Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Studénka červen 2021
P. 18

čtenáři                                       červen 2021

                                   slovník  zdobí  nejen  trička  pobavit, ale také jim nabídnout zklidnění a soustředění
                                   a   suvenýry,   které   mají  se  kromě  jízdy  i  na  půvabnou  okolní  krajinu.  Zároveň
                                   turistům  vtipným  způsobem  je  připravována  také  druhá  část  projektu,  kdy  by  měl
                                   připomenout  jejich  návštěvu  cyklostezku doplnit rovněž originální mobiliář designově
                                   zdejšího  regionu,  ale  právě  propojený s nástřiky. Je tedy na co se těšit! Včetně toho,
                                   také  cyklostezky.  Jednou  že  v  dlouhodobém  plánu  je  i  napojení  zmíněné  trasy
                                   z  nich  bude  i  zmíněná  na  další  již  známé  cyklostezky  a  cyklotrasy  vedoucí
                                   nová  trasa,  jež  cyklisty  Moravskoslezským a Olomouckým krajem.
                                   vede  mimo  rušné,  a  tedy
                                   i  nebezpečné  komunikace.  Turistická oblast Poodří
                                   Úkolem nástřiků, které budou  www.poodri.com
                                   zhotoveny   podle   návrhů  FB Cyklostezka Kolem Jeseníku
                                   společnosti  UAX  se  sídlem  www.kolemjeseniku.cz
                                   v  nedalekých  Bernarticích
                                   nad Odrou, je cyklisty nejen


           TAM NAHOŘE JE MÁLO ČASU


           Již dlouhá léta se zabýváme historií výroby letadel Tatra  Vojenském muzeu na Žižkově. Stal se i držitelem dvou
           v  naší  vagonce.  Prvním  plodem  našeho  bádání  je  kni-  národních rekordů, a nakonec jako šéfpilot Ringofferovy
           ha Mezi námi letadly, která se právě připravuje do tisku  letecké továrny ve Studénce i držitelem světového rekor-
           a letos by měla dorazit na pulty knihkupectví. Ač je kni-  du se zde vyvinutým dvoumístným dolnoplošníkem TAT-
           ha adresována dětským čtenářům, její jednotlivé příběhy  RA 101.
           jsou napsány podle skutečných událostí. Kniha vás pře-
           nese do doby před druhou světovou válkou, kdy se v le-  Létání měl jako zálibu, ale přistupoval k ní velmi zodpo-
           teckém oddělení Ringhofferovy Moravskoslezské vozov-  vědně. Jako zkušební pilot ve Vojenském leteckém ústa-
           ky ve Studénce pod vedením šéfkonstruktéra Ing. Karla  vu v Letňanech se snažil získat co nejvíce teoretických
           Tomáše vyráběla letadla, která dosáhla několika světo-  znalostí o aerodynamice a letových vlastnostech letadel.
           vých rekordů.                                        Podle  jednoho  z  kolegů,  se  kterým  jsem  měl  možnost
                                                                mluvit, byl vzorem preciznosti přípravy letu a znalostí pro-
           Kromě  studia  dobových  novinových  článků  a  fotografií,  totypu, který ještě nikdy nevzlétl. Tím si lze vysvětlit, proč
           bádání v archivech a kronikách jsou neocenitelným zdro-  neměl žádnou havárii s letouny, se kterými se jeho kole-
           jem informací vzpomínky pamětníků. Proto jsme byli ve-  gové  potloukli,  nebo  dokonce  zabili.  Jeho  krédem  bylo
           lice rádi, když se nám podařilo vypátrat pana Vladimíra  vyloučit všechna možná nebezpečí, která by mohla na-
           Matěnu, syna šéfpilota naší studénecké továrny Vojtěcha  stat. Pro ta měl připraveny postupy, co a jak dělat. Říkal:
           Matěny. Letos devadesátiletý pan Vladimír velmi ochot-  ‚Tam nahoře je málo času!‘ Jeho příprava začínala již na
           ně poskytl mnoho cenných informací, které dosud nebyly  zemi zjištěním důležitých prvků konstrukce pro chování
           publikovány.  Část  z  nich  jsme  se  rozhodli  ve  zkrácené  letounu při letu, jako byla pevnost a tuhost draku a těži-
           formě zveřejnit i v našem studéneckém zpravodaji. Tak  ště. Přesto byl blízko k ‚vyhoření‘, když si uvědomil, že
           tedy, seznamte se s rotmistrem Vojtěchem Matěnou…    všichni jeho nadřízení i podřízení se ‚potloukli‘.

           „Můj  otec  Vojtěch  Matěna  se  narodil  24.  dubna  1903  Byl  odpůrcem  dvouplošníků  a  říkal:  ‚K  čemu  nám  je
           v Bělovsi u Náchoda. Vyučil se uměleckým zámečníkem  obratnost, když s nimi nikoho nedohoníme. Sundejte mu
           – kovářem. Uměl svařovat v kovářské výhni, tvarovat že-  jedno křídlo a poletí o polovinu rychleji.‘ Po odzkoušení
           lezo a kovat umělecké předměty.                      jedné stíhačky napsal do protokolu: ‚Tento stroj nemůže
                                                                spadnout,  protože  při  letu  střemhlav  na  plný  plyn  letěl
                                            Životním  osudem  450  km/hod.‘  Velitel  si  ho  zavolal  k  raportu,  protože  to
                                            mého    otce   se  se psát do protokolu nesmí. Po zabrání Československa
                                            stalo     letectví.  Hitlerem otec pochopil, když uviděl tohoto velitele v naci-
                                            Když    narukoval  stické uniformě SA.
                                            na  vojnu,  zažádal
                                            si  o  pilotní  výcvik.  V té době Moravskoslezská vagónka zakládala leteckou
                                            To  se  mu  splnilo  továrnu  ve  Studénce  a  hledala  zkušeného  pilota.  Asi
                                            a brzy hrál význač-  v roce 1935 jsme se tedy přestěhovali do Butovic u Stu-
                                            nou roli  v  našem  dénky. Otec se stal šéfpilotem v nově vznikající továrně
                                            vojenském   letec-  na letadla. Dostal vysoký plat, takže hypotéku na dom-
                                            tví.  Jako  vojenský  ku ve Kbelích rychle splácel. Dva byty v domku pronajal
                                            pilot  se  zúčastňo-  svým  kolegům.  Od  šéfkonstruktéra  Ing.  Karla  Tomáše
                                            val  mezinárodních  až po dílenské mistry byl kolektiv celý český, takže jsme
                                            soutěží  a  s  třemi  s rodinami vytvořili v Butovicích českou menšinu.
                                            kolegy  získal  zla-
                                            tou  medaili,  která  V Butovicích jsme bydleli v dlouhé dvoupatrové budově
                                            je exponátem ve  zvané Parlament v 3pokojovém bytě. Naproti nám bydleli

          18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23