Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Jindřichův Hradec únor 2021
P. 10

10  | JINDŘICHOHRADECKÝ ZPRAVODAJ                                                           Žijeme naplno!



       nosti také dětem v rodině, o kterou pečujeme.   V čem je role hospice podle Tebe důležitá?  Co bys Kleofášovi popřála?
       Je dobré vždy respektovat přání dítěte, zda vů-  V  hodnotách,  které  reprezentuje  a  na  kterých   Zcela pragmaticky finanční jistotu, dále stej-
       bec a nakolik chce být u úmrtí přítomno, mělo by   stojí. Ať se kolem nás děje cokoliv, v hospici se   ně nadšené zaměstnance s otevřeným srdcem
       mít možnost samo se rozhodnout. V rámci práce   svět zdá být v pořádku. Hospicová péče pomá-  a v neposlední řadě uspokojení ze smysluplné
       s pozůstalými věnujeme dětem specifickou po-  há lidem nabídnout ze sebe to nejlepší – odva-  a užitečné práce.
       zornost, zde je stěžejní práce psychologa a psy-  hu, odhodlání, odpuštění, smíření, empatii, sou-
       choterapeuta.                        cit, toleranci, zkrátka ryzí člověčinu.                       Petra Pfeiferová

       ˆ   Pomáháme lidem v krizové situaci s novým začátkem


       Do  tíživé životní situace se může dostat kaž-  čené všem, a to i mladistvým od 15 let. Hlavní   Na své problémy nejste sami
       dý z nás. Důležité je vědět, že se vždy můžeme   náplní naší činnosti je dluhová problematika   Podle ředitelky Barbory Čechové je pro jejich kli-
       na někoho obrátit. Nezisková organizace THEiA   a krizová intervence. Může se jednat o zlobivěj-  enty důležité zjištění, že na své problémy nejsou
       podává pomocnou ruku a nabízí       ší děti, rodinné hádky nebo neshody, ale třeba   sami. Je řada nečekaných událostí, na které je
       oporu i odborné rady lidem v kri-   i ztrátu někoho blízkého. V případě dluhové pro-  těžké reagovat. Ne každý má kolem sebe zázemí
       zových situacích a obětem trest-    blematiky rádi pomůžeme nastavit rodinný roz-  a lidi, o které se lze opřít. Současná doba přináší
       ných činů už jedenáct let. Veškeré   počet, zmapovat situaci při předlužení, obtíže   další starosti a obtíže, řadu omezení. My jsme tu
       služby jsou zdarma. Zásadní je pro   související s exekucemi, ale i pomoc s oddluže-  ale pořád, a to jak pro osobní schůzky, tak i pro
       ně diskrétnost a také dostupnost    ním, tedy osobním bankrotem.         telefonické nebo e-mailové konzultace.
       i v této složité době plné omezení.   Společně s týmem sociálních pracovníků pomá-  Děkujeme všem donátorům za  podporu  naší
       THEiA – krizové centrum nabízí již   háme lidem v krizi najít nový začátek a vedeme   činnosti, bez vás pomáhat nemůžeme.
       řadu let pomoc zejména v dluhové problemati-  je k tomu, aby mohli i s prožitou zátěží mít hezký   Krizové centrum THEiA najdete v  Jindřichově
       ce. Další služby, které nyní obyvatelům nejen va-  a naplněný život. Oporu a pomoc u nás nacháze-  Hradci na adrese Pravdova 837.
       šeho města nabízíme, jsou zaměřeny na různá   jí lidé v akutní krizové situaci, do které se dosta-  Na schůzky doporučujeme se objednávat. Důle-
       témata odborného poradenství (dluhová pro-  nou často ne svojí vinou, a neví kudy kam. Často   žité kontakty:
       blematika, partnerské vztahy, pracovněprávní   se pak roztočí spirála a jeden problém navazuje   Bc. Tereza Opelková
       otázky, právní otázky související s bydlením, …).   na druhý. Nebojte se požádat o pomoc. Napište   tel. č.: +420 771 127 869
       Zkrátka, nebojte se na nás obrátit v jakéko-  nám nebo zavolejte a my se s vámi domluvíme   e-mail: opelkova@theia.cz
       liv tíživé situaci. Naše služby jsou zdarma a ur-  na postupu řešení. O nás se můžete opřít.      Barbora Čechová

