Page 12 - Chytrý zpravodaj - Most 01 2022
P. 12

12    KULTURA                                                                        ROČNÍK 23 / ČÍSLO 1 / LEDEN 2022
                                                                                                          listy.mesto-most.cz
       Černovlasý štíhlý sportovní typ a elegán –



       – Martin Stropnický (19. prosince 1956)


                                                                  šestačtyřiceti lety. „Dostal jsem plat
       ZAČÍNALI V MOSTECKÉM DIVADLE                               900 korun měsíčně, zaplatil pětistovku
                                                                  za hornickou svobodárnu a zbyly mi
         Tehdejší idol dívek, štíhlý, rame-  Tomeček v seriálu Kriminálka Anděl.   čtyři stovky, tedy sto korun na týden…“
       natý a vysoký, se začal pravidelně na   Vykonával také vedoucí funkci v Di-  V  Mostě  byl  mladý  herec  obsa-
       plátně i na obrazovce objevovat už   vadle na Vinohradech, byl zde umě-  zen do hlavní role představení Valen-
       od poloviny sedmdesátých let. Spor-  leckým ředitelem (2003–2012).  tin a Valentina (premiéra 7. listopadu
       tovní typ s ostře řezaným obličejem                        1975), pak jej ale nahradil Stanislav
       a nesporným hereckým talentem do-  V Mostě hrál v sezóně 1975/76,   Oubram. Rozhodla zkušenost či větší
       stal  už  v  pětadvaceti  letech  hlavní   ve věku 18 a 19 let.  zásluhy?
       roli v televizním seriálu Poručík Petr   Na severu Čech strávil jednu se-  „V  té  době  jsem  měl  už  za  se-
       (1981), dnes již skoro zapomenutém,   zónu. Přišel coby mladíček a absol-  bou jeden film a tak se patrně stalo,
       ale nakonec se na něj při reprízování   vent Gymnázia Jana Nerudy v Praze   že jsem byl obsazen do hlavní role.
       také dostalo. Martin Stropnický poz-  (podobně  jako  před  ním  třeba  Vít   Valentin a Valentina byl sovětský kus,
       ději ztvárnil třeba hlavní roli ve filmu   Olmer)  do  mostecké  herecké  elév-  taková slátanina a la Romeo a Julie
       Kariéra (1984) podle předlohy litví-  ské školy ke dni 1. září 1975. Poté,   z paneláku. Režíroval to Karel Lhota,
       novského  spisovatele  Jiřího  Švejdy     co předtím napoprvé nebyl přijat na   který se rozhodl asi po třech týdnech
       a stal se mladým šumavským chasní-  DAMU.                  zkoušení, že mě musí přeobsadit. Prý
       kem Vendelínem Malinou v prvním   „Ač jsem v talentových zkouškách   to  „nešlo  přes  rampu“.  Nevím  co,
       díle Cirkusu Humberto.       byl ze všech uchazečů druhý, přijat   ale vím jen to, že „přes rampu“ ne-
                                                                  šla od začátku zkoušek z jeho strany
                                                                  žádná zásadní negativní připomínka.
                                                                  Byla to pro mě rána, pro koho by ne-
                                                                  byla,“ vybavuje si Martin Stropnický.
                                                                  Ve jmenované hře se objevil alespoň
                                                                  v malé roli (Prolog a epilog). A pak
                                                                  přišel další úder osudu.
                                                                    „Rozešla  se  se  mnou  má  dlou-
                                                                  holetá gymnaziální láska. Bylo toho   Titulní role v Cyranovi
                                                                  tehdy na mě až dost, ale nějak jsem to   Archiv Divadla na Vinohradech, Viktor
                                                                  ustál. V osmnácti, v tehdy neutěšeném   Kronbauer, 2011
                                                                  Mostě, bez peněz a s poslední mož-  na zájezdy, a zatímco ostatní v au-
                                                                  ností zkusit to na DAMU ještě jednou.   tobuse pospávali, hráli karty nebo se
                                                                  A když znovu nebudu přijat? Jasná bu-  jinak  bavili,  Martin,  kterého  zají-
                                                                  doucnost: dva roky vojny, nejspíš ně-  mali cizí jazyky, a pracoval na sobě,
                                                                  kde na východě Slovenska… Naštěstí   se učil slovíčka. Byl přirozeně inteli-
                                                                  jsem potkal v mosteckém souboru pár   gentní a oplýval různými talenty. Ten
