 m, Rok výstavby 1873, rok opravy 1966.
se čtyřmi poli o stejném rozpětí 40 m, tvo- šířky 5,14 m a rozpětí 27,70 m. Hlavní nos-
řenými přímopásovým spojitým příhrado- níky byly příhradové, nýtované s délkou Modernizace tratě Lysá nad Labem
vým nosníkem s dolní mostovkou. Most byl 28,10 m, výškou 3,68 m, osově vzdálené – Čelákovice
dokončen v červnu 1873 a provoz vlakové 4,64 m. Příčníky plnostěnné, nýtované s dél- Rozhodujícím stavebním objektem probí-
dopravy na nové trati Nymburk – Praha byl kou 4,62 m, výškou 0,60 m a osově vzdále- hající modernizace dráhy je most v evidenč-
zahájen dne 4. října 1873. né 3,55 m. Podélníky plnostěnné, nýtované ním km 6,330 v Čelákovicích. S ohledem
V letech 1907–1908 byl most zásadním s délkou 3,51 m, výškou 0,41 m a osově na technický stav přesluhujících mostních
způsobem rekonstruován. Přestavěny byly vzdálené 1,80 m. Ztužení bylo podélné dolní konstrukcí došlo ke kompletní výměně vo-
pilíře, dvě přímá pole byla nahrazena dvě- hlavních nosníků, příčné příhradové ztužení dorovné konstrukce i spodní stavby. Nový
ma prostými trámovými poli, tvořenými a podélné horní podélníků. Uložení na začát- most splňuje podplavnou výšku min. 5,25 m
obloukovými příhradovými nýtovanými ku konstrukce ložisky pohyblivými vahadlo- (oproti stávající výšce 4,80 m) s přípravou
nosníky s dolní mostovkou o délce 50 m. vými, válcová (3x válec), na konci konstrukce na výhledové zvýšení na 7 m. V rámci stavby
Na tato pole navázala na pravém břehu dvě ložiska ocelová, pevná, vahadlová, stolicová. nového mostu došlo ke zvýšení nivelity kolejí
pole inundační, tvořená přímými příhrado- Rok výroby K 01 (první od Lysé nad Labem o 1,66 m. Stavba si vyžádala úpravy spodní
vými nosníky. v první koleji) v roce 1925, K 02 (první od stavby a založení pilířů.
Lysé nad Labem v druhé koleji) v roce 1908, Postup prací byl rozdělen do dvou etap.
K 03 (druhý od Lysé nad Labem v první ko- Nejdříve to byla realizace mostního provizo-
leji) v roce 1898 a K 04 (druhý od Lysé nad ria pro zajištění nepřetržitého provozu vlaků
Labem) v roce 1907. Podle dochovaných zá- a následně výstavba a zprovoznění nového
znamů byly mostní konstrukce v roce 1944 mostu. Mostní provizorium bylo vybudované
opraveny a v roce 1966 obnoveny. na nových základech založených na velko-
Konstrukce mostu přes řečiště Labe (K 05 průměrových pilotách. Provizorní opěry byly
až K 08) byly shodné. Konstrukce ocelová, monolitické a pro provizorní pilíře byla pou-
trámová, prostá, příhradová (svislicový, křivo- žita dočasná podpěrná konstrukce PIŽMO.
pásový systém), nýtovaná s dolní mostovkou. Po vybudování spodní stavby mostního pro-
Ukončení konstrukce kolmé, ukončení mos- vizoria došlo k příčnému přesunu stávající
tovky kolmé. Konstrukce měly délku 51,00 m, mostní konstrukce v koleji č. 2, po které byl
Další přestavba proběhla po roce 1923, šířku 5,22 m, výšku ve střední části 7,39 provizorně realizován provoz vlakové dopra-
v souvislosti se zdvoukolejněním tratě. Pi- m, rozpětí 50,58 m a osovou vzdálenost vy v době výstavby nového mostu od 5. ledna
líře byly částečně rozebrány a prodlouže- 3,61 – 4,11 m.Hlavní nosníky byly příhradové, do 15. září 2021. Ke snesení provizorní most-
ny, na nich pak byl založen paralelní druhý nýtované. Podélníky byly plnostěnné, nýto- ní konstrukce došlo koncem září a začátkem
most zcela shodné konstrukce. Ocelový pří- vané s délkou 3,58 – 4,08 m, výškou 0,41 m října 2021. Konstrukce provizoria je demon-
hradový most přes Labe byl tvořen dvěma a osově vzdálené 1,80 m. Ztužení bylo horní tována, dočasný násyp za provizorními opě-
jednokolejnými mosty. Mosty měly vždy příčné a podélné hlavních nosníků, podélné rami bude odstraněn a betonové opěry se
dvě pole přes řečiště řeky a další dvě pole dolní hlavních nosníků, příčné příhradové a vybourají.
na pravém břehu byly inundační. Pilíře na podélné horní podélníků. Uložení na začátku pokračování na str. 23
oválném půdorysu měly kvádrový obklad. konstrukce ložisky pohyblivými vahadlovými,
Stavba druhé koleje si v okolí Čelákovic vy- válcovými (3x válec). Na konci konstrukce
žádala rozsáhlejší práce. Zvýšená poloha byla ložiska ocelová, pevná, vahadlová, sto-
mostu po předešlé rekonstrukci vyžadovala licová. Konstrukce mostu nad řečištěm Labe
vysoký násep i pro druhou kolej. Při stavbě tak, jak jsme jej do letošního roku znali, byly
se zároveň zvětšovaly poloměry oblouků vyrobeny v roce 1923, rok opravy nezjištěn a
obou kolejí. Zdvoukolejnění celé tratě bylo rok obnovy 1966.
dokončeno v roce 1928. Pilíře pro původně jednokolejný most byly
V roce 1975 začala elektrizace tratě a vystavěny již s výhledem na budoucí zdvou-
provoz v elektrické trakci byl zahájen v roce kolejnění tratě. Pilíř P 01 na pravém břehu
1976. byl kamenný s výškou dříku 3,15 m, šířkou
22