Page 20 - Jesenicky kuryr_0221
P. 20

ŠKOLSTVÍ                                                             Jesenický kurýr



                                           schopnost smysluplně využívat  informační technolo-
                                           gie, schopnost řešit problémy, kriticky myslet, schop-
                                           nost spolupracovat, být kreativní, schopnost umět se
                                           rozhodovat a  nést zodpovědnost za  důsledky svých
                                           rozhodnutí. Kvůli současné všeobecné globalizaci je
                                           také nezbytné osvojit si znalosti a dovednosti potřebné
                                           k prosazování udržitelného rozvoje, lidských práv, de-
                                           mokratického myšlení a jednání, rovnosti žen a mužů,
                                           prosazování kultury míru a nenásilí, globálního občan-
                                           ství a  uznávání kulturní rozmanitosti. Velmi potřebné
                                           jsou i dovednosti sebevzdělávání pro celoživotní učení.

       Budeme rozvíjet znalosti a  komunikační dovednosti žáků mimo jiné těmito postupně zaváděnými
       kroky:
        •  podpora komunikace v  cizích jazycích – angličtina
          od  1.  ročníku, druhý cizí jazyk (němčina, francouzština,
          španělština) od 6. ročníku, dle možností chceme zapojit
          do  výuky rodilé mluvčí a  přirozeně zapojovat angličtinu
          i do výuky ostatních předmětů včetně výchov (CLIL) atd.;
        •  rozvoj dovedností přímé komunikace a  prezentace, na-
          příklad včlenění systematického tréninku prezentačních
          a komunikačních dovedností do výuky;
        •  systematické zapojení způsobů skupinové spolupráce
          a komunikace do výuky;
        •  tvorba podmínek pro dovednosti vzdálené komunikace, například psaní všemi deseti, práce
          s prezentačními programy, práce učitelů i žáků s nástroji, které umožňují hladké propojení pre-
          zenční a distanční výuky s cílem co nejvíce zapojit nepřítomné žáky do výuky;
        •  podpora čtenářské gramotnosti a kritického myšlení, například péče o kvalitní školní knihovnu
          a studovnu a jejich aktivní zapojení do života školy, zapojení mediální výchovy do výuky, podpora
          tvorby školních novin atd.

                        Budeme rozvíjet znalosti a  dovednosti žáků v  sebehodnocení, seberozvoji
                        a schopnosti cíleně využívat pro svůj rozvoj mimoškolní aktivity, také s ohledem
                        na prevenci sociálně patologických jevů.

                        Budeme podporovat rozvoj počítačové gramotnosti žáků s důrazem na smyslu-
                        plnost a bezpečnost mimo jiné těmito postupně zaváděnými kroky:
                         •  smysluplné zapojení běžných IT nástrojů a programů do všech vyučovacích
                            předmětů;
                         •  zavedení výuky ICT od 3. ročníku;
        •  smysluplné a praktické užití kvalitního školního vybavení pro výuku robotiky a pro multimediální
          tvorbu;
        •  zakotvení důrazu na bezpečné používání ICT technologií ve školních dokumentech, například
          také ve spolupráci s žákovským parlamentem atd.

       Budeme podporovat i rozvoj dalších znalostí a dovedností vyplývajících ze strategických dokumentů
       a ze současných potřeb mimo jiné těmito postupně zaváděnými kroky:
        •  rozvoj matematické gramotnosti, například podporou konstruktivistického přístupu v matematice
          (výuka podle Hejného metody na 1. stupni; navýšení počtu hodin matematiky na prvním, částeč-
          ně i na druhém stupni ZŠ);
        •  zapojení finanční gramotnosti jako nedílné součásti prvouky, matematiky, výchovy k občanství,
          například ve spolupráci s žákovským parlamentem zapojit žáky do získávání (zákonnou a morál-
          ně korektní cestou) prostředků na nadstandardní materiální vybavení, zapojit do výuky finanční
          gramotnosti reálné případy a problémy života školy;
        •  vedení žáků k péči a ohleduplnému chování k vybavení nové školy, zapojení školního poraden-
          ského pracoviště do prevence proti vandalismu;

       20 • Jesenický kurýr • únor 2021                                   www.mujesenice.cz
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25