Page 33 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 01 2022
P. 33

K otázce místního referenda


          V posledních měsících v souvislosti s děním okolo projednávaných návrhů společnosti
       ZEOBS,  spol.  s  r.o.,  na  změnu  územního  plánu  byla  již  několikráte  skloňována  otázka
       konání místního referenda. Dovolte mi tedy, abych se nad touto otázkou krátce pozastavil.
       Rád bych se zaměřil na to, jakým způsobem lze místního referenda dosáhnout, jaká úskalí
       místní referendum skýtá a kdy je vhodná doba takové referendum vyhlásit.
          Problematika  místního  referenda  je  upravena  zákonem  č.  22/2004  Sb. Vyhlašuje  ho
       zastupitelstvo obce, a to buď z vlastní iniciativy nebo na základě návrhu, který mu předloží
       tzv. přípravný výbor. Ten musí tvořit nejméně 3 osoby oprávněné volit do zastupitelstva
       obce.  Přípravný  výbor  musí  sepsat  návrh,  pod  který  sesbírá  potřebný  počet  podpisů
       osob oprávněných taktéž volit do zastupitelstva, a takový návrh předloží zastupitelstvu.
       Konkrétně v Jemnici by bylo potřeba sesbírat podpisy alespoň 20 % obyvatel oprávněných
       volit do zastupitelstva – podle zjednodušeného přepočtu by se jednalo cca o 650 podpisů.
          Návrh musí splňovat poměrně přísné formální náležitosti. Ačkoliv nechci příliš zabíhat
       do detailů, v těch bych odkázal na znění výše zmíněného zákona, tak bych rád upozornil
       na  dvě  problematické  náležitosti,  které  návrh  musí  mít  –  přesné  znění  otázky  a  odhad
       nákladů spojených s konáním referenda. Ty jsou dle mého názoru největším úskalím pro
       iniciování referenda občany. Znění otázky je totiž pro konání referenda klíčové a bez právní
       pomoci je velice obtížné takovou otázku dobře sestavit. Jednak je podstatné, aby otázka
       vyhovovala právním předpisům a požadavkům, které na otázky klade judikatura, za druhé
       je důležité vymezit otázku přesně tak, aby se případně nedala obejít. Je tedy potřeba najít
       balanc mezi její obecností a dostatečnou určitostí. Co se odhadu nákladů týče, k takovým
       informacím má lepší přístup samotné město. Z tohoto hlediska se domnívám, že pokud by
       mělo skutečně ke konání referenda dojít, mělo by to být právě město, kdo dané referendum
       z vlastní iniciativy, nebo na popud občanů vyhlásí a zorganizuje. Přeci jen město má lepší
       předpoklady pro řádný průběh referenda – co do materiálních prostředků, právního servisu
       i  lidské  síly. To  ovšem  nevylučuje,  aby  i  občanská  iniciativa  byla  úspěšná,  jen  to  mají
       v tomto ohledu občané o něco náročnější.
          Druhou otázkou je, kdy dané referendum uspořádat. Jednou z možností, která ve vztahu
       k referendu zazněla, bylo vyhlásit ho v případě, že změnu územního plánu zastupitelstvo
       schválí. Nevím, jestli tím bylo myšleno úplné schválení změny územního plánu nebo jen
       dílčí hlasování, kterým bude v nejbližší době hlasování o zadání změny ÚP (k jednotlivým
       kroků se poměrně podrobně vyjadřují Zprávy z jemnické radnice č. 12/2021). Hlasování
       o zadání změny ÚP je pouze jedním z mnoha kroků, které je nutné v celém procesu učinit.
       Jedná se však o krok významný. Zároveň bych rád zmínil, že k návrhu zadání územního
       plánu se můžete vyjádřit. Svoje písemné připomínky můžete zaslat pořizovateli návrhu
       zadání do 15 dnů ode dne, kdy byl návrh zadání územního plánu doručen.
          Pokud by město chtělo na základě případného referenda zrušit finální usnesení o vydání
       změny ÚP, kdy je proces de facto skončen, tak takové jednání by bylo patrně v rozporu
       se zákonem. Pokud totiž závěrečným hlasováním dojde ke změně územního plánu, nelze
       tento krok zvrátit jiným způsobem než zahájením řízení o nové změně územního plánu.

                                                  leden 2022 / Jemnické listy / 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38