Page 14 - Chytrý Zpravodaj - Lysá nad Labem duiben 2021
P. 14

Ze života škol

       ZUŠ jede i online!

         Není potřeba komentovat, v jaké situaci se  ními texty. Poradí si i s maskami a kostýmy, které     metod své práce, posílili své ICT dovednosti, aby
       my všichni právě nacházíme. Že byly školy a  řeší  –  „co dům dal“.      byli schopni „vysílat“ (jak distanční výuce u nás
       samozřejmě i naše ZUŠ zahnány koronavirem   I výuka hudebních nástrojů online má řadu   v ZUŠce říkáme), jak vymýšlejí další způsoby, jak
       do online prostoru, je také všeobecně známý  omezení  –  nemůžete  dítěti  naladit  nástroj,   děti zaujmout i distančně. Nemenší poklonu si
       fakt. Důležité je, jak se s touhle novou situací  musí to zvládnout samo podle pokynů, nemů-  zaslouží rodiče našich dětí, kteří byli rovněž ze
       popereme.  Dovolte  nám  tedy  nástin  práce  žete mu opravit špatné držení nebo postoj, jen   dne na den pasováni i do role učitelů umělec-
       naší ZUŠ v době distanční.           mu to na dálku ukázat, nemůžete mu pomoci   kých předmětů, a je obdivuhodné, že při nápo-
         Naše škola loni zahájila výuku na dálku už pár  třeba  společnou  hrou.  Bonusem  je  sice  větší   ru školních povinností ještě mají energii udržet
       dní po zahájení karantény, pokud to bylo mož-  samostatnost  dětí,  řada  detailů  však  přes  PC   své děti i u uměleckého vzdělávání.
       né, vyučovali jsme online. Zpočátku především  uniká. Velmi náročná je výuka pěveckých sbo-  Jak dlouho ještě budeme v umělecké ilegali-
       v  hudebním  oboru  a  literárně-dramatickém  rů, orchestrů, komorních souborů – také tady   tě, to neví asi nikdo. Jistě je spousta prací a obo-
       oboru, postupně se přidávaly i další obory, takže  museli vyučující absolutně přestavět svůj způ-  rů, které se mohou přesunout na home office
       můžeme říci, že v letošním školním roce se on-  sob výuky, protože společná hra nebo zpěv přes   bez problémů i natrvalo (i když každému budou
       line vyučuje ve všech oborech, byť ne ve všech  internet jsou v podstatě nemožné. Kolektivním   scházet sociální vazby). O školách a kultuře to
       v plném rozsahu. A když se nad tím zamyslíme,  předmětům ve všech oborech chybí to základ-  však neplatí. Co se totiž v online prostoru a v zá-
       někdy by to ani nebylo úplně žádoucí – vždyť  ní, bez čeho se neobejdou – vzájemný kontakt,   plavě aplikací, softwaru a virtuální reality úplně
       po náročné dopolední online výuce v ZŠ nebo  spolupráce a reakce na ostatní v souboru, sku-  ztrácí, je člověk – v tomto případě dítě, které při
       SŠ či na gymnáziu, chtít po dětech další dvě tři  pině. To se nedá nahradit žádným sebelepším   dálkovém způsobu výuky sedí samo před obra-
       hodiny  soustředění  při  hodinách  výtvarného  softwarem. A to jsou jen zlomky problémů, se   zovkou bez tolik potřebného osobního kontaktu
       nebo  tanečního  oboru  už  by  bylo  příliš.  Pro-  kterými se učitelé a žáci při distančním způsobu   s kamarády a spolužáky. Mladá generace se tak
       to také jsou formy distanční výuky v různých  výuky uměleckých oborů potýkají.  bohužel stává největší obětí koronaviru. Proto
       oborech různé – online hodiny přes nejrůznější   Nám všem také velmi chybí naše společné   chápeme naši práci i jako velkou pomoc pro děti
