Page 17 - Chytrý zpravodaj - Lysá nad Labem 05/2022
P. 17
Ze života škol
Výjezd studentů Střední školy designu do Londýna a Cornwallu
– praktická výuka anglického jazyka a poznávání umění
V prvním jarním týd-
nu (20. 3. – 26. 3. 2022)
studenti Střední školy
designu v Lysé nad La-
bem navštívili Velkou Británii. První den nás
čekala návštěva Londýna. Začali jsme pro-
hlídkou Greenwichského parku s Královskou
observatoří, odtud jsme měli skvělý výhled
i na moderní architekturu města. Následova-
la přeprava lodí k Toweru. Odpoledne jsme
měli možnost si projít Tower Bridge, seznámit
se s jeho historií i technickým řešením. Dále
jsme navštívili galerii Tate Modern s expozicí
moderního umění. V podvečer jsme přešli
přes Millenium Bridge do čtvrti The City k ba-
rokní katedrále sv. Pavla.
Během následujících dnů jsme navštívili
megalitickou památku Stonehenge, univer-
zitní město Exeter s katedrálou, hrad Tintagel
Castle, přístavní město Plymouth a národní obrazy od Leonarda, impresionistů i Vincen- vali angličtinu, sdíleli své zážitky s domá-
park Dartmoor. Poznávali jsme Cornwall a ta van Gogha. Odpoledne jsme se projeli na cími a poznávali každodenní život Britů.
jeho přírodní krásy – útesy nejzazšího jihozá- obřím vyhlídkovém kole London Eye, odkud Rodiny je přijaly s otevřeností a laskavostí.
padního výběžku Land´s End, město Marazin jsme viděli Londýn jako na dlani. Na závěr Vše proběhlo skvěle a za výjimečně krásné-
s klášterem na ostrově St. Michael´s Mount jsme zažili rušný provoz londýnského metra a ho jarního počasí – to nám bylo odměnou
i ráj surfařů Newquay. večerní atmosféru na Piccadilly Circus. za dlouhé čekání a odkládání výjezdu v co-
Poslední den byl zaměřen opět na pozná- Velkým přínosem bylo – kromě poznává- vidových časech.
vání Londýna. Po prohlídce centra jsme zamí- ní výtvarného umění, historie a reálií také
řili do National Gallery. Zde jsme obdivovali ubytování studentů v hostitelských rodi- Bc. Jana Dörflová
mistrovská díla od středověku do 19. století, nách. Studenti tak denně aktivně uplatňo- SŠD Lysá nad Labem, p. o.
Slohovou práci z češtiny psali studenti OA nově na počítači
Po loňském covidovém roku, kdy maturita Ze zadaných témat si vybírali studenti nej-
byla osekaná o školní část, kterou si studenti častěji vyprávění. Na výběr byla ale také úva-
mohli zvolit jen dobrovolně, se zkouška do- ha, publicistický útvar nebo charakteristika.
spělosti vrací do svých původních kolejí. Ob- Zadání znělo na 250 slov.
chodní akademie Lysá nad Labem upravila „Myslím si, že maturitní zkouška je dů-
podmínky pro psaní slohové práce z českého ležitá. Určitě nám dá spoustu zkušeností
jazyka, kterou studenti psali tentokrát nově do života. Největším problémem bude asi
na počítači. nervozita a strach, že si u zkoušky na nic ne-
vzpomenu. Mám podané přihlášky na Vyso-
Maturita je běh na kou školu ekonomickou a vím, že podobné
dlouhou trať a velkou zkoušky mě ještě v budoucnu čekají, pokud
výzvou pro žáky. Dnes uspěji.“
maturant absolvuje dvě Předmět písemná a elektronická komu-
povinné zkoušky ve společné státní části – nikace se na obchodní akademii vyučuje od
z češtiny a buď z cizího jazyka, nebo mate- prvního ročníku a je klasifikován podle sta-
matiky. Každá škola má ale ještě svoji profi- novených limitů rychlosti a přesnosti psaní
lovou část. Ta na obchodní akademii zahrnu- na klávesnici.
je písemnou práci a ústní zkoušku z češtiny „Nápad propojit praktickou znalost z psa-
a cizího jazyka v případě, že si nevybral ma- ní na klávesnici s písemnou prací z českého
tematiku ve společné části. Dále v profilové jazyka přišel již loni. Kvůli epidemické situaci
části maturují z dalších odborných předmě- že se něco pokazí a počítače nepůjdou. Ale ale neměli žáci povinnost psát slohové prá-
tů, a to z účetnictví, ekonomie a písemné nakonec všechno proběhlo bez problémů. ce. Věřím, že psaní na počítači, na němž se
a elektronické komunikace. Obchodní aka- Jsem ráda, že jsme slohovky psali na počí- naši žáci zdokonalují každým rokem, ulehčilo
demie přišla s nápadem, jak usnadnit ale- tači, protože to bylo rychlejší,“ uvedla matu- alespoň z části celý proces maturitní zkouš-
spoň jednu část zkoušky. Slohovou práci rantka Andrea Drahokoupilová a pokračuje: ky,“ uvedla ředitelka školy Lenka Hrubčíková.
z češtiny psali studenti na počítači a podle „Pro mě bylo nejtěžší najít ten první nápad,
zpětných reakcí se celý proces urychlil. jak začít. Ale jakmile jsem si napsala první Mgr. Martin Hošna
„Nejdřív jsem se dost bála, hlavně toho, větu, tak už to šlo samo.“ učitel
17