                                                                  skvělých lidí a velmi dobrých herců.   herecký tehdejší vedení divadla bohu-
                                                                  Někteří sem byli v normalizaci jaksi   žel nerozpoznalo, nedalo mu žádnou
                                                                  odloženi. Například Ema Černá. Ta   velkou příležitost. Necítil se v Mostě
       Dalskabáty hříšná ves aneb Zapomenutý čert, M. Stropnický vzadu.   mi pomohla snad nejvíc, lidsky i s pří-  dobře. Navigovali jsme ho proto, aby
                                           Archiv MDM, 1976, Jiří Baláš
                                                                  pravou na přijímačky. Ale těch fajn   se přihlásil na školu. Učinil tak a na-
         Často byl obsazován do pohádek   jsem nebyl. Z kádrových důvodů. Můj   lidí bylo víc. Naštěstí.   startoval  tím  jiný  život,  ve  kterém
       („nehrál  jsem  prince,  ale  Honzy“).   otec nebyl zbabělec a veřejně odsou-  Svízelnou finanční situaci, kdy jsem   mohl na nepříjemné angažmá v Mostě
       Byl však všestranným hercem, a ne-  dil sovětskou invazi v roce 1968, byť   neměl ani na autobus do Prahy a ro-  zapomenout. Leč nezapomněl – když
       jen divadelním. Působil v Městských   to pochopitelně mělo pro celou ro-  diče mě neměli z čeho podporovat,   se potkáme, vždycky se ke mně velmi
       divadlech  pražských  (1980–87),     dinu  neblahé  následky.  Na  DAMU   jsem vyřešil po svém. Divadlo zou-  hlásí a pěkně si popovídáme. A ne-
       v Divadle na Vinohradech (1987–90).   ale bylo přes pokročilou normalizaci   fale shánělo kulisáky a tak jsem se při-  záleží na tom, jestli je zrovna herec,
       Dařilo se mu ve filmu a televizi, ale    pár slušných lidí a ti mi doporučili jít   hlásil. Naložili jsme méblák, odjeli na   ředitel nebo ministr (s velvyslancem
       i v rozhlase a dabingu. V roce 2002   na konkurz do Mostu,“ vzpomínal pro   zájezd, vyložili, postavili, já si zahrál   jsem ještě nemluvila…).“
       se stal držitelem Ceny Thálie za roli   Mostecké listy v listopadu roku 2021   roličku,  pak  jsme  bourali,  nakládali   „Druhé přijímačky dopadly dobře,
       Howarda Katze.               Martin Stropnický.            a fofrem zpátky do Mostu. Výsledek?   byl jsem přijat na DAMU, obor herec-
         Po  sametové  revoluci  přesedlal   Přesně po roce se z Mostu už na   Moc jsem se nevyspal, ale vydělával   tví,“ pokračuje dnes 65letý herec. „Jak
       na diplomatickou dráhu, čímž navá-  školu dostal. Ještě v premiéře Dalska-  jsem v součtu jako hvězdy souboru.   to bylo s mou kádrovou kaňkou možné?
       zal na svého otce. Působil jako vel-  bátů (5. září 1976) je v programu hry   Ne všichni to unesli... Mimochodem   Pobyt v hornickém Mostě a především
       vyslanec  České  republiky  v  Portu-  starého divadla uváděn coby jeden ze   kulisáci byli zajímavá skvadra nejrůz-  kontakt s dělnickou třídou mě napravil
       galsku, v Itálii a v Izraeli (v současné   služebných čertů a zároveň předsta-  nějších týpků, bývalých kriminálníků   – tedy tak alespoň zněl závěr přijímací
       době), předtím ve Vatikánu. Později   vitel dalskabátské chasy. Ale zpět ke   a podivných existencí. Ale vzali mě   komise. „Hříchy“ otce podmínečně od-
       vstoupil do politiky, byl českým mini-  Stropnického mosteckým začátkům.  mezi sebe. Skvělá škola života.“  puštěny... Zvláštní doba. A ještě podiv-
       strem kultury (1998), národní obrany   „Už ani nevím, jestli byl tou do-  V knize Mostecké divadelní století   nější je, že se po ní některým stýská, ale
       (2014–17) a do třetice ministrem za-  bou kostel už přestěhovaný, ale dobře   se píše o tom, že Stropnickému ne-  to by byl jiný příběh,“ doplňuje Mar-
       hraničí (2017 – 18) – to zároveň pů-  si pamatuji, že divadlo trčelo osamělé     seděl styl mostecké divadelní práce   tin Stropnický. A uzavírá: „Prožil jsem
       sobil jako místopředseda vlády. Práce   v opuštěné části starého Mostu. Bylo   a proto po roce odešel. Jeho tehdejší   v  Mostě  rok.  Krátký  čas,  řeknete  si.
       před  kamerou  se  však  ani  v  době   tam  pár  činžáků  s  „nepřizpůsobi-  kolegyně  herečka  Jarmila  Vychodi-  Možná, ale v mém životě sehrál dost
       služby  vlasti  ve  vysokých  funkcích   vými občany“, jedna hospoda a diva-  lová nám k tomu v lednu 2021 řekla:   zásadní roli. Na tehdejší drsný a přitom
       nezřekl a dál točil. V posledních le-  dlo. Ano, ta původní stará, ale krásná   „Martinův příběh mostecké divadlo   lidský Most nikdy nezapomenu.“
       tech proslul zejména jako major Ivan   budova,“  vzpomíná  na  chvíle  před   nezdobí.  Jezdili  jsme  tehdy  hodně   Pokračování na str. 22
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17