Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Most duben 2021
P. 13

ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 4   /   DUBEN 2021                                                       ŠKOLSTVÍ         13
       listy.mesto-most.cz


       Semifinalistka prestižní učitelské ceny Emilie Bandová

       říká: Učitel by měl mít v sobě radost, potřebu objevovat

       věci a pokoušet se tím „nakazit“ svoje žáky


       V mostecké základní škole v ulici Vítězslava Nezvala (8. ZŠ)   Vnímání třídy se harmonizuje. Snažím   pro ostatní kolegyně, které se na mě
       zažívají radost. Paní učitelka Emilie Bandová z této školy   se je vést k vzájemnému respektu ji-  mohou obracet a obracejí, takže spolu
       postoupila do semifinále letošního ročníku ceny Global Teacher   ných postojů. Mám celou řadu pomů-  plánujeme  výuku,  učíme  v  tandemu
       Prize. „Je to obrovský úspěch,“ hodnotí postup učitelky mezi   cek, které dětem pomáhají se zoriento-  a také své učení vyhodnocujeme. Sama
       třicítku semifinalistů ředitel školy Roman Ziegler. Odborná   vat. Nebo je třeba jen někdy „osvěží“   jsem již mohla vést odborný seminář
       cena chce ukázat na inspirativní učitele a zvýšit prestiž   svojí neotřelostí a atraktivitou nebo tím,   ke čtenářství pro více jak 60 učitelů ze
       učitelského povolání.                                      že jsou vtipné. Překládám si materiály   všech koutů země. Navíc se naše škola
                                                                  ze zahraničí. Dívám se na to, co žáci   stala modelovou školou pro osm dal-
         Global Teacher Prize Czech repub-                        vyprodukují, a pracuji s tím, jak během   ších škol z Ústeckého kraje, pro které
       lik je českou odnoží mezinárodní od-                       aktuální výuky, tak na jejím konci. Ne-  připravujeme vzdělávání a snažíme se
       borné ceny, která se uděluje pedago-                       chci nikoho během své výuky „ztratit“,   jim předat, co jsme se sami naučili.“
       gům základních a středních škol. Její                      snažím se žákům vždy zprostředkovat   A jak vidí mostecká semifinalistka
       nultý ročník proběhl na domácí půdě                        to, co od nich očekávám, modeluji jim,   distanční výuku, která během pande-
       v roce 2017. V Čechách je proto do-                        jak bych na tu práci šla já a v průběhu   mie na několik měsíců nahradila klasic-
       sud  známější  domácí  soutěž  Zlatý                       hodiny monitoruji, zda není někdo be-  kou školní výuku? „To, jak dnes učíme,
       Ámos. „Zatímco Ámos je spíše popula-                       zradný, snažím se využívat systém růz-  závisí z velké části na učiteli. Limitů je
       rizační a nezkoumá tolik hloubku vý-                       ných  opor,  nápověd,  technik,  jak  si    velmi málo, takže pokud učitel chce,
       uky, zjednodušeně řečeno, jedná se                         o dopomoc děti mohou říkat. Výstupy   má téměř neomezené možnosti. Samo-
       o soutěž popularity, Global Teachers                       z hodiny pak pročítám, dívám se na to,   zřejmě to neznamená, že je to snadné,
       Prize je klání odborné a její pořadatelé                   kam až děti došly, a snažím se potřeby   zejména při větším počtu žáků. Ale na
       velmi detailně zkoumají kvalitu výuky                      dětí  vtisknout  do  další  výuky.  Tento   naší škole mnoho hodin učíme párově,
       a její dopad na žáky,“ říká mostecká                       způsob práce je pak funkční nejenom   kdy se dětem věnují dva učitelé, máme
       semifinalistka Emilie Bandová, učitelka                    ve čtenářství, ale ve všech oborech.“  mnoho výborných pomůcek a možnosti
       prvního stupně, kterou do soutěže při-                       Základní  škola  v  ulici  Vítězslava   vzdělávání, o jakých se nám dříve ani
       hlásili  její  kolegyně  a  ředitel  školy.                Nezvala patří už čtyři roky mezi školy   nesnilo. Takže opor pro výuku je hodně,
       „Sama  bych  se  nikdy  nepřihlásila,                      spolupracující v projektu „Pomáháme   jen je třeba je využívat. V distanční vý-
       nejsem  soutěživý  typ,  nemám  ráda,   se, aby děti vnímaly četbu jako kaž-  školám k úspěchu“, to umožnilo Emilii   uce je to samozřejmě náročnější, ze-
       když se učitelé mezi sebou srovnávají,     dodenní radost a ke čtení získaly dů-  Bandové sledovat činnost kolegů a ko-  jména proto, že žáci mají mnohem více
