Page 22 - Chytrý zpravodaj - Lukov č. 5 2021
P. 22

KUTILSKÉ SYMPOSIUM

          LUKOVSKÁ JIZVA JE ZPĚT!




         D       ruhý říjnový víkend proběhne již čtvrtý ročník závodů domácky vyrobených kár – kutilské symposium Lukov-

                 ská jizva 2021. Během Jizvy také společně zavzpomínáme a oslavíme výročí 400 let od počátku Valašského
                 povstání v Lukově. Kroje vítány!

          Od čtvrtku 7. října bude v šapitó na tra-  Sobotní dopoledne bude zasvěceno  kou, takže muzikanti všech zaměření
          dičním  místě  připravena  výrobní  zóna  poslednímu ladění strojů a po slav-  a kvalit jsou vítáni.
          plná materiálu, nářadí a zkušených kon-  nostní Jízdě kárů dědinou ve 13.00 ho-

          struktérů a bude otevřena všem, kteří  din  vypukne samotný  závod. Jeho   Je zde také možnost stát se součás-
          by si chtěli káru svépomoci vyrobit. Ve-  průběh bude doplněn o workshopy,  tí festivalového štábu a pomoci tak
          čer se prostor v cílové rovince závodu  divadla a soutěž o nejlepší lukovský  uskutečnit tuto jedinečnou událost,
          promění v kino. Pátek, hlavní výrobní  koláč, soutěžní  vzorky  můžete  no-  hlas se na spolekzverinec@gmail.com
          den, bude zakončen cestovatelsko-zá-  sit už od rána. Po ukončení závodu   nebo na:
          vodní přednáškou Vyprávjání dvů oga-  a vyhlášení výsledku vypukne tra-  www.facebook.com/spolekzverinec.
          rů o tom, jak jeli do Sierra Leone a dalším  diční harmonikářský slet, ke kterému
          kulturním programem.              je možné se připojit nejen s harmoni-                   Text: Zvěřinec


          Poslední vůz lukovského faráře Jana Hrušky


          „Slavnost odjíždění“ jako reinterpretace „jízdy kár“



          Jan Hruška se narodil na jaře roku 1593  Není přesně jasné, co způsobilo Hruš-  již teď mám jeden perfecto nápad. Ale více
          jako Hanz Birnendorf do rodiny ob-  kův rozkol s katolickou církví a jeho  raději osobně. Pro vaši věc vždy zapálený
          chodníka se solí ve vesnici Pyereschau  přestoupení na evangelickou víru, ale již   jako m. J. H., Jan.“ Z úryvku je patrné,
          (dnešním Boršově n. Vltavou) nedaleko  v dopise z 16. června 1621 svému bratro-  že farář Hruška byl v úzkém spojení
          Českých Budějovic. Vyrostl v silně kato-  vi Ignácovi stroze oznamuje: „Milý bratře  s Janem Adamem z Víckova, se kterým se
          lické rodině, o čemž svědčí, že jeho sestra  v Kristu, či teď už bych spíše měl napsati  zřejmě setkal hned během prvních mě-
          Hrozwitha se stala představenou kláštera  jen prostě ‚milý bratře‘. Přestoupil jsem.  síců svého působení v Lukově. V prvním
          sv. Jiří a bratr Ignác zastával pozici gene-  Kéž mi to matka odpustí. Jan PS: Kéž mat-  dochovaném dopise sice nerozepisuje,
          rálního vikáře Brněnské diecéze.  ce Bůh odpustí, jestliž mi neodpustí.“  co je tím „perfecto nápadem“, ale hned
                                                                               z druhého dopisu zjišťujeme, že se roz-
          Oba bratři, Ignác i mladší Jan, vystudovali  O působení Jana v Lukově se nejvíce  hodl zapojit do valašského povstání jako
          jezuitské gymnázium v Českých Budějo-  dozvídáme z fragmentů tří dopisů ad-  jakýsi válečný historik-technolog. „Vozo-
          vicích, odkud pokračovali na studia do  resovaných přímo vůdci valašského po-  vá hradba, toť výtvor Boží, jež ani do na-
          pražského Klementina. V jejich vztahu  vstání Janu Adamovi z Víckova, které  šeho století nejsa doceněn. Nechť Bůh mi-
          však jako by se odrážela komplikovaná  se nacházejí v archivu Muzea Jihový-  lostivý stojí při Valaších a při mně a pomů-
          doba třicetileté války. Poté, co byl v Olo-  chodní Moravy ve Zlíně, jako příloha  že mně zdokonalit ten už tak dokonalý

          mouci umučen holešovský kněz Jan Sar-  soudního spisu s Janem Adamem. Je jen  stroj. S Tebou, Kriste do boje vyjedeme!“
          kander, vyslala domovská kolej čerstvého  s podivem, že Hruška sám nestanul před
          absolventa Jana sloužit na Sarkanderovo  soudním dvorem za účast na povstání;  Jako absolvent jezuitského školství nebyl
          místo. Ve stejnou chvíli však do Holešova  před soudem ho zřejmě ochránilo, že  Hruška vzdělaný pouze ve věci evange-
          vyslalo Brněnské biskupství kněze Adama  jeho role byla odhalena až po generál-  lia, ale rovněž se vyznal v matematice

          Zemlinku. Ten na jih Moravy dorazil dříve,  ním pardonu, který na popud kardiná-  a tehdejší vědě. Jak se můžeme dočíst
          a Jan tak přišel takzvaně s křížkem po fu-  la Dietrichštejna udělil mnohým po-  dále v dopisu, Hruškův analytický duch
          nuse . Z holešovské farnosti, kde pro něj  vstalcům císař. Nebo se snad vyhnul  nenechal  na  vozu vskutku jedinou nit
             1
          nebylo místo, byl ještě ten den odeslán  soudu díky svému zmizení?   suchou. Zabýval se dokonce i koly. Dnes
          sloužit do zhruba čtrnáct kilometrů vzdá-                            můžeme samozřejmě jen spekulovat,
          leného Lukova, sídla protestantského od-  „Lukovští jsou vskutku milí a pravdi-  s jakými tvary experimentoval, nicmé-
          boje. Jan se podle tehdejších zpráv vyzna-  ví lidé, to si troufám tvrdit i po tom, co  ně z jeho slov je patrné, že se v posledku
          čoval empatií a pevnou vůlí, snad proto  mě ještě jako katolického kněze z Prahy  vrátil tam, kde začal. „Kolo jest vpravdě
          mezi rázovitý lukovský lid vyslali církevní  ztloukli klacky a hodili do potoka. Co se  tím nejlepším a nejšlechetnějším sluhou
          hodnostáři právě jeho.            naší věci tejče, rád vám budu nápomocen,  vozu, má-li ten pohybovati se.“

         1  V tomto případě doslova, protože slavnostní pohřeb faráře Sarkandera se konal den před Janovým příchodem do Holešova.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27