Page 27 - JK0920
P. 27

Jesenický kurýr                                                         NÁZORY



       dená  studie  proveditelnosti.  Projednání  návrhu
       proběhlo letos v červenci a krajskému úřadu do-
       šlo údajně asi 300 připomínek od občanů.
       Návrh koridoru pro kolejovou dopravu od  pro-
       jektanta 5. aktualizace ZUR Středočeského kraje
       převzal jako podklad i projektant nového územ-
       ního plánu Jesenice. Jeho projednání se ale ko-
       nalo dříve než projednání aktualizace ZUR, takže
       mohl vzniknout mylný dojem, že autorem a inici-
       átorem koridoru je město Jesenice.
       Město podalo v rámci projednání 5. aktualizace
       ZUR Středočeského kraje řadu připomínek.
       Jak se bude situace s koridorem dále vyvíjet, se   v projekční přípravě. Nevýhodou povrchové vari-
       vás budu snažit informovat, jakmile se něco do-  anty by ale byla hluková zátěž z kolejové dopra-
       zvím.
                                                 vy. I když výměnou za hluk a zplodiny z dopra-
       Dovolím si ale z pozice architekta osobní pole-  vy automobilové…. Tramvaj v ulici je bezesporu
       miku  nad  tím,  zda  je  myšlenka  vedení  kolejové  městotvorným prvkem, a Jesenice je městem.
       dopravy do Jesenice dobrá nebo ne.
                                                 Myslím, že z  urbanistického  hlediska  myšlenka
       Největší  výhodou tramvaje  i metra je  úplná se-  zavést do Jesenice kolejovou dopravu není špat-
       gregace veřejné hromadné dopravy od té auto-  ná. Ale je třeba si uvědomit, že by nešlo jen o ni,
       mobilové. (Tato výhoda  už  ale tolik neplatí pro  ale i o ten přestupní uzel a návaznou vybavenost
       povrchovou  variantu v trase ulice Budějovická.)  komerční i  technickou. Jako  funkční vidím ale
       Další  velkou  výhodou  je,  že  pojmou  najednou  pouze variantu metra, kdy by cestující nemuse-
       velké množství cestujících. To by zároveň vedlo   li v Písnici znovu přestupovat. A tady si zkusme
       v případě Jesenice i k prodloužení intervalu mezi   každý představit, jak vypadá obvykle území ko-
       vlaky, například na 20 minut (tedy ale stále snesi-  lem konečné metra…. Chceme to takto v Jese-
       telnou čekací dobu).                      nici? Ano nebo  ne? Vidím spoustu výhod, ale
                                                 i  spoustu nevýhod. Každopádně  vidím koridor
       Nevýhodou jsou velmi vysoké náklady na reali-  pro kolejovou dopravu do Jesenice ještě na hod-
       zaci, ale i provoz kolejové dopravy. Investorem by   ně dlouhou diskusi.
       nebylo město Jesenice, tak bychom se o výši ná-
       kladů nemuseli zajímat, ale výše nákladů je spo-  V tuto  chvíli se  snažíme prosadit  pro město co
       jená  i s možností realizace. A tady  se  obávám,  nejdřívější realizaci trasy veřejné hromadné  do-
       že bychom mohli mít v území plánovaný koridor   pravy po  povrchu v  samostatné segregované
       pro tunelové vedení metra nebo tramvaje několik   trase tak, aby prostředek této dopravy nemusel
       (i desítek) let bez naděje na realizaci, ale zároveň   stát v  kolonách s  auty v  dopravní zácpě. Tím
       se všemi omezeními danými umístěním koridoru   prostředkem by mohl být tzv. parciální trolejbus,
       v územním plánu.                          elektrobus nebo na začátku i obyčejný autobus,
                                                 který by  nekončil v Jesenici, ale pokračoval  by
       Také je třeba si uvědomit, že spolu s konečnou   dále  na  Horní  Jirčany,  Sulice  a  Kamenici  nebo
       stanicí kolejové dopravy by bylo v Jesenici nutno   směrem  do  Psár a  na  Jílové u  Prahy.  Budeme
       umístit i  dostatečně  velké odstavné  parkoviště  usilovat o co nejrychlejší realizaci západní části
       (nebo garáže).  Jesenice  by  se  stala důležitým  obchvatu Jesenice tak, aby po Budějovické uli-
       přestupním uzlem veřejné hromadné dopravy se   ci jezdila jen nezbytná místní obsluha a veřejná
       vším, co  s  takovou věcí  souvisí. Nemůžeme  si  hromadná doprava, která by pak pokračovala
       myslet, že bychom mohli zůstat zelenou vesnicí,   v územním plánu již přes 20 let vymezeném kori-
       do které nám někdo přivede metro.
                                                 doru pro hromadnou dopravu přes Vestec, tedy
       Dostupnější alternativou k tunelovému vedení by   mimo  dopravní  zácpu.  To  vidím  jako  dostupné
       mohla být povrchová varianta. Ta by byla možná   řešení v dohledné době. O tom, zda k nám má
       ale pouze v případě, že by byl převeden automo-  vést jednou metro, můžeme ještě pár let disku-
       bilový provoz ze silnice II/603 (Budějovické ulice)   tovat, čas máme, výstavba metra D ještě neza-
       mimo centrum Jesenice, tedy podmínkou by byla   čala….
       realizace západní části obchvatu Jesenice. To je             Ing. arch. Iva Řehulková,
       poměrně  reálné,  kraj  už  má  tuto  část  obchvatu           místostarostka (STAN)



        www.mujesenice.cz                                         Jesenický kurýr • září 2020 • 27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32