Page 19 - Chytrý Zpravodaj - Studénka červen 2021
P. 19
červen 2021 čtenáři
Němci Andrýsovi, jejichž 2 synové později padli ve válce ným článkem.)
na východní frontě. K bytům patřila i velká ovocná zahra-
da před domem, kterou jsme také užívali. Z okna jsme Podle Mnichovské dohody byly Studénka i Butovice v zá-
viděli továrnu, za jasného počasí byly z oken bytu vidět boru pohraničí, a protože se situace v pohraničí zhoršo-
Beskydy. V zimě jsme tam jezdili lyžovat na Pustevny. vala, přeletěl otec všechna letadla ze Studénky do vnitro-
Vzpomínám si, jakou jsem měl radost, když jsem dostal zemí. Kvůli nebezpečí vstupu polské armády do Těšínska
velkou koloběžku s brzdou a zvonkem, ale hlavně s drá- byl jako výkonný pilot předčasně mobilizován. Měli jsme
těnými koly s nafukovacími pneumatikami. Když jsem do- rok nové auto zn. Tatra (typ Tatra 57, přezdívaná Hadi-
stal pravý kopací míč, tak jsem si ho moc neužil, protože mrška) v luxusním provedení, jako odměnu firmy za svě-
mi ho vesničtí kluci hned ukradli. tový dálkový let. Auto mělo poznávací značku OK TAO,
což otec s humorem vy-
Můj otec byl velkým propagátorem MLL (Masarykovy světloval jako Tatra Auto
letecké ligy). V hlavě mi zůstal pohled na otce, jak na Odměnou. Auto bylo
prkenném oplocení mezi letištěm a železnicí maluje v luxusním provedení se
vápnem a velkou štětkou nápis VZDUCH NAŠE MOŘE, sedadly ze žluté vepřovi-
čitelný z vlaků. ce, palubní deska a vo-
lant byly vínově červené.
Studénecká pobočka MLL, jíž byl otec spoluzakladate- Karoserie byla nalakova-
lem, měla k disposici kluzák. To byl mohutný dřevěný ná letecky modrou meta-
rám, na kterém bylo nahoře připevněno křídlo a pod ním lízou a vnějšímu vzhledu
‚na kozlíku‘ seděl pilot. Vzadu na rámu byla klasická smě- dominovaly obrovské
rovka a výškovka. Kluzák byl vystřelován gumovým la- chromované světlomety.
nem, které napínalo 6 chlapů. To umožňovalo skok přes Tatínek naštěstí naučil
letiště. Jednou otce přemluvili, aby si také ‚skočil‘. Natáhli maminku řídit, a tak na
dlouhé lano a vystřelili ho velmi vysoko. Když otec viděl, nic nečekala, naložila do
že by přistál daleko v poli, provedl bravurní zatáčku a při- auta nejdůležitější věci
stál zase na letišti. Pak se dozvěděl, že se chlapi dohado- a vydala se se mnou za otcem do jeho posádky. Tam jí
vali, zda se s kluzákem dá udělat zatáčka, a tak to vyřešili však nechtěli říci, kde je polní letiště. A tak se maminka
tímto způsobem. rozhlédla a podle natažených telefonních drátů se vydala
do polí. Po chvilce jsme uviděli stíhačky a otec v pilotní
MLL také uspořádala v Butovicích letecký den. Kromě kombinéze nám kráčel naproti.
vlastní akrobacie na něm měl otec i zábavný program, ve
kterém učil známou figurku strýce Škrholu létat. V před- Za války byl otec podle smlouvy zaměstnám v Tatře na
ním pilotním sedadle dvouplošníku byla usazena velká fi- Smíchově. Po válce se již k létání nevrátil. Chtěl sice sta-
gurína, kterou ovládal otec provázky ze svého místa dru- vět jednomístné letadlo a prodal kvůli tomu i auto, ale po
hého pilota. S hlasatelem byl domluvený program, který roce 1948 mu bylo jasné, že plány neuskuteční.”
komentoval Škrholovy pokusy létat. Letadlo se všelijak
kymácelo, při přistávání poskakovalo nebo při pokusu Iva Hoňková
přistát se obrátilo i kolečky nahoru, což hlasatel vtipně Libor Špůrek
komentoval a Škrholu káral. (Pozn. aut.: K leteckému dnu
a činnosti studénecké pobočky MLL se vrátíme samostat-
CAS 32 TATRA T815
Opět vám přinášíme další článek prezentující naší jed- Kabina je čtyřmístná, určená pro přepravu velitele druž-
notku a vybavení, kterým disponujeme. stva a tří hasičů.
Cisternová automobilová stříkačka CAS 32/8200/800 Michal Weislechner
Tatra T815 6x6 je tzv. druhovýjezdová. Díky kategorii Marek Šoltés
jednotky je tímto vozidlem zajišťován výjezd druhého po-
žárního družstva. Cisterna je vybavena příslušenstvím
potřebným k provedení požárního zásahu vodou nebo
pěnou z vlastního nebo cizího zdroje při použití nízkého
tlaku vody. Vzhledem k velkému objemu nádrží s hasicí-
mi médii, výkonnému čerpacímu zařízení a jízdním vlast-
nostem je vozidlo používáno zejména pro doplňování zá-
sahových vozidel při zásazích velkého rozsahu.
Rok výroby: 1985
Průměrný roční počet zásahů: 20
Objem nádrže na vodu: 8 200 l
Objem nádrže na pěnu: 800 l
19