Page 17 - Chytrý zpravodaj - Lysá nad Labem 05/2022
P. 17

Ze života škol

       Výjezd studentů Střední školy designu do Londýna a Cornwallu
       – praktická výuka anglického jazyka a poznávání umění


                          V prvním jarním týd-
                        nu (20. 3. – 26. 3. 2022)
                        studenti  Střední  školy
                        designu v Lysé nad La-
       bem navštívili Velkou Británii. První den nás
       čekala  návštěva  Londýna.  Začali  jsme  pro-
       hlídkou Greenwichského parku s Královskou
       observatoří,  odtud  jsme  měli  skvělý  výhled
       i na moderní architekturu města. Následova-
       la přeprava lodí k Toweru. Odpoledne jsme
       měli možnost si projít Tower Bridge, seznámit
       se s jeho historií i technickým řešením. Dále
       jsme navštívili galerii Tate Modern s expozicí
       moderního  umění.  V podvečer  jsme  přešli
       přes Millenium Bridge do čtvrti The City k ba-
       rokní katedrále sv. Pavla.
         Během  následujících  dnů  jsme  navštívili
       megalitickou  památku  Stonehenge,  univer-
       zitní město Exeter s katedrálou, hrad Tintagel
       Castle, přístavní město Plymouth a národní  obrazy od Leonarda, impresionistů i Vincen-  vali  angličtinu,  sdíleli  své  zážitky  s  domá-
       park  Dartmoor.  Poznávali  jsme  Cornwall  a  ta van Gogha. Odpoledne jsme se projeli na  cími  a  poznávali  každodenní  život  Britů.
       jeho přírodní krásy – útesy nejzazšího jihozá-  obřím vyhlídkovém kole London Eye, odkud  Rodiny je přijaly s otevřeností a laskavostí.
       padního výběžku Land´s End, město Marazin  jsme  viděli  Londýn  jako  na  dlani.  Na  závěr  Vše proběhlo skvěle a za výjimečně krásné-
       s klášterem na ostrově St. Michael´s Mount   jsme zažili rušný provoz londýnského metra a  ho jarního počasí – to nám bylo odměnou
       i ráj surfařů Newquay.               večerní atmosféru na Piccadilly Circus.   za dlouhé čekání a odkládání výjezdu v co-
         Poslední den byl zaměřen opět na pozná-  Velkým přínosem bylo – kromě poznává-  vidových časech.
       vání Londýna. Po prohlídce centra jsme zamí-  ní výtvarného umění, historie a reálií také
       řili do National Gallery. Zde jsme obdivovali  ubytování  studentů  v hostitelských  rodi-   Bc. Jana Dörflová
       mistrovská díla od středověku do 19. století,  nách. Studenti tak denně aktivně uplatňo-  SŠD Lysá nad Labem, p. o.

       Slohovou práci z češtiny psali studenti OA nově na počítači


       Po loňském covidovém roku, kdy maturita                                    Ze zadaných témat si vybírali studenti nej-
       byla osekaná o školní část, kterou si studenti                           častěji vyprávění. Na výběr byla ale také úva-
       mohli zvolit jen dobrovolně, se zkouška do-                              ha, publicistický útvar nebo charakteristika.
       spělosti vrací do svých původních kolejí. Ob-                            Zadání znělo na 250 slov.
       chodní akademie Lysá nad Labem upravila                                    „Myslím  si,  že  maturitní  zkouška  je  dů-
       podmínky pro psaní slohové práce z českého                               ležitá.  Určitě  nám  dá  spoustu  zkušeností
       jazyka, kterou studenti psali tentokrát nově                             do  života.  Největším  problémem  bude  asi
       na počítači.                                                             nervozita a strach, že si u zkoušky na nic ne-
                                                                                vzpomenu. Mám podané přihlášky na Vyso-
                        Maturita  je  běh  na                                   kou školu ekonomickou a vím, že podobné
                       dlouhou  trať  a  velkou                                 zkoušky mě ještě v budoucnu čekají, pokud
                       výzvou  pro  žáky.  Dnes                                 uspěji.“
                       maturant absolvuje dvě                                     Předmět  písemná  a  elektronická  komu-
       povinné zkoušky ve společné státní části –                               nikace se na obchodní akademii vyučuje od
       z češtiny a buď z cizího jazyka, nebo mate-                              prvního ročníku a je klasifikován podle sta-
       matiky. Každá škola má ale ještě svoji profi-                            novených limitů rychlosti a přesnosti psaní
       lovou část. Ta na obchodní akademii zahrnu-                              na klávesnici.
       je písemnou práci a ústní zkoušku z češtiny                                „Nápad propojit praktickou znalost z psa-
       a cizího jazyka v případě, že si nevybral ma-                            ní na klávesnici s písemnou prací z českého
       tematiku ve společné části. Dále v profilové                             jazyka přišel již loni. Kvůli epidemické situaci
       části maturují z dalších odborných předmě-  že se něco pokazí a počítače nepůjdou. Ale   ale neměli žáci povinnost psát slohové prá-
       tů, a to z účetnictví, ekonomie a písemné   nakonec  všechno  proběhlo  bez  problémů.   ce. Věřím, že psaní na počítači, na němž se
       a elektronické komunikace. Obchodní aka-  Jsem ráda, že jsme slohovky psali na počí-  naši žáci zdokonalují každým rokem, ulehčilo
       demie přišla s nápadem, jak usnadnit ale-  tači, protože to bylo rychlejší,“ uvedla matu-  alespoň z části celý proces maturitní zkouš-
       spoň  jednu  část  zkoušky.  Slohovou  práci  rantka Andrea Drahokoupilová a pokračuje:   ky,“ uvedla ředitelka školy Lenka Hrubčíková.
       z češtiny psali studenti na počítači a podle  „Pro mě bylo nejtěžší najít ten první nápad,
       zpětných reakcí se celý proces urychlil.  jak začít. Ale jakmile jsem si napsala první      Mgr. Martin Hošna
         „Nejdřív jsem se dost bála, hlavně toho,  větu, tak už to šlo samo.“                                učitel

                                                                                                               17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22