Page 9 - Chytrý zpravodaj - Koryčany 01/2022
P. 9

Praktické činnosti:

        Etiketa a stolování



        Krásně prostřený stůl již sám vybízí ke stolování. To bylo také cílem projektového dne, ve kte-
        rém se žáci 6. až 9. ročníku seznámili se základy etikety, prostírání a stolování. Projektový
        den se skládal ze dvou částí: teoretické a praktické. Pozvali jsme do školy paní Mgr. Helenu
        Šímovou, která léta vyučovala budoucí kuchaře a číšníky na střední škole. Je to tedy odbornice
        na slovo vzatá. Její vyklad i praktické ukázky etikety a stolování děti velmi zaujaly a stolování si
        i mohly hned vyzkoušet. Připravily totiž jednoduché menu – kuřecí nudličky na indický způsob,
        rozinkovou rýži, dětský drink. Na dozdobení si zkusily vyrobit květy z okurek a rajčat. U krásně
        prostřeného stolu pak ochutnaly to, co si samy uvařily.
                                                              Mgr. Miroslav Bieber
































        Vařím, vaříš, vaříme…



        Před několika lety, když mně pan ředitel ZŠ v Koryčanech Mgr. Vlastimil Jansa říkal
        o svých plánech vybudovat pro žáky perfektně vybavené dílny a pracovny pro prak-
        tické činnosti, věřila jsem tomu, ale netušila jsem, že se stanu účastníkem výuky
        v těchto prostorách. Ale život to tak chtěl a já jsem byla letos přijata do Koryčan
        do školy na zástup za nemocného kolegu. Po velmi milém přijetí jsem hned první den
        učila praktické činnosti v 6. ročníku – a to vaření v nově vybavené pracovně - cvičné
        kuchyni. Byla jsem samozřejmě velmi zvědavá, jak to tam vypadá. Skutečnost předči-
        la mé očekávání. Vybavení je perfektní, účelové a praktické. Kuchyňské linky, sporáky,
        nerez dřezy, krásné pracovní plochy, dostatek prostoru pro práci.

        Žáci byli rozděleni už dopředu do skupin, přinesli si potřebný materiál. Každá skupina
        nám sdělila své menu a dala se do práce. Byla jsem velmi mile překvapena, jak jim to
        šlo. Sem tam potřebovali pomoci a poradit, ale moc často to nebylo. Pomáhala jsem
        jim se škrabáním brambor, loupáním cibule nebo s pečením v troubě. Vše šlo jako
        na drátkách a za chvíli to všude vonělo samými dobrotami. Některé děti byly opravdu
        velmi šikovné a byla radost se na ně dívat. Na hotovém jídle si děti pak mohly pochut-
        nat, protože u každé linky je i stůl se židlemi, u kterého mohly hodovat. Všechno se jim
        povedlo, jen jedna skupina měla trochu ostřejší „čínu“, ale ještě to bylo v mezích nor-
        my. Nechyběly ani dezerty v podobě výborných muffinů, lívanců a bábovky. Na závěr
        žáci vše vzorně uklidili. Odcházela jsem s velmi dobrým pocitem, že tyto děti se už
        v životě neztratí. A právě v době fast foodů a oblibě nezdravých hamburgerů je velmi
        dobré umět připravit normální jídlo a třeba doma tím mile překvapit rodiče, mladší
        sourozence nebo kamaráda.
                                                      Mgr. Ludmila Ludvová

                                                                                                                     9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14