Page 9 - Chytrý zpravodaj - Koryčany 01/2022
P. 9
Praktické činnosti:
Etiketa a stolování
Krásně prostřený stůl již sám vybízí ke stolování. To bylo také cílem projektového dne, ve kte-
rém se žáci 6. až 9. ročníku seznámili se základy etikety, prostírání a stolování. Projektový
den se skládal ze dvou částí: teoretické a praktické. Pozvali jsme do školy paní Mgr. Helenu
Šímovou, která léta vyučovala budoucí kuchaře a číšníky na střední škole. Je to tedy odbornice
na slovo vzatá. Její vyklad i praktické ukázky etikety a stolování děti velmi zaujaly a stolování si
i mohly hned vyzkoušet. Připravily totiž jednoduché menu – kuřecí nudličky na indický způsob,
rozinkovou rýži, dětský drink. Na dozdobení si zkusily vyrobit květy z okurek a rajčat. U krásně
prostřeného stolu pak ochutnaly to, co si samy uvařily.
Mgr. Miroslav Bieber
Vařím, vaříš, vaříme…
Před několika lety, když mně pan ředitel ZŠ v Koryčanech Mgr. Vlastimil Jansa říkal
o svých plánech vybudovat pro žáky perfektně vybavené dílny a pracovny pro prak-
tické činnosti, věřila jsem tomu, ale netušila jsem, že se stanu účastníkem výuky
v těchto prostorách. Ale život to tak chtěl a já jsem byla letos přijata do Koryčan
do školy na zástup za nemocného kolegu. Po velmi milém přijetí jsem hned první den
učila praktické činnosti v 6. ročníku – a to vaření v nově vybavené pracovně - cvičné
kuchyni. Byla jsem samozřejmě velmi zvědavá, jak to tam vypadá. Skutečnost předči-
la mé očekávání. Vybavení je perfektní, účelové a praktické. Kuchyňské linky, sporáky,
nerez dřezy, krásné pracovní plochy, dostatek prostoru pro práci.
Žáci byli rozděleni už dopředu do skupin, přinesli si potřebný materiál. Každá skupina
nám sdělila své menu a dala se do práce. Byla jsem velmi mile překvapena, jak jim to
šlo. Sem tam potřebovali pomoci a poradit, ale moc často to nebylo. Pomáhala jsem
jim se škrabáním brambor, loupáním cibule nebo s pečením v troubě. Vše šlo jako
na drátkách a za chvíli to všude vonělo samými dobrotami. Některé děti byly opravdu
velmi šikovné a byla radost se na ně dívat. Na hotovém jídle si děti pak mohly pochut-
nat, protože u každé linky je i stůl se židlemi, u kterého mohly hodovat. Všechno se jim
povedlo, jen jedna skupina měla trochu ostřejší „čínu“, ale ještě to bylo v mezích nor-
my. Nechyběly ani dezerty v podobě výborných muffinů, lívanců a bábovky. Na závěr
žáci vše vzorně uklidili. Odcházela jsem s velmi dobrým pocitem, že tyto děti se už
v životě neztratí. A právě v době fast foodů a oblibě nezdravých hamburgerů je velmi
dobré umět připravit normální jídlo a třeba doma tím mile překvapit rodiče, mladší
sourozence nebo kamaráda.
Mgr. Ludmila Ludvová
9