Page 5 - Chytrý zpravodaj - Žatec 10/2025
P. 5

Lidé z radnice                                                       Žatecký zpravodaj 10/2025

       Roman Kotvas: Sociální systém v Žatci funguje, výborné je komunitní plánování
       V sérii rozhovorů Žateckého zpravo- ní. To sdružuje nejen poskytovatele
       daje  postupně  představujeme  jed- služeb sociálních, ale i dalších služeb
       notlivé komise, které se věnují různým  – zaměřených třeba na prevenci nebo
       oblastem veřejného života ve městě.  na rodinu – které s tím souvisí.
       Chceme tím obyvatelům a čtenářům       Komunitní plán je velká pomoc a
       přiblížit činnost komisí a jak se podílejí  fungující systém. Můžeme se pochlu-
       na rozvoji Žatce.                   bit i něčím dalším v sociální oblasti?
         Dnes představujeme Komisi soci-      Co se povedlo, to ovšem není prá-
       ální a zdravotní, v rozhovoru o ní mluví  ce naší komise, ale těch předchozích,
       předseda Roman Kotvas. „My může- je  komunitní  centrum.  To  znamená
       me něco iniciovat, ale bylo by dobré,  otevření  spolkového  a  robotického
       aby lidé sami řekli, co potřebují. Od to-  centra,  které  slouží  k  tomu,  aby  se
       ho tady jsme,“ upozornil například Ro-  tam mohli setkávat občané Žatce. Mo-
       man Kotvas.                         hou využívat tyto prostory na své ak-
         Jak sociální a zdravotní komise fun-  ce, které pak zlepšují celkové soužití.
       guje?                                  Je tedy sociální oblast v Žatci dob-
         Scházíme se přibližně čtyřikrát do   ře pokrytá? Nebo vidíte nějaké nedo-  Chápu, ale můžete to iniciovat. Co
       roka a v mezidobí navštěvujeme po-  statky?                              bude dál?
       skytovatele  sociálních  služeb,  aby-  Podle  mne  je  systém  nastavený   Sociální odbor nebo komunitní plá-
       chom věděli, jak a s čím pracují, jaké   dobře a věci fungují. Každý, kdo má ně- nování mohou pomoci s dalšími kroky,
       mají problémy, s čím bychom jim mohli   jaký problém, neměl by zůstat bez po- záleží, co ti konkrétní lidé budou po-
       pomoci.  Jsme  pomocným  orgánem    moci. V tom město a navazující služby   třebovat. Jako první se mohou sejít
       rady města v sociální oblasti. V Žatci   fungují. Možná by se to dalo rozšířit   ve spolkovém centru, řeknou si, co jim
       je jedna velká věc, a to je komunitní   třeba o podporu rodičů, kteří mají ně-  chybí, co chtějí řešit, jaké mají potře-
       plánování.                                                               by. A podle toho pak můžeme společ-
                                           jaké dítě s handicapem. Aby se mohli
         To je velká výhoda Žatce.         setkávat a předávat si informace.    ně  hledat  řešení.  Něco  může  řešit
         Je to velká výhoda, protože to fun-                                    město,  něco  konkrétní  služba,  něco
       guje. Je to systém v němž se setká-   Sociální a zdravotní komise je po-  jen stát a jeho orgány.
       vají politici, poskytovatelé i uživatelé   radním  orgánem  rady  města.    Vždy začátkem října se koná Den
       sociálních služeb. Komunitní plán má   Schází se čtyřikrát do roka, po-  seniorů, kde se nabízí konkrétní služ-
       svůj rozpočet a komise je od toho, aby   třeby občanů ale řeší i mezi svými   by pro konkrétní skupiny. Vy jako komi-
       jej  radě  dávala  k  odsouhlasení.  To   jednáními.                     se se na něm podílíte?
       jsou jedny peníze. Pak má komise dal-                                       Den  seniorů  nebo  Týden  sociál-
       ší rozpočet, kdy jdou peníze na různé   Podílí se také na činnosti Komu-  ních služeb jsou celostátní akce. My
       akce v oblasti sociální a zdravotní. Žá-  nitního plánu v Žatci a doporuču-  se na nich nepodílíme jako komise, ale
       dosti jdou přes radu města, které do-  je, jak rozdělit peníze určené na do-  často se jich účastníme, protože jsme
       poručujeme, jak s nimi naložit.       tace akcí sociálního a zdravotní-  v tom profesně zapojení díky organi-
                                             ho charakteru.
         Díky setkáním s poskytovateli a uži-                                   zacím, ve kterých pracujeme. Takže ty
       vateli se dá hodně věcí přímo řešit. Pře-  Složení komise: Předseda Roman   zkušenosti můžeme využívat i v práci
       sto, jsou i další cesty, jak lze komisi dá-  Kotvas, tajemnice Lucie Kořáno-  komise.  My  můžeme  něco  iniciovat,
       vat podněty? Je možné vás oslovit, za-  vá, členové Eva Grimeková, Bar-  ale bylo by dobré, aby lidé sami řekli,
       volat, poslat e-mail?                 bora Holasová, Michaela Hradco-    co potřebují. Od toho tady jsme.
                                             vá, Dagmar Kellerová, Jana Pich-
         V každém případě se na nás může                                           A proto se vracím k původnímu té-
       obracet každý občan Žatce. Máme na    narčíková, Andrea Rozsívalová, Pa-  matu, zda se na vás lidé mohou obra-
                                             vel Sieger, Stanislava Žitníková.
       radnici i další partnery včetně sociál-                                  cet. Říkáte, že mohou, ale dělají to sku-
       ního odboru. Lidé mohou využít kte-                                      tečně?
       roukoliv možnost. My jako komise se    To může být modelový příklad, jak    Obracejí se na nás, ale ne nijak čas-
       hlavně orientujeme na lidi, kteří mají  nějaký problém řešit. Vy to můžete ja- to. Ale může to být i tím, že každý má
       nějaké omezení v určité oblasti. Oni  ko komise navrhnout?               svou cestou a těch možností v Žatci
       se na nás mohou obrátit osobně, přes   Můžeme, ale my se nedostaneme k  je celá řada. Nemusí tedy využívat jen
       radnici, e-mailem. Hlavně by ale lidé  datům, nemůžeme oslovit přímo lidi,  naši komisi. Podstatné je, že se k po-
       asi měli vědět o komunitním plánová- kterých se to týká.                 moci dostanou.                Tomáš Kassal
                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10