Page 13 - Chytrý Zpravodaj - Most duben 2021
P. 13
ROČNÍK 22 / ČÍSLO 4 / DUBEN 2021 ŠKOLSTVÍ 13
listy.mesto-most.cz
Semifinalistka prestižní učitelské ceny Emilie Bandová
říká: Učitel by měl mít v sobě radost, potřebu objevovat
věci a pokoušet se tím „nakazit“ svoje žáky
V mostecké základní škole v ulici Vítězslava Nezvala (8. ZŠ) Vnímání třídy se harmonizuje. Snažím pro ostatní kolegyně, které se na mě
zažívají radost. Paní učitelka Emilie Bandová z této školy se je vést k vzájemnému respektu ji- mohou obracet a obracejí, takže spolu
postoupila do semifinále letošního ročníku ceny Global Teacher ných postojů. Mám celou řadu pomů- plánujeme výuku, učíme v tandemu
Prize. „Je to obrovský úspěch,“ hodnotí postup učitelky mezi cek, které dětem pomáhají se zoriento- a také své učení vyhodnocujeme. Sama
třicítku semifinalistů ředitel školy Roman Ziegler. Odborná vat. Nebo je třeba jen někdy „osvěží“ jsem již mohla vést odborný seminář
cena chce ukázat na inspirativní učitele a zvýšit prestiž svojí neotřelostí a atraktivitou nebo tím, ke čtenářství pro více jak 60 učitelů ze
učitelského povolání. že jsou vtipné. Překládám si materiály všech koutů země. Navíc se naše škola
ze zahraničí. Dívám se na to, co žáci stala modelovou školou pro osm dal-
Global Teacher Prize Czech repub- vyprodukují, a pracuji s tím, jak během ších škol z Ústeckého kraje, pro které
lik je českou odnoží mezinárodní od- aktuální výuky, tak na jejím konci. Ne- připravujeme vzdělávání a snažíme se
borné ceny, která se uděluje pedago- chci nikoho během své výuky „ztratit“, jim předat, co jsme se sami naučili.“
gům základních a středních škol. Její snažím se žákům vždy zprostředkovat A jak vidí mostecká semifinalistka
nultý ročník proběhl na domácí půdě to, co od nich očekávám, modeluji jim, distanční výuku, která během pande-
v roce 2017. V Čechách je proto do- jak bych na tu práci šla já a v průběhu mie na několik měsíců nahradila klasic-
sud známější domácí soutěž Zlatý hodiny monitoruji, zda není někdo be- kou školní výuku? „To, jak dnes učíme,
Ámos. „Zatímco Ámos je spíše popula- zradný, snažím se využívat systém růz- závisí z velké části na učiteli. Limitů je
rizační a nezkoumá tolik hloubku vý- ných opor, nápověd, technik, jak si velmi málo, takže pokud učitel chce,
uky, zjednodušeně řečeno, jedná se o dopomoc děti mohou říkat. Výstupy má téměř neomezené možnosti. Samo-
o soutěž popularity, Global Teachers z hodiny pak pročítám, dívám se na to, zřejmě to neznamená, že je to snadné,
Prize je klání odborné a její pořadatelé kam až děti došly, a snažím se potřeby zejména při větším počtu žáků. Ale na
velmi detailně zkoumají kvalitu výuky dětí vtisknout do další výuky. Tento naší škole mnoho hodin učíme párově,
a její dopad na žáky,“ říká mostecká způsob práce je pak funkční nejenom kdy se dětem věnují dva učitelé, máme
semifinalistka Emilie Bandová, učitelka ve čtenářství, ale ve všech oborech.“ mnoho výborných pomůcek a možnosti
prvního stupně, kterou do soutěže při- Základní škola v ulici Vítězslava vzdělávání, o jakých se nám dříve ani
hlásili její kolegyně a ředitel školy. Nezvala patří už čtyři roky mezi školy nesnilo. Takže opor pro výuku je hodně,
„Sama bych se nikdy nepřihlásila, spolupracující v projektu „Pomáháme jen je třeba je využívat. V distanční vý-
nejsem soutěživý typ, nemám ráda, se, aby děti vnímaly četbu jako kaž- školám k úspěchu“, to umožnilo Emilii uce je to samozřejmě náročnější, ze-
když se učitelé mezi sebou srovnávají, dodenní radost a ke čtení získaly dů- Bandové sledovat činnost kolegů a ko- jména proto, že žáci mají mnohem více
a navíc stále vidím, kolik se toho sama věru. Realizujeme čtenářské dílny, čte- legyň ze skvělých škol z celé republice, možností „schovat se“ před učitelem
musím učit. Měla jsem možnost po- nářské lekce, máme ve třídě čtenářský ať už na letních školách nebo jiných i učením. Ale i tak se leccos dá realizo-
znat mnoho finalistů a několik vítězů koutek a já vidím, jak čtení maže roz- vzdělávacích aktivitách. „Na naší škole vat pomocí on-line výuky,“ uzavírá po-
této soutěže a mohu v praxi vidět při díly mezi dětmi a proměňuje jedince funguji i jako jakýsi „interní mentor“ vídání Emilie Bandová. (sed)
různých vzdělávacích aktivitách, jak i celý třídní kolektiv. Razím s nimi my-
skvělí učitelé to jsou. Pro mě osobně šlenku: Čteme, protože chceme, ne
je jejich práce motivující, učím se od proto, že musíme. Co mi také pomáhá V partnerském Marienbergu protestovali
nich a sama se chci zlepšovat,“ dodává při výuce, jsou metody kritického myš- proti uzavření škol
Bandová a přiznává, že soutěž pro ni lení, které umožňují dětem přejít z pa-
osobně znamená takové malé trauma, sivní role do aktivního spolutvůrce celé V saském Marienbergu se koncem komentuje slovy: „To přece dál nejde.
