Page 10 - Chytrý zpravodaj - Studénka 06/2024
P. 10

škola                                         červen 2024

               DEN ZEMĚ 2024 NA I. STUPNI ZŠ SJEDNOCENÍ


               Den Země si připomněli žáci I. stupně ZŠ Sjednocení ně-  Společně  se  žáci
               kolika akcemi, kterými vzdali úctu naší krásné planetě.  1.  až  5.  ročníků
                                                                    vydali  Po  stopě
               Třída  1. A  jej  oslavila  poznáváním  CHKO  Poodří.  Žáci  pitné  vody.  Svůj
               pozorně sledovali dokument zaměřený na život ptactva  zájem   zaměřili
               a dalších živočichů, kteří se zde vyskytují. Ve výtvarné  na  koloběh  vody
               výchově děti namalovaly obrázky plovoucích labutí, kte-  v   přírodě,   ná-
               rými vyzdobily svou třídu. Druháci si vyzkoušeli aktivity  vštěvu  vodojemu
               na 12 stanovištích v prostorách zámecké zahrady. Od-  v  Bílovci  a  pří-
               měnou jim byla medaile a spousta informací o recyklaci  rodovědnou   ex-
               odpadu a zodpovědném chování k životnímu prostředí.  kurzí  k  přehradě
               Žáci  3. A  si  společně  přečetli  zajímavosti  o  naší  Zemi,  v  Kružberku.  Ta
               poté se zaujetím pozorovali dokument, namalovali a ob-  byla velmi zajímavá. Mnozí žáci dosud neměli představu,
               tiskli  obrázek  planety  a  zahráli  hry.  Čtvrťáci  tento  den  kde se bere voda po otočení kohoutku doma i ve škole.
               oslavili společným chystáním snídaně z darů naší příro-  Samotnou přehradní nádrží, její historií a vodní rozlohou
               dy, ze zeleniny, ovoce a ostatních produktů. Malovali pří-  byli překvapeni. O šetření vodou a její ochraně na naší
               rodní obrazce na putovní kamínky, které poté roznesou  planetě si určitě již žáci udělají jasnější představu.
               po  koutech  Studénky.  Páťáci  strávili  čas  jarní  logickou
               únikovou hrou, při které si žáci zopakovali pravidla péče  Učitelé I. stupně
               o naši Zemi a základy recyklace.                     ZŠ Sjednocení


               DEN ZEMĚ NA II. STUPNI ZŠ SJEDNOCENÍ


               Den Země je celosvětově významný svátek, který nám  dává,  a  také
               připomíná, že bychom o naši planetu měli dobře pečo-  to,  jak  může-
               vat. Letos jsme sice vlivem nepříznivého počasí nevyra-  me  jako  spo-
               zili hromadně do Poodří a blízkého okolí sbírat odpadky,  lečnost  příro-
               přesto jsme tento den strávili smysluplnými aktivitami.  du  před  tzv.
                                                                    zelenou  pou-
               Obě šesté třídy se nejprve připravovaly na celostátní sou-  ští chránit.
               těž Souboj čtenářů, její on-line kolo totiž připadlo zrovna
               na tento den. Když žáci vyplnili 25 záludných odpovědí,  Deváťákům
               věnovali pak zbylý čas komentovanému promítání filmu  z  obou  tříd
               Život na naší planetě od přírodopisce a dokumentaristy  byly  nabídnu-
               Davida Attenborougha. Se zatajeným dechem sledovali,  ty  nejrůznější
               jak se naše planeta mění, jak ji mění a přetváří lidstvo  činnosti.  Nej-
               samo. Uvědomili si, jak je důležité chránit přírodu a cho-  prve společně zhlédli dokument o současném celosvěto-
               vat se k ní zodpovědně.                              vém plýtvání jídlem a pak už měli prostor pro svou kreati-
                                                                    vitu. Někdo tvořil z vaty Českou republiku a Afriku, aby ji
               Žáci 7. A oslavili Den Země cyklistickou vyjížďkou do při-  následně zalil a osázel semínky řeřichy – za dva dny se
               lehlé CHKO Poodří – do Bartošovic. Zastavili se na krát-  tyto země krásně zazelenaly. Jiní si přinesli nejrůznější
               ké pozorování „bartošovického moře“ (velkého chovného  odpadky. Kreslili, lepili a zjišťovali, jak dlouho potrvá, než
               rybníku) a v zámecké zahradě si zahráli několik her. Je-  by se v přírodě zcela rozpadly. Někteří malovali s využi-
               jich spolužáci z vedlejší třídy měli naplánované venkovní  tím pet lahví a vlastních obtisků rukou, skupinka chlapců
               i vnitřní činnosti, jejichž cílem bylo, aby děti pochopily, jak  vyráběla trojrozměrný model popelářského vozu. Nechy-
               nutná je ochrana naší planety. K tomu dopomohlo také  běla ani mapa světa, České republiky i Slovenska, vše
               sledování dokumentárního filmu.                      vytvořeno s využitím nejrůznějších prošlých potravin.

               Třída 8. B se zaměřila na zjišťování hodnot ekologické  Speciální třídy slavily různě, vytvářely naučné tabule, pl-
               stopy jednotlivých žáků. Tato aktivita pak vedla k uvažo-  nily úkoly v přírodě i v tělocvičně, soutěžily v přírodověd-
               vání nad důvody, proč jsou rozdíly mezi nimi tak velké.  ném kvízu – prostě si užily „schůzku s přírodou“.
               Ve  skupinových  činnostech  byly  následně  zpracovány
               a představeny návrhy pro snížení ekologické stopy v ob-  Zkrátka je vidět, že letošní Den Země byl pro naše žáky
               lastech dopravy, bydlení, spotřeby a potravin.       opravdu různorodý!

               To žáci z 8. A se věnovali problematice nešetrného vyu-  Kolektiv pedagogů
               žívání palmového oleje. V projektovém vyučování hleda-  ZŠ Sjednocení
               li informace o pěstování palem na plantážích, o úbytku
               pralesních ploch, vlivu na okolní přírodu, biodiverzitu, lidi
               i kulturu. Zjišťovali, do jakých výrobků se palmový olej při-

              10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15