Page 24 - Chytrý zpravodaj - Hranice 03 2022
P. 24
24 sport
Randýsci opět reprezentovali Hranice na Dakaru
Spojení Randýsek a Dakar už je téměř nerozlučné. Rodinný
klan dosud na této proslulé rallye reprezentovali bratři
Dušan a Robert Randýskovi.
Oba pamatují ještě africký Da- Ale my tam měli problémy, tam
kar, účastnili se i jihoamerických nám chyběl výkon, tak jsme se
závodů a poté i Dakarů v Saudské to snažili dohánět v těch tech-
Arábii. Na letošním Dakaru ale nických úsecích, třeba v horách,“
došlo k výraznému omlazení ro- popsal závod v rozhovoru pro
dinného týmu, spolu s Dušanem Český rozhlas Olomouc navigá-
Randýskem vyrazil na Arabský tor František Randýsek.
poloostrov jeho 18letý syn Fran- František, který na Dakaru po-
tišek, jako dosud nejmladší Čech, křtil čerstvý řidičák, přitom není
který kdy Dakar jel. typický automobilový nadšenec,
Letošní omlazení týmu vyvá- co se od malička vrtá v motorech.
žilo stáří techniky. Dušan Randý- Věnuje se umění, studuje herec-
sek, který na Dakaru vyzkoušel tví na konzervatoři. „Mechanik
už prakticky vše, motorku, čtyř- nejsem, karburátor nerozdělám, Na začátku závodu je vše ještě nablýskané. Foto: archiv Františka Randýska
kolku i kamion, se totiž rozhodl ale takové základní věci jako
Dakar absolvovat prakticky na vyměnit oleje, prohodit kolo, to půjčovaly se věci. Bez té vzájem- Pomohla také pomoc široké
muzeálním kousku – Land Rove- ano. Naštěstí jsme neměli zas né pomoci by se nám jelo mno- rodiny pravověrných landro-
ru Serie 2A z roku 1964, který si tak náročné technické problé- hem hůř a kdoví, jestli bychom veráků, příznivců této značky,
koupil v roce 2010 jako dárek za my. Technicky náročnější věci vůbec dojeli do konce. zejména z Velké Británie. „Oni sle-
dokončený dakarský závod. Vůz řešil táta,“ vysvětlil. Že osádka rodiny Randýsků dovali naše facebookové stránky,
zprovoznil a nejen to. S partou „Já jsem měl hlavně roli poslíč- a také zbývající dva landrovery kde jsme informovali, jak jsme na
obdobných nadšenců nakonec ka. Dojeli jsme, táta zalezl pod auto závod dokončily, byl vynikající tom, jak se nám vede. Poskytova-
v rámci Vintage Racing Teamu a já chodil pro potřebné náhradní úspěch. Vždyť tyto bezmála šede- li nám obrovskou podporu, a to
absolvovali závod s celkem třemi díly, které nám vezli kamarádi. Ti sátileté vozy vůbec nebyly stavě- nejen slovní. Jednomu z našich
landrovery – Ládínkem, Cecilem byli zpravidla na druhém konci ny k nějakému závodění. „To jsou vozů například odešly ventilové
a třetím, který svou přezdívku bivaku, takže já vzal baťůžek a za spíš farmářské stroje. My si kladli pružiny, náhradní jsme neměli, tak
neměl. Šlo o bezkonkurenčně 40 minut jsem se vrátil a donesl postupné cíle. První cíl bylo vy- jsme to dali na Facebook a jeden
nejstarší vozy, které letos na Da- všechny potřebné díly. Jednou táhnout auto z křoví, kompletně anglický nadšenec, který praco-
karu byly. jsem koulel celé náhradní kolo zrenovovat a postavit ho tak, aby val v Saudské Arábii, v Rijádu, je
Tyto vpravdě historické vozy přes celý bivak,“ doplnil František. prošlo technickými přejímkami, z Anglie dovezl a z hlavního měs-
jely Dakar v kategorii „Classic“. Ta Oceňoval přitom kamarád- a následně se vůbec postavit na ta je přivezl až k nám do kempu,“
byla na Dakaru teprve podruhé, ského ducha, který na Dakaru start. Když se to zvládlo, tak dostat uvedl příklad Dušan Randýsek.
ale zatímco první ročník jelo pár panoval. „My jsme se pohybova- se s tímhle „farmářem“ alespoň do Příběh rodiny Randýsků a Da-
desítek vozů, letos byl o ni takový li v druhé polovině startovního poloviny. A až pak jsme se chtě- karu rozhodně letoškem nekončí.
zájem, že po 150 přihlášených mu- pole, kde jezdila starší auta. Tam li dostat do cíle, což se povedlo, Vrátit se tam bude chtít určitě ne-
seli pořadatelé vyhlásit stop stav. byla vstřícná nálada. V prvních i když poslední dvě etapy byly jen matador Dušan, ale i mladík
„Kilometrů jedeme stejně, jen etapách, kdy nám fungoval po- hodně náročné,“ osvětlil František František. Toho sice čeká příští rok
ty nejtěžší pasáže, nejvyšší duny, hon všech čtyř kol, jsme často Randýsek. Chtěli jsme si dokázat, maturita, ale další roky má Dakar
se vynechávají. Největší kumšt někoho tahali z písku a ti nám že to zvládneme, vždyť my jeli bez v plánech. „Vrátit se chci určitě, ať
je to celé dokončit. Samozřejmě pak třeba pomáhali, když jsme asistence, všechno jsme si vezli už jako závodník, nebo třeba no-
se snažíte třeba na pláních jet co potřebovali my. Přátelství bylo s sebou. To auto na začátku vážilo vinář. Jen asi ne jako mechanik,“
nejrychleji, někdo to i přehnal. obrovské, mávali jsme si na trati, 2,3 tuny,“ doplnil Dušan Randýsek. dodal s úsměvem. Petr Bakovský
Všechny tyto veterány se podařilo jejich osádkám dostat až do cíle.
Foto: archiv Františka Randýska Krajina Saudské Arábie má svůj půvab. Foto: archiv Františka Randýska
TIRÁŽ: Hranický zpravodaj č. 3/2022 • Periodický tisk územního samosprávného celku. • Vychází 12× ročně v Hranicích • Vychází 1. března 2022 • Ročník VIII. •
Vydávají Městská kulturní zařízení Hranice, příspěvková organizace se sídlem Masarykovo náměstí 71, 753 01 Hranice, IČO: 71294686 •
Grafická úprava a tisk: © KLEINWÄCHTER holding s.r.o., Čajkovského 1511, 738 01 Frýdek-Místek • Náklad: 8 400 ks • Distribuce: Česká pošta, zdarma
do všech domácností v Hranicích a místních částí • Redakce: tel. 581 607 479, e-mail: infocentrum.zamek@mkz-hranice.cz • Editoři: Ing. Naďa
Jandová, Ing. Petr Bakovský • Korektury: Mgr. Renata Doleželová • Hranický zpravodaj na internetu: www.mesto-hranice.cz/hranicky-zpravodaj •
Zaregistrováno Ministerstvem kultury ČR pod zn. MK ČR E 22143 • Redakce si vyhrazuje právo příspěvky krátit • Účastí na programech pořádaných
Městskými kulturními zařízeními Hranice, p. o., IČO 71294686, dává jejich účastník souhlas s užitím pořízených fotografií a videodokumentace pro
propagační materiály organizace (webové stránky, Hranický zpravodaj, tiskoviny, Facebook). Souhlas se dává do odvolání.