Page 14 - Chytrý zpravodaj - Most 01 2022
P. 14
14 AKTUALITY ROČNÍK 23 / ČÍSLO 1 / LEDEN 2022
listy.mesto-most.cz
Vědci zkoumali hmyz a další Podpora cizích jazyků na
„havěť“ na rekultivacích 4. ZŠ v Mostě
Na 4. ZŠ v Mostě podporují učitele, kteří se chtějí vzdělávat
Na různě starých polích vytvoře- K nejpočetněji zastoupeným pat-
ných na vnitřních výsypkách lomu řili pavouci, dále střevlíkovití a drab- v oblasti cizích jazyků
Vršany zkoumali vědci z Univerzity číkovití brouci, dále stejnonozí korýši příklad dobré praxe pro národní kon-
J. E. Purkyně, Výzkumného ústavu a mnohonožky. „Předběžně můžeme ferenci Schoolink, které se na začátku
rostlinné výroby, v.v.i. a Univer- shrnout, že v nasbíraném materi- prosince 2021 zúčastnili zástupci
zity Karlovy v letošním roce bez- álu se vyskytovalo i relativně velké školy. V části Inspirace ze škol byl od-
obratlé predátory a další členovce. množství druhů, které rozhodně ne- vysílán spot, který se natáčel přímo na
Zajímali se především o nová spole- patří k charakteristickým obyvate- 4. ZŠ,“ uvedl Melich.
čenstva hmyzu a členovců na rekul- lům polí. Mnohé z těchto druhů jsou „Projekt Erasmus+ hodnotíme
tivacích různého stáří. Zabývali se v České republice na ústupu. Jako jako velmi přínosný. Pomáhá od-
zejména jejich druhovou bohatostí. příklad lze jmenovat velký druh pa- Škola se zapojila do programu Eras- bourat u žáků 1. stupně strach ko-
Během výzkumu pracovníci nara- vouka skálovku velkou, jehož výskyt mus+, který umožňuje učitelům munikovat v cizím jazyce. Díky
zili hned na několik druhů, které se je v těžebních oblastech severozá- vzdělávat se v zahraničí. Ve dvoule- projektům, jako je například eTwin-
v České republice vyskytují po- padních Čech známý jen z několika tém programu, který se vlivem covi- ning, žáci komunikují se svými vrs-
měrně vzácně. těžbou kamene nebo uhlí naruše- dové situace musel prodloužit na tři tevníky napříč různými státy EU, píší
Rozmanitost druhů bezobratlých ných lokalit, na okolních stepních lo- roky, se realizovaly jazykové a meto- si spolu, spojují se přes videokon-
je pro budoucí krajinu velmi důležitá. kalitách je výskyt rovněž ojedinělý. dické kurzy v Irsku, na Maltě a v Ně- ference, píši si společně na interak-
Na polích především napomáhají re- Vzácné prvky teplomilné fauny byly mecku. Informoval o tom Jakub Me- tivní online nástěnky a podobně. Na
gulovat populace škůdců plodin zjištěny i mezi dalšími skupinami lich, zástupce ředitele školy. konci října jsme realizovali projek-
a plevelů nebo zajišťují opylování. bezobratlých živočichů, které nejsou Učitelé získali nové metodické tový den, který byl zaměřený právě
Hmyz a další bezobratlé živočichy zatím zpracovávány. Například jde zkušenosti, vzdělávali se v němec- na státy, ve kterých se učitelé vzdělá-
vědci chytali do padacích pastí, které o druh drabčíkovitého brouka s jen kém a anglickém jazyce, naučili se vali. Na jeden den se třídy přeměnily
umístili na rekultivace. „Představte si velmi lokálním výskytem v okolí. Po- v oblasti informačních technolo- na maltské, německé a irské. Uči-
nádobky s hladkými plastovými stě- zorována byla například i nápadná, gií pracovat s výukovými programy telé si předávají zkušenosti v rámci
nami zamezujícími úniku bezob- u nás ale velmi vzácná kutilka dlou- a aplikacemi. Zároveň komuniko- vzájemných hospitací, náslechových
