Page 20 - Jesenicky kuryr_0221
P. 20
ŠKOLSTVÍ Jesenický kurýr
schopnost smysluplně využívat informační technolo-
gie, schopnost řešit problémy, kriticky myslet, schop-
nost spolupracovat, být kreativní, schopnost umět se
rozhodovat a nést zodpovědnost za důsledky svých
rozhodnutí. Kvůli současné všeobecné globalizaci je
také nezbytné osvojit si znalosti a dovednosti potřebné
k prosazování udržitelného rozvoje, lidských práv, de-
mokratického myšlení a jednání, rovnosti žen a mužů,
prosazování kultury míru a nenásilí, globálního občan-
ství a uznávání kulturní rozmanitosti. Velmi potřebné
jsou i dovednosti sebevzdělávání pro celoživotní učení.
Budeme rozvíjet znalosti a komunikační dovednosti žáků mimo jiné těmito postupně zaváděnými
kroky:
• podpora komunikace v cizích jazycích – angličtina
od 1. ročníku, druhý cizí jazyk (němčina, francouzština,
španělština) od 6. ročníku, dle možností chceme zapojit
do výuky rodilé mluvčí a přirozeně zapojovat angličtinu
i do výuky ostatních předmětů včetně výchov (CLIL) atd.;
• rozvoj dovedností přímé komunikace a prezentace, na-
příklad včlenění systematického tréninku prezentačních
a komunikačních dovedností do výuky;
• systematické zapojení způsobů skupinové spolupráce
a komunikace do výuky;
• tvorba podmínek pro dovednosti vzdálené komunikace, například psaní všemi deseti, práce
s prezentačními programy, práce učitelů i žáků s nástroji, které umožňují hladké propojení pre-
zenční a distanční výuky s cílem co nejvíce zapojit nepřítomné žáky do výuky;
• podpora čtenářské gramotnosti a kritického myšlení, například péče o kvalitní školní knihovnu
a studovnu a jejich aktivní zapojení do života školy, zapojení mediální výchovy do výuky, podpora
tvorby školních novin atd.
Budeme rozvíjet znalosti a dovednosti žáků v sebehodnocení, seberozvoji
a schopnosti cíleně využívat pro svůj rozvoj mimoškolní aktivity, také s ohledem
na prevenci sociálně patologických jevů.
Budeme podporovat rozvoj počítačové gramotnosti žáků s důrazem na smyslu-
plnost a bezpečnost mimo jiné těmito postupně zaváděnými kroky:
• smysluplné zapojení běžných IT nástrojů a programů do všech vyučovacích
předmětů;
• zavedení výuky ICT od 3. ročníku;
• smysluplné a praktické užití kvalitního školního vybavení pro výuku robotiky a pro multimediální
tvorbu;
• zakotvení důrazu na bezpečné používání ICT technologií ve školních dokumentech, například
také ve spolupráci s žákovským parlamentem atd.
Budeme podporovat i rozvoj dalších znalostí a dovedností vyplývajících ze strategických dokumentů
a ze současných potřeb mimo jiné těmito postupně zaváděnými kroky:
• rozvoj matematické gramotnosti, například podporou konstruktivistického přístupu v matematice
(výuka podle Hejného metody na 1. stupni; navýšení počtu hodin matematiky na prvním, částeč-
ně i na druhém stupni ZŠ);
• zapojení finanční gramotnosti jako nedílné součásti prvouky, matematiky, výchovy k občanství,
například ve spolupráci s žákovským parlamentem zapojit žáky do získávání (zákonnou a morál-
ně korektní cestou) prostředků na nadstandardní materiální vybavení, zapojit do výuky finanční
gramotnosti reálné případy a problémy života školy;
• vedení žáků k péči a ohleduplnému chování k vybavení nové školy, zapojení školního poraden-
ského pracoviště do prevence proti vandalismu;
20 • Jesenický kurýr • únor 2021 www.mujesenice.cz