Page 30 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 05/2022
P. 30

Jemnice a její dopravní cesty - 3. díl


          Obecní  zastupitelstvo  města  Jemnice  poprvé  jednalo  o  připravované  výstavbě
       železniční trati Moravské Budějovice –Jemnice 19. března 1893. Moravský zemský výbor
       povolil  stavbu  tohoto  pro  Jemnici a  její okolí  velice důležitého  komunikačního spojení
       svým usnesením ze dne 22. dubna 1894, číslo 17.166. Obecní výbor města Jemnice se
       29. dubna 1894 usnesl o půjčce od Spořitelny města Jemnice ve výši 10 tisíc zlatých na
                                           1
       převzetí  kmenových  akcií  pro  stavbu  dráhy . V  roce  1886  byla  na  stavbu  trati  udělena
       koncese a 1. října 1895 byla stavba v délce 21,4 km zahájena. Dokončena byla v roce 1896
       a provoz byl na ní slavnostně zahájen 9. listopadu 1896. Zajímavé je, že Hospodářský svaz
       západomoravský v Brně, zastoupený senátory Ferdinandem Foitou a Vilémem Votrubou
       s přispěním poslanců Dr. J. Mareše, F. Janalíka a J. Vaňka, usiloval v roce 1932 o zrušení
       kolejového provozu na trati Moravské Budějovice –Jemnice. Chtěli toto spojení nahradit
       silniční dopravou. Naštěstí k tomu nedošlo, poněvadž obce závislé na této trati se postavily
       proti . Na schůzi městského zastupitelstva byl 8. července 1938 zvolen starostou města
          2
       Jemnice Josef Doležal. Na základě rozhodnutí Zemského úřadu v Brně ze dne 11. července
       1941 bylo 17. července 1941 městské zastupitelstvo rozpuštěno a namísto něho byl dosazen
       vládní komisař .
                   3
                                                            K obnovení samosprávy
                                                         města  došlo  5.  května
                                                         1945,  kdy  se  konala  první
                                                         schůze  pléna  revolučního
                                                         národního  výboru,  jehož
                                                         předsedou  byl  zvolen  Jan
                                                         Doležal ,  ředitel  hlavní
                                                               4
                                                         školy  v  Jemnici.  Tento
                                                         revoluční  národní  výbor
                                                         se naposled sešel 2. června
                                                         1945.   Nový    národní
                                                         výbor  se  pak  poprvé  sešel
                                                         7.  června  1945  a  jeho
                                                         předsedou  byl  opět  zvolen
         Nádraží v Jemnici v roce 1913,  archiv Milana Procházky  ředitel  hlavní  školy  Jan
                                                         Doležal.   Již v roce 1945
       bylo snahou plenárního zasedání města Jemnice prodloužit současnou železniční trať do
       Dačic, které se pro Jemnici staly okresním městem. Opětně bylo o prodloužení trati jednáno
       23. prosince 1946. Schůze pléna MNV Jemnice 5. února 1947 informovala, že Zemský
       studijní a plánovací ústav při Zemském KNV v Brně obdržel již od Zemského NV v Brně
       slíbenou subvenci 500 tisíc korun na vypracování projektu dráhy Jemnice –Dačice. Ve středu
       27. dubna 1949 bylo projednáno na plenárním zasedání města Jemnice, že kartografická
       kancelář oznámila, že dokončila projekt trasy železnice Jemnice – Dačice. Nabídla MNV
       Jemnice jeden otisk plánu se zakreslenou trasou v měřítku 1 : 25 000.  Plenární schůze MNV
       Jemnice, konaná 12. října 1949, projednala, že bylo zjištěno na Státním plánovacím úřadě,
       že stavba dráhy Jemnice – Dačice není zařazena do plánu výstavby v roce 1950. V neděli

       30 / Jemnické listy / květen 2022
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35