Page 23 - Chytrý zpravodaj - Lukov č. 5 2021
P. 23

my lidé do propasti pekelné  s naprostou jistotou je, že v roce 1621 se

                                                        padneme! Pekelná  válka.  nejednalo o odchod Jana Adama z Víckova
                                                        A já farář do ní pekelně za-  do emigrace, nýbrž o odjezd.
                                                        padnutý jsem. Má-li to tak
                                                        býti, Bože?“           Co všechna tato zjištění znamenají pro
                                                                               tradiční lukovskou „jízdu kárů“? Etnolog
                                                        Podobně skeptický tón se  a historik Jiří Neděla v nedávno publiko-
                                                        opakuje i v posledním  vaném článku na toto téma intepretuje

                                                        Hruškově dopise  adre-  starou  lukovskou  zvyklost  jako  pokra-
                                                        sovaném Janu Adamovi  čování  pozdně  paleolitních  rituálů  sjíž-

                                                        z Víckova psaný zřejmě  dění ledovcových ker, jako symbolickou
                                                        začátkem října 1621, tedy   návštěvu Karla IV. a rovněž jako jakési
                                                        v době, kdy Valaši ztratili  vyrovnání s robotou. Nově objevené pra-
                                                        téměř všechny těžce doby-  meny ale výrazným způsobem korigují
                                                        té pozice. Vůdce povstání  tento zjednodušující výklad, který se
                                                        spolu s dalšími patnácti   v posledních letech tak silně etabloval
                                                        muži byl 9. září 1621 od-  na české i moravské akademické půdě.
                                                        souzen ve své nepřítom-  Není  třeba  velikého  archivního  bádání,
                                                        nosti ke  ztrátě cti,  hrdla  abychom si dokázali utvořit představu,
                                                        a  všech statků. Nebyl  sice  jak silnou roli ve fungování vesnické
                                                        dopaden a dál se se zbytky  společnosti raného novověku sehrávala

                                                        posádky ukrýval v okolí  figura faráře. Jan Hruška sice nepobýval
                                                        lukovského  hradu  –  v  té  v Lukově dlouho, ale i tak se můžeme
                                                        době však už bez reálné  právem domnívat, že jeho odchod musel
                                                        vojenské síly, kterou by  být pro Lukovjany skutečným šokem. Jak
           Obr č. 1: Vůz zachycený v  Husitské kronice Vavřince z Březové   mohl jakkoli ohrozit okol-  se s touto ránou vyrovnali? Jak zpraco-
           sloužil zřejmě Hruškovi, jako vzor Adamovi z Víckova.
                                                        ní města tehdy již pevně  vali, že on odešel a oni, jeho ovečky, mu-
          S ještě větší houževnatostí se zabýval  pod kontrolou habsburských vojsk. Valaši  seli zůstat? Tradici standardně (a mylně)
          ochranou posádky vozu. „Co pro hrad  byli poraženi a s nimi a „heretik“ Hruška.  označovanou jako „jízdu kárů “ musíme
                                                                                                       2
          kamení, to pro vůz prkno. I otloukl jsem                             v první řadě chápat jako symbolické vy-
          žebřiňák fošnami ze všech stran, utvo-  „Prohráli jsme. Bůh ale ví, že má práce ne-  rovnání vesničanů s odjezdem faráře.
          řiv tak skutečnou pevnost na kolech.  byla vynaložena nadarmo. Ne-li do války  Z toho důvodu bychom měli spíše než

          /Toto místo je nečitelné./ Nemaje však  můj vůz, pak k útěku za kopečky dobře  o jakési nekonkrétní „jízdě“ mluvit o zce-
          kudy do vozu vstoupit, musel jsem jich  poslouží! J. H.“ Tímto zvoláním končí třetí  la konkrétní „slavnosti odjíždění“. Tento
          nemálo oddělati.“ O několik řádků dál  z dopisů faráře Hrušky stejně jako jeho pů-  pojem (tj. „Slavnost odjíždění“) osobně
          popisuje, jak dal svůj prototyp poprvé  sobení v rámci lukovské farnosti. Z dopi-  považuji za nejpřiléhavější, byť nevěřím,
          do pohybu.  „Jsa  konečně  uvnitř  vozu,  su adresovaného holešovskému faráři Ada-  že v rigidním prostředí české historio-
          zatloukl jsem vchod z vnitřku a stanul  movi Zemlinkovi lukovským kostelníkem  grafie se může kdy ujmout. V opojné jíz-

          v katedrále válečného umění. Kriste, od-  Smrčkem ze dne 13. listopadu 1621 víme,  dě z kopce jako by se každý podzim zno-
          pusť mi. Poté odbrzdil jsem vůz a pustil se  že Jan opustil Lukov bez udání důvodu   vu a znovu opakoval konec faráře Hruš-
          z kopce. Nevida však v přes prkna z vozu  v předvečer Památky všech věrně zesnu-  ky. Jako by se jím každý jezdec mohl stát
          ven, skončil jsem v seníku Marie Krupové,  lých. Definitivní tečkou za tzv. prvním va-  a alespoň na chvíli tak symbolicky opus-
          kteráž to milá žena mě vyprostila z vozu  lašským povstáním byl odchod Jana Ada-  tit Valašsko.
          krátce před klekáním. Tak mě dal Kristus  ma z Víckova do emigrace v Nizozemsku,
          znamení, že mám vyříznout okýnka pro  který se časově kryje s „neohlášeným“ od-  „Jak kolo od vozu je nitro hlupáka,
          řidiče na kozlíku usednuvšího.“   chodem faráře Hrušky. Jaké byly farářovy  myšlenky se mu točí jako náprava.“
                                            další stopy nevíme, protože s jeho odcho-  Starý zákon, Sirachovec 34:5

          Největší starost pro faráře Hrušku ale  dem z Lukova končí jak jeho náboženské
          znamenal pohon vozu. Můžeme celkem  působení, tak jeho korespondence s brat-
          s jistotou tvrdit, že tento bod byl zásad-  rem Ignácem. Jediné, co dnes víme téměř   Doc. František Erben DrSc., husitolog
          ní i pro Jana Adama z Víckova, který za-
          kládal svou taktiku na rychlých výpadech
          z hor do měst a zase rychlých ústupech
          zpět do hor. Že se s takovým pojetím vál-
          ky těžko pojí představa obrněného vozu,
          si  uvědomoval  i Hruška:  „Proč jen Pán                                                                   Zdroj obrázků: Zvěřinec
          nestvořil zem naši z kopce dolů jen? Vše
          bylo by pro mne snazší, nemusel-li bych
          tlačit svůj vůz do vršku lukovského. Ne,
          Pane náš, pletu se! Vše z kopce jde a hříšní   Obr. č. 2: Náčrtek prototypu přiložený k druhému dopisu Janu Adamovi z Víckova.

         2  Jinak také jako „jízda s kárů“; dnes pod jménem Lukovská jizva.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28