       aplikace (vyhovující tomu kterému žákovi), po-  setkávání  na  koncertech,  vystoupeních,  mezi-  - u uměleckých oborů zkrátka na chvíli přijdou i
       mocí instruktážních videí, odkazů na zajímavé  oborových představeních, výstavách, které do   na jiné než kovidové myšlenky.
       interprety, umělecké počiny či výstavy, zadávání  vypuknutí epidemie byly běžnou součástí živo-  Pokud  bychom  tedy  chtěli  zhodnotit  dis-
       nové látky např. emailem a následné hodnocení  ta naší školy. Ano, snažíme se i o online koncer-  tanční způsob vyučování v ZUŠ, tak jako mo-
       zaslaných prací nebo videí buď opět písemné,  ty, nemohou však ty skutečné nikdy nahradit,   mentální  vynucená  náhrada  běžné  výuky  –
       nebo např. telefonické. Jsme moc rádi, že tuhle  umělec potřebuje plný sál a diváci zase umělce.   ANO, větší využití možností ICT - ANO, internet
       možnost, jak neztratit s dětmi kontakt a být jim   V žádném případě však nechceme naříkat,   jako doplněk výuky a inspirace – určitě ANO,
       oporou v náročné situaci, díky technice máme.   protože ačkoli je tento způsob fungování ZUŠ   nový směr výuky v ZUŠ – určitě NE!! Chceme
         Jiná věc je, do jaké míry jdou umělecké obory  velmi  náročný  pro  všechny  strany,  naše  děti   s dětmi zažívat krásu uměleckého tvoření naži-
       vyučovat online. O různé kvalitě a problematič-  jsou prostě skvělé!! Protože to i přes obtíže ne-  vo! Snad nám to bude brzy dopřáno…
       nosti připojení není třeba nikoho přesvědčovat.  vzdávají, a my máme stále možnost je i na dálku
       O různých podmínkách žáků v jejich domovech  v jejich úsilí podporovat. Poklonu si zaslouží uči-  Mgr. Vlasta Blažková
       jistě také ne. Nikdo doma nemá taneční sál, tak-  telé za to, jak zvládli radikální a náhlou změnu   ZUŠ F. A. Šporka
       že možnosti, jaké taneční prvky se dají doma
       procvičovat, jsou velmi omezené. Nedají se na-
       cvičovat žádné choreografie, společné už vůbec
       ne. V tanečním oboru se proto věnují přede-
       vším cvikům a prvkům, které nejsou náročné
       na prostor, a také pohybu v přírodě, kde mohou
       velmi rozvinout i vlastní taneční fantazie.
         Nikdo  z  výtvarníků  nemá  doma  materiály,
       veškeré pomůcky, keramickou pec nebo hrn-
       čířský kruh, aby mohl zkoušet všechny výtvarné
       techniky, které jinak v ZUŠ běžně dělá. Učitelé
       nemohou práci dětí průběžně příliš usměrňo-
       vat,  poradit.  Na  druhou  stranu  vymysleli  vý-
       tvarníci spoustu jiného tvoření (např. fotogra-
       fická tvorba), které žáky baví, a nešly by dělat
       hromadně ve škole. I v domácích podmínkách
       vznikají nádherné práce – autoportréty našich
       mladých výtvarníků dokonce tvořily publikum v
       jinak prázdném sále Rudolfina při koncertě Čes-
       ké studentské filharmonie 20. 2. 2021 (https://
       operaplus.cz/koncert-a-prece-se-uci-byl-ve-
       -vsech-ohledech-mimoradny/).
         Literárně-dramatický  obor  se  také  nemůže
       patřičně rozvíjet. Mluvní cvičení jdou přes ob-
       razovku a mikrofon provádět pouze přibližně.
       Pohybový  rozvoj  je  limitován  prostorovými
       možnostmi domácností. Proto se hojně věnují
       tvůrčímu psaní a dramaturgické práci s divadel-

       14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19