Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Studénka červen 2021
P. 18
čtenáři červen 2021
slovník zdobí nejen trička pobavit, ale také jim nabídnout zklidnění a soustředění
a suvenýry, které mají se kromě jízdy i na půvabnou okolní krajinu. Zároveň
turistům vtipným způsobem je připravována také druhá část projektu, kdy by měl
připomenout jejich návštěvu cyklostezku doplnit rovněž originální mobiliář designově
zdejšího regionu, ale právě propojený s nástřiky. Je tedy na co se těšit! Včetně toho,
také cyklostezky. Jednou že v dlouhodobém plánu je i napojení zmíněné trasy
z nich bude i zmíněná na další již známé cyklostezky a cyklotrasy vedoucí
nová trasa, jež cyklisty Moravskoslezským a Olomouckým krajem.
vede mimo rušné, a tedy
i nebezpečné komunikace. Turistická oblast Poodří
Úkolem nástřiků, které budou www.poodri.com
zhotoveny podle návrhů FB Cyklostezka Kolem Jeseníku
společnosti UAX se sídlem www.kolemjeseniku.cz
v nedalekých Bernarticích
nad Odrou, je cyklisty nejen
TAM NAHOŘE JE MÁLO ČASU
Již dlouhá léta se zabýváme historií výroby letadel Tatra Vojenském muzeu na Žižkově. Stal se i držitelem dvou
v naší vagonce. Prvním plodem našeho bádání je kni- národních rekordů, a nakonec jako šéfpilot Ringofferovy
ha Mezi námi letadly, která se právě připravuje do tisku letecké továrny ve Studénce i držitelem světového rekor-
a letos by měla dorazit na pulty knihkupectví. Ač je kni- du se zde vyvinutým dvoumístným dolnoplošníkem TAT-
ha adresována dětským čtenářům, její jednotlivé příběhy RA 101.
jsou napsány podle skutečných událostí. Kniha vás pře-
nese do doby před druhou světovou válkou, kdy se v le- Létání měl jako zálibu, ale přistupoval k ní velmi zodpo-
teckém oddělení Ringhofferovy Moravskoslezské vozov- vědně. Jako zkušební pilot ve Vojenském leteckém ústa-
ky ve Studénce pod vedením šéfkonstruktéra Ing. Karla vu v Letňanech se snažil získat co nejvíce teoretických
Tomáše vyráběla letadla, která dosáhla několika světo- znalostí o aerodynamice a letových vlastnostech letadel.
vých rekordů. Podle jednoho z kolegů, se kterým jsem měl možnost
mluvit, byl vzorem preciznosti přípravy letu a znalostí pro-
Kromě studia dobových novinových článků a fotografií, totypu, který ještě nikdy nevzlétl. Tím si lze vysvětlit, proč
bádání v archivech a kronikách jsou neocenitelným zdro- neměl žádnou havárii s letouny, se kterými se jeho kole-
jem informací vzpomínky pamětníků. Proto jsme byli ve- gové potloukli, nebo dokonce zabili. Jeho krédem bylo
lice rádi, když se nám podařilo vypátrat pana Vladimíra vyloučit všechna možná nebezpečí, která by mohla na-
Matěnu, syna šéfpilota naší studénecké továrny Vojtěcha stat. Pro ta měl připraveny postupy, co a jak dělat. Říkal:
Matěny. Letos devadesátiletý pan Vladimír velmi ochot- ‚Tam nahoře je málo času!‘ Jeho příprava začínala již na
ně poskytl mnoho cenných informací, které dosud nebyly zemi zjištěním důležitých prvků konstrukce pro chování
publikovány. Část z nich jsme se rozhodli ve zkrácené letounu při letu, jako byla pevnost a tuhost draku a těži-
formě zveřejnit i v našem studéneckém zpravodaji. Tak ště. Přesto byl blízko k ‚vyhoření‘, když si uvědomil, že
tedy, seznamte se s rotmistrem Vojtěchem Matěnou… všichni jeho nadřízení i podřízení se ‚potloukli‘.
„Můj otec Vojtěch Matěna se narodil 24. dubna 1903 Byl odpůrcem dvouplošníků a říkal: ‚K čemu nám je
v Bělovsi u Náchoda. Vyučil se uměleckým zámečníkem obratnost, když s nimi nikoho nedohoníme. Sundejte mu
– kovářem. Uměl svařovat v kovářské výhni, tvarovat že- jedno křídlo a poletí o polovinu rychleji.‘ Po odzkoušení
lezo a kovat umělecké předměty. jedné stíhačky napsal do protokolu: ‚Tento stroj nemůže
spadnout, protože při letu střemhlav na plný plyn letěl
Životním osudem 450 km/hod.‘ Velitel si ho zavolal k raportu, protože to
mého otce se se psát do protokolu nesmí. Po zabrání Československa
stalo letectví. Hitlerem otec pochopil, když uviděl tohoto velitele v naci-
Když narukoval stické uniformě SA.
na vojnu, zažádal
si o pilotní výcvik. V té době Moravskoslezská vagónka zakládala leteckou
To se mu splnilo továrnu ve Studénce a hledala zkušeného pilota. Asi
a brzy hrál význač- v roce 1935 jsme se tedy přestěhovali do Butovic u Stu-
nou roli v našem dénky. Otec se stal šéfpilotem v nově vznikající továrně
vojenském letec- na letadla. Dostal vysoký plat, takže hypotéku na dom-
tví. Jako vojenský ku ve Kbelích rychle splácel. Dva byty v domku pronajal
pilot se zúčastňo- svým kolegům. Od šéfkonstruktéra Ing. Karla Tomáše
val mezinárodních až po dílenské mistry byl kolektiv celý český, takže jsme
soutěží a s třemi s rodinami vytvořili v Butovicích českou menšinu.
kolegy získal zla-
tou medaili, která V Butovicích jsme bydleli v dlouhé dvoupatrové budově
je exponátem ve zvané Parlament v 3pokojovém bytě. Naproti nám bydleli
18