Page 11 - Chytrý Zpravodaj - Most duben 2021
P. 11

ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 4   /   DUBEN 2021                                                       DOPRAVA          11
       listy.mesto-most.cz


       Probíhá první etapa rekonstrukce
       tramvajové trati spojená
       s výlukou tramvajového provozu


         Nejviditelnější změnou, která i ne-  a zastávka „Litvínov, Báňské stavby“
       informovaným  cestujícím  avizovala,   ve  směru  z  Litvínova  do  Mostu.  Vý-
       co  se  bude  dít,  bylo  nové,  výrazně   stup a nástup na náhradní autobuso-
       žlutě  šrafované  vyznačení  přechod-  vou dopravu je v zastávce „Litvínov,
       ných autobusových zastávek na silnici   Báňské stavby“ možný pouze ve směru
       mezi Unipetrolem a Litvínovem. Dne     z Mostu do Litvínova.
       1. dubna zde začala první etapa dlouho   V  souvislosti  se  zajišťováním  ná-
       připravované investiční akce s názvem   hradní autobusové dopravy je s ohle-
       Modernizace a rekonstrukce tramva-  dem na zlepšení přestupu mezi autobu-
       jové trati Most – Litvínov, spojená s vý-  sovou linkou číslo 23 a linkami č. 1, 3,
       lukou provozu tramvají. Nyní je již v pl-  4 a 40 ve směru do Mostu zřízena pro
       ném proudu.                  linku číslo 23 navíc výstupní zastávka
         „Jedná se o rekonstrukci a moder-  v ulici Mezibořská v Litvínově (u po-
       nizaci kolejového svršku, trolejového   likliniky). Stávající výstupní zastávka
       vedení, zastávek a také o úpravu smě-  u zastávky tramvají byla zachována.
       rového vedení meziměstské trati,“ in-  „Zhotoviteli,  společnosti  Chládek
       formoval Jiří Holý z dopravního pod-  & Tintěra, a. s., jsme předali staveniště
       niku. Se samotnou stavbou tramvajové   a práce byly zahájeny. Na staveniště
       trati je spojena i rekonstrukce stávají-  je dopravována těžká technika, začaly
       cích inženýrských sítí, sloužících k je-  demontáže  dožilého  vybavení  tratě,“
       jímu  provozu,  odvodnění,  kabelové   informoval  8.  dubna  Daniel  Dunov-
       vedení, veřejné osvětlení a další. Rea-  ský, ředitel Dopravního podniku měst
       lizace investiční akce je rozdělena na   Mostu  a  Litvínova.  „V  první  fázi  jde    Tramvajová trať se v některých místech
       dvě etapy.                   o demontáž trakčního vedení od litví-  napřímí, říká v rozhovoru ředitel
         První etapa, stavební úsek: Záluží,   novského nádraží směrem do Záluží.
       Unipetrol – Litvínov, nádraží  Postupně bude demontována kolejová  dopravního podniku Daniel Dunovský
         Druhá etapa, stavební úsek: Záluží,   trakce, kolejový svršek, zastávky a další   Kterou část tramvajové trati čeká
       Unipetrol – Most, Chomutovská.  staré vybavení. Kolizními místy jsou pře-  rekonstrukce jako první?  jezdit normálně, ale jinak bude zase
                                                                                                náhradní autobusová doprava.“
         Pro realizaci oprav či modernizaci   stupní terminály, dopravní terminál Lit-
                                                                    „Prvního  dubna  jsme  zahájili
       tramvajové trati bývá nezbytná výluka   vínov a otočka v Záluží. Zde probíhají   první etapu od Záluží směr Litvínov.     Druhá etapa se bude tedy prová-
       tramvajového provozu. Až do ukončení   zároveň stavby jiných investorů a situ-           dět v příštím roce?
       prací na první etapě proto probíhá vý-  ace v těchto místech je složitá, pohybují   Náhradní autobusová doprava jezdí   „Pevně doufám, že to takhle do-
                                                                  samozřejmě až k Citadele. Nicméně
       luka na linkách číslo 1, 3 a 4 v úseku   se zde stavební stroje, je zajišťována ná-
       Litvínov, Citadela až Záluží, Unipetrol.   hradní autobusová doprava. Přes tyto   rekonstrukce  končí  před  litvínov-  padne, abychom příští rok plynule
                                                                                                přešli na druhou etapu.“
                                                                  ským nádražím.“
       Místo tramvají je dopravní obslužnost     komplikace  probíhají  přestupy  mezi
       v tomto úseku zajištěna náhradní au-  tramvajemi a autobusy podle plánu. Žá-    Co se bude opravovat a proč je     Jak se na rekonstrukci dopravní
       tobusovou dopravou. Přesedá se v Zá-  dáme cestující o trpělivost a zvýšenou   to nutné?  podnik připravil?
       luží u otočky tramvají, jak jsou cestu-  opatrnost z důvodu vlastní bezpečnosti.   „Tramvajová trať se v podstatě de-  „Vozový park jsme doplnili o de-
       jící zvyklí už z minulosti. Ve směru na   Děkujeme za pochopení,“ doplňuje ře-
       Most z autobusů na tramvaje, ve směru   ditel Dunovský. O postupu prací bude   sítky let jenom udržovala, takže do-  vět kusů kloubových autobusů. Sa-
                                                                  jde  ke  kompletnímu  stržení  všech
                                                                                                mozřejmě starších, ale plně funkč-
       z Mostu opačně, tedy z tramvaje na   dopravní podnik dále informovat.
       autobus.                        Aktuálně.  Rychle  mizí  letité  žluté   trolejových sloupů, trolejí, výměně   ních  z  pražského  dopravního
                                                                                                podniku.  Máme  problém  malinko
                                                                  všech kolejí, pražců a podloží. Do-
         Jízdní řády linek č. 1, 3, 4, 40 zů-  přístřešky na tramvajových zastávkách
       staly zachovány v plném rozsahu.  v Záluží, Unipetrol, stejně jako z kole jiště   jde  k  odvodnění  tramvajové  trati.   v tuto dobu sehnat řidiče, protože
                                                                                                potřebujeme  12  řidičů  autobusů
                                                                  Tramvajová trať se na řadě míst na-
         V úseku Záluží, Chemopetrol – Most   celá původní kolejová pole. Následně
       jezdí po dobu realizace první etapy na   dojde k odvozu štěrku, který bude vytří-  přímí, aby se zrychlila. Dojde k za-  navíc.  Máme  v  plánu  využít  pět
                                                                  bezpečení tím, že mezi tramvajovou
                                                                                                z Mostu a sedm z Litvínova. V této
       linkách číslo 1, 3 a 4 nadále tramvaje.   děn. Použitelný štěrk zhotovitel vypere
       Noční linka č. 40 je v celém úseku Most   a zhruba 80 % opětovně použije.  trať a komunikaci budou osazeny vy-  době  jich  máme  dost  nemocných
                                                                  soké betonové bariéry, tak aby nám
                                                                                                nebo v karanténě. Takže děláme in-
       – Litvínov zajišťována náhradní autobu-  Projekt realizuje Dopravní podnik
       sovou dopravou.              měst Mostu a Litvínova s přispěním Ev-  auta nekončila v kolejích.“  tenzivně nábor, ale ne vždy se po-

