Page 14 - Chytrý zpravodaj - Most 01 2022
P. 14

14     AKTUALITY                                                                      ROČNÍK 23 / ČÍSLO 1 / LEDEN 2022
                                                                                                          listy.mesto-most.cz

       Vědci zkoumali hmyz a další                                Podpora cizích jazyků na

       „havěť“ na rekultivacích                                   4. ZŠ v Mostě

                                                                  Na 4. ZŠ v Mostě podporují učitele, kteří se chtějí vzdělávat
         Na různě starých polích vytvoře-  K nejpočetněji zastoupeným pat-
       ných na vnitřních výsypkách lomu   řili pavouci, dále střevlíkovití a drab-  v oblasti cizích jazyků
       Vršany zkoumali vědci z Univerzity   číkovití brouci, dále stejnonozí korýši             příklad dobré praxe pro národní kon-
       J. E. Purkyně, Výzkumného ústavu   a mnohonožky. „Předběžně můžeme                       ferenci Schoolink, které se na začátku
       rostlinné  výroby,  v.v.i.  a  Univer-  shrnout,  že  v  nasbíraném  materi-             prosince  2021  zúčastnili  zástupci
       zity  Karlovy  v  letošním  roce  bez-  álu se vyskytovalo i relativně velké             školy. V části Inspirace ze škol byl od-
       obratlé predátory a další členovce.   množství druhů, které rozhodně ne-                 vysílán spot, který se natáčel přímo na
       Zajímali se především o nová spole-  patří  k  charakteristickým  obyvate-               4. ZŠ,“ uvedl Melich.
       čenstva hmyzu a členovců na rekul-  lům polí. Mnohé z těchto druhů jsou                    „Projekt  Erasmus+  hodnotíme
       tivacích různého stáří. Zabývali se   v  České  republice  na  ústupu.  Jako             jako  velmi  přínosný.  Pomáhá  od-
       zejména jejich druhovou bohatostí.   příklad lze jmenovat velký druh pa-  Škola se zapojila do programu Eras-  bourat u žáků 1. stupně strach ko-
       Během  výzkumu  pracovníci  nara-  vouka skálovku velkou, jehož výskyt   mus+,  který  umožňuje  učitelům   munikovat  v  cizím  jazyce.  Díky
       zili hned na několik druhů, které se     je v těžebních oblastech severozá-  vzdělávat se v zahraničí. Ve dvoule-  projektům, jako je například eTwin-
       v  České  republice  vyskytují  po-  padních Čech známý jen z několika   tém programu, který se vlivem covi-  ning, žáci komunikují se svými vrs-
       měrně vzácně.                těžbou  kamene  nebo  uhlí  naruše-  dové situace musel prodloužit na tři   tevníky napříč různými státy EU, píší
         Rozmanitost druhů bezobratlých   ných lokalit, na okolních stepních lo-  roky, se realizovaly jazykové a meto-  si spolu, spojují se přes videokon-
       je pro budoucí krajinu velmi důležitá.   kalitách je výskyt rovněž ojedinělý.   dické kurzy v Irsku, na Maltě a v Ně-  ference, píši si společně na interak-
       Na polích především napomáhají re-  Vzácné prvky teplomilné fauny byly   mecku. Informoval o tom Jakub Me-  tivní online nástěnky a podobně. Na
       gulovat  populace  škůdců  plodin    zjištěny  i  mezi  dalšími  skupinami   lich, zástupce ředitele školy.  konci října jsme realizovali projek-
       a plevelů nebo zajišťují opylování.   bezobratlých živočichů, které nejsou   Učitelé  získali  nové  metodické   tový den, který byl zaměřený právě
       Hmyz a další bezobratlé živočichy   zatím zpracovávány. Například jde   zkušenosti, vzdělávali se v němec-  na státy, ve kterých se učitelé vzdělá-
       vědci chytali do padacích pastí, které   o druh drabčíkovitého brouka s jen   kém a anglickém jazyce, naučili se   vali. Na jeden den se třídy přeměnily
       umístili na rekultivace. „Představte si   velmi lokálním výskytem v okolí. Po-  v  oblasti  informačních  technolo-  na maltské, německé a irské. Uči-
       nádobky s hladkými plastovými stě-  zorována byla například i nápadná,   gií pracovat s výukovými programy   telé si předávají zkušenosti v rámci
       nami  zamezujícími  úniku  bezob-  u nás ale velmi vzácná kutilka dlou-  a  aplikacemi.  Zároveň  komuniko-  vzájemných hospitací, náslechových
       ratlých pohybujících se po povrchu   horetka krátkokřídlá, zbarvením nej-  vali v daném jazyce, rozšiřovali svoji   hodin nebo pro sebe navzájem rea-
       půdy. Konzervační tekutinou je pro-  více připomínající vosu,“ doplnil Mi-  slovní zásobu a navázali spolupráce   lizují vzdělávací semináře. Do bu-
       pylenglykol, konzervant šetrný k ži-  chal Holec. Studie stále ještě probíhá     v oblasti přeshraniční spolupráce.  doucna bychom na úspěšný projekt
       votnímu prostředí. Ústí pastí je opat-  a v budoucnu by měla přinést po-  „Díky programu Erasmus+ se naší   chtěli navázat a znovu se zapojit,“
       řeno síťkou, která zamezuje vniknutí   znatky i o dalších skupinách bezob-  škole  podařilo  zapojit  do  projektu   uzavírá Jakub Melich.   (vn)
       obratlovců,“  popsal  odchyt  zkou-  ratlých, využívajících nově vzniklé   MenSI (Mentoring for School Impro-
       maných vzorků Michal Holec z Fa-  plochy  orné  půdy  na  rekultivova-  vement), kde vzdělává a předává zku-
       kulty životního prostředí Univerzity     ných výsypkách společnosti Vršan-  šenosti (mentoring) menším školám
       J. E. Purkyně.               ská uhelná.                   v republice. Škola byla vybrána i jako

