Page 31 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 05/2022
P. 31

5. února 1950 se v Jihlavě konala porada výboru pro stavbu dráhy České Budějovice–Brno.
       Zástupce kraje České Budějovice prohlásil, že kraj České Budějovice se staví proti této stavbě
       a vyzývá další, aby je následovali. Zástupci Jemnice prohlásili, že budou nadále podporovat
       stavbu trati Jemnice –Dačice . Krajský národní výbor v Jihlavě, který byl ustaven v roce
                              5
       1949, snahy jemnických nepodpořil, a tím vlastně slibně se vyvíjející zamýšlený projekt
       definitivně pohřbil. Z rozhodnutí Kraje Vysočina se sídlem v Jihlavě došlo od 31. prosince
       2010 k ukončení pravidelné osobní dopravy na trati Moravské Budějovice–Jemnice.
                                                            V roce 2011 byl založen
                                                         Spolek   pro   veřejnou
                                                         dopravu  na  jihozápadní
                                                         Moravě,   který   vyvíjel
                                                         neustálou snahu o záchranu
                                                         této trati. Spolek si pořídil
                                                         postupně  dvě  motorové
                                                         lokomotivy a dva historické
                                                         vozy  z  let  1948  a  1950.
                                                         Členové spolku po nutných
                                                         úpravách  a  rekonstrukcích
                                                         začali od roku 2015 na trati
                                                         provozovat  vlastní  výletní
                Vlak Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní   soupravu.  Počátkem  roku
                                Moravě, foto Lenka Kopečná  2018  se  Kraj  Vysočina
                                                         rozhodl   záchranu   trati
       podpořit  a  dopravu  na  trati  Moravské  Budějovice  –  Jemnice  opět  objednal.  Slavnostní
       zahájení provozu se uskutečnilo po slavnostních projevech na Velký pátek 30. března 2018
       soupravou  historických  vagonů  z  roku  1913  s  přivěšenými  vagony  spolku.  První  jízda
       se uskutečnila nejprve do Třebelovic a zpět a po ní následovaly další až do Moravských
       Budějovic a zpět do Jemnice.
          Résumé
          Jednání  obecního  zastupitelstva  na  konci  19.  století  o  vystavění  spojovací  silnice
       z Jemnice přes Budeč do Želetavy s napojením na císařskou silnici a její výstavba. Jednání
       o výstavbě železnice z Moravských Budějovic do Jemnice a prodloužení železniční trati
       z Jemnice do Dačic.


          1)  SOkA Třebíč, f. města Jemnice, Protokoly o jednání městského zastupitelstva v letech
       1893 a 1894.
          2)   SOkA  Třebíč,  pracoviště  Moravské  Budějovice,  f.  Archiv  obce  Kostníky,  Kniha
       protokolů 25. 11. 1932.
          3)  SOkA Třebíč, f. Jemnice, Zápisy ze schůzí městského zastupitelstva 1938 – 1941.
          4)  SOkA Třebíč, f. Jemnice, Schůze pléna MNV Jemnice 1945 – 1946.
          5)  SOkA Třebíč, f. Jemnice, Schůze pléna 1949 a 1950.

                                                                    František Vlk
                                                 květen 2022 / Jemnické listy / 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36