       a navíc stále vidím, kolik se toho sama   věru. Realizujeme čtenářské dílny, čte-  legyň ze skvělých škol z celé republice,   možností „schovat se“ před učitelem
       musím učit. Měla jsem možnost po-  nářské lekce, máme ve třídě čtenářský   ať už na letních školách nebo jiných   i učením. Ale i tak se leccos dá realizo-
       znat mnoho finalistů a několik vítězů   koutek a já vidím, jak čtení maže roz-  vzdělávacích aktivitách. „Na naší škole   vat pomocí on-line výuky,“ uzavírá po-
       této soutěže a mohu v praxi vidět při   díly mezi dětmi a proměňuje jedince     funguji i jako jakýsi „interní mentor“   vídání Emilie Bandová.    (sed)
       různých vzdělávacích aktivitách, jak   i celý třídní kolektiv. Razím s nimi my-
       skvělí učitelé to jsou. Pro mě osobně   šlenku:  Čteme,  protože  chceme,  ne
       je jejich práce motivující, učím se od   proto, že musíme. Co mi také pomáhá  V partnerském Marienbergu protestovali
       nich a sama se chci zlepšovat,“ dodává   při výuce, jsou metody kritického myš-  proti uzavření škol
       Bandová a přiznává, že soutěž pro ni   lení, které umožňují dětem přejít z pa-
       osobně znamená takové malé trauma,   sivní role do aktivního spolutvůrce celé   V saském Marienbergu se koncem   komentuje slovy: „To přece dál nejde.
       protože je trémistka. Profesně je to ov-  vzdělávací lekce,“ popisuje mostecká   března odehrál tichý protest rodičů   Cestování je dovoleno na Mallorcu
       šem velké povzbuzení do další práce.   semifinalistka.     proti uzavření tamních škol. Vchod   a kdovíkam ještě, ale našim dětem
       „Postup  mezi  32  nejlepších  učitelů   Jednou z podmínek úspěchu v sou-  před marienberskou radnicí byl za-  je bráněno ve vzdělávání a výchově.
       je něco, co mě samotnou překvapilo     těži je i volba přenositelných forem vý-  valen dětskými předměty. „Radnice   Ukazuje to na chybné vyhodnocení
       a zároveň ukázalo, že jdu správnou   uky. Jaké volí Emilie Bandová? „Snažím   tyto symboly nechá odvézt do Drá-  situace nejen v Krušnohoří.“
       cestou, a nejen já, ale i mé kolegyně     se vytvořit funkční provázaný systém   žďan  a  předá  je  saské  vládě,“  ko-  Marienberg  je  německé  město,
       a kolegové z 8. ZŠ v Mostě.“  čtenářských dílen a lekcí, kdy se sna-  mentoval situaci pro Mostecké listy   které je již od sedmdesátých let mi-
         Aby  uchazeč  prošel  prvním  ko-  žím o to, aby děti co nejvíce pokročily     bývalý dlouholetý jednatel Euroregi-  nulého století partnerským městem
       lem hodnocení a dostal se mezi semi-  v  čtení  s  porozuměním,  využívaly     onu Krušnohoří František Bína. Jeho   Mostu.  Za  desetiletí  partnerství  se
       finalisty Global Teacher Prize, jako se   k tomu různé čtenářské strategie a za-  prostřednictvím jsme získali i vyjád-  utvořilo pouto nejen mezi vedením
       to povedlo Emilii Bandové, musí splnit   mýšlely se i nad otázkami, jako napří-  ření Andrease Hausteina, člena mari-  obou měst, ale i mezi jeho obyvateli
       řadu kritérií. Měl by do výuky přinášet   klad „Jak to autor dělá, že nás to baví?“   enberské městské rady, který událost   z obou stran Krušných hor.    (sed)
       inovativní prvky, podporovat vzdělá-  nebo „Už jsem něco podobného slyšel/
       vací úspěch každého žáka a také spo-  viděl v jiném díle?“ No a samozřejmě
       lupracovat s dalšími školami v regionu     také, aby moji čtenáři zažívali při čtení
       i v republice. Kvalitu své výuky musí   emoce a „jely na vlně“ příběhu knížky.
       doložit. Už proto je postup do semi-  Když například zjistím, že dětem dělá
       finále sám o sobě velkým úspěchem.   něco problém ve čtenářských dílnách,
       „Má pedagogická praxe mi ukázala, že   kde každý čte svou vlastní knihu, zařa-
       pro vzdělávací úspěch žáka je třeba ně-  dím čtenářskou lekci. Tam pracujeme
       kolik faktorů – bezpečné prostředí, kde   se společným textem. Oporou mi je čte-
       si žáci mohou sdělovat i to, s čím si ne-  nářské kontinuum, které mi pomáhá se
       jsou jisti, při plánování výuky vycházet   zorientovat ve čtenářských cílech. Do
       opravdu z toho, kde žáci jsou a mít jako   čtenářských  lekcí  většinou  vybírám
       učitel v sobě radost, potřebu objevovat   texty, které mají nějaký přesah, napří-
       věci a pokoušet se tím „nakazit“ svoje   klad nějakou etickou či morální otázku.
       žáky. To, čím se hodně zabývám, je   Společně se zamýšlíme nad řešením.
       čtenářství, které mě uchvacuje. Snažím   Děti  vyslovují  názory,  argumenty.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18