Page 30 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 05/2022
P. 30
Jemnice a její dopravní cesty - 3. díl
Obecní zastupitelstvo města Jemnice poprvé jednalo o připravované výstavbě
železniční trati Moravské Budějovice –Jemnice 19. března 1893. Moravský zemský výbor
povolil stavbu tohoto pro Jemnici a její okolí velice důležitého komunikačního spojení
svým usnesením ze dne 22. dubna 1894, číslo 17.166. Obecní výbor města Jemnice se
29. dubna 1894 usnesl o půjčce od Spořitelny města Jemnice ve výši 10 tisíc zlatých na
1
převzetí kmenových akcií pro stavbu dráhy . V roce 1886 byla na stavbu trati udělena
koncese a 1. října 1895 byla stavba v délce 21,4 km zahájena. Dokončena byla v roce 1896
a provoz byl na ní slavnostně zahájen 9. listopadu 1896. Zajímavé je, že Hospodářský svaz
západomoravský v Brně, zastoupený senátory Ferdinandem Foitou a Vilémem Votrubou
s přispěním poslanců Dr. J. Mareše, F. Janalíka a J. Vaňka, usiloval v roce 1932 o zrušení
kolejového provozu na trati Moravské Budějovice –Jemnice. Chtěli toto spojení nahradit
silniční dopravou. Naštěstí k tomu nedošlo, poněvadž obce závislé na této trati se postavily
proti . Na schůzi městského zastupitelstva byl 8. července 1938 zvolen starostou města
2
Jemnice Josef Doležal. Na základě rozhodnutí Zemského úřadu v Brně ze dne 11. července
1941 bylo 17. července 1941 městské zastupitelstvo rozpuštěno a namísto něho byl dosazen
vládní komisař .
3
K obnovení samosprávy
města došlo 5. května
1945, kdy se konala první
schůze pléna revolučního
národního výboru, jehož
předsedou byl zvolen Jan
Doležal , ředitel hlavní
4
školy v Jemnici. Tento
revoluční národní výbor
se naposled sešel 2. června
1945. Nový národní
výbor se pak poprvé sešel
7. června 1945 a jeho
předsedou byl opět zvolen
Nádraží v Jemnici v roce 1913, archiv Milana Procházky ředitel hlavní školy Jan
Doležal. Již v roce 1945
bylo snahou plenárního zasedání města Jemnice prodloužit současnou železniční trať do
Dačic, které se pro Jemnici staly okresním městem. Opětně bylo o prodloužení trati jednáno
23. prosince 1946. Schůze pléna MNV Jemnice 5. února 1947 informovala, že Zemský
studijní a plánovací ústav při Zemském KNV v Brně obdržel již od Zemského NV v Brně
slíbenou subvenci 500 tisíc korun na vypracování projektu dráhy Jemnice –Dačice. Ve středu
27. dubna 1949 bylo projednáno na plenárním zasedání města Jemnice, že kartografická
kancelář oznámila, že dokončila projekt trasy železnice Jemnice – Dačice. Nabídla MNV
Jemnice jeden otisk plánu se zakreslenou trasou v měřítku 1 : 25 000. Plenární schůze MNV
Jemnice, konaná 12. října 1949, projednala, že bylo zjištěno na Státním plánovacím úřadě,
že stavba dráhy Jemnice – Dačice není zařazena do plánu výstavby v roce 1950. V neděli
30 / Jemnické listy / květen 2022