protože je trémistka. Profesně je to ov- vzdělávací lekce,“ popisuje mostecká března odehrál tichý protest rodičů Cestování je dovoleno na Mallorcu
šem velké povzbuzení do další práce. semifinalistka. proti uzavření tamních škol. Vchod a kdovíkam ještě, ale našim dětem
„Postup mezi 32 nejlepších učitelů Jednou z podmínek úspěchu v sou- před marienberskou radnicí byl za- je bráněno ve vzdělávání a výchově.
je něco, co mě samotnou překvapilo těži je i volba přenositelných forem vý- valen dětskými předměty. „Radnice Ukazuje to na chybné vyhodnocení
a zároveň ukázalo, že jdu správnou uky. Jaké volí Emilie Bandová? „Snažím tyto symboly nechá odvézt do Drá- situace nejen v Krušnohoří.“
cestou, a nejen já, ale i mé kolegyně se vytvořit funkční provázaný systém žďan a předá je saské vládě,“ ko- Marienberg je německé město,
a kolegové z 8. ZŠ v Mostě.“ čtenářských dílen a lekcí, kdy se sna- mentoval situaci pro Mostecké listy které je již od sedmdesátých let mi-
Aby uchazeč prošel prvním ko- žím o to, aby děti co nejvíce pokročily bývalý dlouholetý jednatel Euroregi- nulého století partnerským městem
lem hodnocení a dostal se mezi semi- v čtení s porozuměním, využívaly onu Krušnohoří František Bína. Jeho Mostu. Za desetiletí partnerství se
finalisty Global Teacher Prize, jako se k tomu různé čtenářské strategie a za- prostřednictvím jsme získali i vyjád- utvořilo pouto nejen mezi vedením
to povedlo Emilii Bandové, musí splnit mýšlely se i nad otázkami, jako napří- ření Andrease Hausteina, člena mari- obou měst, ale i mezi jeho obyvateli
řadu kritérií. Měl by do výuky přinášet klad „Jak to autor dělá, že nás to baví?“ enberské městské rady, který událost z obou stran Krušných hor. (sed)
inovativní prvky, podporovat vzdělá- nebo „Už jsem něco podobného slyšel/
vací úspěch každého žáka a také spo- viděl v jiném díle?“ No a samozřejmě
lupracovat s dalšími školami v regionu také, aby moji čtenáři zažívali při čtení
i v republice. Kvalitu své výuky musí emoce a „jely na vlně“ příběhu knížky.
doložit. Už proto je postup do semi- Když například zjistím, že dětem dělá
finále sám o sobě velkým úspěchem. něco problém ve čtenářských dílnách,
„Má pedagogická praxe mi ukázala, že kde každý čte svou vlastní knihu, zařa-
pro vzdělávací úspěch žáka je třeba ně- dím čtenářskou lekci. Tam pracujeme
kolik faktorů – bezpečné prostředí, kde se společným textem. Oporou mi je čte-
si žáci mohou sdělovat i to, s čím si ne- nářské kontinuum, které mi pomáhá se
jsou jisti, při plánování výuky vycházet zorientovat ve čtenářských cílech. Do
opravdu z toho, kde žáci jsou a mít jako čtenářských lekcí většinou vybírám
učitel v sobě radost, potřebu objevovat texty, které mají nějaký přesah, napří-
věci a pokoušet se tím „nakazit“ svoje klad nějakou etickou či morální otázku.
žáky. To, čím se hodně zabývám, je Společně se zamýšlíme nad řešením.
čtenářství, které mě uchvacuje. Snažím Děti vyslovují názory, argumenty.