       Projekt Signály zavítal do základních škol


       a nízkoprahových zařízení


       Hudba léčí, hudba spojuje – i takový   dětem,“  uvedla  Tereza  Svačinová,   využívání hudby v náročných situ-  prostor  objevit  své  dovednosti,  ni-
       podtitul by mohla mít akce Vánoční   manažerka projektu Signály.  acích jako terapeutický prvek, který   kdo je nehodnotil a nerozděloval na
       hudbohraní, která byla uspořádána   Společně s Djembe (africký bu-  pomáhá navrátit se do psychického   hodné a zlobivé. Velmi mě překva-
       společně  se  vzdělávacím  progra-  ben) a Caxixi (perkusní nástroj) tak   stavu  umožňujícího  efektivnější   pilo, jak rychle byly děti schopné na-
       mem mezinárodního festivalu Mladí   děti  za  hodinu  mohly  procestovat   učení,“ doplnila Tereza Svačinová.  učit se text k jednotlivým písním a jak
       ladí jazz s názvem „Mladí ladí dě-  celý svět a přitom si zazpívat, za-  „Akci hodnotím velmi pozitivně.   rychle je dokázaly doplnit tancem.
       tem“ ve dvou mosteckých základ-  tančit a dozvědět se spoustu zajíma-  ’Mladí  ladí  dětem’  opravdu  moc   Celý koncept Mladí ladí dětem je za
       ních školách, v Nízkoprahovém za-  vého. Hudební workshop zaujal děti   dobře ví, co dělají a k čemu daná věc   mě totálně nadčasový a respektující,“
       řízení  pro  děti  a  mládež  Sovička     i učitele svou promyšlenou metodi-  má sloužit. Bylo krásné pozorovat,   shrnula program koordinátorka regio-
       a v Klubu národnostních menšin.  kou na velmi vysoké úrovni.   jak dokáže hudba spojovat všechny   nální platformy projektu Signály Mar-
         „Ve znevýhodněných lokalitách   „Hudba je nejen terapeutický ná-  bez  rozdílu.  Všechny  děti  dostaly   tina Koplová.   (vn)
       jsou  omezené  možnosti  a  příleži-  stroj,  ale  je  také  univerzálním  ja-
       tosti. Proto jsme se rozhodli právě   zykem.  V  průběhu  workshopu  se
       dětem z těchto lokalit, ale nejen jim,   ukázalo, že když se děti dobře cítí
       zpříjemnit předvánoční čas hudeb-  a aktivity je baví, tak mnohem lépe
       ním  workshopem  pod  taktovkou   spolupracují. Po vzoru zahraničních
       vzdělávacího programu Mladí ladí   studií i praxe bychom chtěli podpořit

        Projekt Signály – kdo jsme?

        Cílem projektu Signály je včasné rozpoznání dětí, které jsou v těž-
        ké situaci. Spolu s ministerstvy a dalšími experty jsme vytvořili kar-
        tu KID, pomůcku pro každého, kdo přichází s dětmi do každoden-
        ního kontaktu. Díky ní rozpozná lékař či učitel dítě, které potřebuje
        pomoci, a dokáže mu ji v daném regionu rychle a efektivně zajistit.
        Karta pomůže sladit postupy napříč obory.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19