       ˆ   Suchej únor prověří váš vztah k alkoholu


       V únoru se uskuteční již devátý ročník tra-  ně o sobě. Kniha má jediný cíl – abychom všichni   Proč vlastně pijeme? Šest lidí z deseti má ve své
       diční kampaně, která pomáhá široké veřej-  znali upřímnou odpověď na jednoduchou otáz-  blízkosti někoho, kdo v souboji s alkoholem ta-
       nosti prověřit její vztah k alkoholu a změnit   ku: „Ovládáme my alkohol, nebo alkohol ovládá   há za kratší konec. Sucháčem tak promlouváme
       zaběhlé návyky. Loňského ročníku se podle   nás?“, popisuje smysl knihy Petr Freimann, ře-  k sobě, ale i k lidem okolo nás.
       průzkumů zúčastnilo až 9 % dospělé popu-  ditel neziskové organizace Suchej únor, na jejíž   Suchej únor je plný příběhů i dat o alkoholu a je-
       lace. Rok 2021 přináší zásadní změnu, a to   stránkách je možné knihu získat a podpořit tak   ho roli v našich životech i v celé společnosti. Při-
       knihu Suchej únor, která na 416 pečlivě vy-  kampaň.                     spívají do  něj účastníci Sucháče, lékaři a  tera-
       destilovaných stranách představuje alkohol   Co přinese Suchej únor jeho účastníkům?  peuti, adiktologové, novináři, české osobnosti,
       ve všech jeho společenských rolích.   Suchej únor se stal kampaní za „čistokrevnej ži-  vyhlášené restaurace a bary, studenti a také lidé,
                                                                                kteří s alkoholem sami bojují. Těm všem za to
                                                                                patří velký dík. Každý tento příběh totiž pomáhá
                                                                                šířit tu jedinou podstatu Suchýho února. Pomo-
                                                                                ci zjistit nám – a stále více i těm okolo nás – kdo
                                                                                koho tady ovládá. 
                                                                                Ovládáme my alkohol, nebo alkohol ovládá
                                                                                nás?
                                                                                Suchej únor nechce prohibici, ani nebojuje proti
                                                                                alkoholu jako takovému. Je to osvětová kampaň
                                                                                za zdravější a uvědomělejší život, do kterého pa-
       Hokejista Patrik Bartošák, psychologové Pavel   vot“, která pro mnoho účastníků neznamená je-  tří i (zpravidla) umírněná konzumace. Je založe-
       Rataj nebo Ilona Preslová, spisovatel Josef For-  nom měsíční detox od  alkoholu, ale celkovou   ná na skutečném problému, který v Česku má-
       mánek, primář Petr Popov, koučka Janka Chud-  očistu spojenou se zdravým životním stylem   me. Tím je neúměrně vysoká spotřeba alkoholu
       líková, závodník Aleš Loprais nebo muzikant   a chutí udělat pro sebe něco smysluplného. Stej-  a s ní spojené negativní důsledky. Čísel je vyda-
       Petr Fiala patří mezi 72 českých osobností, od-  ně jako inspirovat ostatní. Že lidem střízlivost za-  ná kniha plná, nechme tak na úvod zaznít ales-
       borníků, novinářů a neobyčejných lidských pří-  chutná, dokládá i 53 % účastníků, kteří v dotazo-  poň tato čtyři platná pro Českou republiku:
       běhů, jež dali vzniknout knize, která ve 28 kapi-  vání po čtyřech měsících potvrzují dlouhodobé   •   6 % celkové úmrtnosti v Česku jde na vrub
       tolách představuje alkohol s lehkostí i vážností   zvolnění v  konzumaci alkoholu. Často proto,   alkoholu.
       – ve všech jeho společenských rolích. Ať už je to   že jim Sucháč otevřel oči a pomohl k příjemné   •   Podle českých dat je u nás přes 1 milion lidí
       spánek, sex, sport, práce, výchova dětí,  zdraví   sebereflexi. Pozitivní kampaň ale také reagu-  za hranou rizikového pití.
       nebo alkohol za volantem.           je na skutečný problém. Alkohol je každoden-  •   Podle WHO vypijeme 14,4 litru čistého lihu
       „Naše kniha z vás abstinenty neudělá – není to   ním společníkem našich životů, opojný nápoj   na osobu a rok – po odečtení spotřeby tu-
       ani jejím cílem.  Má být lidem především inspirací   plný radosti i droga, ve které se rozpustila ne-  ristů.
       k příjemné sebereflexi a můžeme se díky ní leda-  jedna dobrá duše. A právě díky kampani Suchej   •   56 miliard jsou společenské náklady souvi-
       cos dozvědět. Nejen o alkoproblematice, ale hlav-  únor ve  společnosti víc a  víc rezonuje otázka:   sející s nadměrnou spotřebou alkoholu.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15