Page 22 - Chytrý zpravodaj - Lysá nad Labem prosinec 2021
P. 22

Napsali nám

       Výměna železničního mostu v Čelákovicích

                                            Most za hranicí životnosti          13,72 m a délkou 2,20 m. Úložný práh měl
                                             Poslední  podrobná  prohlídka  přesluhu-  kamenný  s  výškou  0,50  m.  Úložné  kvádry
                                            jícího železničního mostu proběhla v roce  byly kamenné, žulové, s výškou 0,60 m. Prv-
                                            2020. V evidenci je zaznačena poloha v km  ní pilíř na pravém břehu byl postaven v roce
                                            6,330  (od  Lysé  nad  Labem),  délka  mostu  1873 a opraven v roce 1966. Druhý pilíř P 02
                                            166,60 m a traťová třída zatížení D3 (tzn.  na pravém břehu u řečiště Labe byl kamenný
                                            přípustnou hmotnost na nápravu 22,5 tuny  s výškou dříku 3,50 m, šířkou 13,72 m a dél-
                                            a  na  běžný  metr  7,2  tuny)  s  přidruženou  kou 2,20 m. Úložný práh měl kamenný s výš-
                                            rychlostí 100 km/h.                 kou 0,50 m. Úložné kvádry byly kamenné, žu-
                                             Nosná konstrukce mostu u pravého břehu  lové, s výškou 0,60 m. Druhý pilíř byl vystavěn
         Železniční most na trati z Lysé nad Labem  od Lysé nad Labem (čtyři stejné K 01 až K 04)  v roce 1873 a opraven v roce 1966. Pilíř P 03
       do Čelákovic je součástí původně Rakous-  byla ocelová, trámová, příhradová (svislico-  v řečišti Labe byl  kamenný s výškou dříku
       ké Severozápadní dráhy (ÖNWB) z Vídně.  vý, přímopásový systém), nýtovaná, s dolní  5,00 m, šířkou 13,20 m a délkou 2,20 m. Úlož-
       Nejstarší (první) železniční most byl u Če-  mostovkou,  prostá.  Ukončení  konstrukce  ný práh byl kamenný s výškou 0,50 m. Úložné
       lákovic postaven v roce 1873. V archivu se  kolmé,  ukončení  mostovky  kolmé.  Mostní  kvádry byly kamenné, žula, s výškou 0,60 m.
       dochoval projekt na stavbu prvního mostu  konstrukce dosahovala každá délky 28,26 m,  Rok výstavby 1873, rok opravy 1966.
       se čtyřmi poli o stejném rozpětí 40 m, tvo-  šířky 5,14 m a rozpětí 27,70 m. Hlavní nos-
       řenými  přímopásovým  spojitým  příhrado-  níky  byly  příhradové,  nýtované  s  délkou   Modernizace tratě Lysá nad Labem
       vým nosníkem s dolní mostovkou. Most byl  28,10  m,  výškou  3,68  m,  osově  vzdálené  – Čelákovice
       dokončen v červnu 1873 a provoz vlakové  4,64 m. Příčníky plnostěnné, nýtované s dél-  Rozhodujícím  stavebním  objektem  probí-
       dopravy na nové trati Nymburk – Praha byl  kou 4,62 m, výškou 0,60 m a osově vzdále-  hající modernizace dráhy je most v evidenč-
       zahájen dne 4. října 1873.           né 3,55 m. Podélníky plnostěnné, nýtované   ním  km  6,330  v  Čelákovicích.  S  ohledem
         V letech 1907–1908 byl most zásadním  s  délkou  3,51  m,  výškou  0,41  m  a  osově  na  technický  stav  přesluhujících  mostních
       způsobem rekonstruován. Přestavěny byly  vzdálené 1,80 m. Ztužení bylo podélné dolní  konstrukcí  došlo  ke  kompletní  výměně  vo-
       pilíře, dvě přímá pole byla nahrazena dvě-  hlavních nosníků, příčné příhradové ztužení  dorovné  konstrukce  i  spodní  stavby.  Nový
       ma  prostými  trámovými  poli,  tvořenými  a podélné horní podélníků. Uložení na začát-  most splňuje podplavnou výšku min. 5,25 m
       obloukovými  příhradovými  nýtovanými  ku konstrukce ložisky pohyblivými vahadlo-  (oproti  stávající  výšce  4,80  m)  s  přípravou
       nosníky s dolní mostovkou o délce 50 m.  vými, válcová (3x válec), na konci konstrukce  na výhledové zvýšení na 7 m. V rámci stavby
       Na tato pole navázala na pravém břehu dvě  ložiska ocelová, pevná, vahadlová, stolicová.  nového mostu došlo ke zvýšení nivelity kolejí
       pole inundační, tvořená přímými příhrado-  Rok výroby K 01 (první od Lysé nad Labem   o 1,66 m. Stavba si vyžádala úpravy spodní
