Page 19 - Chytrý Zpravodaj - Studénka červen 2021
P. 19

červen 2021                                        čtenáři

           Němci Andrýsovi, jejichž 2 synové později padli ve válce  ným článkem.)
           na východní frontě. K bytům patřila i velká ovocná zahra-
           da před domem, kterou jsme také užívali. Z okna jsme  Podle Mnichovské dohody byly Studénka i Butovice v zá-
           viděli továrnu, za jasného počasí byly z oken bytu vidět  boru pohraničí, a protože se situace v pohraničí zhoršo-
           Beskydy.  V  zimě  jsme  tam  jezdili  lyžovat  na  Pustevny.  vala, přeletěl otec všechna letadla ze Studénky do vnitro-
           Vzpomínám si, jakou jsem měl radost, když jsem dostal  zemí. Kvůli nebezpečí vstupu polské armády do Těšínska
           velkou koloběžku s brzdou a zvonkem, ale hlavně s drá-  byl jako výkonný pilot předčasně mobilizován. Měli jsme
           těnými koly s nafukovacími pneumatikami. Když jsem do-  rok nové auto zn. Tatra (typ Tatra 57, přezdívaná Hadi-
           stal pravý kopací míč, tak jsem si ho moc neužil, protože  mrška) v luxusním provedení, jako odměnu firmy za svě-
           mi ho vesničtí kluci hned ukradli.                  tový dálkový let. Auto mělo poznávací značku OK TAO,
                                                               což otec s humorem vy-
           Můj  otec  byl  velkým  propagátorem  MLL  (Masarykovy  světloval jako Tatra Auto
           letecké  ligy).  V  hlavě  mi  zůstal  pohled  na  otce,  jak  na  Odměnou.  Auto  bylo
           prkenném  oplocení  mezi  letištěm  a  železnicí  maluje  v luxusním provedení se
           vápnem a velkou štětkou nápis VZDUCH NAŠE MOŘE,  sedadly ze žluté vepřovi-
           čitelný z vlaků.                                    ce,  palubní  deska  a  vo-
                                                               lant byly vínově červené.
           Studénecká  pobočka  MLL,  jíž  byl  otec  spoluzakladate-  Karoserie byla nalakova-
           lem,  měla k  disposici  kluzák.  To  byl  mohutný  dřevěný  ná letecky modrou meta-
           rám, na kterém bylo nahoře připevněno křídlo a pod ním  lízou a vnějšímu vzhledu
           ‚na kozlíku‘ seděl pilot. Vzadu na rámu byla klasická smě-  dominovaly   obrovské
           rovka a výškovka. Kluzák byl vystřelován gumovým la-  chromované  světlomety.
           nem, které napínalo 6 chlapů. To umožňovalo skok přes  Tatínek  naštěstí  naučil
           letiště. Jednou otce přemluvili, aby si také ‚skočil‘. Natáhli  maminku  řídit,  a  tak  na
           dlouhé lano a vystřelili ho velmi vysoko. Když otec viděl,  nic nečekala, naložila do
           že by přistál daleko v poli, provedl bravurní zatáčku a při-  auta  nejdůležitější  věci
           stál zase na letišti. Pak se dozvěděl, že se chlapi dohado-  a vydala se se mnou za otcem do jeho posádky. Tam jí
           vali, zda se s kluzákem dá udělat zatáčka, a tak to vyřešili  však nechtěli říci, kde je polní letiště. A tak se maminka
           tímto způsobem.                                     rozhlédla a podle natažených telefonních drátů se vydala
                                                               do polí. Po chvilce jsme uviděli stíhačky a otec v pilotní
           MLL  také  uspořádala  v  Butovicích  letecký  den.  Kromě  kombinéze nám kráčel naproti.
           vlastní akrobacie na něm měl otec i zábavný program, ve
           kterém učil známou figurku strýce Škrholu létat. V před-  Za války byl otec podle smlouvy zaměstnám v Tatře na
           ním pilotním sedadle dvouplošníku byla usazena velká fi-  Smíchově. Po válce se již k létání nevrátil. Chtěl sice sta-
           gurína, kterou ovládal otec provázky ze svého místa dru-  vět jednomístné letadlo a prodal kvůli tomu i auto, ale po
           hého pilota. S hlasatelem byl domluvený program, který  roce 1948 mu bylo jasné, že plány neuskuteční.”
           komentoval  Škrholovy  pokusy  létat.  Letadlo  se  všelijak
           kymácelo,  při  přistávání  poskakovalo  nebo  při  pokusu  Iva Hoňková
           přistát  se  obrátilo  i  kolečky  nahoru,  což  hlasatel  vtipně  Libor Špůrek
           komentoval a Škrholu káral. (Pozn. aut.: K leteckému dnu
           a činnosti studénecké pobočky MLL se vrátíme samostat-


           CAS 32 TATRA T815


           Opět vám přinášíme další článek prezentující naší jed-  Kabina je čtyřmístná, určená pro přepravu velitele druž-
           notku a vybavení, kterým disponujeme.               stva a tří hasičů.

           Cisternová  automobilová  stříkačka  CAS  32/8200/800  Michal  Weislechner
           Tatra  T815  6x6  je  tzv.  druhovýjezdová.  Díky  kategorii  Marek Šoltés
           jednotky je tímto vozidlem zajišťován výjezd druhého po-
           žárního  družstva.  Cisterna  je  vybavena  příslušenstvím
           potřebným  k  provedení  požárního  zásahu  vodou  nebo
           pěnou z vlastního nebo cizího zdroje při použití nízkého
           tlaku vody. Vzhledem k velkému objemu nádrží s hasicí-
           mi médii, výkonnému čerpacímu zařízení a jízdním vlast-
           nostem je vozidlo používáno zejména pro doplňování zá-
           sahových vozidel při zásazích velkého rozsahu.

           Rok výroby: 1985
           Průměrný roční počet zásahů: 20
           Objem nádrže na vodu: 8 200 l
           Objem nádrže na pěnu: 800 l
                                                                                                                 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24