                                                                                                daří řidiče přivést.“
         Po celou dobu trvání výluky tram-  ropské unie z dotačního titulu OPD –   Jak dlouho bude trvat tato první
       vajové dopravy jsou zrušeny zastávky   Operačního programu Doprava minis-  etapa?            Jak  se  odstávka  tramvajového
       „Litvínov,  u  dílen“  v  obou  směrech     terstva dopravy.     (vn, red)
                                                                    „Celkovou  dobu  rekonstrukce   provozu projeví na jízdních řádech?
                                                                  máme 24 měsíců od zahájení. Je je-  „Dodržujeme jízdní řády, tak jak
                                                                  nom na zhotoviteli, jak dlouho bude   jsou. To znamená, že tramvaj jede,
                                                                  trvat první etapa. Počítáme, že to bude   jak  má  a  na  ni  plynule  navazuje
                                                                  rozdělené plus mínus na rok a rok.“  autobus.“

                                                                    Kde se potom bude pokračovat?  Dotkne se nějak obyvatel Mostu
                                                                    „Až  dojde  k  dokončení  první   první etapa rekonstrukce?
                                                                  etapy, tak zahájíme zkušební tram-  „Vlastně vůbec. Normálně budou
                                                                  vajový provoz. Ve chvíli, kdy nám   jezdit dál tramvají. Budou jezdit „jed-
                                                                  drážní  úřad  udělí  povolení,  tak  se   ničky“, „čtyřky“, „trojky“, „dvojky“.
                                                                  může  přesunout  rekonstrukce  ze   A jediné nepohodlí pro naše cestu-
                                                                  Záluží ve směru na Most. U Mostu   jící vzniklo v Záluží, kde musí pře-
                                                                  se skončí dole u trianglu u Stovky.   stoupit na přistavený autobus.“
                                                                  Takže  po  Mostě  „dvojky“  budu                     (red)
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16