Page 33 - Jesenicky kuryr_0221
P. 33

Jesenický kurýr                                           SUNNY CANADIAN



       Působí v Iniciativě Elkonin (příprava na čtení) jako   a školním dětem v různých oblastech (diagnosti-
       lektorka kurzů předgrafémové a grafémové eta-  ka školní zralosti, intervenční činnosti aj.). Hovoří
       py. U dětí předškolního věku považuje za velmi   anglicky a německy.
       důležité rozvíjení fonematického uvědomování   Paní Alena Kosová je aktivní ve svém pracovním
       a  dalších schopností a  dovedností, které při-  i soukromém životě. Přímá komunikace, upřím-
       spívají ke  správnému rozvoji čtení. Na  základě   nost, všímavost a  každodenní radost z  malič-
       mnoha dalších absolvovaných kurzů (Diagnosti-  kostí jsou jejími hlavními zásadami a hodnotami.
       ka předškoláků, Školní zralost a zápis do školy,   Ve volném čase se věnuje rodině a svým zájmům
       Signály SPU na  počátku školní docházky, Dět-  – ráda chodí do přírody, zacvičí si jógu, projede
       ský výtvarný projev a jeho zvláštnosti, Stimulační   se na kole či zajde do divadla či jinam za kultu-
       program pro předškoláky a děti s OŠD – Maxík,   rou.
       Trénink  jazykových  schopností  podle  Elkonina   Věřím, že bohaté zkušenosti z jejího profesního
       aj.) si utváří ucelený komplex znalostí z  oblasti   života, její pracovitost, kreativita a smysl pro tý-
       předškolní a raně školní pedagogiky. Jako speci-  movou práci budou pro Sunny Canadian velikým
       ální pedagog se individuálně věnuje předškolním   přínosem.
                                                              Mgr. Ondřej Machů, ředitel školy
       Malí vědci ze Sunny

                                                 Ve třídě jsme dělali různé pokusy s vodou a sně-
                                                 hem,  které  se  dětem  moc  líbily.  Začali  jsme
                                                 záchranou několika plastových zvířátek, která
                                                 o víkendu zmrzla v ledu. Děti pomáhaly ledu tát
                                                 a dávaly pozor, aby jim nezmrzly prsty. Pozoro-
                                                 valy, jak led a sníh taje a mění se. Přinesli jsme
                                                 do  třídy  hromadu  sněhu,  hráli  si  s  ním  a  zkou-
                                                 mali změny skupenství. Začali jsme také zjišťo-
                                                 vat, které předměty se ve vodě potápějí a které
                                                 plavou na hladině. Nejprve děti pozorovaly, co se
                                                 stane, pak si vybíraly předměty ze svého třídního
                                                 prostředí a předpovídaly, zda se ve vodě poto-
                                                 pí. Společně jsme zkoumali i  odpařování vody
                                                 ve  sklenici, kterou jsme nechali na  topení přes
                                                 noc. Další den jsme nechali stejnou, ale přikry-
                                                 tou nádobu s  horkou  vodou a  ráno  pozorovali,
                                                 že se díky víku žádná voda neodpařila. Děti také
                                                 dělaly pokusy s ledovými ozdobami, v nichž jim
       Lednové dny byly v mateřské škole Sunny Cana-  nakreslená vločka a šňůrka přes noc krásně za-
       dian International School věnovány zimě – zim-  mrzla. Naši nejmenší se učili rozlišovat pocity
       nímu čarování.  Děti přirozeně pozorovaly blízké   chladu a tepla, hráli si se sněhem v jeho různých
       prostředí, život v něm a okolní přírodu. Společ-  podobách, vyprávěli si o zimním oblečení, naučili
       ně jsme vnímali rozmanitosti a změny v přírodě.   se spoustu nových anglických slovíček a vyrobili
       Naším cílem je, aby děti dokázaly porozumět, že   několik krásných děl se zimními motivy (sněhu-
       změny v  přírodě jsou přirozené a  samozřejmé,   láčky, sněhové vločky, polární záři, zimní ruka-
       aby dovedly komentovat proměny a přizpůsobo-  vice,  brusle  i  se  zašněrovanými  tkaničkami  aj.).
       valy těmto změnám své oblečení a chování.   Tyto aktivity jsme doplňovali písničkami se zimní
       Několik lednových dní patřilo tematickému bloku   tematikou a pohybovými hrami.
       VODA, který byl zaměřen na získávání poznatků   Učit se o vodě bylo tak zábavné. Zjistili jsme, že
       týkajících se vody na Zemi ve všech jejích podo-  voda je důležitá pro vše živé na Zemi. Děkujeme
       bách. Děti se seznámily s koloběhem vody v pří-  přírodě, že nám vykouzlila pravou zimu se stavě-
       rodě, vedli jsme společně diskuse o tom, proč je   ním sněhuláků, bobováním, sáňkováním a mož-
       pro život voda důležitá a jaký význam má pro pří-  ností zimních radovánek. Těch si všechny děti
       rodu. Mluvili jsme také o způsobu, jakým se voda   z MŠ Sunny Canadian v lednových dnech užily
       odpařuje a stoupá, aby se nakonec vytvořily deš-  do sytosti.
       ťové mraky, než se vrátí na zem ve formě deště
       a sněhu. Dále jsme si s dětmi povídali o plýtvání   Mgr. Alena Kosová, ředitelka MŠ & učitelé MŠ
       vodou, povodních a skupenstvích vody.

        www.mujesenice.cz                                        Jesenický kurýr • únor 2021 • 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38