ratlých pohybujících se po povrchu horetka krátkokřídlá, zbarvením nej- vali v daném jazyce, rozšiřovali svoji hodin nebo pro sebe navzájem rea-
půdy. Konzervační tekutinou je pro- více připomínající vosu,“ doplnil Mi- slovní zásobu a navázali spolupráce lizují vzdělávací semináře. Do bu-
pylenglykol, konzervant šetrný k ži- chal Holec. Studie stále ještě probíhá v oblasti přeshraniční spolupráce. doucna bychom na úspěšný projekt
votnímu prostředí. Ústí pastí je opat- a v budoucnu by měla přinést po- „Díky programu Erasmus+ se naší chtěli navázat a znovu se zapojit,“
řeno síťkou, která zamezuje vniknutí znatky i o dalších skupinách bezob- škole podařilo zapojit do projektu uzavírá Jakub Melich. (vn)
obratlovců,“ popsal odchyt zkou- ratlých, využívajících nově vzniklé MenSI (Mentoring for School Impro-
maných vzorků Michal Holec z Fa- plochy orné půdy na rekultivova- vement), kde vzdělává a předává zku-
kulty životního prostředí Univerzity ných výsypkách společnosti Vršan- šenosti (mentoring) menším školám
J. E. Purkyně. ská uhelná. v republice. Škola byla vybrána i jako
Projekt Signály zavítal do základních škol
a nízkoprahových zařízení
Hudba léčí, hudba spojuje – i takový dětem,“ uvedla Tereza Svačinová, využívání hudby v náročných situ- prostor objevit své dovednosti, ni-
podtitul by mohla mít akce Vánoční manažerka projektu Signály. acích jako terapeutický prvek, který kdo je nehodnotil a nerozděloval na
hudbohraní, která byla uspořádána Společně s Djembe (africký bu- pomáhá navrátit se do psychického hodné a zlobivé. Velmi mě překva-
společně se vzdělávacím progra- ben) a Caxixi (perkusní nástroj) tak stavu umožňujícího efektivnější pilo, jak rychle byly děti schopné na-
mem mezinárodního festivalu Mladí děti za hodinu mohly procestovat učení,“ doplnila Tereza Svačinová. učit se text k jednotlivým písním a jak
ladí jazz s názvem „Mladí ladí dě- celý svět a přitom si zazpívat, za- „Akci hodnotím velmi pozitivně. rychle je dokázaly doplnit tancem.
tem“ ve dvou mosteckých základ- tančit a dozvědět se spoustu zajíma- ’Mladí ladí dětem’ opravdu moc Celý koncept Mladí ladí dětem je za
ních školách, v Nízkoprahovém za- vého. Hudební workshop zaujal děti dobře ví, co dělají a k čemu daná věc mě totálně nadčasový a respektující,“
řízení pro děti a mládež Sovička i učitele svou promyšlenou metodi- má sloužit. Bylo krásné pozorovat, shrnula program koordinátorka regio-
a v Klubu národnostních menšin. kou na velmi vysoké úrovni. jak dokáže hudba spojovat všechny nální platformy projektu Signály Mar-
„Ve znevýhodněných lokalitách „Hudba je nejen terapeutický ná- bez rozdílu. Všechny děti dostaly tina Koplová. (vn)
jsou omezené možnosti a příleži- stroj, ale je také univerzálním ja-
tosti. Proto jsme se rozhodli právě zykem. V průběhu workshopu se
dětem z těchto lokalit, ale nejen jim, ukázalo, že když se děti dobře cítí
zpříjemnit předvánoční čas hudeb- a aktivity je baví, tak mnohem lépe
ním workshopem pod taktovkou spolupracují. Po vzoru zahraničních
vzdělávacího programu Mladí ladí studií i praxe bychom chtěli podpořit
Projekt Signály – kdo jsme?
Cílem projektu Signály je včasné rozpoznání dětí, které jsou v těž-
ké situaci. Spolu s ministerstvy a dalšími experty jsme vytvořili kar-
tu KID, pomůcku pro každého, kdo přichází s dětmi do každoden-
ního kontaktu. Díky ní rozpozná lékař či učitel dítě, které potřebuje
pomoci, a dokáže mu ji v daném regionu rychle a efektivně zajistit.
Karta pomůže sladit postupy napříč obory.