       vými nosníky.                        v první koleji) v roce 1925, K 02 (první od  stavby a založení pilířů.
                                            Lysé nad Labem v druhé koleji) v roce 1908,   Postup  prací  byl  rozdělen  do  dvou  etap.
                                            K 03 (druhý od Lysé nad Labem v první ko-  Nejdříve to byla realizace mostního provizo-
                                            leji) v roce 1898 a K 04 (druhý od Lysé nad  ria pro zajištění nepřetržitého provozu vlaků
                                            Labem) v roce 1907. Podle dochovaných zá-  a  následně  výstavba  a  zprovoznění  nového
                                            znamů byly mostní konstrukce v roce 1944  mostu. Mostní provizorium bylo vybudované
                                            opraveny a v roce 1966 obnoveny.    na  nových  základech  založených  na  velko-
                                             Konstrukce mostu přes řečiště Labe (K 05  průměrových pilotách. Provizorní opěry byly
                                            až  K  08)  byly  shodné.  Konstrukce  ocelová,  monolitické a pro provizorní pilíře byla pou-
                                            trámová, prostá, příhradová (svislicový, křivo-  žita  dočasná  podpěrná  konstrukce  PIŽMO.
                                            pásový systém), nýtovaná s dolní mostovkou.  Po vybudování spodní stavby mostního pro-
                                            Ukončení konstrukce kolmé, ukončení mos-  vizoria  došlo  k  příčnému  přesunu  stávající
                                            tovky kolmé. Konstrukce měly délku 51,00 m,  mostní konstrukce v koleji č. 2, po které byl
         Další přestavba proběhla po roce 1923,   šířku  5,22  m,  výšku  ve  střední  části  7,39  provizorně realizován provoz vlakové dopra-
       v souvislosti se zdvoukolejněním tratě. Pi-  m,  rozpětí  50,58  m  a  osovou  vzdálenost   vy v době výstavby nového mostu od 5. ledna
       líře  byly  částečně  rozebrány  a  prodlouže-  3,61 – 4,11 m.Hlavní nosníky byly příhradové,  do 15. září 2021. Ke snesení provizorní most-
       ny, na nich pak byl založen paralelní druhý  nýtované.  Podélníky  byly  plnostěnné,  nýto-  ní konstrukce došlo koncem září a začátkem
       most zcela shodné konstrukce. Ocelový pří-  vané s délkou 3,58 – 4,08 m, výškou 0,41 m  října 2021. Konstrukce provizoria je demon-
       hradový most přes Labe byl tvořen dvěma  a osově vzdálené 1,80 m. Ztužení bylo horní  tována, dočasný násyp za provizorními opě-
       jednokolejnými  mosty.  Mosty  měly  vždy  příčné a podélné hlavních nosníků, podélné  rami  bude  odstraněn  a  betonové  opěry  se
       dvě pole přes řečiště řeky a další dvě pole  dolní hlavních nosníků, příčné příhradové a  vybourají.
       na pravém břehu byly inundační. Pilíře na  podélné horní podélníků. Uložení na začátku   pokračování na str. 23
       oválném půdorysu měly kvádrový obklad.  konstrukce ložisky pohyblivými vahadlovými,
       Stavba druhé koleje si v okolí Čelákovic vy-  válcovými  (3x  válec).  Na  konci  konstrukce
       žádala  rozsáhlejší  práce.  Zvýšená  poloha  byla ložiska ocelová, pevná, vahadlová, sto-
       mostu po předešlé rekonstrukci vyžadovala  licová. Konstrukce mostu nad řečištěm Labe
       vysoký násep i pro druhou kolej. Při stavbě  tak, jak jsme jej do letošního roku znali, byly
       se  zároveň  zvětšovaly  poloměry  oblouků  vyrobeny v roce 1923, rok opravy nezjištěn a
       obou kolejí. Zdvoukolejnění celé tratě bylo  rok obnovy 1966.
       dokončeno v roce 1928.                Pilíře pro původně jednokolejný most byly
         V  roce  1975  začala  elektrizace  tratě  a  vystavěny již s výhledem na budoucí zdvou-
       provoz v elektrické trakci byl zahájen v roce  kolejnění tratě. Pilíř P 01 na pravém břehu
       1976.                                byl kamenný s výškou dříku 3,15 m, šířkou

       22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27