Page 25 - Chytrý zpravodaj - Most 03/2024
P. 25

březen 2024                                                                               kultura       25

       Ozvěny Mostu v Hrabalově Městečku




       S tesknotou v srdci i v hlavě –      část  představení,  v  níž  byli  diváci  svědky   jeviště včetně dalších technických možností
       z odcházejících časů a obavou        příběhů pomalu (v závěru první části diva-  (propadliště  vytváří  iluzi  řeky,  na  odhale-
       z nových pořádků (ať už se           delně  možná  až  moc  pomalu)  plynoucího   ných a přiznaných lávkách technického zá-
                                                                                zemí nad jevištěm se pohybují postavy, ale
                                            života prvorepublikového městečka, se o pře-
       ohlížíte do dob více či méně         stávku se ve foyer odehraje další časová linka,    i balkonů po pravé i levé straně hlediště, od-
       minulých nebo necítíte pevnou        o mnoho bouřlivější, ale s humorem připra-  kud zní zpěv, a již zmíněného foyeru), s tesk-
       půdu pod nohama v současnosti        vená „scénka“ z dob protektorátu, kdy jsou   nou dobou padá i fakticky opona a protago-
       a s nejistotou hledíte do dnů        do děje aktivně vtaženi i přihlížející diváci.   nisté příběhu se musejí vtěsnat na forbínu.
       a měsíců příštích) – odejdete        Ti se pak vracejí do hlediště, aby byli svědky   Celý  příběh  podbarvují  zhudebněné  texty
       z mosteckého divadelního             dalších dějinných událostí a osudů Hrabalo-  mostecké  básnířky  Evy  Oubramové,  jejich
       Hrabalova Krasosmutnění. A jako      vých postav a postaviček.           obsah pak souzní především se závěrečnou
                                              Poetické vyprávění z první části, které ne-
                                                                                částí představení, kterým ale bohužel nebylo
       se v životě střídají časy bohaté     scházel humor a laskavé historky (v nichž   vždy dobře rozumět. A právě pro Evu Oubra-
       s těmi chudými (lepší s horšími),    exceluje Jan Beneš v roli Francina, Hraba-  movou,  která  kvůli  svým  vyhraněným  ná-
       přelévá se první část představení    lova nevlastního otce), nahrazuje doba vy-  zorům  nesměla  za  normalizace  publikovat
       v tu druhou, vlastně třetí…          mknutá z kloubů. Střechy domů, pivovaru   a obdobně jako Hrabal prošla jinými profe-
       Městské divadlo v Mostě má za        i kostela jsou na scéně sneseny na zem, což   semi, bylo téma starého Mostu v její básnické
       sebou první premiéru letošní         definitivně značí, že staré časy odešly a tí-  tvorbě zásadní.
                                                                                  Hrabalovo  a  Větrovcovo  Krasosmut-
                                            živý pocit událostí a osudů hrdinů dopadá
       sezony Krasosmutnění (adaptaci       i na obecenstvo. Obecenstvo, které do Hraba-  nění se tak stává i mosteckým krasosmut-
       Hrabalových próz Krasosmutnění       lova příběhu vnáší vlastní osudy a zkušenosti   něním s pocity nostalgie po již neexistujícím
       a Městečko, kde se zastavil čas).    a poznání a které v mizejícím životě dříve   historickém městě Mostu. V představení se
                                            tak pulzujícího městečka může spatřit i osud   v menších i větších rolích představuje téměř
                                            svého města a jeho zániku. Hledal-li režisér   celý umělecký soubor divadla a díky Hraba-
          Na obrovském mosteckém jevišti sledu-  Větrovec spojitost s „mosteckou zkušeností   lově schopnosti laskavě popsat i drobné po-
       jete  život  Hrabalova  městečka  jako  dobře   a pocity jeho obyvatel“, přestože přímá spo-  stavičky dokazuje ono proslulé „není malých
       vysoustružený, promazaný a seřízený pohy-  jitost v Hrabalově díle není, pak se mu to po-  rolí“. Mosteckým divadelníkům se v Kraso-
       blivý betlém, který má sice ústřední část, ale     dařilo. Události Vítězného února mění lidem   smutnění podařilo přivést na jeviště Hraba-
       v kaž dé další se odehrává samostatný příběh,   život a z do té doby bouřlivého a hlučného   lovo dílo v celé jeho pestrosti a rozmanitosti,
       tu či jindy akcentovaný. Vypravěčem je sám   strýce Francina (v podání Jiřího Krause) se   v první části pábitelskou nevázanost Hraba-
       autor, který dětskýma očima vnímá život ko-  v domově pro přestárlé stává smutný a ne-  lových postav a v té vážnější části pak oprav-
       lem sebe a schopnost popisovat děj tímhle   mluvný, do svých myšlenek pohroužený sta-  dovou hloubku a poezii Hrabalovy prózy.
       poetickým a nevyostřeným pohledem jej neo-  řec. Scéna se mění, jak dříve využíval režisér
       pouští ani v průběhu zhruba tří desítek let, kdy   a výtvarnice celou šíři a hloubku mosteckého   Alena Sedláčková
       se Krasosmutnění odehrává. Očima Hraba-
       la-dítěte  sleduje  divák  život  v  jeho  rodině,
       na ulici, v pivovaru, v pivnici i na faře. Malý
       Bohumil (v podání Júlia Kubaščíka, který se
       na scéně činohry mosteckého divadla objevil
       prvně, místní diváci jej ale dobře znají z Diva-
       dla rozmanitostí) zažívá dětská dobrodružství,
       potkává se s postavami a figurkami, které se
       mu vrývají do paměti, a čas běží a běží… Re-
       žisér Vítězslav Větrovec chtěl původně do role
       Bohumila, který se v mosteckém představení
       objevuje především jako dítě (ale i jako zralý
       muž „obtěžkán“ životem a zkušenostmi), ob-
       sadit místnímu publiku neznámou tvář. A to
       se mu částečně podařilo. Hlavní roli nako-
       nec svěřil Júliu Kubaščíkovi (stejně jako před
       dvěma lety roli Dona Quijota ve stejnojmen-
       ném úspěšném představení Divadla rozma-
       nitostí), který, ač ve věku mladého muže, se
       s rolí dítěte velmi dobře popasoval.
          Režisér Vítězslav Větrovec a scénografka
       (a  autorka  kostýmů)  Katarína  Bernášková
       Kováčiková  (se  kterou  Větrovec  už  spolu-
       pracoval  při  zmíněném  představení  Don
       Quijot a které bylo úspěšné i díky vynikají-
       cím loutkám z její dílny) využívají možností
       mosteckého  jeviště  (a  zdaleka  nejen  jevi-
       ště) ku prospěchu příběhu i vizuální stránky
       jeho vnímání. Ale režisér Větrovec jde ještě
       dál, pracuje s netradičními prostory, ale i ne-
       tradičním časem. Ve chvíli, kdy skončí první   Krasosmutnění:  J. Burda (vlevo), J. Kubaščík   Foto: Tomáš Branda
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30