Page 33 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 01 2022
P. 33
K otázce místního referenda
V posledních měsících v souvislosti s děním okolo projednávaných návrhů společnosti
ZEOBS, spol. s r.o., na změnu územního plánu byla již několikráte skloňována otázka
konání místního referenda. Dovolte mi tedy, abych se nad touto otázkou krátce pozastavil.
Rád bych se zaměřil na to, jakým způsobem lze místního referenda dosáhnout, jaká úskalí
místní referendum skýtá a kdy je vhodná doba takové referendum vyhlásit.
Problematika místního referenda je upravena zákonem č. 22/2004 Sb. Vyhlašuje ho
zastupitelstvo obce, a to buď z vlastní iniciativy nebo na základě návrhu, který mu předloží
tzv. přípravný výbor. Ten musí tvořit nejméně 3 osoby oprávněné volit do zastupitelstva
obce. Přípravný výbor musí sepsat návrh, pod který sesbírá potřebný počet podpisů
osob oprávněných taktéž volit do zastupitelstva, a takový návrh předloží zastupitelstvu.
Konkrétně v Jemnici by bylo potřeba sesbírat podpisy alespoň 20 % obyvatel oprávněných
volit do zastupitelstva – podle zjednodušeného přepočtu by se jednalo cca o 650 podpisů.
Návrh musí splňovat poměrně přísné formální náležitosti. Ačkoliv nechci příliš zabíhat
do detailů, v těch bych odkázal na znění výše zmíněného zákona, tak bych rád upozornil
na dvě problematické náležitosti, které návrh musí mít – přesné znění otázky a odhad
nákladů spojených s konáním referenda. Ty jsou dle mého názoru největším úskalím pro
iniciování referenda občany. Znění otázky je totiž pro konání referenda klíčové a bez právní
pomoci je velice obtížné takovou otázku dobře sestavit. Jednak je podstatné, aby otázka
vyhovovala právním předpisům a požadavkům, které na otázky klade judikatura, za druhé
je důležité vymezit otázku přesně tak, aby se případně nedala obejít. Je tedy potřeba najít
balanc mezi její obecností a dostatečnou určitostí. Co se odhadu nákladů týče, k takovým
informacím má lepší přístup samotné město. Z tohoto hlediska se domnívám, že pokud by
mělo skutečně ke konání referenda dojít, mělo by to být právě město, kdo dané referendum
z vlastní iniciativy, nebo na popud občanů vyhlásí a zorganizuje. Přeci jen město má lepší
předpoklady pro řádný průběh referenda – co do materiálních prostředků, právního servisu
i lidské síly. To ovšem nevylučuje, aby i občanská iniciativa byla úspěšná, jen to mají
v tomto ohledu občané o něco náročnější.
Druhou otázkou je, kdy dané referendum uspořádat. Jednou z možností, která ve vztahu
k referendu zazněla, bylo vyhlásit ho v případě, že změnu územního plánu zastupitelstvo
schválí. Nevím, jestli tím bylo myšleno úplné schválení změny územního plánu nebo jen
dílčí hlasování, kterým bude v nejbližší době hlasování o zadání změny ÚP (k jednotlivým
kroků se poměrně podrobně vyjadřují Zprávy z jemnické radnice č. 12/2021). Hlasování
o zadání změny ÚP je pouze jedním z mnoha kroků, které je nutné v celém procesu učinit.
Jedná se však o krok významný. Zároveň bych rád zmínil, že k návrhu zadání územního
plánu se můžete vyjádřit. Svoje písemné připomínky můžete zaslat pořizovateli návrhu
zadání do 15 dnů ode dne, kdy byl návrh zadání územního plánu doručen.
Pokud by město chtělo na základě případného referenda zrušit finální usnesení o vydání
změny ÚP, kdy je proces de facto skončen, tak takové jednání by bylo patrně v rozporu
se zákonem. Pokud totiž závěrečným hlasováním dojde ke změně územního plánu, nelze
tento krok zvrátit jiným způsobem než zahájením řízení o nové změně územního plánu.
leden 2022 / Jemnické listy / 33