Page 14 - Chytrý Zpravodaj - Lysá nad Labem duiben 2021
P. 14
Ze života škol
ZUŠ jede i online!
Není potřeba komentovat, v jaké situaci se ními texty. Poradí si i s maskami a kostýmy, které metod své práce, posílili své ICT dovednosti, aby
my všichni právě nacházíme. Že byly školy a řeší – „co dům dal“. byli schopni „vysílat“ (jak distanční výuce u nás
samozřejmě i naše ZUŠ zahnány koronavirem I výuka hudebních nástrojů online má řadu v ZUŠce říkáme), jak vymýšlejí další způsoby, jak
do online prostoru, je také všeobecně známý omezení – nemůžete dítěti naladit nástroj, děti zaujmout i distančně. Nemenší poklonu si
fakt. Důležité je, jak se s touhle novou situací musí to zvládnout samo podle pokynů, nemů- zaslouží rodiče našich dětí, kteří byli rovněž ze
popereme. Dovolte nám tedy nástin práce žete mu opravit špatné držení nebo postoj, jen dne na den pasováni i do role učitelů umělec-
naší ZUŠ v době distanční. mu to na dálku ukázat, nemůžete mu pomoci kých předmětů, a je obdivuhodné, že při nápo-
Naše škola loni zahájila výuku na dálku už pár třeba společnou hrou. Bonusem je sice větší ru školních povinností ještě mají energii udržet
dní po zahájení karantény, pokud to bylo mož- samostatnost dětí, řada detailů však přes PC své děti i u uměleckého vzdělávání.
né, vyučovali jsme online. Zpočátku především uniká. Velmi náročná je výuka pěveckých sbo- Jak dlouho ještě budeme v umělecké ilegali-
v hudebním oboru a literárně-dramatickém rů, orchestrů, komorních souborů – také tady tě, to neví asi nikdo. Jistě je spousta prací a obo-
oboru, postupně se přidávaly i další obory, takže museli vyučující absolutně přestavět svůj způ- rů, které se mohou přesunout na home office
můžeme říci, že v letošním školním roce se on- sob výuky, protože společná hra nebo zpěv přes bez problémů i natrvalo (i když každému budou
line vyučuje ve všech oborech, byť ne ve všech internet jsou v podstatě nemožné. Kolektivním scházet sociální vazby). O školách a kultuře to
v plném rozsahu. A když se nad tím zamyslíme, předmětům ve všech oborech chybí to základ- však neplatí. Co se totiž v online prostoru a v zá-
někdy by to ani nebylo úplně žádoucí – vždyť ní, bez čeho se neobejdou – vzájemný kontakt, plavě aplikací, softwaru a virtuální reality úplně
po náročné dopolední online výuce v ZŠ nebo spolupráce a reakce na ostatní v souboru, sku- ztrácí, je člověk – v tomto případě dítě, které při
SŠ či na gymnáziu, chtít po dětech další dvě tři pině. To se nedá nahradit žádným sebelepším dálkovém způsobu výuky sedí samo před obra-
hodiny soustředění při hodinách výtvarného softwarem. A to jsou jen zlomky problémů, se zovkou bez tolik potřebného osobního kontaktu
nebo tanečního oboru už by bylo příliš. Pro- kterými se učitelé a žáci při distančním způsobu s kamarády a spolužáky. Mladá generace se tak
to také jsou formy distanční výuky v různých výuky uměleckých oborů potýkají. bohužel stává největší obětí koronaviru. Proto
oborech různé – online hodiny přes nejrůznější Nám všem také velmi chybí naše společné chápeme naši práci i jako velkou pomoc pro děti
aplikace (vyhovující tomu kterému žákovi), po- setkávání na koncertech, vystoupeních, mezi- - u uměleckých oborů zkrátka na chvíli přijdou i
mocí instruktážních videí, odkazů na zajímavé oborových představeních, výstavách, které do na jiné než kovidové myšlenky.
interprety, umělecké počiny či výstavy, zadávání vypuknutí epidemie byly běžnou součástí živo- Pokud bychom tedy chtěli zhodnotit dis-
nové látky např. emailem a následné hodnocení ta naší školy. Ano, snažíme se i o online koncer- tanční způsob vyučování v ZUŠ, tak jako mo-
zaslaných prací nebo videí buď opět písemné, ty, nemohou však ty skutečné nikdy nahradit, mentální vynucená náhrada běžné výuky –
nebo např. telefonické. Jsme moc rádi, že tuhle umělec potřebuje plný sál a diváci zase umělce. ANO, větší využití možností ICT - ANO, internet
možnost, jak neztratit s dětmi kontakt a být jim V žádném případě však nechceme naříkat, jako doplněk výuky a inspirace – určitě ANO,
oporou v náročné situaci, díky technice máme. protože ačkoli je tento způsob fungování ZUŠ nový směr výuky v ZUŠ – určitě NE!! Chceme
Jiná věc je, do jaké míry jdou umělecké obory velmi náročný pro všechny strany, naše děti s dětmi zažívat krásu uměleckého tvoření naži-
vyučovat online. O různé kvalitě a problematič- jsou prostě skvělé!! Protože to i přes obtíže ne- vo! Snad nám to bude brzy dopřáno…
nosti připojení není třeba nikoho přesvědčovat. vzdávají, a my máme stále možnost je i na dálku
O různých podmínkách žáků v jejich domovech v jejich úsilí podporovat. Poklonu si zaslouží uči- Mgr. Vlasta Blažková
jistě také ne. Nikdo doma nemá taneční sál, tak- telé za to, jak zvládli radikální a náhlou změnu ZUŠ F. A. Šporka
že možnosti, jaké taneční prvky se dají doma
procvičovat, jsou velmi omezené. Nedají se na-
cvičovat žádné choreografie, společné už vůbec
ne. V tanečním oboru se proto věnují přede-
vším cvikům a prvkům, které nejsou náročné
na prostor, a také pohybu v přírodě, kde mohou
velmi rozvinout i vlastní taneční fantazie.
Nikdo z výtvarníků nemá doma materiály,
veškeré pomůcky, keramickou pec nebo hrn-
čířský kruh, aby mohl zkoušet všechny výtvarné
techniky, které jinak v ZUŠ běžně dělá. Učitelé
nemohou práci dětí průběžně příliš usměrňo-
vat, poradit. Na druhou stranu vymysleli vý-
tvarníci spoustu jiného tvoření (např. fotogra-
fická tvorba), které žáky baví, a nešly by dělat
hromadně ve škole. I v domácích podmínkách
vznikají nádherné práce – autoportréty našich
mladých výtvarníků dokonce tvořily publikum v
jinak prázdném sále Rudolfina při koncertě Čes-
ké studentské filharmonie 20. 2. 2021 (https://
operaplus.cz/koncert-a-prece-se-uci-byl-ve-
-vsech-ohledech-mimoradny/).
Literárně-dramatický obor se také nemůže
patřičně rozvíjet. Mluvní cvičení jdou přes ob-
razovku a mikrofon provádět pouze přibližně.
Pohybový rozvoj je limitován prostorovými
možnostmi domácností. Proto se hojně věnují
tvůrčímu psaní a dramaturgické práci s divadel-
14