Page 27 - JK0920
P. 27
Jesenický kurýr NÁZORY
dená studie proveditelnosti. Projednání návrhu
proběhlo letos v červenci a krajskému úřadu do-
šlo údajně asi 300 připomínek od občanů.
Návrh koridoru pro kolejovou dopravu od pro-
jektanta 5. aktualizace ZUR Středočeského kraje
převzal jako podklad i projektant nového územ-
ního plánu Jesenice. Jeho projednání se ale ko-
nalo dříve než projednání aktualizace ZUR, takže
mohl vzniknout mylný dojem, že autorem a inici-
átorem koridoru je město Jesenice.
Město podalo v rámci projednání 5. aktualizace
ZUR Středočeského kraje řadu připomínek.
Jak se bude situace s koridorem dále vyvíjet, se v projekční přípravě. Nevýhodou povrchové vari-
vás budu snažit informovat, jakmile se něco do- anty by ale byla hluková zátěž z kolejové dopra-
zvím.
vy. I když výměnou za hluk a zplodiny z dopra-
Dovolím si ale z pozice architekta osobní pole- vy automobilové…. Tramvaj v ulici je bezesporu
miku nad tím, zda je myšlenka vedení kolejové městotvorným prvkem, a Jesenice je městem.
dopravy do Jesenice dobrá nebo ne.
Myslím, že z urbanistického hlediska myšlenka
Největší výhodou tramvaje i metra je úplná se- zavést do Jesenice kolejovou dopravu není špat-
gregace veřejné hromadné dopravy od té auto- ná. Ale je třeba si uvědomit, že by nešlo jen o ni,
mobilové. (Tato výhoda už ale tolik neplatí pro ale i o ten přestupní uzel a návaznou vybavenost
povrchovou variantu v trase ulice Budějovická.) komerční i technickou. Jako funkční vidím ale
Další velkou výhodou je, že pojmou najednou pouze variantu metra, kdy by cestující nemuse-
velké množství cestujících. To by zároveň vedlo li v Písnici znovu přestupovat. A tady si zkusme
v případě Jesenice i k prodloužení intervalu mezi každý představit, jak vypadá obvykle území ko-
vlaky, například na 20 minut (tedy ale stále snesi- lem konečné metra…. Chceme to takto v Jese-
telnou čekací dobu). nici? Ano nebo ne? Vidím spoustu výhod, ale
i spoustu nevýhod. Každopádně vidím koridor
Nevýhodou jsou velmi vysoké náklady na reali- pro kolejovou dopravu do Jesenice ještě na hod-
zaci, ale i provoz kolejové dopravy. Investorem by ně dlouhou diskusi.
nebylo město Jesenice, tak bychom se o výši ná-
kladů nemuseli zajímat, ale výše nákladů je spo- V tuto chvíli se snažíme prosadit pro město co
jená i s možností realizace. A tady se obávám, nejdřívější realizaci trasy veřejné hromadné do-
že bychom mohli mít v území plánovaný koridor pravy po povrchu v samostatné segregované
pro tunelové vedení metra nebo tramvaje několik trase tak, aby prostředek této dopravy nemusel
(i desítek) let bez naděje na realizaci, ale zároveň stát v kolonách s auty v dopravní zácpě. Tím
se všemi omezeními danými umístěním koridoru prostředkem by mohl být tzv. parciální trolejbus,
v územním plánu. elektrobus nebo na začátku i obyčejný autobus,
který by nekončil v Jesenici, ale pokračoval by
Také je třeba si uvědomit, že spolu s konečnou dále na Horní Jirčany, Sulice a Kamenici nebo
stanicí kolejové dopravy by bylo v Jesenici nutno směrem do Psár a na Jílové u Prahy. Budeme
umístit i dostatečně velké odstavné parkoviště usilovat o co nejrychlejší realizaci západní části
(nebo garáže). Jesenice by se stala důležitým obchvatu Jesenice tak, aby po Budějovické uli-
přestupním uzlem veřejné hromadné dopravy se ci jezdila jen nezbytná místní obsluha a veřejná
vším, co s takovou věcí souvisí. Nemůžeme si hromadná doprava, která by pak pokračovala
myslet, že bychom mohli zůstat zelenou vesnicí, v územním plánu již přes 20 let vymezeném kori-
do které nám někdo přivede metro.
doru pro hromadnou dopravu přes Vestec, tedy
Dostupnější alternativou k tunelovému vedení by mimo dopravní zácpu. To vidím jako dostupné
mohla být povrchová varianta. Ta by byla možná řešení v dohledné době. O tom, zda k nám má
ale pouze v případě, že by byl převeden automo- vést jednou metro, můžeme ještě pár let disku-
bilový provoz ze silnice II/603 (Budějovické ulice) tovat, čas máme, výstavba metra D ještě neza-
mimo centrum Jesenice, tedy podmínkou by byla čala….
realizace západní části obchvatu Jesenice. To je Ing. arch. Iva Řehulková,
poměrně reálné, kraj už má tuto část obchvatu místostarostka (STAN)
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr září 2020 27