Page 22 - Chytrý zpravodaj - Lukov č. 5 2021
P. 22
KUTILSKÉ SYMPOSIUM
LUKOVSKÁ JIZVA JE ZPĚT!
D ruhý říjnový víkend proběhne již čtvrtý ročník závodů domácky vyrobených kár – kutilské symposium Lukov-
ská jizva 2021. Během Jizvy také společně zavzpomínáme a oslavíme výročí 400 let od počátku Valašského
povstání v Lukově. Kroje vítány!
Od čtvrtku 7. října bude v šapitó na tra- Sobotní dopoledne bude zasvěceno kou, takže muzikanti všech zaměření
dičním místě připravena výrobní zóna poslednímu ladění strojů a po slav- a kvalit jsou vítáni.
plná materiálu, nářadí a zkušených kon- nostní Jízdě kárů dědinou ve 13.00 ho-
struktérů a bude otevřena všem, kteří din vypukne samotný závod. Jeho Je zde také možnost stát se součás-
by si chtěli káru svépomoci vyrobit. Ve- průběh bude doplněn o workshopy, tí festivalového štábu a pomoci tak
čer se prostor v cílové rovince závodu divadla a soutěž o nejlepší lukovský uskutečnit tuto jedinečnou událost,
promění v kino. Pátek, hlavní výrobní koláč, soutěžní vzorky můžete no- hlas se na spolekzverinec@gmail.com
den, bude zakončen cestovatelsko-zá- sit už od rána. Po ukončení závodu nebo na:
vodní přednáškou Vyprávjání dvů oga- a vyhlášení výsledku vypukne tra- www.facebook.com/spolekzverinec.
rů o tom, jak jeli do Sierra Leone a dalším diční harmonikářský slet, ke kterému
kulturním programem. je možné se připojit nejen s harmoni- Text: Zvěřinec
Poslední vůz lukovského faráře Jana Hrušky
„Slavnost odjíždění“ jako reinterpretace „jízdy kár“
Jan Hruška se narodil na jaře roku 1593 Není přesně jasné, co způsobilo Hruš- již teď mám jeden perfecto nápad. Ale více
jako Hanz Birnendorf do rodiny ob- kův rozkol s katolickou církví a jeho raději osobně. Pro vaši věc vždy zapálený
chodníka se solí ve vesnici Pyereschau přestoupení na evangelickou víru, ale již jako m. J. H., Jan.“ Z úryvku je patrné,
(dnešním Boršově n. Vltavou) nedaleko v dopise z 16. června 1621 svému bratro- že farář Hruška byl v úzkém spojení
Českých Budějovic. Vyrostl v silně kato- vi Ignácovi stroze oznamuje: „Milý bratře s Janem Adamem z Víckova, se kterým se
lické rodině, o čemž svědčí, že jeho sestra v Kristu, či teď už bych spíše měl napsati zřejmě setkal hned během prvních mě-
Hrozwitha se stala představenou kláštera jen prostě ‚milý bratře‘. Přestoupil jsem. síců svého působení v Lukově. V prvním
sv. Jiří a bratr Ignác zastával pozici gene- Kéž mi to matka odpustí. Jan PS: Kéž mat- dochovaném dopise sice nerozepisuje,
rálního vikáře Brněnské diecéze. ce Bůh odpustí, jestliž mi neodpustí.“ co je tím „perfecto nápadem“, ale hned
z druhého dopisu zjišťujeme, že se roz-
Oba bratři, Ignác i mladší Jan, vystudovali O působení Jana v Lukově se nejvíce hodl zapojit do valašského povstání jako
jezuitské gymnázium v Českých Budějo- dozvídáme z fragmentů tří dopisů ad- jakýsi válečný historik-technolog. „Vozo-
vicích, odkud pokračovali na studia do resovaných přímo vůdci valašského po- vá hradba, toť výtvor Boží, jež ani do na-
pražského Klementina. V jejich vztahu vstání Janu Adamovi z Víckova, které šeho století nejsa doceněn. Nechť Bůh mi-
však jako by se odrážela komplikovaná se nacházejí v archivu Muzea Jihový- lostivý stojí při Valaších a při mně a pomů-
doba třicetileté války. Poté, co byl v Olo- chodní Moravy ve Zlíně, jako příloha že mně zdokonalit ten už tak dokonalý
mouci umučen holešovský kněz Jan Sar- soudního spisu s Janem Adamem. Je jen stroj. S Tebou, Kriste do boje vyjedeme!“
kander, vyslala domovská kolej čerstvého s podivem, že Hruška sám nestanul před
absolventa Jana sloužit na Sarkanderovo soudním dvorem za účast na povstání; Jako absolvent jezuitského školství nebyl
místo. Ve stejnou chvíli však do Holešova před soudem ho zřejmě ochránilo, že Hruška vzdělaný pouze ve věci evange-
vyslalo Brněnské biskupství kněze Adama jeho role byla odhalena až po generál- lia, ale rovněž se vyznal v matematice
Zemlinku. Ten na jih Moravy dorazil dříve, ním pardonu, který na popud kardiná- a tehdejší vědě. Jak se můžeme dočíst
a Jan tak přišel takzvaně s křížkem po fu- la Dietrichštejna udělil mnohým po- dále v dopisu, Hruškův analytický duch
nuse . Z holešovské farnosti, kde pro něj vstalcům císař. Nebo se snad vyhnul nenechal na vozu vskutku jedinou nit
1
nebylo místo, byl ještě ten den odeslán soudu díky svému zmizení? suchou. Zabýval se dokonce i koly. Dnes
sloužit do zhruba čtrnáct kilometrů vzdá- můžeme samozřejmě jen spekulovat,
leného Lukova, sídla protestantského od- „Lukovští jsou vskutku milí a pravdi- s jakými tvary experimentoval, nicmé-
boje. Jan se podle tehdejších zpráv vyzna- ví lidé, to si troufám tvrdit i po tom, co ně z jeho slov je patrné, že se v posledku
čoval empatií a pevnou vůlí, snad proto mě ještě jako katolického kněze z Prahy vrátil tam, kde začal. „Kolo jest vpravdě
mezi rázovitý lukovský lid vyslali církevní ztloukli klacky a hodili do potoka. Co se tím nejlepším a nejšlechetnějším sluhou
hodnostáři právě jeho. naší věci tejče, rád vám budu nápomocen, vozu, má-li ten pohybovati se.“
1 V tomto případě doslova, protože slavnostní pohřeb faráře Sarkandera se konal den před Janovým příchodem do Holešova.